Jump to content

Renovering HT 70 (var Byta skärmkanter / Quarter panels)


bjornpersson

Recommended Posts

  • Replies 316
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack Kungen. Ska kolla denna färg.

Och du Lars - brun är helt OK men min inredning var i så dåligt skick att jag ville byta. Svart tycker jag nog lite bättre om. Jag vet - fegt men vad ska man göra. "I look better in the dark" ... 8)

Link to comment
Share on other sites

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ Fy fan lila julafton, på med silkes-

hanskarna, tröskellister är ett problem att skicka efter,

känner fler som fått dom ombockade i frakten. :evil:

Tänk att det skall vara så svårt att tejpa upp dom på

en trälist och sedan stoppa dom i ett papprör. :?

Det finns väldigt kraftiga papprör som är omöjliga att

knyckla till, sällan någon använder dessa tyvärr. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett tips från en som just har gjort det..

När du ändå har instrumentpanelen nerplockad, byt värmelementet!

Kostar inte mycket ( ca 400:-) men är ett he..ete att byta när allt är monterat.

Link to comment
Share on other sites

Ja Julafton är det ju :D

Någon som satt på en dash-topper (överdrag) ? Är det enklast att ha dashen i bilen eller ska man göra det med dashen lös ?

Angående värmeelementet så måste jag kanske byta hela paketet då själva huset är i dåligt skick med sprickor och någon gammal lagning. Vet inte omde finns att köpa dock.

Idag blev det bara ett par timmars arbete med slipning och spackling på dörrar och skärmar. Beställde också nya tröskellister från NPD och fick positivt svar direkt.

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nej, den rullar inte än :)

Idag blev det montering av innertak. 95 % klart. Ska spänna upp det sista imorgon då övriga limningar torkat. Det var en del pyssel med detta!!

Tips på att bli av med några småveck emottages tacksamt. Någon sa at man kan stryka på något för att få taket att krympa något. Jag tor inte det belövs men kanske på något ställe.

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

OK tack!

Jag får se sen när alla delar är limmade hur det ser ut. Fram är det inga problem men bak är det rätt många håll att sträcka ut.

Idag har jag fortsatt med de lösa plåtdelarna. Sista spacklingen ska bli imorgon är det tänkt. Dörrarna är ett elände att få till.

Passade på att matta ner och grunda lite inredningsdetaljer idag också mellan torktiderna. A-stolarpas plastkåpor, delar till instrumentpanel, främre taklist och sidopanelerna till bakre Kupén. Målas svart imorgon. Halvmatt.

Nu ska jag tända grillen och vila lite!

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Hej Björn

Det är så sabla kul att följa denna tråden. Kul att du nu fått färg på bilen och kan börja montera ihop den bit för bit med nya delar.

Jag njuter själv lite av segerns sötma då kompisen som jag hjälpt under två vintrar med hans -70 ht, registreringsbesiktigade med blankt papper i torsdags.

Det enda vi missat var att stansa in chassinummret på ett extra ställe. Tydligen så räcker inte plåten i vindrutan som är från fabrik. Vi stansade in nummret idag på fjäderbenstornet vf och han ska bara köra och visa upp bilen i nästa vecka så går besiktningen igenom.

När jag såg bilden på högen med delar så tänkte jag att snart är det min tur. Har ny golvmatta, nya skärmemblem och en del andra kul grejor på väg hem från USA.

Ska bli kul att montera de nya grejorna.

Fortsatt lycka till, jag följer med spänning ditt arbete.

mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tack och lycka till själv! Kul med nya grejor ...

Idag fortsatte kampen med mer spackling på dörrar och baklucka. Skärmarna känns klara för lack men grundades med CA-primer idag och ska få en slipgrund plus våtslip innan lack.

Jag hann också med att måla inredningsdetaljer svarta. Listen som sitter mot övre vindrutan, A-stolparnas höljen samt några andra minde plastdetaljer som primades igår.

Någon som vet om det går att få 1:a maj uppskjutet ? :shock:

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Hej alla!

Idag kom ersättningsordern från NDP. Förra leveransen av Rocker Panels var ju bananformade (tack DHL!) ... Denna gången var formen som i katalogen :lol:

Annars så har kvällen fortsatt med slipning och ytterligare lite spackling på dörrar och baklucka. Känns som ett evighetsgöra men ska väl ta slut någon gång. Jag fick också paket från Skevab med färg till inredningsdetaljer i rätt nyans och glans. Tack till mustangkungen för tipset! Jag såg precis att det även finns skrynkelfärg på skevab .. suveränt! Måste köpa!

Imorgon fortsätter det med det sista lagret och sista slipningen på skärmar innan lack. Nästa sista (hoppas jag) på dörrar och baklucka. Det ser ut som om April är lite för kort men men ...

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Skevab är bra att ha att göra med. Har beställt en hel del infrån honom då han har sin verksamhet några mil ifrån Sundsvall.

För övrigt gör du ett jättejobb med din mustang! Önskar att jag hade samma "GO" själv..

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte det samma men nästa gång så ska jag nog testa dyr-varianten :P

Idag blev det mer jobb i lackverkstan. Skärmarna är i princip klara för lack. Dörrarna skulle haft samma status men jag upptäckte att den ena måste spacklas om lite. Linjen i nederkant är inte 100% rätt på den dörr som är mest lagad. Ska slipa ner lite och bygga en bättre linje.

Kan jag bara få skärmarna lackade så kan jag börja montera frontdetaljer parallellt med lite andra torktider.

God afton!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Idag förbereddes skärmarna för lack och ska bara putsas av imorgon med 800-papper innan färgen ska på.

Någon som har renoverat sin dash ?

Jag funderar på om det är trä eller bara fuskträ i panelen ? Om det är trä kanske man kunde putsa av och klarlacka ? Jag måste i alla fall lacka om det svarta partiet.

Deadlinen är ju ändå körd så jag kan lika gärna göra några fler små moment. :?

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på om det är trä eller bara fuskträ i panelen ? Om det är trä kanske man kunde putsa av och klarlacka ? Jag måste i alla fall lacka om det svarta partiet.

Plast. PUTSA INTE.

John

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte du sa "garanterat färdig i maj" du har ju en hel månad på dej!

Fortsätt i ditt enorma tempo så klarar du det. Och skulle du inte, så kommer

ingen, och jag menar INGEN, att klandra dej. Du har varit en sån enorm inpirations-

källa för oss alla andra, så det gör inget för oss om du skulle dra över tiden lite.

Men vi ser fram emot resultatet. Att se dej ute på vägarna alltså. Jag hoppas

verkligen att vi kan träffas någonstans i sommar!

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Tack :D

Ja, maj är ett rimligt mål. 1:a maj kom för tidigt :shock:

Halvlek för dagen och nu är et lack på framskärmar och frontplåt samt plåten mellan huv och vindruta. Resten av dagen skall ägnas åt karossen och inredningsdetaljer.

God eftermiddag!

Link to comment
Share on other sites

Du får väl säja som man ibland säjer om påsken, att första Maj kom ovanligt tidigt i år...lägg upp en film på youtube när du vrider om nyckeln för första gången efter renoveringen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...