Jump to content

Vad gör värdet på en gammal Mustang?


Rock_N_Ron

Recommended Posts

Hej,

Lite "flummig"/svårformulerad fråga, men jag hoppas på lite tankar/diskussion om detta i alla fall...

Vad är det egentligen som gör en gammal bil "värd pengarna"? Eller snarare; vad är det OK att betala för.

Jag förstår förstås att utbud & efterfrågan styr; dvs. det finns snart inte så många Mustanger kvar & då höjs ju priset, men är det "värt" att betala över 200 000 för en -60-tals Mustang i bra skick även om den inte har originaldelar rätt igenom. T.ex. icke modelltypisk motor, men i övrigt en fin-fin bil?

Jag är mao. inte rädd att betala en stor summa pengar för en bil som jag "vet" håller värdet den dagen man tröttnar eller vill byta upp/ner, men risken med dagens priser är att man betalar "för mycket" för "fel" bil.

Hoppas nå´n fattar vad jag är ute efter...

Snacka på!

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt så gäller det att köpa "rätt" bil, Original är enda garantin för värdet. Sedan så har väl det som gällt genom tiderna varit stor motor (gärna bigblock), Cab, options samt ett lågt antal tillverkade. Är bilen "ovanlig" men ej originalskick så kan den vara intressant om originalbitarna finns, i annat fall så kommer det att kosta skjortan att få fram de unika bitarna och helt plötsligt så har man en unik bil som i princip blir ett ekonomiskt självmord att återställa = en dålig affär.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att en orginalbil naturligtvis kommer att behålla värdet och även med de senaste årens utveckling att öka värdet på sikt. Muskelbilar är hett just nu, mustang, camaro, charger, cuda mm ökar ju otäckt mycket i pris om man tolkar annonsmarknaderna.

Jag tror även att bilar som är original till utseendet men är modifierade för att passa in i modern trafik kommer att hålla värdet bra.

Många 40-60 åringar har god ekonomi och vill förverkliga sina drömmar om en fräck jänkare men samtidigt ha komfort, väghållning och tillförlitlighet som hos en modern bil. Insprutning, brytarlöst tändsystem, modern växellåda, vettig styrning, bra bromsar, AC mm kommer i många köpares ögon att framstå som positivt när dom väljer en bil som ska användas till träffar och annat trevligt ( kanske en långtur på kontinenten? )

Självklart är kvaliten´på modifieringarna och renoveringen viktig.

En klåpare kan "reparera" sönder värdet på en bil fullständigt.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Har kört min nuvarande Volvo i 4 år, 16000 mil. Den har kanske tappat 250000 i värde eller 15:- / mil.

Den har alltså tappat en hel Mustang –68 cabriolet på 4 år! Och med nästa bil börjar jag på en ny Musse i värdeminskning. Men den äkta hemma i garaget tappar inte med samma fart, eller hur?

(Det är ju konstigt hur man tänker ibland).

:--:--

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Min åsikt i det hela är att om man skall investera i bilar för att ha det som ett ekonomiskt skydd i framtiden så är man helt fel ute med en standard Mustang även om den är dyr, att investera i udda bilar som Lambos, Ferrari, eller liknade är nog mer rätt. :roll:

Jag har Mustang för att jag tycker det är det bästa som finns för mig och att det är en kul hobby, andra tycker säkert annat, om jag också får bra betalt för den den dag jag säljer så är ingen gladare än jag. :)

Givetvis skall även en Mustang vara i så nära sitt original som det bara går för att vara värd de pengar som är det rätta, d.v.s allt skall stämma med idplåten och bilen skall vara väl dokumenterad även om den är nyrenoverad. 8)

Här finns det givetvis också olika synpungter på vad som är original, originalrenoverad bil eller annan sak är inte i ordets bemärkelse ett original, däremot är en väl hållen och sparsamt körd och orörd bil en originalbil då troligen också en mycket dyr bil. :shock:

Värdet på en bil styrs egentligen av vad någon vill betala för att uppnå sitt livs dröm, många betalar ibland skyhöga priser på saker som inte har det värdet som denna någon tror och det är oftast sådant som gör att priset blir höga på fel saker i detta fallet kanske en Mustang. :roll:

Så att betala runt 250.000.- för en fint renoverad Mustang cab 65-66 är i det här kanske rätt, men att betala flera hundratusen för en klonad Shelby 65 är egentligen helt åt skogen, här finns det inte något sunt förnuft alls bara massor av pengar också någon som vill tjäna dessa. :?

