Jump to content

Från 4:a till VÅTTA


Gäst

Recommended Posts

Hejsan,

tittar på en (billig) musse -88. Den har en rad 4:a.

Nu undrar jag om det går (med rimliga modifieringar) att sätta i en V8:a.

Alltså

1. Funkar det med utryme?

2. Finns fästen?

3. Vad säger bilprovning?

4. Ev kostnad för ny reg.beikting eller vad som krävs.

5. Någon som gjort detta?

Alla tips är värdefulla...

Link to comment
Share on other sites

Chassi (ram)o karossmässigt är det samma bilar. Bakaxeln är klenare (7.5 mot 8.8 i v8modellerna). Inredning är väl i princip samma i 2.3 som i v8 LX modeller. Bromsarna är mindre. k-member måste nog bytas, men ifall du kan få tag på en rutten donatorbil med frisk fram o bakvagn så kan du nog få ihopa det rätt lätt. Bränsle o tändsystem med insprutningen måste också bytas. Allt finns som eftermarknad. Vid lite eftertanke så e det nog lättare att skaffa en V8 från början... Inte minst på SBP...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 och 2 - säkert inga problem att uppdatera till V8 spec.

Punkt 3 - SFRO som ombyggt fordon alt. amatörbyggt är väl det minsta då man byter drivlina och dessutom till en annan typ. Det går ju tex inte ens besikta en bil med orginal dubbelturbo som singelturbo och vice verca tydligen. Lär ju knappast inte räcka med motorbyte i regbeviset för Din del isf.

Punkt 4 - förmodligen mer än vad en GT kostar idag, både i tid och kronor.

Punkt 5 - Om inte så är det ju alltid skoj att vara först...

:)

Link to comment
Share on other sites

Opinionen är kompakt - skulle man kunna säga.

Grejen är väl att det skulle vara ett terapiprojekt - dvs. att ha något kul att pyssla med.

Hur som helst är jag tacksam för era synpunkter. Värdefullt......

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 4'a i garaget som kan få de flesta att sätta i halsen.

Överladdad 16v motor med Lysholmkompressor. Borde vara god för nånting i stil med 300-400hk. En motor som blev över från ett gammalt projekt och inte hunnit bli färdigbyggd ännu.

Alltså överladda 4'an eller köp en bil med V8 original, det finns ingen ekonomi eller orsak att köpa 4'an och sedan byta till V8.

Link to comment
Share on other sites

Håller din bil 300-400 fyra hundra hästar med org vxl och bakaxel har svårt att tro det. Och sen så börjar man snacka om ekonomi igen. Eftersom byte av Vxl och bakaxel uppdatering av bromsar. Börjar låta dyrt tycker jag. Men vill man vara udda så varför inte trimma och kör skiten ur den. Det är inte fel. Rasar det så släng bara.

Berra

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...