Jump to content

Hjälp motorn kokar!


Antrax

Recommended Posts

Idag var jag ute och körde en sväng o tankade. när jag kom hem så började kylarn pysa och leva om. när jag öppnade kylarlocket mycket försiktigt så pös det en massa vattenånga ur kylarn och den spottade upp rost vatten. Jag har en MustangII med V6 och el fläkt, fläkten går ju igång som den ska vid den inställda temperaturen, bytte till en ny vattenpump i maj då jag samtidigt bytte allt vatten och remmen. vad kan det vara för fel när den går så varm på en stäcka av ungefär 1 mil?

Link to comment
Share on other sites

Hade du glykol i när du bytte?

Kylningen fungerar mycket bättre med glykol i vattnet, tål högre temp innan det börjar koka då, och du slipper att vattnet blir rostigt vilket grejerna inte mår så bra av och som senare kan leda till stop i kylaren.

Du är säker på att elfläckten fungerar?

Annars är det som vanligt spola igenom allt ordentligt, bytt termostat för säkerhets skull, kolla att allt raster i kylaren inte ramlat bort och häll i nytt vatten med 50% glykol och 50%vatten, kolla så det inte finns luft skruvar att lufta på, se till att det är riktigt full.

Fungerar det inte nu, då har du nog dålig toplockspackning eller något annat otrevligt. Men det hoppas vi du slipper!

Lycka till!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

jag hade 50% glykol o resten vatten i så det är det inte.. jag tror inte att det ska vara nån toppackning som är dålig eftersom det inte luktar avgaser om vattnet eller bubblar då locket är öppet och motorn igång. fläkten fungerar och den brukar stå igång 5 -10 minuter efter jag stängt av bilen. kylaren är inte spec vacker. den läcker inte men "fjällen" är dåliga och rasar bort om jag petar på dom. kan det vara termostaten som inte öppnar tillräckligt eller kylaren som inte kyler tillräckligt?

Link to comment
Share on other sites

Låter som den kylaren har gjort sitt! Utan att jag ens sett den!

För det låter ju som allt annat fungerar som det ska.

Satsa på en ny eller om den är av gammal hederlig kylar modell så kanske det går att renovera.

Passa även på att spola igenom motorn ordentligt med pluggarna eller pluggen ur plockade på blocket så du får ur allt skräp som kan ha bildats i den genom åren. Kanske även lika bra med ny termostat också när du ändå är i gång med det hela.

Lycka till och rapportera hur det går.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Att termostaten skulle vara dålig låter inte troligt, det är väl så att en sliten och gammal termostat får svårt att stänga och därmed släpper igenom för mycket vatten vilket resulterar i att motorn inte blir tillräkligt varm.

Det med att glykolen höjer koktempen har jag aldrig hört, men om det är så, så är väl det inget positivt?? motorn tar ju skada av den höga temperaturn inte om vätskan kokar eller inte?? isåf kunde man ju ha olja i kylaren istället, den kokar ju inte förrän uppåt 150 - 180 grader.

Jag skulle gissa på att det är kylaren.

Link to comment
Share on other sites

50/50 blandingen är det många som säger är bra. Att bytta kylare är inte alltid lösningen på problemet. Men det är aldrig onödiga pengar att bytta kylaren om den är risig.

Det kan vara så att du har mycket skit i systemet som gör att det täpper till. Men spola systemet + ny termostat som flera säger så har du gjort vad du kan på den punkten.

Plockade upp detta tips i USA: www.carbitz.org det är ett filter du sätter mellan slangen och kylaren som fågar upp gammla partiklar. Många svär på att hjälpt dem som har samma problem som du.

Lycka till.

Henrik.

Link to comment
Share on other sites

men "fjällen" är dåliga och rasar bort om jag petar på dom.

Var det bara jag som reagerade på detta?

"Fjällen" ska inte rasa bort när man petar på dom.

Den kylarn är slut tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Att termostaten skulle vara dålig låter inte troligt, det är väl så att en sliten och gammal termostat får svårt att stänga och därmed släpper igenom för mycket vatten vilket resulterar i att motorn inte blir tillräkligt varm.

Det med att glykolen höjer koktempen har jag aldrig hört, men om det är så, så är väl det inget positivt?? motorn tar ju skada av den höga temperaturn inte om vätskan kokar eller inte?? isåf kunde man ju ha olja i kylaren istället, den kokar ju inte förrän uppåt 150 - 180 grader.

Jag skulle gissa på att det är kylaren.

Ja kan låta lite konstigt men om du kokar vatten i en kastrull så innan det blir 100 grader och kokar så bildas små luft bubblor på botten i den och eftersom det ofta blir mer än 100 grader inne i motorn och temp givaren sitter i utkanten av motorn så vill man med hjälp av glykolen få vattnet att inte bilda sådana här små luft bubblor som ligger mot järnet eller aluminiumet inne i motorn. För får du små luft bubblor så leds inte värmen bort lika lätt som om vattnet ligger emot ordentligt mot metallen, ungefär samma princip som dom gör reklam för på Red line watterwetter där dom kallar det för att man ökar vattnets vätningsförmåga.

Vad jag hört så ska även rost angreppet öka kraftigt om dessa luft bubblor bildas.

