Jump to content

Kompressormatad GT - VARNING


grufman

Recommended Posts

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

RASAR DET SÅ RASAR DET....... 8) ...Man har ju jäkligt kul så länge det håller...

Jag ska själv köra med Kennebell med IC och 10 PSI...

fast jag kör med manuell...Går grejerna i sönder så är det för dåligt..bara o byta ut till bättre som håller....... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

sakerna som sitter i Mustangen är anpassade efter den effekt som finns orginal, gäller inte bara lådan utan även chassit, bromsar med mera.

Vem vill egentligen ha 500hk+ utan att kunna bromsa eller hålla bilen på vägen?

Tycker att bättre bromsar och en väghållningssats är något man ska räkna in om man ska montera på en kompressor som ger kanske 40-50% effektökning.

Detta "glöms" ofta bort då det kostar lika mycket som en kompressor, man köper ju inte en bil för 350-400tusen för att köra på strippen med, då finns det betydligt vettigare bilar att köpa (se bilmodell i signatur).

Link to comment
Share on other sites

Vem vill egentligen ha 500hk+

Jag :lol:

Kan hålla med Pernolf, bromsar är nog kanske nummer 1, för sunkigare bromsar har jag sällan trampat ! Så vad kostar dom, vet att det finns andra trådar som diskuterar sådana saker, Steeda har ju "egna" bromskit nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

sakerna som sitter i Mustangen är anpassade efter den effekt som finns orginal, gäller inte bara lådan utan även chassit, bromsar med mera.

Vem vill egentligen ha 500hk+ utan att kunna bromsa eller hålla bilen på vägen?

Tycker att bättre bromsar och en väghållningssats är något man ska räkna in om man ska montera på en kompressor som ger kanske 40-50% effektökning.

Detta "glöms" ofta bort då det kostar lika mycket som en kompressor, man köper ju inte en bil för 350-400tusen för att köra på strippen med, då finns det betydligt vettigare bilar att köpa (se bilmodell i signatur).

Jag siktar på 500hk....Men skall ifs mest köra rakt fram åka....Men det blir fjädring o bromsar endå...=)

Link to comment
Share on other sites

Kan bara säga följande:

På Förekommen anledning. Det går INTE att köra med kompressormatning på sin GT-maskin och samtidigt ha automatlåda. Den pallar inte det tyvärr.

I dagsläget finns det inga uppgraderingar till lådan heller som gör den starkare.

Manuell låda har jag ingen info om, men automat är kört i dagsläget.

Hej Grufman och även andra läsare på forumet

På förekommen anledning

Jag misstänker att det är min bil som figurerar i tråden (silverfärgad med stripes)? Det stämmer som Grufman säger det finns idag inget hiperformance kit färdigt till aut. Jag tvivlar inte en sekund på att det kommer, jag vet firmor som bygger om lådorna i USA bla Art Carr i Texas. Tyvärr är det lite långt dit.

Min bil är som sagt utrustad med Kenne Bell 2,4l kompressor mont av JM-tech, och skall ge 445hk på bakhjulen (manuell) vid 8psi, min enl mätare är uppe på 9-9,5 enl mätare under små lyckliga stunder :D

Jag har, tycker jag själv kört rätt hårt med min bil, testat stripen ett par ggr med ett 20 tal race totalt med KB, bästa ET 12,67 med gat-slicks, dom frestar ju på lite extra 8) En och annan rökare har det väl också blivit ;)

Som Grufman säger så blev det ett "litet" ras då treans växel "försvann" TOMT-extra friläge?? Det var banden och trumman som gett upp, ventilhus byter man som sägerhetsåtgärd, kan vara skit i det.

Har hoppas jag fått bra hjälp av Lasse på Norrorts Bil och Van service, hoppas för att bilen inte är klar ännu. Lasse har i alla fall vistat ett stort intressa för att försöka hjälpa mig in en svår situation :-( och lovat att göra sitt bästa trots att det inte finns några färdiga "kit" till lådan. Lasse har väl några trix i rockärmen "hoppas jag" som kan förbättra hållbarheten åtminstone till det kommer värre grejor?

