SpyderRyder 18 Augusti Report 18 Augusti (redigerad) Hej, igår var det dags att få den nya Mustangen levererad. Jag är väldigt glad som ni kan tänka er. Den första åtgärden för att förbättra bilen var att installera ett nytt handskfack. Inga problem Jag kommer dock behöver lite stöd och rådgivning med förgasaren. Bilen har utrustats med en 4-ports Holley för många år sen - såvitt jag vet hände detta redan innan bilen kom till Sverige år 2004. Iaf så verkar förgasaren vara ganska dåligt justerad. Bilen startar och går, men bränsle-blandningen är på tok för fet, den behöver inte ens choken att starta den kalla motorn. Resultatet är att bilen rycker lite under färden med låga hastigheter. Från och med 70 km/t blir det mycket bättre. Vem kan hjälpa mig med att ens identifiera förgasaren lite närmare? Vem kan guida mig lite på distans för att lyckas med en bas-justering? För tillfälle har jag höjt tomgångsvarvtalet igår så att motorn blir av med sin tendens att stanna när man växlar från P till R eller D. Men varvtalet är lite hög nu. Annars är bilen ganska bra, allt annat funkar bra. Lägger till ett par bilder. Hjälp är välkommen. Tack! mvH SpyderRyder Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tungelsta HT-67 19 Augusti Report 19 Augusti https://www.holley.com/blog/post/how_to_identify_your_holley_or_demon_carburetor/?srsltid=AfmBOoo7Nnk1PGsjREDe-ABTE4dsmxVUu_qsZzIzYOCAR5G8ha2Ja4sd 1 Citera
SpyderRyder 20 Augusti Author Report 20 Augusti Tack för länken! Nu har jag identifierat förgasaren som en Holley 1850-2 med datumkod 0742 (antar det är 42:a veckan 2007). Nu får jag leta efter instruktioner för inställningen / tuning. Visst återkommer jag med nya frågor Citera
SpyderRyder 20 Augusti Author Report 20 Augusti Korrigering: det är den 074:e dagen i året 2002 eller 1992. Tror det är 2002. Har läst litegrann och hittade Holleys allmän instruktion för tomgångsinställningar. Det kommer jag försöka, dock inte utan att prata med nån kille som har kunskap. Det finns ju en här i kommunen. Återkommer Citera
SpyderRyder 20 Augusti Author Report 20 Augusti (redigerad) Hej, nu har jag pratat med en kompis här i kommunen, det var ett trevligt samtal. Några nya informationer: killen sa att en 600 cfm förgasare är nog lite för stor för min motor, han rekommenderade Edelbrock med 500 cfm. jag har försökt att köra en bas-justering enligt Holleys instruktioner, men förgäves. Då är bilen ej körbar - tomgången är ostabil och så fort man växlar till D eller R så dör motorn. Nu är jag tillbaka till ett för högt tomgångsvarvtal för att kunna köra bilen, men det är inget nöje, en mjukstart funkar inte. Har kontrollerad tändstiften, se bild. Ser lite ljust ut, inte svart som jag förväntade mig. Men som sagt, med en viss hastighet går bilen ganska bra. Några kommentarer? Ska jag byta till serie-förgasaren? De nominella 200 hästar räcker ju egentligen... Ändrade %s av %s (%s) Citera
stefan_borgen 20 Augusti Report 20 Augusti Förgasaren kanske behöver en service. Ser inte ut att gå fett, tvärtom kan vara en död tillskotts ventil (powervalve t.e.x . ihoptorkat acpumps membran. Skulle kanske behöva en ultraljuds tvätt. Efter service är det lättare att justera tomgångs blandningen och tomgång hastighet m.m 1 Citera