Det är bland annat därför man får ha så kallt vatten i en sjö vatten kyld båt motor för att inte vattnet ska ligga och små bubbla inne i motorn.

Olja som kyl medel? Ja varför inte men någon anledning till att man inte använder det måste det vara, skulle gissa på att det är lite för trög flyttande så det inte rör sig till räkligt snabbt eller kanske inte tar upp värme lika snabbt. Men jag kan ha fel här, någon som har något förslag?

Det där med termostaten skrev jag bara för att det är så biligt och så slipper man tappa ut glykolvatten igen om den visar sig att termostaten inte var bra. Bland annat som du skrev att den inte håller rätt temp utan för kall, för är kylaren dålig kanske man inte märkt att termostaten stod öppen hela tiden eftersom motorn ändå var varm för att kylaren knappt kylt dom senaste åren. Men det är klart är det inget fel på den så behöver man inte bytta den. Så med andra ord jag skrev det för att han/hon skulle slippa göra saker 2 gånger.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Varför inte olja i kylaren, för att värma upp 1 liter vatten en grad behövs 4,19 Joule en liter olja behövs 2,1 Joule så för att transportera bort samma mängd värme behöver du fördubbla flödet plus att du inte vill ha het olja i din kylare som verkligen är lättantändligt. Glykol i vattnet minskar ytspänningen och har en kokpunkt på 197 C hjälper på så vis vattnet att transportera bort värmen och höjer kokpunkten i systemet. Angående kylaren köp en ny då brukar alla sådana här problem försvinna din varkar rutten om den ramlar isönder.

Sven.

Link to comment
Share on other sites

Tack Sven

För att du hjälper mig att svara vidare på varför man ska ha glykol i bilen mer än för frys skyddet.

Har försökt tala för så många som har problem med kylningen att vara rädda om sina motorer och ha glykol i dom även om det bara är en sommar bil.

Tack även för ditt svar angående olja som kyl medel misstänkte något i den stillen men alltid kul att höra det exakta svaret :D

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

En anledning till att använda glykol/kylarvätska är att den även smörjer vattenpumpen. Slarvade själv med det på en saab och fick byta pumpen rätt snabbt. Numera byter jag kylarvätska vart annat år och använder mig av kylarvätska avsedd för aluminium motorer då aluminium är en känslig metal som lätt ergar.

Rasar det från kylaren är det självklart att den är slut och skall bytas, och då ser man även över kylarslangar och "provkokar" termostaten på spisen med en termometer så man ser när den öppnar. Min öppnade vid 70*C vilket gjorde att datan fetade motorn med hög förbrukning som följd. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju passa på att fråga/berätta lite om mitt kylsystem när vi ändå håller på att diskutera varma motorer.

Jag har byggt ett helt nytt kylsystem till nya motorn med en Griffin 26"x19" 2 radig kylare i aluminium. Jag har en ny, ca. 14" elfläkt på insidan som suger luften igenom. Jag har en termostat på 82 gr. 50/50 med glykol.

Är det 25+ grader ute så går den upp direkt mot 98 gr. när jag står still.

Så länge jag kör är det inga problem. Då ligger den på ca. 85 gr. hela tiden.

Det känns inte stabilt och jag vill absolut inte hamna i en kö om jag kört en stund så att motorn är riktigt varm.

Det jag undrar är varför det ska vara så svårt att hålla tempen i schack? Några förslag eller ideér på förbättringar?

Är enda möjligheten att sätta in ett scoop i huven så att tempen kring motorn minskar?

Link to comment
Share on other sites

För mig låter det som om att kör för KALLT när du kör, moderna motorer med slutna kylsystem har övertryck och ska ligga på en arbetstempratur kring 100*C. Trycket i systemet gör att det inte kokar. Att tempraturen sen stiger vid stillastående beror nog på att du inte får ut värmen ur motorutrymmet, har du tex heta oisolerade headers så kan motorutrymmet bli en bastu där kylaren inte kan kyla. En kåpa kring kylfläkten kan styra kall-luften efektivare genom hela kylaren.

Skoop kan hjälpa men då måste du veta att du får ut hetluften, flera har tänkt fel och försöker trycka in kall luft efter kylaren med resultat att luften kring kylaren står still pga övertryck i motorutrymmet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Jag har isolerat mina headers noga.

Om det nu blir scoop så hade jag tänkt att ha ett där öppningen är mot framrutan och inte mot fronten.

Är det att föredra eller bör öppningen vara framåt?

Jag ska leta efter tidigare inlägg om detta när jag hinner.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan ... :D

Håber at i læser DANSKA ... :)

Jeg har også lige haft et problem med en kogende køler ...

Fandt ud af at køleren var utæt og lækkede vatten ca fem cm under det øverste automatlåda-olierør ...

Efter afmontering kunne jeg se at der i køleren ( Elendigt plastic lort :evil: ) var ætset et hul pga at automatlådaolie havde sivet ned fra det øverste olierør ..

Der var dog vatten i systemet, så jeg formoder at køleren kogte fordi trykket forsvandt..

Købte og monterede en ny køler, og problemet forsvandt ..

OBS: Biltema har et middel til vandpumpe-smørring

Koster så vidt jeg husker 24.90 SEK .... ( ca 20 Danske ... ;)

MVH Jan - Hjärup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...