Jump to content

FORUMET:s kvalitet !!!


göran cmc 302

Recommended Posts

Apråpå Micke B:s inlägg EFTERLYSNING.

Vi har varit några stycken som diskuterat FORUMET:s kvalitet de sista halvåret och ett personligt "tyckande" från min sida:

Det har blivit väldigt mycket inlägg om allt möjligt som inte egentligen har med Mustang att göra, säkert kul att diskutera men det adderar inte till det som är avsikten med FORUMETS inriktning och dess "hjärta"

Detta, parat med att sammafrågor ställs om och om och om igen trots att det finns en SÖK-FUNKTION för att hitta tidigare information, gör att många av de med gedigen Mustangkunskap att hjälpa andra, tröttnar och tappar intresset för dette FORUM.

Vårt FORUM var inte avsett att bli ett allmänt chattforum för ditt och datt utan en plats där man seriöst kan diskutera och få svar på relevanta Mustangfrågor om teknik, köp, renoveringar etc etc.

Personligen vill jag gärna komma tillbaka till detta läge för att FORUMET skall bli intressant för min del.

Det är också bara FORUMET:s egna deltagare som kan åstadkomma detta genom att se till att inläggen håller Mustang kvalitet.

Jag emotser gärna en seriös diskussion om detta - det är bara vi själva som bestämmer hur vi vill ha det.

Link to comment
Share on other sites

Jämför man detta forum med många andra på internet så ligger kvalitetsribban mkt högt här enligt mig och jag tackar för all hjälp som trevliga forumanvändare gett, att sträva efter bra och seriösa inlägg på de specifika avdelningarna (64½-73, Motor, etc) är mkt bra, men vad gäller denna avdelning så tycker jag moderatorerna satt sig själva i pottan om de inte gillar inläggen, då beskrivningen lyder:

Övrigt: Prata här om allt och inget. Behöver inte vara om bilar eller om Mustang. Kanske ett nytt kakrecept!

Link to comment
Share on other sites

JockeH har rätt i att detta forum är bland de mest städade som finns på internet. Har man kollat runt på andra forum, framför allt amerikanska så är det en nästan skrämmande attityd där. Något som aldrig har tolererats på CMCs forum och aldrig kommer att accepteras.

Förövrigt så tycker jag man ska få skriva precis vad man vill under Övrigt. Det behöver inte ha ett dugg med Mustang att göra. Varför ska man inte kunna diskutera annat som är av intresse? Eller bara något man vill säga.

Forumets "hjärta" har ändå behållits eftersom det mesta som diskuteras är utanför Övrigt. På ett visst annat svenskt mustangforum skrivs det nästan uteslutande inlägg i Off-topic, så vi ska nog vara nöjda.

Personligen tycker jag att det skrivs på tok för lite på detta forum. Känns som att folk håller inne på grejer. Har man problem med bilen eller nåt man undrar över eller nåt helt annat så skriv ett inlägg! Eller så är det så att de flesta här är gudar på att meka.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Bra att ni tycker till !

På ÖVRIGT är OK att hantera vad som helst - det är ju det som är avsikten.

Min åsikt gäller dock övriga Forumet, det går att plocka fram hur många exempel som helst.

Ta en sväng igenom så ser ni hur många trådar spårar ur helt, många frågor har väldigt lite med Mustang att göra samt alla dessa upprepade frågor.

Svaret på varför det skrivs så lite är kanske självrätande eller ...........

Keep on discussing !

Link to comment
Share on other sites

Ta en sväng igenom så ser ni hur många trådar spårar ur helt, många frågor har väldigt lite med Mustang att göra samt alla dessa upprepade frågor.

Svaret på varför det skrivs så lite är kanske självrätande eller ...........

Kan du ge några exempel?

Visst förekommer det men inte är det väl ett stort problem?

Varför upprepande trådar dyker upp är ju inte konstigt. Nya användare som inte vet att sök-funktionen finns och att man kanske inte tänker sig för ibland är ju två förklaringar, men det har ju diskuterats måånga gånger förut.

Link to comment
Share on other sites

Bra att ni tycker till !

Ta en sväng igenom så ser ni hur många trådar spårar ur helt, många frågor har väldigt lite med Mustang att göra samt alla dessa upprepade frågor.