SpyderRyder 30 Augusti Author Report 30 Augusti Hej på er alla, Tyvärr går det fortfarande långsamt framåt, men igår hade jag åtminstone möjlighet att visa bilen för ett garage. Först och främst mättes CO-innehållet till vänster och höger, mellan 2,6 och 4%, fluktuerande något (!). Vi ställde sedan in båda sidorna på cirka 3%. Tomgångsvarvtalet sänktes till cirka 800. En vakuummätning utfördes vid förgasarflänsen. Vi använde uttryckligen inte porten för tändningsjusteringen. Resultat: ganska konstant -0,6 bar, motsvarande 17,8 inHg. Målvärde: 16 - 22 inHg. Tändning: återigen inget resultat, även verkstaden har inte längre något instrument att mäta tidpunkten, så jag får vänta tills mitt nya kommer nästa vecka. Bifogat finns en video som visar motorn på tomgång EFTER ovanstående inställningar. Går ojämnt, helt klart. Länk: https://www.veed.io/view/fdceaed6-a21b-4c4f-8552-bf4737ab09d0?panel=share När man lägger i en växel dör den OMEDELBART. Som redan nämnts i början går den bara att köra om man höjer tomgångsvarvtalet rejält. Upp till ca 60 km/h (3:e växeln) kan man känna en mer eller mindre märkbar ryckighet, däröver går den ganska fint och varvar mjukt. Tack på förhand för eventuella ytterligare kommentarer. hälsningar från soliga Småland SpyderRyder Citera
JanneJ 31 Augusti Report 31 Augusti Går den verkligen på alla cylindrar? Ta bort en tändkabel i taget när bilen står på tomgång, är det någon/några som inte påverkar varvtalet så har du något att jobba med. Citera
stefan_borgen 31 Augusti Report 31 Augusti Kanske än dum fråga men har du kollat efter vacum läckor tex pluggar på förgasaren, slangar och packning mellan förgasaren och insuget. Kan söka efter vacum läckor med startspray obs var försiktig. Citera
66ahenke 1 September Report 1 September du har ju fått svaret.. köp en Edelbrock 500 cfm. jag köpte sån till min o nu går den perfekt igen Citera
Speedwell67 1 September Report 1 September Klippte ur dessa sidor ur shop manual. Kanske kan det vara till någon hjälp tillsammans med andra tips du fått och att identifiera felet eller felen och utesluta dem, en efter en. Hade själv ett ”olösligt problem” som höll på att göra mig tokigi somras när bilen missade och gick som en påse nötter. Efter ha gått igenom tänkbara fel, var det till slut en dålig vaccuumklocka. 1 Citera
L.Nilsson 9 September Report 9 September Du borde skaffa en renoveringsats och göra en ordentlig rengörning med ultraljudstvätt. Holley 600cfm är en riktigt bra förgasare och passar bra på en standard eller milt trimmad 289:a. Det ser ut som någon inte trodde Holleys tekniker viste hur sekundärspjällen skulle öppnas för det sitter en skruv som gör att sekundären öppnas mekaniskt istället för vacuumstyrt, det kan vara en anledning till dina problem. Tändningen kan man ställa statiskt på 10 grader som grund. 1 Citera
SpyderRyder 3 Oktober Author Report 3 Oktober (redigerad) Hej, lite längre sen att jag var här. Analyserade åt alla håll och i slutändan visade det sig att den befintliga Holley förgasaren var sliten och gick inte att justera. Dessutom var den förmodligen redan typ 30 år gammal och efter många diskussioner och mätningar så bestämde jag mig att installera en ny Edelbrock AVS 1902 och att korrigera vissa detaljer kring vevhusventilationen i detsamma. Resultat: bilen gick bra "out of the box". Motor-vakuum är fortfarande lite svagt med 10-12 inHg, men nu går det att ha ett hyfsat lågt tomgångsvarvtal utan att motorn dör. Lite finslipning på E-choken krävs, men annars går bilen väldigt bra nu. Kompressionen på motorn visade sig vara normal, alla cylindrar ligger mellan 9,5 och 10 bar med fingerljum motor. Bytte också termostaten, termostathuset, fläktremmarna och differentialoljan. Känns lite som att förra ägaren inte investerade mycket tid och pengar i bilen. Nu kan jag fokusera på andra områden, men det största problemet med förgasaren kan jag nu anse som löst. Tack för hjälpen i alla fall! @Speedwell67: jag har redan köpt den fullständiga manualen och läste mycket, men i det här fallet var det ju en annan orsak. Tack ändå! Happy Motoring SpyderRyder Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.