Får väl lämna slicksen i garaget nästa sommer :-( och släppa på gasen ibland, man har visst höjt böterna har jag hört :roll:

Till Pernolf vill jag bara säga att bara för att man har kompressor betyder ju inte att man inte kan ha riktigar bromsar och väghållning, eller? Och vettigare bilar - det finns det alltid, vad än man väljer!

Link to comment
Share on other sites

Och nu fick vi svaret även från Ford Racing:

Se utdrag nedan från sidan som är:

http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=9646

M-6066-M463V*

Fits 2005-2006 Mustang GT with MANUAL transmission.

Produces 400hp at approximately 5psi of boost

Kit includes intake manifold supercharger, drive belt, and all other accessories for installation of the supercharger

Includes Pro-Cal tool voucher with official Ford Racing calibration

Premium fuel required

E.O. #D-231-24

COMING SOON 2007 model year and automatic transmission versions!! Spring 2007!

Är alltså rimligt att man med automat får köra med en tamare variant eller en config som inte har ihjäl lådan?

Eller så kommer det att kompletteras med delar till lådan så grejerna håller? Den som lever får se.....

Link to comment
Share on other sites

Och nu fick vi svaret även från Ford Racing:

Se utdrag nedan från sidan som är:

http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=9646

M-6066-M463V*

Fits 2005-2006 Mustang GT with MANUAL transmission.

Produces 400hp at approximately 5psi of boost

Kit includes intake manifold supercharger, drive belt, and all other accessories for installation of the supercharger

Includes Pro-Cal tool voucher with official Ford Racing calibration

Premium fuel required

E.O. #D-231-24

COMING SOON 2007 model year and automatic transmission versions!! Spring 2007!

Är alltså rimligt att man med automat får köra med en tamare variant eller en config som inte har ihjäl lådan?

Eller så kommer det att kompletteras med delar till lådan så grejerna håller? Den som lever får se.....

Eller så kommer det att kompletteras med delar till lådan så grejerna håller? Den som lever får se.....

Då hoppas vi på det :D

Link to comment
Share on other sites

Förlåt! :oops: Kan bara inte låta bli att lägga mig i besiktningsdiskussionen.

>>>>, Det som står här under om tex. federala krav och 3 års garantier m.m visar på att okunnighet i ämnet.

Skulle en bil underkännas av SBP bara för att det inte finns 3-års garanti på en motordel ha-ha-ha=rent blaha.

Med det tugget kommer man inte långt på SBP eller Vägverket.

Då det är deras syn som gäller och inte den enskildes åsikt.

lätt skrev (tror jag det var)>>>

Ni berör besiktningsproblematiken med kompressor.

Min syn på detta: Det finns ingen seriös kompressorsatstillverkare som inte har sin sats godkänd att användas i USA. Bilen uppfyller alltså de federala krav som finns.

De bilar från USA som importeras till Sverige för eget bruk skall uppfylla de federala krav som finns. Tråden kan ni inte missa....

OK, nu kommer en luttrad besiktningsingeniör och säger; Bilen är inte i ett seriemässigt utförande med tillverkaransvar.

Mitt svar: Jepp, den är i ett seriemässigt utförande och med tillverkar ansvar. Kompressortillverkarna formligen sprutar ut kit på marknaden med upp till 3-åriga garantier. Kompressortillverkarna är tvugna att testa sina sater för att få de godkända och de enligt garantierna utför reparationerna på sina kit. Biltillverkarna gruffar lite i sitt garantiagerande med dessa satser på, men går det inte att härröra eventuella fel till kompressormonteringen skall garantireparationen ske.

Beträffande fabriksgarantier på bilar gäller de inte utanför USA, var finns då egentligen det beryktade tillverkaransvaret??

Kontentan av detta: Bilar med eftermarknadskompressorer i USA klarar gällande avgaskrav och är OBDII kompatibla (Blir inte godkända annars).

De besiktningsingenjörer som försöker säger någonting annat har inte satt sig in i ämnet, då är det väldigt enkelt att säga "nej det är inte tillåtet".

Glöm inte, vi bor i Sverige.

Till sist: Motorer får ha vilka otillåtna komponenter som helst sittandes i motorrummet, bara det inte är inkopplat vid besiktning!!!!!

Från en som varit i branchen alldeles för länge.

HOPPLA HOPPLA HOPPLA!!!

