Jump to content

Recommended Posts

I min 67a HT fans det inga bälten, från början, när jag köpte den. En svensksåld sådan. Nu undrar jag om det måste finnas sådana vid besiktning. Har en viss erfarenhet i praktiken, där jag är glad att jag inte hade bälten på mig, men vist tror jag ( manipulerad ) att dessa bälten kan vara till nytta i vissa sammanhang. Hur ställer sig besiktningen av min kära Musse till detta nu ? Vad är kraven på en 67a HT i dag ?

Förhoppningsvis rullar min Musse på svenska vägar i sommar. Hoppas innerligt det. Har lite kvar att göra, typ Värmepacket, vindruta, bakruta, Ställa in framvagnen och el är inte att förglömma. Ja egentligen är det mycket kvar att göra, bland annat vill jag göra en grundlig Rost-skydds behandling. För varge år som gott, känns det väldigt nära, men när jag räknar upp vad som behöver göras, känns det oändligt långt innan livet larvar vidare igen. Mitt största problem nu, är att jag inte kan något om el. Om det finns någon som vill och kan hjälpa mig med detta, i stockholm ,skulle jag vara tacksam för denna hjälp. Vist vill jag betala för detta , om det är rimligt. Hör av er, om lusten finns. Qentha

Hej Qenth,

I min 71:a sitter det bälten både fram och bak. Dock så står det i registreringsbeviset att bilen är undantagen bälteslagen. Alltså behöver jag inte använda bältena. Kontrollera ditt registreringsbevis och se om du hittar någon notis om ovan nämnda.

Trevlig helg :D

/Fredde CMC 1575

Hej!

Jag har för mej att man måste använda bältena om dom finns. Dock kan äldre bilar vara undantagna från bältestvånget, men som sagt... finns bälten monterade ska dom användas!

- Johan -

  • 3 years later...

Tar upp en väldigt gammal tråd här, men bättre än att slänga en till i havet.

Min Mach 1 -71 är reggad för 1 passagerare.

Men undrar lite över baksätet;

"Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1969, och i baksätena från och med årsmodell 1970. Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975. Användande av säkerhetsbälten i personbilar blev obligatoriskt i framsätet den 1 januari 1975 och i baksätet den 1 juli 1986. Yrkeschaufförer slapp dock ha säkerhetsbälte fram till den 1 oktober 1999. Den som åker bil obältad och stoppas av polisen får böter." http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ker ... te#Sverige

Men min bil som är en 71:a; "I trafik första gången i utlandet: 1970-09-01"

Och nu börjar det luddiga. Iom att min bil är tillverkad och tagen i trafik 1970. Så behöver

jag då inga bälten i bak? Eller är det rent utav olagligt att skjussa folk i baksätet?

Visst, det är ju klastrofobi-baksäten på Mussen. Men folk tycker det är roligt att få

åka med ändå. :)

Någon som har stenkoll på hur det är med bälten i bak och framsäte?

Skulle vara roligt att veta. Om man åker på massa böter eller kan klara sig med

två passagerare ändå.

Mvh

Tar upp en väldigt gammal tråd här, men bättre än att slänga en till i havet.

Min Mach 1 -71 är reggad för 1 passagerare.

Men undrar lite över baksätet;

"Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1969, och i baksätena från och med årsmodell 1970. Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975. Användande av säkerhetsbälten i personbilar blev obligatoriskt i framsätet den 1 januari 1975 och i baksätet den 1 juli 1986. Yrkeschaufförer slapp dock ha säkerhetsbälte fram till den 1 oktober 1999. Den som åker bil obältad och stoppas av polisen får böter." http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ker ... te#Sverige

Men min bil som är en 71:a; "I trafik första gången i utlandet: 1970-09-01"

Och nu börjar det luddiga. Iom att min bil är tillverkad och tagen i trafik 1970. Så behöver

jag då inga bälten i bak? Eller är det rent utav olagligt att skjussa folk i baksätet?

