Jump to content

Motorlyft?


mobcharge

Recommended Posts

Efter att både jag och motorn hade en näradödenupplevelse igår när vi skulle hänga i min motor med en eltruck (som ägaren kapat av toppen på stativet för att få in den, glömt att sätta i någon form av stopp samt glömt medela oss detta innan vi låndade den).

Stativet tippade och hängde på kolven (som var märkbart böjd).

Motor och låda hängde en meter över marken, och började glida på gafflarna.............

Underteckand samt en vän fick stå och hålla emot allt vad vi orkade medan en bekant sprang och hämtade bord etc för att trycka in under motorn, och vi slutligen kunde få motorn att vila på bordet, var känslan följande = aldrig mer försöka lyfta i motor och låda med en truck..

SÅ! jag undrar om det finns någon i Gbg som har tillgång till en motorlyft?

eller vet var man kan hyra en?

Vi har inga balkar eller sånt i taket och jag vill inte köpa en då jag kommer använda den extremt sparsamt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Väcker liv i tråden en stund. 8)

Går det att lyfta en 302 med c4 låda med den lyften?

Vet inte hur mycke hela paketet väger eller hur högt man måste lyfta.

Har man plockat bort fronten på bilen så kommer man längre in med lyften. Jag fick dock skjuta fram armen till 300kg markeringen för att lyfta motorn. Men då en låda väger ca 70 kg och en 302 är lättare än en 351:a (250kg) så torde det gå bra att lyfta hela paketet med Biltema-lyften. Jag kan också rekommendera deras stativ som fungerar utmärkt.

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...
Hej jula har en som ser kraftig o bra ut 1995:- :idea:

Ja den verkar motsvara den som Micro säljer.

Har ingen JULA butik nära mig så jag tänkte Micro är enklare för mig.

Får väll åka och klämma och känna på grejjorna. 8)

Men Per då, hur långt har du hit till Västerås, hehe :)

Link to comment
Share on other sites

Hej jula har en som ser kraftig o bra ut 1995:- :idea:

Ja den verkar motsvara den som Micro säljer.

Har ingen JULA butik nära mig så jag tänkte Micro är enklare för mig.

Får väll åka och klämma och känna på grejjorna. 8)

Men Per då, hur långt har du hit till Västerås, hehe :)

Hehe! Nä V-ås är ju i princip runt knuten.

Det var väll mest av lathet att jag åkte till Micro.... :roll:

Föresten fick jag 15% på Micro så det det var ett par 100 som gick tillbaka till "Mustangkontot" ;)

Förvisso så är JULAS bättre än Micro men skit samma jag ska inte använda det varje vecka och den gjorde jobbet lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Hehe oki Per!

Jag köpte Julas i December då de hade satt ner den till 1295kr tillfälligt, jag slog till direkt! Har fått hem 302-motorn exkl. toppar nu från renoveringen, så det ska bli kul att börja montera ihop den snart.

Men Per, är din lyft ihopfällbar? Ser inte så ut på bilden. På min kan jag ju dra ur sprintar å fälla upp benen å ner med bommen, så är den lätt att ställa undan.

Link to comment
Share on other sites

Hehe oki Per!

Jag köpte Julas i December då de hade satt ner den till 1295kr tillfälligt, jag slog till direkt! Har fått hem 302-motorn exkl. toppar nu från renoveringen, så det ska bli kul att börja montera ihop den snart.

Men Per, är din lyft ihopfällbar? Ser inte så ut på bilden. På min kan jag ju dra ur sprintar å fälla upp benen å ner med bommen, så är den lätt att ställa undan.

Typiskt att det var så billigt! Då hade jag åkt direkt!

Nu kosta samma lyft på Jula 800kr mera och det tyckte jag behövdes på annat.

Nej det är inte hopfällbart och det är det jag mena var mycket bättre med Julas lyft och även på Biltema också.

Men som sagt nu blev det så här och funderar redan på att sätta kapen i den och göra den fällbar! :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Styr över en sväng på Biltemas motorstativ om det är okej. Köpte en igår och undrar nu om någon av er lyckats bulta fast en 351w i en sådan? Tyckte jag vände å vred åt alla håll och ändå fick jag inte alla fyra armarna att passa i bulthål i blocket. Tips på hur man lyckas?

Kan f.ö säga att jag har haft svårt för produkter från Biltema, Micro, HarladNyborg etc men måste erkänna att vissa grejer är bra! :roll:

Link to comment
Share on other sites

När jag renoverade min 302 så fick jag tillverka förlängningar som jag satte på motorvaggan för att få fästena att passa.

Jag vet ju inte hur illa det ser ut på den du har köpt men risken är kanske att du får göra något liknande????

mike

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inga som helst problem att få armarna att passa på min 351W. :--

Har dom ändrat utförande kanske...?

De har ändrat, modellen de säljer nu är mindre, därför den bara kostar 399:- nu troligen! Damn... Jag får slåss lite med det, klurar på att göra två nya armar, fattas 20mm för att jag ska få fast i övre hålen...

Link to comment
Share on other sites

Vad som är värt mycket med motorlyftar är att dom enkelt går att plocka sönder så dom tar lite plats vid förvaring.

Vet att jag lånade en smäcker proffspryl i början av 80talet som jag lyfte in en 440 med,helt suverän.

Sedan har jag använt en lyft som en kompis äger som antagligen är sedan 60talet.

Problemet är att den tar en hiskelig plats och minkompis förvarar den utomhus!!!.,så när den ska användas har hjulen rostat fast.

Dessutom är den enormt seg att få ihop utan belastning.

Använde den när jag klöv min jordbrukstraktor,och då passade hydraulslangen på att spricka :shock: ,

men man vet att sådant kan hända så man har alltid viss form av säkerhet..

Har alltid plankor som man avlastar kranbommen med när man förberederlyftet,

brukar även ha några uprofiler a v olika längd som man kan lägga runt hydraultuben så den inte brakar ända ner om det blir läckage..

Ibland kan det löna sig att ta av framhjulen på bilen för att få ner kylarramen det lilla som behövs för att få över motorn.

man hissar ju upp bilen direkt man är över.

Endel skär till och med bort kylarramen för att få mer plats,

men det är lite för grovt även för mig.

Men de första V8,orna man lyft i och ur använde vi foderlyften i höladan,var väldigt smidigt och exakt,men mörkt och kallt.

Lastmaskin är också beprövat,men ventilpaketen på min gamla härk är definitivt inte anpassat till finlir..

Angående motorstöd så är det ju inte direkt svårt att göra en ny platta eller armar till ett befintligt stöd.

samma sak där,jag litar aldrig till 100% på motorstödet så jag har alltid en planka som stöd när motorn är komplett.

(mitt är ioch för sig hemmabyggt och sviktar en del med en komplett v8.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...