Kenneth Olsson September 1, 2007 Report September 1, 2007 Har en -64 1/2 med "D" kodad motor. 289 med fyrport originalförgasare. 210 hkr. Bakaxelutväxling 3:00. Motor och låda fungerar fint, men det skulle inte vara fel om det gick att minska bränsleförbrukningen. Har kört drygt 200 mil och fått en snittförbrukning på 1,51 l/mil. Brukar gasa försiktigt, men det går ju inte att hålla sig hela tiden.Tacksam för tips på åtgärder för minskad förbrukning.Kenneth. Citera
Ronnie S September 1, 2007 Report September 1, 2007 Här är några förslag på vad du kan börja med. Det borde gå att köra den bilen nästan ett par deciliter snålare.Kolla så att allt med tändningen är som det ska: Ta loss fördelarlocket och vrid på rotorn för att se att centrifugalförställningen rör sig. Du ska kunna vrida rotorn en liten bit, och när du släpper ska den fjädra tillbaka till utgångsläget. Känn också om du kan känna något glapp i fördelaraxeln. Kolla så att membranet i vacuumförställningen i fördelaren är helt (vacuumet höjer tändningen vid låg belastning för att ge bättre bränsleekonomi). Justera in brytare (kamvinkel) och tändtidpunkt. Du kan troligen höja tändningen 3-4 grader utöver fabriksinställningen, det viktiga är att bilen inte spikar vid belastning. Kolla så att tändstiften är ok, byt om du är det minsta misstänksam.Förgasaren är väl nästa sak att försöka med, om du inte hittar något tokigt med tändningen: Släpper choken när motorn blir varm? Det är inte ovanligt att choken på Autolite-förgasare kärvar pga att det kommer in skit. Tätar flottörventilen som den ska, annars kan motorn gå för fett. Citera
jtdalen October 19, 2007 Report October 19, 2007 Har en -64 1/2 med "D" kodad motor. 289 med fyrport originalförgasare. 210 hkr. Bakaxelutväxling 3:00. Motor och låda fungerar fint, men det skulle inte vara fel om det gick att minska bränsleförbrukningen. Har kört drygt 200 mil och fått en snittförbrukning på 1,51 l/mil. Brukar gasa försiktigt, men det går ju inte att hålla sig hela tiden.Tacksam för tips på åtgärder för minskad förbrukning.Kenneth.1,51 hørtes jo ut som ett veldig akseptabelt forbruk på en gammel v8, min 351 går ikke under 2,3 på fin langkjøring Citera
JanneJ October 19, 2007 Report October 19, 2007 När jag monterade ignitor brytarlöst tändsystem på min bil minskade bensinförbrukningen märkbart Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 19, 2007 Report October 19, 2007 Ignitor är den bästa bensinspararen du kan monterapå din bil, en genomgång av förgasaren med nyasmådelar brukar också göra sitt för en bättre bränsleekonomi. Citera
Radioman October 19, 2007 Report October 19, 2007 1,51 hørtes jo ut som ett veldig akseptabelt forbruk på en gammel v8, min 351 går ikke under 2,3 på fin langkjøring Sorry jtdalen men ligger du i 90 på jämngas med en 351'a och bilen drar 2.3l/mil i långkörning. så är det något fel eller så har du minst dragpack med 4:1 i utväxling... är det så? En någorlunda normal 351:a med 3:1 i bakaxel går under 1.5l/mil iLeviterande, uppiggande, hormonproducerande, potenshöjande, glädjeberikande... långkörning.Vill du ha högre levitation? Med allting på ++ så kommer du aldrig i h**ete under 2 liter / mil.I sommar körde jag runt ett antal mil som fis på strax över 1.5 liter. (Det går tt komma under) Sedan har jag också haft roligt och då gick det upp till drygt 2 liter i snitt. Se min signatur, jag har snälla grejor i bilen (motorn). Kontentan:Kör som en präst = under 1.5 liter med en V8:a (i absolut bästa fall med helst en motor under 351 kubiktum och total "fiskörning")Kör sportigt = var "görlad" (Göteborg) om du kommer under två liter per mil.. Citera
