Jump to content

Minska bränsleförbrukningen ?


Kenneth Olsson

Recommended Posts

Har en -64 1/2 med "D" kodad motor. 289 med fyrport originalförgasare. 210 hkr. Bakaxelutväxling 3:00. Motor och låda fungerar fint, men det skulle inte vara fel om det gick att minska bränsleförbrukningen.

Har kört drygt 200 mil och fått en snittförbrukning på 1,51 l/mil. Brukar gasa försiktigt, men det går ju inte att hålla sig hela tiden.

Tacksam för tips på åtgärder för minskad förbrukning.

Kenneth.

Link to comment
Share on other sites

Här är några förslag på vad du kan börja med. Det borde gå att köra den bilen nästan ett par deciliter snålare.

Kolla så att allt med tändningen är som det ska:

Ta loss fördelarlocket och vrid på rotorn för att se att centrifugalförställningen rör sig. Du ska kunna vrida rotorn en liten bit, och när du släpper ska den fjädra tillbaka till utgångsläget. Känn också om du kan känna något glapp i fördelaraxeln.

Kolla så att membranet i vacuumförställningen i fördelaren är helt (vacuumet höjer tändningen vid låg belastning för att ge bättre bränsleekonomi).

Justera in brytare (kamvinkel) och tändtidpunkt. Du kan troligen höja tändningen 3-4 grader utöver fabriksinställningen, det viktiga är att bilen inte spikar vid belastning.

Kolla så att tändstiften är ok, byt om du är det minsta misstänksam.

Förgasaren är väl nästa sak att försöka med, om du inte hittar något tokigt med tändningen:

Släpper choken när motorn blir varm? Det är inte ovanligt att choken på Autolite-förgasare kärvar pga att det kommer in skit.

Tätar flottörventilen som den ska, annars kan motorn gå för fett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har en -64 1/2 med "D" kodad motor. 289 med fyrport originalförgasare. 210 hkr. Bakaxelutväxling 3:00. Motor och låda fungerar fint, men det skulle inte vara fel om det gick att minska bränsleförbrukningen.

Har kört drygt 200 mil och fått en snittförbrukning på 1,51 l/mil. Brukar gasa försiktigt, men det går ju inte att hålla sig hela tiden.

Tacksam för tips på åtgärder för minskad förbrukning.

Kenneth.

1,51 hørtes jo ut som ett veldig akseptabelt forbruk på en gammel v8, min 351 går ikke under 2,3 på fin langkjøring 8)

Link to comment
Share on other sites

1,51 hørtes jo ut som ett veldig akseptabelt forbruk på en gammel v8, min 351 går ikke under 2,3 på fin langkjøring 8)

Sorry jtdalen men ligger du i 90 på jämngas med en 351'a och bilen drar 2.3l/mil i långkörning. så är det något fel eller så har du minst dragpack med 4:1 i utväxling... är det så?

En någorlunda normal 351:a med 3:1 i bakaxel går under 1.5l/mil i

Leviterande, uppiggande, hormonproducerande, potenshöjande, glädjeberikande... långkörning.

Vill du ha högre levitation? Med allting på ++ så kommer du aldrig i h**ete under 2 liter / mil.

I sommar körde jag runt ett antal mil som fis på strax över 1.5 liter. (Det går tt komma under) Sedan har jag också haft roligt och då gick det upp till drygt 2 liter i snitt. Se min signatur, jag har snälla grejor i bilen (motorn).

Kontentan:

Kör som en präst = under 1.5 liter med en V8:a (i absolut bästa fall med helst en motor under 351 kubiktum och total "fiskörning")

Kör sportigt = var "görlad" (Göteborg) om du kommer under två liter per mil.. :D

Link to comment
Share on other sites

Kontentan:

Kör som en präst = under 1.5 liter med en V8:a (i absolut bästa fall med helst en motor under 351 kubiktum och total "fiskörning")

Kör sportigt = var "görlad" (Göteborg) om du kommer under två liter per mil.. :D

För att komma upp i 1,5 liter/mil mellan två tankningar så får jag ta i ganska hårt med min bil. I och för sig kör jag sällan i stan, utan det mesta blir landsvägskörning. Jag är dock inte rädd för att använda högerpedalen, det brukar i alla fall bli några fullgasaccelerationer varje gång jag är ute och kör. Jag tror jag kör hårdare än prästen i alla fall :lol:

Vid ren långsträckskörning på landsväg (35 mil i lungt tempo, 90-100 km/h) har jag mätt upp runt 1,05 liter/mil som bäst. Genomsnittsförbrukningen sedan jag köpte bilen ligger på 1,29 liter/mil.

Bilen då, en helt original Mustang -68 med 289-2V (otrimmad) och automatlåda, 2,79:1 i bakaxeln. (Min förra Mustang, en 66:a, låg också runt dessa förbrukningssiffror.)

Link to comment
Share on other sites

I med ett sprut t.ex Megasquirt så är du nere på litern vid normal landsvägskörning.

Är man bara lite händig så går det att bygga om en gammal sliten fyrportare och montera i spridare och TPS på en sån och då är det ju bara kabelhärvan som avslöjar att det är sprut och inte en "gasare".

Visst det är ju inte original, men man tjänar både hästar och bränsle på en sån konvertering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hejsan min är visserligen lite nyare med en 5.0 High output

ligger jag under 110 med taket nere går den på 0.9 milen

rekordet är 23 mil mellan Ludvika och Sthlm på 0.8 milen

jag var då inte över 100 snittade 90-95 Kmh.

Min Saab med 320 Hästars 2.0a drar alldrig under 1.0 liter

på landsväg, Kontentan är att det är billigt att åka Mustang.

Mvh Lasse :--:--:--:--:--:--:--:--

Link to comment
Share on other sites

1,5 liter milen??? :shock: Det är väl inte så mycket att bråka om när det gäller en V8 från 60talet?

Men som sagt, ignitor är bra och vill man offra lite power bör det väl gå att snålställa förgasaren med men det tycker jag e overkill.

(gör som min far tipsade mig om annars, montera i en B20) :--

Link to comment
Share on other sites

Ignitor är den bästa bensinspararen du kan montera

på din bil, en genomgång av förgasaren med nya

smådelar brukar också göra sitt för en bättre bränsle

ekonomi. ;)

Vad är det som gör att just ignitor sparar bränsle?, varför sparar en elektronisk brytare bränsle? Mig veterligt, så påverkar inte ignitorn den energi som tändspolen kan leverera, endast tidpunkten när tändspolen levererar sin energi.

Nyfiken

Link to comment
Share on other sites

Hej

Så här säger Pertronix i reklamen "Delivers twice the voltage to the spark plugs,...."

Jag har Ignitor monterad, men har inte märkt någon större skillnad i bensinförbrukning sedan jag bytte.

E J

Link to comment
Share on other sites

Hej

Så här säger Pertronix i reklamen "Delivers twice the voltage to the spark plugs,...."

Jag har Ignitor monterad, men har inte märkt någon större skillnad i bensinförbrukning sedan jag bytte.

E J

En idiotfråga:

hur ska förgasaren få reda på att tändstiften jobbar hårdare? Verkar vara nån idiot som kommit på den reklamsloganen... bara min åsikt.

Det verkar bara finnas några bra sätt att minska förbrukningen, nämligen, justera fuggen/tändningen osv till sina optimala värden. Eller byta till sprut. right?

Link to comment
Share on other sites

Läs senaste numret av tidningen Klassiker.

Där testar dom ignitor på en volvo b20, rullande landsväg både före och efter. Visst gör det skillnad...co-halten gick ner med över 30% mm, jag kommer inte ihåg detaljerna.

Edit: läste artikeln, motorn en orenoverad B20 med 26000 mil gav pga. nersliten kamaxel bara 40 hp på driven. Efter ignitor monteringen var det 2 pållar till i samlingen, ökning = 5 %. Även kolvätena och koldioxiden sjönk. Lite mindre miljöovänlig alltså.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Så här säger Pertronix i reklamen "Delivers twice the voltage to the spark plugs,...."

