Jump to content

Oseriös bilförsäljning

rolvi2

Recommended Posts

Har och håller på att hitta en fräsch mustang inför sommaren 2006...

Men att hitta är inte så lätt i denna klipp o klistra stilen som många bilförsäljarföretag har....En mustang hittade jag på GBG performance och samma bil hittade jag hos Wasabil där den var .....hör o häpna

100 000:- dyrare

En snygg fastback hos en av ovanstående visades vara en konverterad 6:a till 8:a ...Fick jag reda på då jag hittade samma annons på USA sidan och ringde upp säljaren

Tycker man kan ställa större krav på dessa företag.....Wasa bil har ju ingen som hellst koll på vad dom säljer.....Att starta ett klipp o klistra företag kan min mor åså göra.....SKÄRPNING

PSST.....Hittelön till den som tipsar mig om en fräsch Musse

rolvi2@spray.se

Sorry kan inte hålla mej.

Man kanske skulle sätta upp en klistrad tråd om vilka firmor som är oseriösa här på forumet.

Eller så låser vi ordet WASABIL ,så att det inte går söka eller skriva in det namnet igen :--:--

Kanske fel men nån kan ju bli jävligt blåst av dom här nissarna.

Sorry igen

Jag håller med till 100%, det kliar verkligen i fingrarna att döma ut vissa firmor / annonsörer men ...................

Som ett privat Forum med MustangCluben som ägare/sponsor så kan vi INTE gå ut och ta ställning på ett officiellt sätt, sedan må syftet vara hur rätt / behjärtansvärt som helst.

Att ni som medlemmar i detta Forum berättar för andra om företag som inte sköter sig på ett korrekt sätt är dock helt OK.

Lite skrämmade att läsa om bror duktigfasonerna i tråden.....

Själv vet jag inget om varken wasa eller gbg,,,men det är som med all försäljning.

Säljaen vill ha så mkt som möjligt och utan att behöva släppa med nåt alls

Köparen vill ha så mkt som möjligt utan att behöva betala nåt alls...när nåt skiter sig gnälls det ofta hit och dit att den ene eller andra är oseriös...

ANTINGEN handlar man eller så låter man bli.

Åk och titta på det Du ska ha och gör en bedömning- Är det värt köpeskillingen för Dig eller inte.

Trådöppnaren säger att en bil var 100 loppor billigare på det andra stället...kan det vara så att den som sålde billigare var ett pucko och inte visste vad bilen verkligen var värd?

sen kan den som läste annonsen vara helt okunnig om den bilmodell han läste om...en Mustang med sportssroof kan,SKA, inte kosta lika mkt som en anna sportsroof bara för den råkar ha en org. monterad BOSS HEMI.

Kunskap är det absolut viktigaste i den här svängen och har man inte det får man skylla sig själv.

För ett anatl år sedan var jag andre man att komma och kika på en Camaro JL( bakaxel (satt org. monterad på 201 Camaros -69 med skivbromsar) den killen som var där först (mkt välkänd i stockholms muskelbilskretsar) ratade den för den var 3 cm för bred för att vara en "riktig" skivbromsaxel....Jag ,som hade kunnadet, visste att den skulle vara just 3 cm för bred.....jag köpte den för de begärda 3.000:- , renoverade den och sålde den till en överlycklig norrman som flög hit och hämtade den för 95.000:- ett år senare....Där ser man hur viktigt kunskap är,,,read books kids.

Har man sedan lagt ner massor med pengar på en bil kan den vara värd mkt mer ...i vart fall för vissa köpare än andra....

Min -66 camino som jag vill ha 250 loppor för...låter det dyrt?

eller min kompressormatade HGV som jag tills i höstas ville ha 280 tovor för?? en del tycker man är ute och cyklar med prisbilden....gjorde i höstas ett byte på den sistnämda på en mkt stor tomt...det handlar bara om att köpare och säljare hittar ett läge där båda tycker ..."Det är värt det för dem"

Vill Ni inte handla av GBG elle wasa,,fine!!

Finns det någon som tycker det vo

att skrika hit och dit om företag som inte sköter sig är ryskigt fult då det oftast bara är den ena parten som gör sig hörd...

Lite väl dåligt om ett seriöst och bra företag får dåligt rykte för en illvillig person tycker han borde fått mer....