Ronnie S October 20, 2007 Report October 20, 2007 Kontentan:Kör som en präst = under 1.5 liter med en V8:a (i absolut bästa fall med helst en motor under 351 kubiktum och total "fiskörning")Kör sportigt = var "görlad" (Göteborg) om du kommer under två liter per mil.. För att komma upp i 1,5 liter/mil mellan två tankningar så får jag ta i ganska hårt med min bil. I och för sig kör jag sällan i stan, utan det mesta blir landsvägskörning. Jag är dock inte rädd för att använda högerpedalen, det brukar i alla fall bli några fullgasaccelerationer varje gång jag är ute och kör. Jag tror jag kör hårdare än prästen i alla fall Vid ren långsträckskörning på landsväg (35 mil i lungt tempo, 90-100 km/h) har jag mätt upp runt 1,05 liter/mil som bäst. Genomsnittsförbrukningen sedan jag köpte bilen ligger på 1,29 liter/mil.Bilen då, en helt original Mustang -68 med 289-2V (otrimmad) och automatlåda, 2,79:1 i bakaxeln. (Min förra Mustang, en 66:a, låg också runt dessa förbrukningssiffror.) Citera
Husse October 20, 2007 Report October 20, 2007 I med ett sprut t.ex Megasquirt så är du nere på litern vid normal landsvägskörning.Är man bara lite händig så går det att bygga om en gammal sliten fyrportare och montera i spridare och TPS på en sån och då är det ju bara kabelhärvan som avslöjar att det är sprut och inte en "gasare".Visst det är ju inte original, men man tjänar både hästar och bränsle på en sån konvertering. Citera
Lassemålare CMC 2071 December 28, 2007 Report December 28, 2007 Hejsan min är visserligen lite nyare med en 5.0 High outputligger jag under 110 med taket nere går den på 0.9 milenrekordet är 23 mil mellan Ludvika och Sthlm på 0.8 milen jag var då inte över 100 snittade 90-95 Kmh.Min Saab med 320 Hästars 2.0a drar alldrig under 1.0 literpå landsväg, Kontentan är att det är billigt att åka Mustang.Mvh Lasse Citera
MrTurbo_1645 December 29, 2007 Report December 29, 2007 1,5 liter milen??? Det är väl inte så mycket att bråka om när det gäller en V8 från 60talet? Men som sagt, ignitor är bra och vill man offra lite power bör det väl gå att snålställa förgasaren med men det tycker jag e overkill. (gör som min far tipsade mig om annars, montera i en B20) Citera
Stanley December 29, 2007 Report December 29, 2007 Ignitor är den bästa bensinspararen du kan monterapå din bil, en genomgång av förgasaren med nyasmådelar brukar också göra sitt för en bättre bränsleekonomi. Vad är det som gör att just ignitor sparar bränsle?, varför sparar en elektronisk brytare bränsle? Mig veterligt, så påverkar inte ignitorn den energi som tändspolen kan leverera, endast tidpunkten när tändspolen levererar sin energi.Nyfiken Citera
Equus January 1, 2008 Report January 1, 2008 HejSå här säger Pertronix i reklamen "Delivers twice the voltage to the spark plugs,...."Jag har Ignitor monterad, men har inte märkt någon större skillnad i bensinförbrukning sedan jag bytte.E J Citera
grufman January 1, 2008 Report January 1, 2008 HejSå här säger Pertronix i reklamen "Delivers twice the voltage to the spark plugs,...."Jag har Ignitor monterad, men har inte märkt någon större skillnad i bensinförbrukning sedan jag bytte.E JEn idiotfråga:hur ska förgasaren få reda på att tändstiften jobbar hårdare? Verkar vara nån idiot som kommit på den reklamsloganen... bara min åsikt.Det verkar bara finnas några bra sätt att minska förbrukningen, nämligen, justera fuggen/tändningen osv till sina optimala värden. Eller byta till sprut. right? Citera
Mohlin January 2, 2008 Report January 2, 2008 Köpa en småbil istället är ju ett annat hett tips.... Citera
JanneJ January 2, 2008 Report January 2, 2008 Läs senaste numret av tidningen Klassiker.Där testar dom ignitor på en volvo b20, rullande landsväg både före och efter. Visst gör det skillnad...co-halten gick ner med över 30% mm, jag kommer inte ihåg detaljerna.Edit: läste artikeln, motorn en orenoverad B20 med 26000 mil gav pga. nersliten kamaxel bara 40 hp på driven. Efter ignitor monteringen var det 2 pållar till i samlingen, ökning = 5 %. Även kolvätena och koldioxiden sjönk. Lite mindre miljöovänlig alltså. Citera