Sätt dig in i de olika standarderna CE- godkännande och tillverkaransvar, helfordonsgodkännande, tillverkarintyg, Avgaskravet, det 10-åriga maskindirektivet m.m. etc

Om man skall följa reglementet, och det skall man ju.

Så måste tex. Ford intyga att det fordonet med den motorn med den och den effekten och de bromsarna, chassit etc. klarar kraven och att USA:s krav och standarder är lika eller bättre än EU och Sverige.

Detta kallas "Tillverkarintyg" vilket är styrt mot chassinummer och gäller endast det fordonet (= ett intyg per fordon vid privatimport eller om fordonet inte är helfordonsgodkänt med den europeiska standarden, tex montage av extra blinkers på framskärm, gul blinkers bakåt etc.)

Det finns mig veterligen ingen biltillverkare som ger intyg på andras trimkit till deras egna bilar, men det kannske förekommer inblanco intyg.

Det räcker med bara misstanken från besiktn. ingenjörens sida om att allt inte står rätt till med tex. motoreffekt så kan han kräva en motorbromsningsintyg för att verifiera och kunna godkänna bilen.

För det är alltid ägaren som har bevisbördan.

Bes.ing. behöver aldrig bevisa, bara godkänna eller underkänna.

Likadant med ev. kompressor i motorrummet.

Det räcker inte bara att ta bort remmen.

En åtgärd av bortkoppling eller strypning skall vara gjort så att det permanent eller svårligen går att återställa eller koppla in.

Exempel: A-traktor vid spärrning av vxl-låda, eller tex. vid omreg. av bromsat släp till obromsat. Där räcker det inte med att ta bort armen för påskjutet utan man måste plocka bort hela bromsmekanismen även inne i trummorna eller ok vid skivor,,,,

Dock kommer det alltid finnas bes.ing. som ser mellan fingrarna och släpper igenom dessa fordon. Har hört att i vissa SBP i Sverige har de börjat lägga beslag på de dokument som lämnas in på bilprovn. vid regbes. då de underkänner bilar med vråltrimmade motorer (BMW m.m.) etc. Bara för att de inte skall kunna godkännas på andra orter i Sverige. Vilket har hänt. Detta gör att de måste återkomma till samma bes. ing som stoppat tidigare för att få igenom fordonet.

Sedan spelar det ingen roll hur många ggr en bil godkänts på besiktn. tex. med kompressor så kan den underkännas nästa gång oavsett hur den såg ut vid regbes eller vanlig besiktning tidigare även om den aldrig ändrats däremellan.

BASTA!

Tack för mig.

Tommy/Bes. Ing.8)

Link to comment
Share on other sites

Förlåt! :oops: Kan bara inte låta bli att lägga mig i besiktningsdiskussionen.

>>>>, Det som står här under om tex. federala krav och 3 års garantier m.m visar på att okunnighet i ämnet.

Skulle en bil underkännas av SBP bara för att det inte finns 3-års garanti på en motordel ha-ha-ha=rent blaha.

Med det tugget kommer man inte långt på SBP eller Vägverket.

Då det är deras syn som gäller och inte den enskildes åsikt.

lätt skrev (tror jag det var)>>>

Ni berör besiktningsproblematiken med kompressor.

Min syn på detta: Det finns ingen seriös kompressorsatstillverkare som inte har sin sats godkänd att användas i USA. Bilen uppfyller alltså de federala krav som finns.

De bilar från USA som importeras till Sverige för eget bruk skall uppfylla de federala krav som finns. Tråden kan ni inte missa....

OK, nu kommer en luttrad besiktningsingeniör och säger; Bilen är inte i ett seriemässigt utförande med tillverkaransvar.

Mitt svar: Jepp, den är i ett seriemässigt utförande och med tillverkar ansvar. Kompressortillverkarna formligen sprutar ut kit på marknaden med upp till 3-åriga garantier. Kompressortillverkarna är tvugna att testa sina sater för att få de godkända och de enligt garantierna utför reparationerna på sina kit. Biltillverkarna gruffar lite i sitt garantiagerande med dessa satser på, men går det inte att härröra eventuella fel till kompressormonteringen skall garantireparationen ske.

Beträffande fabriksgarantier på bilar gäller de inte utanför USA, var finns då egentligen det beryktade tillverkaransvaret??

Kontentan av detta: Bilar med eftermarknadskompressorer i USA klarar gällande avgaskrav och är OBDII kompatibla (Blir inte godkända annars).