Jag är skyldig till en del utsvävningar, bl.a. om Chrysler's, så jag kan bidraga till att städa upp forumet.

Detta må då vara mitt sista inlägg på Classic Mustang forum.

Link to comment
Share on other sites

Ett forum är ett diskussionsforum, där man pratar och diskuterar, en kunskapsbas är en annan, där söker man och en eller några utvalda skriver, tror det kan vara en av anledningarna till att sök-funktionen används lite väl dåligt...

Alla inlägg är bra, i mitt tycke spelar det ingen roll om vi diskuterar saab eller mustang, så länge det sköts på ett städat sätt, mångfald är positivt!

i dom allra, allra flesta forum, oavsett om det handlar om bilar/sport eller vad det nu än må vara, så är det tjafs, men härinne är det en väldigt städad nivå, kanske lite dålig fart ibland bara...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara hålla med de 2 sista inläggen,,,,antagligen är jag en av de mer liberalare forumanvändarna och måste säga det vore tråkigt att förlora RTMs inlägg som jag själv tycker hållerr samma kunskapsnivå som jag själv...

Jag vill även säga att jag har mkt nytta av de råd jag får av CMCägare då jag bygger mitt livs andra mustang och inte kan dem lika bra som jag kan GMbilar.....but Im improving.

ser det som tråkigt dock om folk ska få smisk på fingrarna om de lägger in en mening som handlar om annat än -65:a navkapslar bara för tråden handlar om navkapslar från -65...det är på så vis ett forum dör ut om det tillrättavisas för för mkt....

ej vetenskapligt bevisat,,,bara lite jag har på känn då jag under sensommaren sett Birkaforumet dö ut pga nämda orsak

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Här är mina åsikter...

Jag tycker vårat forum är väldigt städat och seriöst. Avdelningarna är ju tydliga vad de ska handla om.

Under "Övrigt" måste man få diskutera vad som helst med sina forum kamrater. Inga tillrättavisanden där tack...

Jag hoppas inte rtm mfl. slutar med sina inlägg. Deras råd och tips är guld värda för oss som kört fast.

Ingen större ide att använda forumet om man inte kan få hjälp av varandra.

Dock tror jag att många av våra "gurus" inte lärt sig allt om V8:or pga. en Mustang, detta måste man respektera.

Sen kan jag bara hålla med om att med tanke på hur många som är inne på forumet varje dag så är de "flesta" (inte alla)

ganska dåliga när det gäller att svara på inlägg. Hur svårt är det att skriva ett par rader om sin åsikt?

Jag var själv nära att ta bort inlägget om EOBD eftersom intresset viasde sig var noll och ingenting.

Men sen har ju faktisk 3 st. av forumets 2915 användare skrivit nåt eller hört av sig.

Det är ju nästan en promille av alla forumanvändare som visade sig vara intresserade av EOBD.

Stämmer då detta med att 440 st. vait där och läst om det? Knappast, men att svara eller fråga nåt är alldeles för jobbigt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Vad skall man skriva här utan att bli för långrandig,,, :lol:

Alla vill vi väl ha kvalite, hög frekvens på inlägg m.m.

D.v.s ordning och reda.

Jag tycker också att inläggen skall ha kvalite m.m.

Men visst är det trevligt med lite gliringar anekdoter etc. på forumet. Det livar liksom upp lite. Att man kan ha olika åsikter måste också få förekomma, annars blir det ju ingen diskussion.

Om en ny medlem skriver en fråga om vad som helst, som vi som är här inne i tid och otid läst ältat och kan svaret på, direkt skriver att vederbörande skall använda sökmotorn,,!?

Vad tänker tror den personen.

Dessutom blir det då ännu ett inlägg mindre på forumet ,om alla skulle sitta och söka info på gamla inlägg.

Alla vill väl att det skall komma nya medlemmar till klubben?

Det bästa är väl om alla som kan eller tror sig veta svaret på en fråga, lämnar ett svar och kanske i densamma vänligen även upplyser om sökfunktionen.

Sen att det startas trådar i fel forum samt med kanske svårtydda ämnesnamn tycker jag att det är moderatorernas uppgift att stävja.

Med tanke på det ibland svaga flödet på inlägg tror jag att många som läser här mycket väl kan svara på många frågor, men vill, orkar eller vågar inte svara och hjälpa en cmc medlem?

