Jump to content

PCV ventil


J-E Christiansson
 Share

Recommended Posts

Det eventuella övertryck som uppstår i motorn beror i huvudsak på att gaser läcker förbi kolvringar och kolvar när bränslet antänds.

Om den går bättre när du pluggar vacuumuttaget på spacerplattan under förgasaren så låter det ju nästan som om det är lite väl kraftigt läckage på gaser, så det blir som tjuvluft.

Gör gärna ett kompressionsprov på alla cylindrarna för att utesluta detta.

Ventilen är fjäderbelastad (backventil) för att gaser bara skall kunna gå från ventilkåpan till spacerplattan.

Tanken är alltså att insuget skall suga gaser ur motorn.

Inte att motorn skall trycka in gaser i insuget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Kan inte låta bli att komma med en liten undran

Det här med vevhusventilation har den någon mer funktion än att leda bort oönskade gaser såsom fukt (kondens)

Jag missade den lektionen i skolan ;)

Sluten vevhusventilation är den absolut största miljöförbättringen som genomförts på bilen.

man räknade med att över 50% av de skadliga utsläppen försvann.

i USA genomfördes det ju 1963 men då tvingade man bilar retroaktivt att bygga om till år 1955.

Sverige som slår sig på bröstet och är så duktiga krävde sluten vevhusventilation 1969... :roll:

Finns ju i princip två system.

Det första hade i princip en vacumledning till vevhuset in i luftrenaren,så luft sögs in genom oljepåfyllningslocket.

Det systemet har ju inte vacum hela tiden,så då kom ju steg 2 med en slang från luftrenaren till oljepåfyllningslocket och en annan in i insuget.

För att begränsa suget så kom PCV ventilen..

Link to comment
Share on other sites

Dålig vevhusventilation = kvadad motor på MODERNA bilar

alla lättfriktions motorer ( moderna) behöver skitbra vevhusventilation och en oljefälla. :P

SAAb hade ju problem, visserligen inte bara dom utan nästan alla

Europeiska bilmärken med dålig ventilation. :P

Detta är ett problem som tydligen är relaterat till att bilarna skall gå så

snålt som möjligt och att soppan är så torr numera. :P

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

minns på sjuttiotalet var det poppis att koppla bort vevhusventilationen,fanns till och med speciella utsläpp att sätta på aluminiumventilkåpor.

vitsen var väl att hålla så lågt tryck som möjligt i vevhuset.

problemet är att det blir fruktansvärt grisigt i motorrummet,och är bilen nyare än 68 så blir det anmärkning på bilprovningen också(om dom ser det)

Sedan kom ju ett system som kopplades till ventilkåporna och till headersen på bilen.

men det funkar inte när det är tryck i avgasssystemet,utan bara med öppna headers..

Link to comment
Share on other sites

Sättet man kollar sin PCV ventil är att skaka på den och om man hör

ett rattlande (glömt svenska ordet) är den okay. Om inget rör sig

inuti så kan man fixa tidiga typer 65-66 genom att ta bort låsringen

i botten på ventilen och göra ren den. Senare årsmodeller måste bytas. Jag hittade en originalventil till min 65:a Shelby i min egen verktygslåda av alla ställen. Måste ha kommit med från Sverige 1987.

Den funkade inte så jag tog isär den och gjorde ren den. Nu funkar den

utmärkt igen. En original 65:a ventil kostar mer än $100 här om man

kan hitta någon.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...