De besiktningsingenjörer som försöker säger någonting annat har inte satt sig in i ämnet, då är det väldigt enkelt att säga "nej det är inte tillåtet".

Glöm inte, vi bor i Sverige.

Till sist: Motorer får ha vilka otillåtna komponenter som helst sittandes i motorrummet, bara det inte är inkopplat vid besiktning!!!!!

Från en som varit i branchen alldeles för länge.

HOPPLA HOPPLA HOPPLA!!!

Sätt dig in i de olika standarderna CE- godkännande och tillverkaransvar, helfordonsgodkännande, tillverkarintyg, Avgaskravet, det 10-åriga maskindirektivet m.m. etc

Om man skall följa reglementet, och det skall man ju.

Så måste tex. Ford intyga att det fordonet med den motorn med den och den effekten och de bromsarna, chassit etc. klarar kraven och att USA:s krav och standarder är lika eller bättre än EU och Sverige.

Detta kallas "Tillverkarintyg" vilket är styrt mot chassinummer och gäller endast det fordonet (= ett intyg per fordon vid privatimport eller om fordonet inte är helfordonsgodkänt med den europeiska standarden, tex montage av extra blinkers på framskärm, gul blinkers bakåt etc.)

Det finns mig veterligen ingen biltillverkare som ger intyg på andras trimkit till deras egna bilar, men det kannske förekommer inblanco intyg.

Det räcker med bara misstanken från besiktn. ingenjörens sida om att allt inte står rätt till med tex. motoreffekt så kan han kräva en motorbromsningsintyg för att verifiera och kunna godkänna bilen.

För det är alltid ägaren som har bevisbördan.

Bes.ing. behöver aldrig bevisa, bara godkänna eller underkänna.

Likadant med ev. kompressor i motorrummet.

Det räcker inte bara att ta bort remmen.

En åtgärd av bortkoppling eller strypning skall vara gjort så att det permanent eller svårligen går att återställa eller koppla in.

Exempel: A-traktor vid spärrning av vxl-låda, eller tex. vid omreg. av bromsat släp till obromsat. Där räcker det inte med att ta bort armen för påskjutet utan man måste plocka bort hela bromsmekanismen även inne i trummorna eller ok vid skivor,,,,

Dock kommer det alltid finnas bes.ing. som ser mellan fingrarna och släpper igenom dessa fordon. Har hört att i vissa SBP i Sverige har de börjat lägga beslag på de dokument som lämnas in på bilprovn. vid regbes. då de underkänner bilar med vråltrimmade motorer (BMW m.m.) etc. Bara för att de inte skall kunna godkännas på andra orter i Sverige. Vilket har hänt. Detta gör att de måste återkomma till samma bes. ing som stoppat tidigare för att få igenom fordonet.

Sedan spelar det ingen roll hur många ggr en bil godkänts på besiktn. tex. med kompressor så kan den underkännas nästa gång oavsett hur den såg ut vid regbes eller vanlig besiktning tidigare även om den aldrig ändrats däremellan.

BASTA!

Tack för mig.

Tommy/Bes. Ing.8)

Vad bra, precis som min släktmedlem sa med =)

Bra att saker reds ut då det är så många med olika uppfattningar.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara säga följande:

På Förekommen anledning. Det går INTE att köra med kompressormatning på sin GT-maskin och samtidigt ha automatlåda. Den pallar inte det tyvärr.

I dagsläget finns det inga uppgraderingar till lådan heller som gör den starkare.

Manuell låda har jag ingen info om, men automat är kört i dagsläget.

Hej Grufman och även andra läsare på forumet

På förekommen anledning

Jag misstänker att det är min bil som figurerar i tråden (silverfärgad med stripes)? Det stämmer som Grufman säger det finns idag inget hiperformance kit färdigt till aut. Jag tvivlar inte en sekund på att det kommer, jag vet firmor som bygger om lådorna i USA bla Art Carr i Texas. Tyvärr är det lite långt dit.