Mitt råd är Döm ingen innan Du själv haft med personen/företaget att göra

världen är full av skitsnack ,,,men ett mynt har alltid två sidor.

PS allt ovanstående kan låta lite partiskt då jag till vardags arbetar i importbrannschen, men då vårt företag på ett år BARA haft en missbelåten kund känns det som vi ej ärberörda....däremot har jag hört hur syjuntor runt om landet mer eller minsre snackar skit om alla .

jag tycker det är fult,,,,och än värre om det från officelt håll legitimeras

mvh R

Trevligt att det kom några kommentarer

Förstår att prissättningar på salubilar är ytterst indiviullet.....

Men i detta fall så var salubilen utanonsserad av ett bilföretag i USA där priset inte stämmde på några helst villkor.....men men det som sagt var måste man avgöra själv personligen....

Men att sälja nåt man inte äger eller har skrivit nåt speciellt sk mäklaravtal med den som äger fordonet känns inte seriöst i mina ögon..

Finns sk brooker eller bilförmedlare over there som 100 % koll på bilar dom har till salu, men dom privatpersoner nu som inte kan eller koll på läget utan hamna i sk fel händer kan köpet bli en enda stor besvikelse

Om nu de sk Pucko företaget skulle vilja bilen 100 000 billigare utan att veta vad det är dom säljer stärker det min tro ytterligare hur oseriöst det är då den utannonserade bilen var 100% identisk på alla 3 försäljarställen

rolvi...jag har hela mitt yrkesverksamma liv arbetat med försäljning,,,

,även bilbranschen,,,tro mig,,,det är oseriöst...det handlar om att få en marginal över på det Du säljer hela tiden....ingen rolig bransch det där...

dessutom tycker jag liksom Du det är unket att sälja en bil Du aldrig en s har sett än mindre talat med säljaren,,,men jag opponerar mig mer mot skitsnacket som gärna florerar utan att folk känner tillbakgrunden elller båda versioner

Trevlig helg!!

mvh R

Hej speed

Har själv jobbat med försäljning i hela mitt liv och gör det fortfarande

Har alltid kunden i fokus för se över kundens behov och tillfredställa detta på bästa sätt.....

Förstår hur du tänker och tacksam för ser det från ett annat perspectiv

Trevlig helg själv

Mats

det finns alltid två sidor vid försäljning av begagnade bilar,och som spekulant måste man se till att vara påläst.

Men vissa firmor är helt klart oseriösa!!!!.

När man ser hutlöst dyra bilar på exempelvis blocket ,som i annonstexten beskrivs på ett grovt felaktigt sätt ,och att bilen står i USA,då bör man dra öronen åt sig.

Att samma firmor omnämns på andra diskusionsforum för entusiastbilar visar att det liksom inte är en engångsföretelse,det finns liksom en röd tråd....

kolla andra forum om ni funderar över någonting tveksamt exempelvis:

http://kiruna.d2g.com/nordicmustang/site/news.php

http://www.clubcorvette.se/forum/

http://www.nordiccorvette.nu/

http://www.nitroz.se/motor/

http://www.lazzat.nu/frm_forum.htm

http://www.vetteforum.org/

http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=12866

Jag håller med och har full förståelse för att folk känner misstänksamhet om de ska köpa en Mustang,

för att sen betala ca. 100.000.- eller mer än vad andra liknande Mustanger kostar.

Naturligtvis kommer det alltid att vara en sak mellan säljare och köpare. Om nu köparen inte kollade upp

det bättre så får han skylla sig själv.

Men nu tillbaka till säljaren. Tar man 100-150.000.- mer än andra säljare för en Mustang i samma skick, med enda motivationen

"Jag tycker den är värd det" så är det inte alls konstigt att man blir kallad bilskojare.

Jag har råkat ut för en del saker i bilbranchen och jag tycker det är med all rätt som bilsäljare också får detta ökennamn.

Sen får inte inte glömma att privatpersoner som säljer bilar är lika bra kålsupare de med.

Men man kan man alltid slänga ut frågan här på forumet om man är tveksam så kan säkert flera av oss hjälpa folk

att hamna någorlunda rätt i prisbilden. Dessutom så får ju WASA bil mfl. ha sina "otroliga" dyrgripar kvar.

Min uppfattning har alltid varit att tar inte säljaren hand om mig som kund så gör någon annan det.