Jag är mellan 50-60 år tycker mer om en original Mustang från 60-70 talet mer en den som är ombyggd med för mycket moderna saker, om jag fick välja så är det nostalgin för mig som räknas, alltså som det var förr. :shock:

Jag menar då att jag vill uppleva känslan som den var på 60-70talet ochdå även hur det kändes att köra på den tiden i en Mustang att det var urusla bromsar och att bilen vinglar hit och dit är ju faktiskt som det var då och man får anpassa sig efter det, det är entusiasm tycker jag och det är nog det som man även får bäst betalt för. 8)

Vill man åka bekvämt och med bättre komfort o.s.v. kan man ju köpa sig en Mustang av nyare år och ändå bli betraktad lite som etusiast och hobbybils intresserad. ;)

Link to comment
Share on other sites

En sak är värd i kronor, det någon är beredd att betala, just då du vill sälja. Att gissa att just min bil kommer att vara värd en viss summa eller till och med tro att den aldrig kommer att sjunka i värde är ren gissning, eftersom detta kommer att ske i framtiden.

Prisutvecklingen på Mustanger har bara gått åt ett håll de senaste 25-30 åren, nämligen uppåt, men det finns ju inga garantier att det alltid kommer att vara så.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Tack för många intressanta inlägg. Att en bil (eller vilken annan pryl som helst) är värd det som nå´n är villig att betala är iofs. en sanning...

Ett par saker för att förtydliga min grundfråga; jag tänker alltså inte på en klassiskt Mustang som en ren investering, det vore "tjänstefel" :D

Dock är jag orolig om jag skulle "byta upp" mig från min -65:a HT i bra originalskick till nå´t lite "värre" att jag skulle bli "lurad" att köpa en bil som inte alls håller värdet den dagen man vill/behöver sälja den eller tom. tröttnar. Jag är ganska grön på området & inte så inläst i ämnet som man kanske borde vara om man funderar på veteranbilar i 1/4-miljonklassen :oops:

Garantier finns ju förståss inte, det är alltid marknaden som bestämmer, det fattar jag oxå...

Till Admin (eller dyl): Är det OK att på detta forum diskutera Blocket-annonser etc? (med risk för att annonsören ser/lägger sig i diskussionen förståss. Det kan ju vara både bra & dåligt...) Jag har ju som ni säkert förstår ögonen på en specifik bil...

Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj vad jag gillar mina bilar, men det är sällan någon utomstående som pratar om hur stor entusiast man är.

Nej...Primära frågeställningar brukar vara...Hur många bilar har du nu? Med följdfrågan. Hur mycket är dom värda?

Skit detsamma, det är ett fåtal entusiaster som köper med plånboken, de flesta jag lärt känna under åren köper med hjärtat oberoende av ekonomi.

De som köper som investering har alltid oron om priserna stiger eller sjunker, usch vad jobbigt. Vi som köper för att vi vill ha dessa goa fordon och offrar något annat för nöjet, är aldrig oroliga.

Är du orolig, köp inte, nöj dig med det du har.

Jag kan själv konstatera att mina sämsta Mustangaffärer, är de jag aldrig gjorde.

Link to comment
Share on other sites

jag kommer fortfarande ihåg, när jag i småskolan såg en -67 eller-68 cab med den T-formade växelspaken. Sedan dess en dröm att ha en sådan. Länge var det inte möjligt, och så plötsligt föll alla bitarna på plats. Den känslan jag hade då, har jag med mig varje tur med mussen. Sedan om den ökar eller minskar i värde, spelar ingen roll just nu. ( men kommer med en dåres envishet att lägga tid och pengar på den varje år). :--

Link to comment
Share on other sites

Sedan om den ökar eller minskar i värde, spelar ingen roll:--

Just det. Alla frågar vad den är värd som andra fråga, den första är: Hur mycket dricker den... :twisted:

Ingen skillnad vilken bil man åker: Mussen, Beep-Beep eller Elefanten..

Brukar alltid säga att om man klarar sej under 3,8 liter / mil är det OK..

Folk tappar hakan... :--

Link to comment
Share on other sites

Beep-Beep är en conceptbil från Peugeot! Men Elefanten?? är det en Landrover med snabel för vadning samt hög svansföring?? :--
Kvickheter - kvickheter.

Roadrunner 1968 och Cuda med Hemi 1971 :--

http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Hemi_engine

http://en.wikipedia.org/wiki/Plymouth_Roadrunner

BASTA!

Svedis: Haha, du är inte klok! :lol: Var nu snäll mot rtm, han kör ju också Mustang trots Mopar-innehavet.

rtm: Beep-Beep kunde t.o.m. jag räkna ut att det var en Roadrunner, men Elefanten fick jag inte riktigt ihop. :roll: Tack för förklaringen! Roadrunner och Hemi-Cuda skojar man inte om hur som helst anser jag, inte ens på ett Ford-forum! ;) Imponerande bilpark för övrigt! :twisted:

Ontopic: Jag är övertygad om att gamla Mustanger kommer att ha ett visst värde. Som flera redan har varit inne på så bör man som ev. köpare vara medveten om att det trots allt är en gammal bil och -konstruktion. Jag kan än så länge bara relatera till och jämföra med Volvo Amazon och 140 då jag ännu inte åkt i någon Mustang (tyvärr) samt Ford V8 convertible -32 som jag däremot har åkt en del i. 8)

Två kompisar har en "cabrioliserad" 142 -69 resp. Forden och de sommarmilen som läggs i dessa gamla bilar är både spännande och njutningsfulla, Forden med sin nästan ljudlösa sidventilare, svajiga väghållning, usla bromsar och alltid lika närvarande drivlineljud, 140:n med sin pigga tickande B20, knarrande kaross/fjädring och ganska hyggliga väghållning.

Skulle tippa på att 60-talsmussar ligger någonstans däremellan, kanske närmare 140 än V8:an. Som entusiast så skulle jag personligen hellre betala lite extra för en bil som är i gott originalskick än en som är renoverad och ombyggd, om än ganska moderat. Alltså t.ex. uppgraderade bromsar, hjulupphängingar, bussningar, stötdämpare osv.

Jag är osäker på värdeförändringen hos en ombyggd bil, likaså andrahandvärdet, visst, för en modellenstusiast som inte bryr sig så mycket om att bilen inte är i strikt originalutförande så kanske den ombyggda bilen står högre i pris men för i alla fall mig som värdesätter originalskick på de flesta fordon så skulle jag inte alls betala lika mycket eller som i flera annonser rent av mer för ett moddat ex.

Link to comment
Share on other sites

Ska man "investera" i en bil så håller jag med i det som 429SCJ-R skrev. Det ska vara rätt bil! På en utställning parkerade jag min 67:a cabbe brevid en 68:a Shelby cabbe i samma färg. Shelbyn var säkert värd 5 gånger mer än min, men för en icke mustang kunnig person såg ju bilarna så gott som lika ut. Och vad är det för skillnad egentligen...Ford skickade iväg bilar till shelby som tryckte dit lite nya karossdetaljer, trimmade motorn och förbättrade väghållningen. Idag är dessa bilar värda miljoner men en duktig hemmamekare kan i garget fixa till en "vanlig" musse så att den motsvarar (eller bättre) en Shelby, men icke blir den värd miljoner...

Nej rätt modell ska det vara om man nu ska investera i en bil, och då måste man samtidigt vara otroligt kunnig.

Men ärligt, hur säkert är det att investera i en bil? OK pengarna kan du säkert få igen men någon värdestegring kanske man inte ska förvänta sig. Om det bara är det man är ute efter så ska man väl i så fall botanisera runt bland speciella -80 och -90 talsbilar som ännu inte hunnit öka. För jag garanterar er att vi om en så där 15- 20 år undrar varför vi inte köpte på sig ett helt gäng av de bilarna som då har blivit hur dyra som helst. (Ska jag lägga ett förhandstips så tror jag tex på Golf GTI (typ1) en, liksom mustangen, epokskapande bil.)

Nä, summasumarum, intresset för bilen måste nog alltid gå före investerings intresset. Att man sedan råkar äga en bil som är "dyr" är ju dock ingen nackdel för intresset och känslan ;) .

Link to comment
Share on other sites

Det här med att hitta speciella bilar var precis vad jag gjorde när jag köpte min senaste bil (SVT Cobran). Jag får väl erkänna att jag först var ute efter en äldre musse, modell dyr i cab utförande (68 428cj) efter mycket tankar så kunde jag inte motivera mig själv med finansiera en sådan. Tanken slog mig då att titta på nyare mussar (hemsk tanke) efter mycket påläsning så hittade jag den första värdiga ersättaren till min 429 bil. Det visade sig att man fick bege sig till 2003 och SVT Cobran. Efter ytterligare påläsning så var jag såld på denna modell. Då var det ju dags att välja vilken man skulle ha, jag hade ju redan baserat mina tankegångar på häftig bil med häftig motor och cab. Det tråkiga/roliga med dessa är att dom är fullspecade ifrån fabrik och man kunde endast välja bort bakspoiler samt om man ville ha kromade fälgar eller ej. Det som skiljde var färg och då var 2004 Competition Orange cab den modell som gjordes i minst exemplar (72st). 2st är kraschade och 3st stals i montreal direkt efter att dom var sålda (troligtvis slaktade). Det blev min utmaning att hitta en fin sådan och det var många på olika SVT och Cobra forum som skrattade när jag annonserade efter en sådan. Men efter ca 6 månader så hittade jag min bil. 2003-2004 cobran är idag redan en klassiker och det släpptes redan 2006 en bok om historien bakom dessa bilar, mycket underhållande läsning kan tilläggas.

Om det blir en bra affär i framtiden får vi se, det spelar ingen roll för mig då jag har en bil som jag stortrivs med! :)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...