Min bil är som sagt utrustad med Kenne Bell 2,4l kompressor mont av JM-tech, och skall ge 445hk på bakhjulen (manuell) vid 8psi, min enl mätare är uppe på 9-9,5 enl mätare under små lyckliga stunder :D

Jag har, tycker jag själv kört rätt hårt med min bil, testat stripen ett par ggr med ett 20 tal race totalt med KB, bästa ET 12,67 med gat-slicks, dom frestar ju på lite extra 8) En och annan rökare har det väl också blivit ;)

Som Grufman säger så blev det ett "litet" ras då treans växel "försvann" TOMT-extra friläge?? Det var banden och trumman som gett upp, ventilhus byter man som sägerhetsåtgärd, kan vara skit i det.

Har hoppas jag fått bra hjälp av Lasse på Norrorts Bil och Van service, hoppas för att bilen inte är klar ännu. Lasse har i alla fall vistat ett stort intressa för att försöka hjälpa mig in en svår situation :-( och lovat att göra sitt bästa trots att det inte finns några färdiga "kit" till lådan. Lasse har väl några trix i rockärmen "hoppas jag" som kan förbättra hållbarheten åtminstone till det kommer värre grejor?

Får väl lämna slicksen i garaget nästa sommer :-( och släppa på gasen ibland, man har visst höjt böterna har jag hört :roll:

Till Pernolf vill jag bara säga att bara för att man har kompressor betyder ju inte att man inte kan ha riktigar bromsar och väghållning, eller? Och vettigare bilar - det finns det alltid, vad än man väljer!

Jag kan tänka mig att slicksen har haft en avgörande faktor till lådans haveri!

Link to comment
Share on other sites

Vem vill egentligen ha 500hk+

Jag :lol:

Kan hålla med Pernolf, bromsar är nog kanske nummer 1, för sunkigare bromsar har jag sällan trampat ! Så vad kostar dom, vet att det finns andra trådar som diskuterar sådana saker, Steeda har ju "egna" bromskit nuförtiden.

Org. bromsarna räcker ändå en bit med nya belägg, stålomspunna slangar och kanske Powerslot skivor.

Men ska man köpa kit så finns det en hel del i olika prisklasser:

Baer kit: kommer ALDRIG köpa dessa igen, bling bling men håller inte ens för ett par varv på Mantorp, runt 1500 USD för ett kit.

Stoptech: Bland dom bästa för hårdare körning, samt 2 delade skivor = lättare!!

SSBC: Har aldig provat med har bara hört bra om dom, kit med 3 kolvs ok och skivor, slangar osv tror jag kostade runt 1400usd.

GT500 orginal bromsar: Detta är nog bland dom bästa dealen jag har hört, ett komplett kit med brembo 4 kolvs ok, skivor, slangar osv osv för 889USD!!! Sinnessjukt billigt för riktigt bra grejor.

För min del så planeras det 05:a GT Turbo bygge med chassi, bromsar osv för bankörning. Med Manuell låda givetvis ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vem vill egentligen ha 500hk+

Jag :lol:

Kan hålla med Pernolf, bromsar är nog kanske nummer 1, för sunkigare bromsar har jag sällan trampat ! Så vad kostar dom, vet att det finns andra trådar som diskuterar sådana saker, Steeda har ju "egna" bromskit nuförtiden.

Org. bromsarna räcker ändå en bit med nya belägg, stålomspunna slangar och kanske Powerslot skivor.

Men ska man köpa kit så finns det en hel del i olika prisklasser:

Baer kit: kommer ALDRIG köpa dessa igen, bling bling men håller inte ens för ett par varv på Mantorp, runt 1500 USD för ett kit.

Stoptech: Bland dom bästa för hårdare körning, samt 2 delade skivor = lättare!!

SSBC: Har aldig provat med har bara hört bra om dom, kit med 3 kolvs ok och skivor, slangar osv tror jag kostade runt 1400usd.

GT500 orginal bromsar: Detta är nog bland dom bästa dealen jag har hört, ett komplett kit med brembo 4 kolvs ok, skivor, slangar osv osv för 889USD!!! Sinnessjukt billigt för riktigt bra grejor.

För min del så planeras det 05:a GT Turbo bygge med chassi, bromsar osv för bankörning. Med Manuell låda givetvis ;)

Var kan man köpa Brembo´s GT500 kit. Jag letade för några veckor sedan men hittade inga dealers.

Link to comment
Share on other sites

Tommy Axelsson!!

Mig kan du basta eller hoppla hur mycket som helst utan resultat!

Precis ett svar jag förväntade mig av en besiktningsingenjör.

Vissa av er beter er som robotar; det som står i texten är det som gäller.

Utveckla, höj blicken lite, tillverkarintyget från biltillverkaren har snart spelat ut sin roll!!!

Du berör ämnet felaktigt med tonvikten på den treåriga garantin.....berör ej er.

Bilprovningen agerar alltid med den ståndpunkten att alla eftermarknadstillverkare är ett gäng okunniga gangsters, VAKNA!!!!!

Du vill att jag ska sätta mig in i det nationella/europeiska direktiven, det är det enda ni lutar er mot UTAN att ta reda på vad som utvecklingsmässigt händer på eftermarknaden i Europa och framför allt USA.

Direktiven har jag läst till leda!!

Då kommer min motkommentar; sätt er in vad de federala kraven innebär.

Visste ni att när de europeiska direktiven startade (På 70- talet, det idag kallade helbilsgodkännandet) så kopierade Europa stora delar av de amerikanska direktiven.

Jag påstår att USA ligger i front beträffande kollisionstester där de har mer utförliga tester såsom rollover test, där har Europa att lära. Vilka började med katalysator övervakning (Syresensor efter kat som övervakar avgasvärdena, grundförutsättningen för att klara EU miljöklass 1), USA. Vilka utvecklade OBDII, USA.

Jag vet att med de EU direktiv betäffande säkerhet, bromsar, stöld uppfyller USA biltillverkarna/eftermarknad det redan idag på det sättet testerna i EU är utformade.

Det enda direkta frågetecken är bullret där det fn inte finns i direktöversättning mellan marknaderna (där ligger EU först, tråkigt för snart kommer vi inte höra ljudet från V8).

Grundfilosofin i USA är att tillverkarna är ansvariga för att deras bilar uppfyller kraven, annars blir det dyrt. Gäller även eftermarknad.

Grundfilosofin i Europa är att ALLT ska testas kors och tvärs med hutlösa kostnader som följd (undantag krocktester för småserie sportbilar).

Detta medför att många seriösa europeiska entreprenörer inte mäktar med utvecklingskostnaderna det medför. Alltså "makten åt biltillverkarna" och myndigheterna/kontrollorgan följer likt en hund efter.

"En volymproducerad bil går alltid att vidareutveckla, det är bara myndigheternas/kontrollorganens tröghet, okunnighet och ovilja som bromsar"

Tommy, nu vill jag inte att du ska ta det här personligt. Vi står bara på var sin sida om ett problem och jag är ARRRRRRGGGG ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,,,

Jag hade förstått om du åtminstone vore lite irriterad på mig *L*.

Men du har läst på lite, men inte tillräckligt ser jag.

Dock så raljerar du om att du minsann vet och begriper både bättre och mer än SBP, Vägverk, försäkringsbolag och Biltillverkare tillsammans.

Just det du skriver var det jag menade och det som gäller i USA gäller även här. Även här är det just Biltillverkaren som intygar och går i god för att bilen uppfyller alla krav som ställs och finns inom EU.

Men det gäller originalbil.

Sedan skiljer vissa regler mellan USA och EU,, det är bara och acceptera.

Jag vill se den tillverkaren av tex kompressor intygar att de har koll på var gränserna går en bilmodell vad det gäller bromsar m.m.

För en eftermarknads tilverkare av kompressor ser väl knappast till och ansvarar att resten av bilen uppdateras i samma omfattning?

Tvärtom tycker jag mig se att dessa tillbehörstillverkare ALLTID svär sig fri från allt ansvar genom att lägga allt ansvar på just dig som konsument. Med texter som. typ:Not 50-state legal, eller check before use in your state etc. Det förstår jag också med de höga stämmningsbelopp som förekommer over there,,,

Du verkar inte vilja begripa att om man ökar effekten på en motor med kanske 30-50 %. Så klarar kanske eller knappast övriga säkerhetsdetaljer på bilen detta?

Den väg du har idag är att söka upp SFRO och pröva få den godkänd som ombyggt fordon därigenom.

Förövrigt tycker jag att SBP är ganska välvilligt inställd till det mesta.

Se bara hur många importerade vrak som godkänns idag med trumbromsar utan servo och kass väghållning och stora V8:or.

Tvärtom mot vad du förutspår och tror så kommer det bli allt svårare att få göra ändringar på bilar i framtiden. Just detta helfordonsgodkännande gör att du i fortsättningen tex. inte kan typa om en bil till lättlastbil genom att installera ett lastgaller bakom förarstolen. Gäller from 07-01 har jag för mig.

Ett annat att du inte ens skall få lov till att tex montera på eftermarknads packväskor eller liknanade på en MC i framtiden.

+ en mängd andra mer eller mindre tuffa regler på G.

Detta är då från EU och inte Vägverket eller SBP som hittar på.

Dock finns det många som kör på deviser som Väck inte den Björn som sover, eller Allt är tillåtet så länge inte domare ser nåt.

Men då får man ju också ta konsekveserna den dagen,,,,

MVh Tommy, 8) ,Over 2 out.

Link to comment
Share on other sites

Tommy

Man måste ta i för att väcka känslor och skapa diskussion, och det har jag lyckats med....:))

Att jag skulle veta bättre än diverse myndigheter, nej, men jag kan mycket om de fn gällande direktiven, men å andra sidan ska faan inte myndigheterna tro att de är allena rådande!

Det är som alltid i myndighetskontakter/kontrollorgan, man måste hela tiden slåss för en förändring, annars skulle INGENTING förändras.

Mitt syfte är att det grundtänkande ni (vv, sbp, nvv osv) har som tex att köra till SFRO för att få EN bil godkänd och som vanligt enligt de nu gällande regler som tex vikt/effekt förhållande, skall uppdateras/ förnyas.

Vi spinner vidare på din kommentar om kompressorer "50 state legal".

De stora kompresssortillverkarna säljer endast kit som är just "50 state legal", annars skulle de aldrig nå försäljningsvolymer som är intressanta ur investeringssynpunkt.

Avgassystem, headers, bromsar, kammar, toppar mm "50 state legal" samma sak.

Dessa eftermarknadstillverkare har generösa garantier för sina produkter och tar därmed ansvar för sina produkter.

Är det "välvillighet" du kallar SBP´s inställning till bilkulturen......då är det väl en "vrak" 66 HT du äger........hoppsan ;0.

Då SEMA upplever en explosionsartad utveckling av försäljningen på eftermarknads produkter så pass att fler och fler biltillverkare medverkar och ställer ut bilar som har massor av eftermonterade prylar, tror du inte att vi kommer att uppleva ett eko här??? Vilka har skapat trenden, biltillverkarna, NEJ!!!! Entreprenörerna som lyssnar på vad kunden vill ha, JAAAAAA!!!

Jag ser biltillverkare som startat ett upplägg där kunden köper en basbil och kan sedan utveckla sin bil med DERAS eftermarknadsprylar.

Även tillverkare som haft en basmodell för ett par år sedan har nu fem olika setups på bromsar, fjädring, motor osv.

Så kommer kommentaren "vi helbilsgodkänner våra bilar i Europa, all form av förändring är förbjuden"

Varför ska biltillverkaren (eller ska vi kalla dem för bilsammanställaren) allena vara rådande här?

Plocka bort underleverantörerna till biltillverkaren så får vi se hur många bilar det tillverkas då eller hur utvecklingen skulle se ut då?

Motorer, växellådor, ABS, ESP, Xenon, däck, fälg, bromsar, sensorer, fjädring, faan jag kan hålla på och räkna upp en hel bil.

OK, vart vill jag komma då? Väcka den björn som sover?

Många av tillverkarna av eftermarknadsprylar är underleverantörer till bil(sammanställarna)tillverkarna, men nej, då är de ju gangsters och samtidigt seriösa går det???, hmmmmmmm.

Fotnot;

Skapa en förändring där kundens bilintresse tillgodoses och där eftermarknadstillverkaren får plats.

Jag har ett gäng förslag som skulle underlätta för oss alla!

Ps, glöm inte min inställning till alla 50 state legal produkter på bilar intagna för eget bruk!!!Ds

Till nästa gång!

Tjaba

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ju annat än att sitta och jiddra om detta, men jag lutar mig mot lagar och regler. Sedan kan man tycka vad man vill om detta.

Visst kan även jag tycka att vissa regler kan vara lite petiga, men ser man helheten istället för att ha tunnelseende och bara se saken från eget bo så förstår man tex. att det finns enormt många klåpare som meckar med bilar.

