Jump to content

Glapp i styrningen


Tommy79

Recommended Posts

3 minuter sedan, Thomas19 said:

Men visst är det skillnad på bumpsteer och glapp 🙄 och om han tar upp bumpsteer som en anledning till sin beslutsångest vet jag inte om han har det eller är rädd att få det. Men det var en utförlig förklaring du gav. Dock väl fördjupad. Svår att förstå om man inte riktigt vet vad bumpsteer innebär. Därmed inte sagt att Tommy79 inte vet det.
Han kanske inte har bumpsteer utan just som du säger ballongdäck och galppig styrning. Väl så obehagligt! Men botas inte på samma sätt!

Jag håller med men det var ett försök att förklara lite allmänt om även andra läser tråden,  men kanske blev svårt ändå 🙂

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-11-27 at 09:35, Per Berglund said:

Helt klart ny generator!
Skulle välja 150A så man har marginal för annat

Multirem skulle jag totalt avråda från. 
Bara en massa bekymmer få det att passa, kvalitet och när man fått till det så är det istället problem få tag på rem om den går sönder
Mycket enklare och minst 10.000kr billigare sätta dubbel V-Rem pulley på generatorn
Singel går inte på +100A generator

Vart hittade du remskiva/generator med dubbel V-Rem pulley ?

Link to comment
Share on other sites

menar inte att hydraul eller inte i samma typ av snäcka påverkar bumpsteer men byter man styrväxel kan man lika gärna fixa det åckså...

bumpsteer påverkar även spårkänsligheten, med det lilla hjulet svänger då den går upp/ner i spåret typ på landsväg med "dubbdäckspår" i asfalten eller andra ojämnheter.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror bumpsteer används lite vårdslöst. Jag tror att alla väl menat pratar om att bilen beter sig lite i sidled utan att man vrider på ratten. 
Det kan den göra när den spårar, ofta pga fel hjulinställning. Den kan göra det när det är glapp i ratten och den kan göra det pga bumpsteer.
Om man kämpat för att lära sig vad bumpsteer är blir det konstigt när alla hjulbeteende kallas bumpsteer. Men jag tror att vi nöjer oss med att bilen styr lite som den själv vill pga ålder och slitage i systemet. Bumpsteer är oftast konstruktionsfel eller medveten konstruktion.

1. Åtgärda alla glapp pga slitage.
2. Gör hjulinställning. Själva grov brukar vara gott nog, men på riktig firma är ju bäst.
3. Njut av en stabil Mustang.

4. Utbyte av delar och uppgradering av system bör göras före punkt 2

En hjulinställning är inte bara för att bilen skall gå stabilt utan även för att minska däckslitage. Att förlänga däckbytet 1 år bekostar hjulinställningen.

 

Jag hade 1/4 varv glapp när jag köpte bilen. Har bytt styrväxel (16 varv hade gärna satt i 14 varv med tanke på vad jag vet idag) och kontrollventil och njuter av direkt styrning. Har dessutom monterat skivor fram och shelbysänkning (vet inte om sistnämnda påverkar styrningen).

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Stor tack för all input! Har varit bortrest ett tag så jag har varit borta från forumet. 

Jag har inte upplevt bumpsteer så som det beskrivs här. Styrningen har fungerat helt ok fram till att det en dag plötsligt infann sig ett enormt glapp i styrningen. Detta gjorde bilen i praktiken okörbar. Något måste ha gått sönder. Det här felet behöver förstås lagas. Verkstan som jag talat med misstänker att styrsnäckan behöver bytas ut, men de ska få kolla närmare på det.

I samband med att jag får detta lagat så överväger jag att också sätta in elservo. Detta har dock inte direkt något med glappet att göra. Min förhoppning är dock att elservon gör bilen ännu mer trivsam att köra 🙂 

Jag kan återkoppla här hur detta utvecklas.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...