Jag har Ignitor monterad, men har inte märkt någon större skillnad i bensinförbrukning sedan jag bytte.

E J

En idiotfråga:

hur ska förgasaren få reda på att tändstiften jobbar hårdare? Verkar vara nån idiot som kommit på den reklamsloganen... bara min åsikt.

Det verkar bara finnas några bra sätt att minska förbrukningen, nämligen, justera fuggen/tändningen osv till sina optimala värden. Eller byta till sprut. right?

Men alltså? Skärp er nu. :)

En kraftigare gnista ger en bättre förbränning?

Bättre förbränning ger mer effektuttag á mängd bensin?

Dvs, du slipper gasa lika mycket för att få samma kraft?

Alla med??? :--

Köpa en småbil istället är ju ett annat hett tips....

Ja, tanken slog mig med. ;)

Link to comment
Share on other sites

INTE HELT

hepp..

Min teori är att om bränslet utnyttjas effektivare går det åt mindre av det.

Kan alla vara överens om att petronix etc gör att bilen går jämnare, bättre kanske några hkr mer?

Detta gör ju att motorn behöver jobba mindre för att förflytta bilen framåt, det behövs allts gasas mindre för att hålla samma hastighet,

Mao hänger det på att den som kör inte behöver hålla gasen nedtryckt till 2/5 del för att hålla 120kmh. Det kanske räcker med 1/3del....

Link to comment
Share on other sites

Om fördelaren är i toppskick tror jag inte man vinner så mycket på att montera en Ignitor. På en sliten fördelare däremot, som är glapp får man ofta lustig tändning om man kör med brytare, pga att brytaravståndet varierar på dom olika cylindrarna och ger olika tändtidpunkter. Där kan en Ignitor vara räddningen, för den är inte alls lika känslig för glapp, utan ger en stabil tändning på alla cylindrar. Det är min teori i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Om fördelaren är i toppskick tror jag inte man vinner så mycket på att montera en Ignitor. På en sliten fördelare däremot, som är glapp får man ofta lustig tändning om man kör med brytare, pga att brytaravståndet varierar på dom olika cylindrarna och ger olika tändtidpunkter. Där kan en Ignitor vara räddningen, för den är inte alls lika känslig för glapp, utan ger en stabil tändning på alla cylindrar. Det är min teori i alla fall.

Så att gnistan blir kraftigare köper du inte alls?

Link to comment
Share on other sites

Så att gnistan blir kraftigare köper du inte alls?

Jo, kraftigare gnista blir det säkert. Om en kraftigare gnista automatiskt gör att man får en fullständigare/effektivare förbränning är jag inte lika säker på.

Jag resonerar som så, att det räcker med att gnistan är tillräckligt kraftig för att tända bränsle/luft-blandningen. När gnistan väl har startat förbränningen har den ju spelat ut sin roll i förbränningsförloppet.

Nåväl, jag kan säkert ha fel, även denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Så att gnistan blir kraftigare köper du inte alls?

Jo, kraftigare gnista blir det säkert. Om en kraftigare gnista automatiskt gör att man får en fullständigare/effektivare förbränning är jag inte lika säker på.

Jag resonerar som så, att det räcker med att gnistan är tillräckligt kraftig för att tända bränsle/luft-blandningen. När gnistan väl har startat förbränningen har den ju spelat ut sin roll i förbränningsförloppet.

Nåväl, jag kan säkert ha fel, även denna gång.[/quote:nconvhdf]

Ja jag spånar bara i en teori. Är inte så att jag på ett vetenskapligt sätt har belägg för det. :--

Håller iofs med om det du skrev där om gnistan, men visst borde en kraftigare gnista få "extra fart" på förbränningen? Skillnaden borde iofs vara liten med tanke på vilka tidsintervall det handlar om.

Du har kanske mer rätt än jag där... 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...