TFritzon October 26, 2006 Report October 26, 2006 Undrar vad den "allmänna" skillnaden på Windsor och Cleveland motorn egentligen är..?Är det som jag fått för mig, att Windsor är smallblock och Cleveland bigblock?Hur ser man direkt skillnad när man lyfter på huven, om låt oss säga man inte vet vilken av motorerna som sitter i bilen från början?Är det samma block?Vilken är trimvänligast?Vad är effektskillnaden?Är 2v och 4v ventiler per cylinder? Har också hört att windsorn är så berömd för sitt fina motorljud.. Stämmer det och varför?Och var kommer namnen windsor och cleveland ifrån? :-) Citera
Svedis October 26, 2006 Report October 26, 2006 Litet urklipp som säger en del:The Windsor engine is a 90-degree small-block V8 from Ford Motor Company. It was introduced in 1962, replacing the old Ford Y-block engine. Though not all of the engines in this family were produced at the Windsor, Ontario engine plant (all Ford small blocks came from Cleveland, Ohio until 1966), the name stuck. The mid-sized 335 "Cleveland" V8, introduced in 1970, was to replace the larger Windsors, but this design ended up outliving its replacement. In 1991, the Windsor engine began to be phased out and replaced with Ford's new 4.6 L modular V8 engine, which was disliked by many because of the overhead cam valvetrain as opposed to the more traditional "muscle carish" pushrod V8 with overhead valves that Chevy stuck with in their GM LS engine line. In 1996, Ford replaced the popular 5.0 L pushrod V8 with the 4.6 L in their flagship vehicle, the Ford Mustang. Citera
Arild Grønnevik October 26, 2006 Report October 26, 2006 Den enkleste måten å se skillnaden på, er at Windsor har den øverste radiatorslangen på innsuget, og på Cleveland kommer den ut i forkanten av motorblokken.Windsor motorene er laget i Fords fabrikk i Windsor, Canada, og Cleveland er laget i Cleveland, Ohio.Begge er smallblocks, men Cleveland betegnes også som "midblock", da den er tyngre og bredere enn Windsor. 2v og 4v er antallet porter i forgasseren, og begge har 2 ventiler for hver sylinder. Effekten ble oppgitt til den samme for Windsor og Cleveland, når det gjelder trimming, er det nok Windsor som gjelder, det er mye mer trimparts og de er billigere enn til Ceveland.Som en kurositet kan nevnes at 289/302 også ofte blir kallet Windsor, men de ble støpt i Cleveland Citera
NiklasW October 26, 2006 Report October 26, 2006 http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8760&highlight=windsor+cleveland Citera
TFritzon October 26, 2006 Author Report October 26, 2006 Okej, tänkte också vad som skiljer motorerna åt? vad är skillnaden rent tekniskt?Tack för samtliga svar! Alltid roligt med erfarna folk man kan fråga!ps. NiklasW, vad kostar din Mustang? Citera
Ingo October 26, 2006 Report October 26, 2006 Tja vindsorn är en truckmotor,och cleveland en racemotor .men bensinkrisen 73 tog död på cleveland så det blev bara vindsor kvar.Vad som var den stora skillanden var topparna på 4V som har hiskeliga kanaler och ventiler.Cleveland är väl också uppbyggd lite mer som en GM motor. Ska man ha ut effekt på likvärdigt sätt är det cleveland som gäller,men eftersom motorn bara tillverkades fyra år så kostar prylarna. Citera
Stanley October 26, 2006 Report October 26, 2006 Tja vindsorn är en truckmotor,och cleveland en racemotor .men bensinkrisen 73 tog död på cleveland så det blev bara vindsor kvar.Vad som var den stora skillanden var topparna på 4V som har hiskeliga kanaler och ventiler.Cleveland är väl också uppbyggd lite mer som en GM motor. Ska man ha ut effekt på likvärdigt sätt är det cleveland som gäller,men eftersom motorn bara tillverkades fyra år så kostar prylarna.Håller med, Windsormotorn var en truckmotor och clevelandmotorn är en racemotor. Det är framförallt topparnas konstruktion med lutade ventiler, och bättre utformning av kanalerna, vilket innebär bättre flöde. Och bättre flöde innebär möjligheten att ta ut mera effekt. Om man ska mäta effektpotentialen mellan original windsor motor och original cleveland motorn så finns det en självklar vinnare i sistnämda. Att det sedan 70 talet har dykt upp eftermarknadsprylar som får den gamla windsormotorn att hoppa till liv är possitivt men hör inte till jämförelsen.jag citerar en arikel i Muscle car and Hi-po engines utgiven av Brookland books ""only one of the ford 351 ccubic inch V8 engines has a motors have a real future, It is the 351C. And C stands for cleveland"Stanley Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 26, 2006 Report October 26, 2006 Hej.Den bästa mixen är toppar från Clevland och block frånWinsor, = BOSS.Klart bästa motorn i mitt tycke är 351 Winsor, lätt o smidig,mer krut för pengarna, det finns massor att hämta även i en smalblock som 351Winsor.Jänkare skriver ju så mycket trams ibland, det finns lika mycket gott skrivet om 351W som 351C, det beror nog på vem som tycker vad bara. Citera
Ingo October 27, 2006 Report October 27, 2006 Det verkar var lite som om räven med rönnbären?.Men seriösa motorbyggare håller cleveland högt,även om det nog ibland är av nostalgiska skäl..samma debatt på olika ställenhttp://forums.stangnet.com/showthread.php?t=453103http://www.ford-trucks.com/forums/21604 ... ndsor.htmlhttp://www.mercurycougar.net/forums/sho ... hp?t=17435http://www.fordforums.com/showthread.php?t=68243http://www.mustangforums.com/m_2118944/tm.htmhttp://www.mustangforums.com/m_400521/tm.htmKul debatt ,men faktum är att bara det att den tillverkades så kort tid gör att man definitivt håller på cleveland. Jag finner den också vara estetiskt mer tilltalande ,exempelvis ventilkåpor och anslutningen av termostathuset ,som jag finner både frånstötande och opraktiskt på vindsor. Citera
MrTurbo_1645 October 27, 2006 Report October 27, 2006 Tja, vad föredrar man? En racemotor med få och dyra trimdelar? Eller en truckmotor med gigantiskt utbud av trim och tillbehör? Smaken är som baken, 351w är vanligare än 351C. Jag kör med 351w... Citera
JohnB October 27, 2006 Report October 27, 2006 http://www.norskmustangclub.no/phpBB2/v ... highlight= Citera
hgz October 28, 2006 Report October 28, 2006 Hej! Ett av sätten att identifiera en C, mot en W förutom redan nämnda, är att räkna antalet bultar som ventilkåpan sitter skruvad med.. På C är det 8, på W 6.. (tror jag, eller är det 5?) Sen kan det på toppen/topparna även finnas en ingjuten 2:a, eller 4:a i ena "hörnet" mot insuget till, alldeles intill ventilkåpan.. Detta står för om det är en 2V, eller 4V.. Notera att inte alla 2V har denna tvåa.. Åtminstone inte på mina.. Tror att det enda som utbytbart mellan de olika motorerna är startmotorn, åtminstone rakt av.. Motorkuddarna passar också, och bultdelningen mot (åtminstone) C4-lådan.. Men kamaxel, ventiler, vevaxel, kolvar, vevstakar.. allt skiljer mot W.. Numer finns det faktiskt en himla massa grejer till Cleveland, toppar, insug, alublock.. Och faktiskt inte så mycket dyrare än till W.. Kolla in på http://www.network54.com/Forum/119419/ där finns massor med info om Cleveland.. Mvh Herman Citera
Fredrik GT07 September 28, 2022 Report September 28, 2022 On 2006-10-26 at 14:07, Svedis said: Litet urklipp som säger en del: The Windsor engine is a 90-degree small-block V8 from Ford Motor Company. It was introduced in 1962, replacing the old Ford Y-block engine. Though not all of the engines in this family were produced at the Windsor, Ontario engine plant (all Ford small blocks came from Cleveland, Ohio until 1966), the name stuck. The mid-sized 335 "Cleveland" V8, introduced in 1970, was to replace the larger Windsors, but this design ended up outliving its replacement. In 1991, the Windsor engine began to be phased out and replaced with Ford's new 4.6 L modular V8 engine, which was disliked by many because of the overhead cam valvetrain as opposed to the more traditional "muscle carish" pushrod V8 with overhead valves that Chevy stuck with in their GM LS engine line. In 1996, Ford replaced the popular 5.0 L pushrod V8 with the 4.6 L in their flagship vehicle, the Ford Mustang. Hej Det jag fått om 355 motor är att det är en motorfamilj/serie : 302,351,400 Vh GT 07 Citera
Tungelsta HT-67 September 29, 2022 Report September 29, 2022 17 timmar sedan, Fredrik GT07 said: Hej Det jag fått om 355 motor är att det är en motorfamilj/serie : 302,351,400 Vh GT 07 Ford 335 motorfamilj är 351 C - 351 M - 400 . Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.