Personligen har jag dock stött på många trevliga och hjälpsamma medlemmar här och fått tips samt även kommit över delar till min klenod.

På den tid som jag varit med har jag lärt mig enormt mycket genom detta forum.

Jag försöker även skriva inlägg där jag tror mig kunna hjälpa eller har en åsikt eller fråga, även om jag inte alltid har rätt :roll: .

Så, jag har ingen patentsvar på hur detta eventuella problem med forumet skall åtgärdas.

Låt det leva och styr upp trådar och inlägg som är på väg att spåra ur i tid.

Låt det vara som det är, alla är vi barn i början.

Öhh, Vem saknar inte PerB:s inlägg?

Tack för ordet, mvh Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag yttrar mig också då!

Ja tycker absolut att majoriteten här är jätteseriösa och gör fina inlägg.

Men personligen tycker jag inte att detta forum ska flyta iväg och likna en chattsida utan mer likna en Haynes Verkstads manual för alla.

Snacka om vad mycket nyttigt godis vi har byggt upp här :!:

Därför är jag FÖR en ren Mustang diskution på de tekniska sidorna

Självklart får ni flumma iväg på "Övrigt", "Generella" sidorna för där finns ju knappast något som kan vara av värde för Mustangens bevarande! :)

Men det är NI användare som gör forumet och vill ni ha fler "chatt" liknande sidor så säg bara till!

Det går att göra hur många kategorier som helst.

You name it!

Sorry RTM men någon MOPAR sida blir svårt så bli inte ledsen nu och sluta med inlägg bara för den anledningen

Fortfarande ska man sköta sig här och jag själv gillar när det är en gemytlig "temperatur" i samtalen utan den pajkastning och barnsliga attetyd som råder i många andra svenska forum.

Ett leende förlänger livet heter det ju!

Lite glam skämt och gliringar utan personangrepp måste det finnas plats för! :D

Fler och fler forum dyker hela tiden upp och därmed blir det en viss konurens.

Kanske inte konstigt då att folk flyttar runt lite och vi har kanske tappat position?

Är vi för tråkiga? Det tycker inte jag iallfall men andra kanske?

Men som sagt för mig är detta "the only one" och ett "Mustang Forum"

Var inte rädda att göra inlägg! Man får ju ha en åsikt även om det inte är 100% rätt.

Det finns ofta flera sätt att göra en sak på! ;)

Link to comment
Share on other sites

Sorry RTM men någon MOPAR sida blir svårt så bli inte ledsen nu och sluta med inlägg bara för den anledningen

Hehee, det var inte det jag var ute efter. Ville bara dela med mej av mina erfarenheter och synpunkter till andra.

Quote slut

Det är inte bra om man är för smalspårig och trångsynt när det gäller sånt här.

Det är bra att komma ihåg att det finns andra modeller än just Mustang. Dessutom är dom amerikanska bilarna ganska lika varandra, oberoende av märke. Det man lär sej med en modell, kan man ha nytta av på en annan.

Det är mycket olyckligt, speciellt för yngre mekare, om man inte kan diskutera annat än bara Mustang här på detta forum utan att bli kritiserad, men om det är så vissa vill ha det, så blir det bara till att diskutera lufttrycken i däckena, bultskallar, luftrenare och oljetrågets volym i en 289 härefter då, va?

Om det finns någon som kan visa mej till ett bra forum där man kan diskutera fritt, så flyttar jag gärna dit med mina inlägg, för i en bra diskussion både lyssnar man, (och kanske också lär sej), uppskattar den man diskuterar med, samt kommer med inlägg för andra att ta ställning till. (Också provocera lite ibland)

Jag är den första som erkänner att jag inte kan så mycket om originalmustanger som somliga (självutnämda?) och verkliga gurun, men det s***er jag i,

Har dock en viss erfarenhet av originalbilar, då främst jänkare, samt av att åka j**ligt fort. (jämförelsevis).

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag håller med tidigare, förespråkar att vi håller den linje vi

haft, att det glider iväg ibland beror nog oftast på svaret i inlägg

som givetvis bäddar för ett nytt och kanske urspårat svar, på det

viset så åker vi iväg en bit ibland från ämnet ibland. :roll:

Vi har ju Övrigt på forum där vi kan lägga in annorlunda inlägg

om ditt och datt.