MrTurbo_1645 January 2, 2008 Report January 2, 2008 HejSå här säger Pertronix i reklamen "Delivers twice the voltage to the spark plugs,...."Jag har Ignitor monterad, men har inte märkt någon större skillnad i bensinförbrukning sedan jag bytte.E JEn idiotfråga:hur ska förgasaren få reda på att tändstiften jobbar hårdare? Verkar vara nån idiot som kommit på den reklamsloganen... bara min åsikt.Det verkar bara finnas några bra sätt att minska förbrukningen, nämligen, justera fuggen/tändningen osv till sina optimala värden. Eller byta till sprut. right?Men alltså? Skärp er nu. En kraftigare gnista ger en bättre förbränning?Bättre förbränning ger mer effektuttag á mängd bensin?Dvs, du slipper gasa lika mycket för att få samma kraft?Alla med??? Köpa en småbil istället är ju ett annat hett tips.... Ja, tanken slog mig med. Citera
ThomasFB January 2, 2008 Report January 2, 2008 En kraftigare gnista ger en bättre förbränning? NEJBättre förbränning ger mer effektuttag á mängd bensin? JADvs, du slipper gasa lika mycket för att få samma kraft? KANSKEAlla med??? INTE HELT Citera
MrTurbo_1645 January 2, 2008 Report January 2, 2008 INTE HELT hepp.. Min teori är att om bränslet utnyttjas effektivare går det åt mindre av det.Kan alla vara överens om att petronix etc gör att bilen går jämnare, bättre kanske några hkr mer?Detta gör ju att motorn behöver jobba mindre för att förflytta bilen framåt, det behövs allts gasas mindre för att hålla samma hastighet, Mao hänger det på att den som kör inte behöver hålla gasen nedtryckt till 2/5 del för att hålla 120kmh. Det kanske räcker med 1/3del.... Citera
Ronnie S January 2, 2008 Report January 2, 2008 Om fördelaren är i toppskick tror jag inte man vinner så mycket på att montera en Ignitor. På en sliten fördelare däremot, som är glapp får man ofta lustig tändning om man kör med brytare, pga att brytaravståndet varierar på dom olika cylindrarna och ger olika tändtidpunkter. Där kan en Ignitor vara räddningen, för den är inte alls lika känslig för glapp, utan ger en stabil tändning på alla cylindrar. Det är min teori i alla fall. Citera
MrTurbo_1645 January 2, 2008 Report January 2, 2008 Om fördelaren är i toppskick tror jag inte man vinner så mycket på att montera en Ignitor. På en sliten fördelare däremot, som är glapp får man ofta lustig tändning om man kör med brytare, pga att brytaravståndet varierar på dom olika cylindrarna och ger olika tändtidpunkter. Där kan en Ignitor vara räddningen, för den är inte alls lika känslig för glapp, utan ger en stabil tändning på alla cylindrar. Det är min teori i alla fall.Så att gnistan blir kraftigare köper du inte alls? Citera
Ronnie S January 3, 2008 Report January 3, 2008 Så att gnistan blir kraftigare köper du inte alls?Jo, kraftigare gnista blir det säkert. Om en kraftigare gnista automatiskt gör att man får en fullständigare/effektivare förbränning är jag inte lika säker på. Jag resonerar som så, att det räcker med att gnistan är tillräckligt kraftig för att tända bränsle/luft-blandningen. När gnistan väl har startat förbränningen har den ju spelat ut sin roll i förbränningsförloppet.Nåväl, jag kan säkert ha fel, även denna gång. Citera
MrTurbo_1645 January 3, 2008 Report January 3, 2008 Så att gnistan blir kraftigare köper du inte alls?Jo, kraftigare gnista blir det säkert. Om en kraftigare gnista automatiskt gör att man får en fullständigare/effektivare förbränning är jag inte lika säker på. Jag resonerar som så, att det räcker med att gnistan är tillräckligt kraftig för att tända bränsle/luft-blandningen. När gnistan väl har startat förbränningen har den ju spelat ut sin roll i förbränningsförloppet.Nåväl, jag kan säkert ha fel, även denna gång.[/quote:nconvhdf]Ja jag spånar bara i en teori. Är inte så att jag på ett vetenskapligt sätt har belägg för det. Håller iofs med om det du skrev där om gnistan, men visst borde en kraftigare gnista få "extra fart" på förbränningen? Skillnaden borde iofs vara liten med tanke på vilka tidsintervall det handlar om. Du har kanske mer rätt än jag där... Citera
ThomasFB January 3, 2008 Report January 3, 2008 Nåväl, jag kan säkert ha fel, även denna gång.Du har inte fel, utan är inne på rätt spår. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.