Jag betalar inte överpris till någon om jag inte absolut måste, efter det är man inte intresserad av att vara kund nåt mer.

Den företagare som inte sätter kunden i fokus kommer heller inte att bli särskilt långlivad.

Jag tycker vi kan starta en tråd med alla firmor av oseriös karaktär där vi som forumanv. också redogör för varför vi tycker som vi gör.

Det finns all anledning att belysa problemen med oseriösa firmor snarare än att tysta ner dem.

Detta står det i

Brottsbalk (1962:700) 9 kap

5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1986:123).

Kan ju var bra att veta. Om nån undrar vad som menas med den så kan jag förklara lite kort.

Om jag, som tavelkännare köper en tavla av någon för, låt oss säga, ett par tusen kr med vetskap om att den är värd mer efter en liten resturation på kanske en 5-10 000 kr. Säljer jag den sen för marknadspris som är straxs under 100 000 kr. Då begagnar jag mig av någon annans oförstånd för att bereda mig själv förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget och ska då enligt lag dömas för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

Som någon skrev tidigare "Där ser man hur viktigt kunskap är,,,read books kids."

Så ni med kunskaper om mustang som säger att något säljs för dyrt, kan ju tänka på detta om ni kommer över nån "dyrgrip" som säljs väldigt billigt.

Jo sven så står det ju enl ovan...så om Du hittar en boss Musatng för 10.000 är det upp till dig att bjuda säljaen 100.000 ytterligare,,,anars är du olaglig,,,,så tolkar jag ovanstående,,,

Sverige är underbart!!....Hur ska vi tolka "trängselavgifterna" då??

mvh R

Den som begagnar sig av någons trångmål,detta förutsätter säkert att du är medveten om detta från början och manipulerar personen att sälja sin Boss till dig för 10,000;- då du är medveten om dess betydligt högre värde men en frisk människa får sätta vilket pris den vill på sina saker och det kan inte du få sona för,hade en släkting för ett tag sen som blev lurad att sälja sin gård för taxeringsvärdet strax innan han dog till människor som tittade in och brukade "hjälpa till lite" han var över 90 det fanns inget läkarintyg på att han var senil så det fanns inget att göra åt detta och som av en ren händelse gick inte testamentet att hitta fastän att släktingarna visste var det skulle finnas,

så får du ett erbjudande så köp Bossen du kommer inte att ångra dig.

Sven.

• 2 weeks later...

Det man ska komma ihåg här är att en del av de firmor som säljer bilar "som står i USA" inte ens har varit i kontakt med säljaren i USA utan bara kopierat bilder från internet som de sedan lagt ut på blocket för att skapa intresse.

En del kallar det marknadsföring för att kunna leda över kundens uppmärksamhet till bilar som redan finns i lager i Sverige, en del kallar det bedrägeri.

Själv tycker jag att det är så uppenbart att man inte handlar om man inte får en känsla av att man har att göra med en seriös säljare.

Internet är underbart men man måste vara mycket kritisk när man bedömer utbudet där. Vem tror t ex på alla erbjudanden man får i emailen? Går det att förlänga snoppen en decimeter med permanent resutat för 30 $ utan risk???

Även marknadsföring via vanlig post är idag av en art som i många fall för bara 10 år sedan fallit under allmänt åtal! Återigen är det upp till individen lita inte på samhället.

Jag ställer gärna upp på en tråd som behandlar detta men då ska det vara riktiga fall där man verkligen blivit blåst och på ett sådant sätt som inte beror på köparens godtrogenhet. Direkt vilseledande uppgifter om skick mm tycker jag är ett bra exempel.

/Terner

• 1 month later...
  • 6 months later...
*suck* Jag undrar bara hur i he..... kan sådana företag gå runt? Inte undra på att det blir endel snack!

Man kanske skulle åka dit med hammare och spik och hjälpa dem att slå igen.

Att lägga ett bud på ebay,och sedan annonsera ut samma bil med samma bilder i Sverige är ju billigt,och gör att kunden får för sig att firman har stor omsättning och stort urval.

Men alla bilar som"står i Usa" finns på ebay,och är bilen intressant kan man lika gärna handla själv.

Men det jag tycker är skrämmande är att man är så hiskeligt okunnig.

men kul är det :lol: