MrTurbo_1645 March 9, 2007 Report March 9, 2007 Satt och spanade lite i nya summitkatalogen och såg renoveringskit till 289an jag ställde undan i garaget. Dock fanns det olika kolvar som tydligen påverkade priset kraftigt. Med Forged aluminum kolvar; $459.95Med Hypereutectic aluminum kolvar $289.95Varför så stor skillnad? Citera
DanielG March 9, 2007 Report March 9, 2007 Smidda kolvar om du ska köra gas eller överladdning (eller trimma ordentligt) Dock så brukar de "skramla" lite när motorn är kall (de växer annorlunda, kommer inte ihåg hur).Hypereutectic är vanliga gjutna kolvar med en viss sammansättning av gjutgodset (därifrån kommer namnet). Går att ladda måttliga mängder gas på ett par sådana men ej att rekommendera. Dessa är dock tysta när de är kalla, dvs ok kolvspel vid kall motor. Citera
MrTurbo_1645 March 10, 2007 Author Report March 10, 2007 Det är motorn som satt i min bil från fabrik så den skall ej trimmas, bara renoveras och ställas undan. Skall inte plockas effekt eller så, original kam, insug, toppar skall användas. Duger de billiga kolvarna då? Citera
DanielG March 10, 2007 Report March 10, 2007 Jag skulle nog t.o.m. hellre ta hypereutectic kolvarna till det du ska använda dem. Citera
MrTurbo_1645 March 10, 2007 Author Report March 10, 2007 Gutt då slipper jag klura på det. TackNär vi är inne på att renovera motorer. Hur mycket överdim kör man vanligtvis när man borrar? Jag har rekoderliga vändkanter i loppen. http://www.saab4fun.com/mustang10/ Citera
Nenne March 10, 2007 Report March 10, 2007 Det beror ju på hur slitet det är, att mäta upp cylinderloppen är enda vettiga sättet att få reda på hur mycket överdimension som behövs. Firman som ska borra motorn kan säkert hjälpa dig med det. Citera
weiter March 12, 2007 Report March 12, 2007 Hej!Jag har 8 nya kolvar, 030 överdim. med ringar och stakar liggande till övers om det kan vara av intresse.MvhAnders Citera
Radioman April 17, 2007 Report April 17, 2007 Hur mycket överdim kör man vanligtvis när man borrar? Jag har rekoderliga vändkanter i loppen. Jag borrade förra året och uppfattade det som att det sällan blir mindre än 0.030". Jag föreslog så lite som möjligt, typ 0.020". Men 0.030" ville min borrgubbe på SM motor i Västra Frölunda ha. Blocket hade inga stora vändkanter men en liten repa i ett av loppen.0.030" är max rekomenderade borrning på ett 351C block. En borrning innan omfodring alltså. Hur en 289'a är vet jag inte. Kanske finns det mer att ta av där. Det vet säkert någon annan här på forumet. Citera
JH April 18, 2007 Report April 18, 2007 Om du inte har tillgång själv, så låt firman mäta så avgör de kolvstorleken. I en 289-302 så går det att köra upp till 0,060 om du ska köra otrimmat. Borra inte innan kolvarna skaffats och mätits upp, så att det sen stämmer med borret.Kolla cylinderovaliteten innan och bestäms sen vilka kolvar du beställer. Det finns från 0,0015-0,0060 i olika dimensioner.Naturligvis blir det tunnare väggar med större borrdiameter och för Clev och FE så går nog gränsen vid 0,030.Om du ska ha en vanlig standardmotor så kan du säkert köpa ett sånt där kit med vanliga gjutna kolvar, ringar, oljepump och lager som en del firmor säljer i Sverige. Inte dyrt och acceptabel kvalité. Citera
87gt50 April 18, 2007 Report April 18, 2007 Jag har rätt så bestämt för mig att det avråds från att borra 302 HO-blocken mer än 0.040.../Jocke Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.