Jag tycker personligen att FORUMET är mycket bra, ett plus är

att vi har fått massor av nya osynliga Mustangvänner och

klubbmedlemmar över hela landet. :)

Måste också som kalenderbitare av tidgare 65-73 Mustang medge

att även jag lärt mig en hel del av andras inlägg, stort tack till

alla inblandade då även RTM. 8)

Kan också erkänna att det mer och mer blir mindre frågor om

den ursprungliga Mustangens originalitet uppbyggnad, därför

kanske det blir lite tunt med frågor o svar i just detta ämne. :?

Vi kan också konstatera att det är en större diskussion bland de

nyare Mustangmodellerna och då mest effekter och tillbehör mm,

(jag?) ser gärna att det finns någon kunnig medlem som kan lite

mer om nyare modellers teknik, som kanske vill bjuda på lite mer

tekniska svar. :roll:

Tyvärr är det bara att konstatera fakta, det tar många år till innan

vi som lever får se originalrenoverade Mustanger av den senare årgången. :(

Jag vill inte heller att RTM försvinner från CMC:s Forum då det visar

sig att denna person har stort och brett kunnade i ämnet TEKNIK. 8)

Till sist håll i tyglarna sitt rakt i sadeln och forsätt att använda

FORUM med sans så blir vi nog alla nöjda och kanske också vissa

blir mindre irriterade. ;)

Link to comment
Share on other sites

om det är så vissa vill ha det, så blir det bara till att diskutera lufttrycken i däckena, bultskallar, luftrenare och oljetrågets volym i en 289 härefter då, va?

Jo så känner ivf jag,,,

jag är väldigt mkt för orginalrenoveringar och ser helst att vi inte uppmuntrar folk att bygga om, trimma, modifiera och på annat sätt förstöra henrys finaste modeller,,,,,fast jag vil ju lära mig lite mer för hur jag än försöker verkar det som jag bara misslyckas när jag strävar efter 100% orginal.....

Vad ska det förresten vara för ytbehandling på skruvskallarna som håller ventilationsreglaget på en -69 sportsroof??

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Hej vänner,

Vad tror ni om denna reflektion?

Varför söker man sig till forumet? För att förkovra sig eller bli irriterad och förnedrad eller förnedra och det

pga av sina erfarenheter eller av sin, åsikt, okunskap eller kunskap!

Hur vill jag bli behandlad och bli bemött!?

Varför har jag en hobby?! Jooooo, jobbet ger mig all glädje så jag behöver en motpol = negativitet?!

Varför se problem när man kan se en lösning?!

Som person är jag bitter eller…, självklart jag ger kritik istället för konstruktiv kritik!

I min enfald och naivitet tror jag att alla vi vill vara eller vill uppfattas som goda och inte uppfattas som onda och elaka, negativt ironiska osv. = synonymer…..

Min önskan som kanske är en utopi är att alla är och blir goda vänner och har tydliga avsikter med forumet och sina inlägg, bidra, vara snälla eller behandla alla som man själv vill bli behandlad, vara kreativ och konstruktiv med målet att Mustangklubben är en viktig och positiv del i sin vardag och sitt nätverk.

Bästa

Morgan Roos

Link to comment
Share on other sites

Jo så känner ivf jag,,,

jag är väldigt mkt för orginalrenoveringar och ser helst att vi inte uppmuntrar folk att bygga om, trimma, modifiera och på annat sätt förstöra henrys finaste modeller,,,,,fast jag vil ju lära mig lite mer för hur jag än försöker verkar det som jag bara misslyckas när jag strävar efter 100% orginal.....

Vad ska det förresten vara för ytbehandling på skruvskallarna som håller ventilationsreglaget på en -69 sportsroof??

mvh R

Ja men vänta lite, var det inte den här sortens sarkasm som den här tråden diskuterade att vi skulle undvika om vi vill behålla besökare och aktiva deltagare. Den svenska mustangvärlden är väl inte större än att det borde finnas utrymme för både originalfantaster och "trimmare"? Själv räknar jag mig inte till någon av dessa kategorier men jag försöker respektera allas åsikter och smak utan att vara ironisk.

Därmed inte sagt att man får skämta, men skall vi köra den här tonen tror jag att det snart blir ganska tomt här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Morsning x-ning,

Personligen tycker jag att forumet fungerar bra, även om det varit färre inlägg den här hösten än föregående (åtminstonde inbillar jag mig det). Hög kvalitet på de flesta inlägg.