Visst, det är ju klastrofobi-baksäten på Mussen. Men folk tycker det är roligt att få

åka med ändå. :)

Någon som har stenkoll på hur det är med bälten i bak och framsäte?

Skulle vara roligt att veta. Om man åker på massa böter eller kan klara sig med

två passagerare ändå.

Mvh

Tja stenkoll är svårt att ha eftersom inget är skrivet i sten,regler och tolkningar ändras.

I usa får folk sitta bak,därför är det bälten.

i sverige har det med tjänstvikter och totalvikter att göra att bilen bara typats med 1 passagerare.

Tidigare brydde sig ingen om det satt folk bak i en sådan bil,speviellt om det fanns bälten.

men senare hittade våra styrande på att det ska finnas bälten till varje plats i bilen,och inte mer passagerare än bälten,vilket polisen tolkar som hur många passagerare bilen är typad för.Och är bilen typad för 1 passagerare kan alltså Haffa ha synpunkter.

Min 65:a HT är reggad för en passagerare... Ringde och ifrågasatte detta innan köpte och Bilprovningen sa att det bara var att göra en kompletterande besiktning så skulle saken vara ordnad. Troligtvis hade det fallit bort när systemet blev datoriserat men deras böcker sa att den skall vara för 3 passagerare. Min bil saknade även vikt mm så jag kanske hamnar utanför denna diskussion, men konstigt är det iallafall.

Jag har bälten i min 67a både fram och bak.. suttit i ett bra tag då år och vecka på lappen verkar stämma....

För och nackdelar med bälte ja - tror ju det är mer fördelar... Scenariot vid en ev rullning utan bälte kan ju bli att man åker ur bilen... sen kan man ju fråga sig vilket som är bäst... Sen är det rätt gött och kunna snäppa på sig midjebältet vid ett rödljus, helst i en grön fastback...

För och nackdelar med bälte ja - tror ju det är mer fördelar... Scenariot vid en ev rullning utan bälte kan ju bli att man åker ur bilen... sen kan man ju fråga sig vilket som är bäst... Sen är det rätt gött och kunna snäppa på sig midjebältet vid ett rödljus, helst i en grön fastback...

:--

Bara fördelar med bälte egentligen, jag ser det inte som en fördel att jag saknar utan kommer att eftermontera. Dock KRÄVS det ju inga vid besiktningen ...

Nu när ändå frågan är het, går det att montera in bälten i baksätet på något snyggt sätt i en 65 HT?

Fram sitter det helt värdelösa trepunktsbälten som man måste "hålla upp" axeln för att de inte ska glida ned. Kanske finns det några bättre?

Du kan sätta dit nya rullbälten from andover.com både fram och bak. Fram funkar säkert de gamla "Svenska" fästena, och bak får du improvisera. Titta på en 66a avs nedre fästenas placering, och bestäm var de övre passar bäst i hatthyllan - kanske i mitten med en kraftig plåt under oc sedan döljer du de föstena med en lite "konsol" med ett extra bromsljus ?!

Viktigt att ha kraftiga plåtar bakom alla fästen!

Hej

Byt dina främre mot nya trepunktsrullbälten, monteras i originalfästena men du måste borra nytt hål i golvet för att fästa rullen med genomgående bult. Alternativt svetsar du fast ett fäste i golvet.

Bak rekommenderas också trepunktsrullbälte ev finns färdiga fästen för tvåpunkts bälten använd i så fall dessa. Annars borra och fäst med genomgående bult.

Rullen fästes i hatthyllan med genomgående bult samt en förstärkningsbricka.

Rullbälten trepunktsuniversal fram+bak finns i svart hos mekonomen mfl.

Vill du ha ett bälte i orignalkulär med kromade orignalliknade spännen så beställer man hos andoauto i usa. De har trepunktsrullbälten även till baksätet i valfri kulör.

Tog endast en drygvecka att få grejorna.

http://www.andoauto.com/Mustang.htm

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...