Beträffande options från återförsäljare så är det säkert utprovade och godkända genom biltillv. annars får de ett h-e om det skulle inträffa nått.

Däremot tillbehörsfirmor som säljer div pryttlar som lyktinsatser, avgas etc. förekommer en hel del icke godkända delar som jag vet att inte alla på SBP anläggningar orkar bry sig om, likadant med trimmade motorer etc.

Sedan spelar det liksom ingen roll om hur mycket vissa delar är godkända i USA tex. Det är liksom helheten som räknas.

Delen kanske är godkänd, men inte hela fordonet för det, det krävs liksom en sorts uppgradering av övriga fordonet vilket majoriteten som skruvar med bilar varken vill kosta på, än mindre förstå orsak och verkan.

Just därför finns det restriktioner på tror jag en effektökning med max 10%.

Jag är inte så insatt i USA.s regler men tror inte de har bilprovning eller liknande,, vart fall inte på samma sätt. Men de har en massa advokater som är villiga att stämma om så vore fallet,,,,

Ser att du fortf. gaggar om garantier,, men det är helt ointressant om deler håller runt hörnet egentligen eller 100 år,,

Med risk för upprepning,,,,

Det handlar om den detaljen är godkänd att montera på fordonet i befintligt skick när det gäller broms och chassi etc. eller om fordonet måste uppdateras, samt vad som krävs och vem som godkänt det.

Nu håller jag på att uppdatera min "pärla -66" (som enligt mig är den enda snygga modell som Ford tillverkat fram till -05:an kom, allt annat är en enda nedförsbacke i design,,,)som efter 40 år i Sverige är i ganska god vigör. Men visst finns det lite och göra.

Dock håller jag en dialog med SBP och rättar mig efter vad de tillåter och inte,,,,

Att reta upp SBP är inte att rekommendera liksom.

Det var det jag menade med vrak, är att en orginal bil från 60 inte har de egenskaper som de borde ha med dagens mått.

Åka orginal 60-tal är som att sitta på saccosäck i en kundvagn på e4 i 110 och ha endast rullskridsko kuts som broms.*L*

Nu tänker jag inte kommentera mer i detta ärende, men orsaken från början var att jag tyckte och tycker fortfarande att du svammlar en massa, och då kanske får andra att tro sig veta saker som inte är sant,,,,

Tack för mig. Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Himmel!! :roll: vilken diskution. Jag ska inte göra saken värre och blanda mig in... men det gör jag antagligen ändå.. omedvetet.

Jag har läst allt nu och försökt förstå allt som finns där. Ni gick från en kompressor-automat till regler på SBP... finns kanske en liten tråd ändå.

Jag kan inget ingripande om SBP's relger, svenska lagar etc... jag vill bara inte bli tagen av fabror blå och få lapp med en gigantisk siffra på. Jag kan bara säga det som i mitt huvud låter logiskt.

SBP's regler är där för allas säkerhet på gatan om man så tycker omd et eller ej. Att montera något på en bil som inte pallar trycket är i princip en tickande bomb på gatan. Vad som är lagligt i USA behöver inte alltid vara lagligt här.

Att montera kompressor på en bil som inte kommer med en original: Jag har svårt att tro att FORD sitter och tänker på killen/tjejen som tänker montera en kompressor på sin GT. Att FORD då måste fixa hela bilen så den tål monteringen. Nej.

Tilverkningsteknologi: att allt ska hålla precis... varken mer eller mindre. Biten SKA gå sönder efter ett beräknat antal timmar... Livslängd.

Det är lite varför det finns eftermarknads prylar, just för att byta ut de detaljer som går sönder, till detaljer som inte går sönder lika fort ;)

Hur relevant ovan är till ämnet kan kanske diskuteras. Men men...

EN SAK DOCK!!

Tommy!

Jag har också en 66HT jag och min far håller på att fixa till ett RSTOMOD projekt. Lite nyfiken på vad du har fått fram ur SBP om vad som får göras och inte.

Lite exempel på ideer vi har är EFI convertering, vi har fixat skivor fram 4 kolvsok mm. mm. Hade varit kul om jag kunde ha en liten dialog lite då och med dig om Moddandet.

Niklas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...