Jag har varit glad mustangägare i endast 1 1/2 år och därför har detta forum varit ett mycket bra "bollplank" för mig. Jag har fått svar på en del knepiga frågor och även träffat nya polare.

Å ena sidan så kan jag förstå frustrationen när det gäller frågor som redan besvarats men dyker upp på nytt. Sök-funktionen används nog inte så väldans mycket. Å andra sidan är detta ett forum och inte en databas. Det är min åsikt.

Sedan skulle jag vilja passa på att önska alla glada mustang-ägare en god jul och ett gott nytt år.

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag haft mycket glädje och framför allt nytta av detta forum! Det har varit ovärderligt för mig som nybliven Mustangägare (drygt 2 år nu) att kunna fråga och inhämta kunskap och tips, när man är ny på en bil. Många problem har jag löst, uteslutande med hjälp av de råd jag fått på forumet. Dessutom har det givit nya kontakter och vänner. Och inte minst, jag har köpt två Mustanger via forumet. Men nog har det blivit lite "trögare"? Upplevde att det var mera fart på inläggen tidigare. Apropå sökfunktionen, så kan det kanske ibland kännas enklare att slänga ut en fråga, än att leta. På det viset hålls ju diskussionen levande också. Skulle man inte fråga utan leta efter allt ,så blev de kanske inte så många nya inlägg. Det kan väl inte vara fel, eller? Och lite "gött tjöt" kan det väl få vara in emellan, eller? Kvaliteten är det väl inget fel på.?

Link to comment
Share on other sites

Håller med de flesta tidigare talarna, och kan oxå hålla med att en del trådar spårar ur...

Men som sagt, om detta bara ska vara ett "uppslagsverk", med en fråga ett korekt svar hela tiden så kommer det här forumet dö ut mycket snabbt.

Jag läser /svarar (svarar kanske inte så ofta), mycket på forumet om andras problem och välgångar och tycker det är skit roligt. Men ska det bli så tråkigt som Göran "och flera andra" verkar tycka så, ge förslag på ett nytt bra forum så hakar jag på...

Självklart ska man hålla sig till de olika kategorierna, vilket jag över lag tyckar de flesta gör och sökfunktionen bör nog användas lite mera...

Men folk med ett brett intresse har ofta mycket bra erfarenheter att ge, så jaga inte bort dessa vänliga personer...

Och om det nu blivit så noga med strikt orginal mustang så gör en ny kategori med modifierade mustanger så vi yngre med inte lika lång erfarenhet av navkapslar mm kan diskutera vårat intresse

//Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Vad har hänt egentligen? Det har aldrig varit sämre drag på det här forumet än det är just nu :roll:

Har folk blivit bortskrämda av den här tråden eller??

Isåfall blev det den effekten som jag trodde att den här tråden skulle få...

Link to comment
Share on other sites

Vad har hänt egentligen? Det har aldrig varit sämre drag på det här forumet än det är just nu :roll:

Har folk blivit bortskrämda av den här tråden eller??

Isåfall blev det den effekten som jag trodde att den här tråden skulle få...

Om du går in via huvudsidan så märker du att den är hackad igen, :x säkert därför som inte så många hittar hit just nu... ;)

Link to comment
Share on other sites

Big Problems my friends!

En så kallad "Mask" har tagit sig in i flera PHPBB forum och vårat! :evil:

Okända filer ligger nu här och dom går inte radera utan vidare.

Dessa filer genererar automatiskt en första sida varje gång någon besöker forumet.

Sidan den skapar är en Index.html

Alltså första sidan för http://www.mustangclubsweden.com/

Det vi nu gör är först att ta fram en backup.

Vilket Crystone måste fixa.

Läsa in den så vi får ett friskt system.

Tyvärr försvinner alla inlägg då efter 9/12 eller tidigare

Därefter ska vi installera den senaste phpBB forum systemet 2.0.18 och lägga in den senaste "bild bilaga" tillägget.

Då kommer det bli betydligt säkrare för hackare.

*pust och stön* Mycket jobb blir det! :(

Nu finns även läge för att önska sig extra funktioner eftersom vi lägger om allt.

OBS! Nya funktioner gör tyvärr det krångligare i framtiden att uppdater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...