Daniel Strand Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Åkte upp till Stockholm för att få däcksensorer monterade och kalibrerade samt första servicen. När vi hämtade bilen visade det sig att sensorerna inte var kalibrerade. Varningsmeddelande visades så fort man startade motorn. Efter en stund upptäckte vi att däckverkstaden plockat bort de gamla vikterna med kniv eller skruvmejsel, och därmed repat fälgarna. Efter en rad färgstarka samtal fick jag håll i ägeren till bilfirman, visade fälgarna och fick kommentaren: "man får räkna med sånt här, det är ju ingen Ferrari direkt".Under denna tiden försökte bilfirman få tag i någon på verkstaden som kan kalibrera sensorerna, men ingen ville svara (detta var en lördag). Måttligt road packar man bilen och åker hem (ca. 40mil) med beskedet att säljaren som sålt bilen ska höra av sig på måndagen.Efter att jag kontaktade försäljaren via mail på tisdagen ringde han upp. Han påstod att de skyldiga har fått en ordentlig tillsägelse och säger att han ordnar täckt Eurotransport till och från Stockholm. De ska då kalibrera sensorerna och lacka fälgarna.Tack vare detta eminenta forum fick jag tips om hur man kan kailbrera sensorerna. Ringde till Grufman och beställde nödvändig hårdvara för 225 SEK +frakt. Det tog mig max 10min att få Sensorerna kalibrerade. Nu slipper jag iallafall skicka hela bilen.Ska jag nöja mig med att få fälgarna lackade eller ska jag kräva nya fälgar? Någon som har erfarenhet av hur det blir att lackera fälgar. Håller det? Fälgarna är 18" x 8,5 kromade bullit (Ford orginal). Quote
Tobias CMC1505 Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Jäkla osis måste jag säga, tråkigt när sådant händer.Men;"Nya fälgar och någon typ av kompensation" Tycker jag låter lite väl girigt. Varför ska du gå plus på affären?Självklart ska firman göra rätt för sig, ta hand om fälgarna så du får nya/ny lackade.Hoppas det löser sig iaf! Quote
aahrling Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 "man får räkna med sånt här, det är ju ingen Ferrari direkt". Vilken jäkla kommentar! Bara för det bemötandet samt skadegörelsen så skulle jag kräva nya fälgar, man lämnar väl inte in sina grejer för att få dem förstörda, det kan man ju göra själv.Vad heter firman? Quote
Daniel Strand Posted October 12, 2008 Author Report Posted October 12, 2008 Jäkla osis måste jag säga, tråkigt när sådant händer.Men;"Nya fälgar och någon typ av kompensation" Tycker jag låter lite väl girigt. Varför ska du gå plus på affären?Självklart ska firman göra rätt för sig, ta hand om fälgarna så du får nya/ny lackade.Hoppas det löser sig iaf!Kan tillägga att fälgarna är nya. Har endast rullat 350 lungna mil! Quote
Jocce Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Känns juh som ett jävla sätt, speciellt med tanke på kommentaren angående "Det är juh ingen Ferarri direkt" (själv kör jag hellre Musse, den är faktist ovanligare på gatorna här i Sthlm än Ferarri...)Spelar ingen roll om det är en rostig gammal 240 som kostar 5000 kr eller en Ferarri Enzo som kostar 5.000.000 kr...den skall ändå lämnas tillbaka i det skick den kommer i, UTAN TVEKAN!Visst att en olycka kan hända, men då tar man på sig det!Kan hålla med om att du inte direkt skall ha nån "extra" kompensation, självklart lackade fälgar, eller allra helst nya!Jag skulle dock pockat lite på t.ex. hyr/lånebil under tillfället då de fixar detta åt dig, då det ändå blir ett omak för dig!Stå på dig, du har ALL rätt på din sida!Får man fråga vilken firma det var som klantade sig?/Jocce Quote
Daniel Strand Posted October 12, 2008 Author Report Posted October 12, 2008 "man får räkna med sånt här, det är ju ingen Ferrari direkt". Vilken jäkla kommentar! Bara för det bemötandet samt skadegörelsen så skulle jag kräva nya fälgar, man lämnar väl inte in sina grejer för att få dem förstörda, det kan man ju göra själv.Vad heter firman?Jag håller mig lungn med att avslöja firmornas namn tills detta är utrett. Vill inte sprida skit förrens man vet hur det går. Alla kan ha en dålig dag.... Kommentaren han sa sitter fast i skallen. Jag fick reda på hur förbannad jag kan bli... en sån kommentar till och det hade smällt. Som tur var frugan och grabben med och kunde lungna mig lite. Quote
aahrling Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Kan tänka mig att kommentaren väger lika tungt som de skadade fälgarna.Därav var jag nyfiken på vilken firma det var... men du får gärna vänta på "Strike 3" innan du berättar. Hoppas dock att det kommer lösa sig på bästa sätt för dig och förhoppningsvis utan "strike 3". Quote
Daniel Linde Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Nya fälgar absolut. Annars vet du ju om att dom är lackerade. Jag hade krävt nya.Du har ju ARL också om du inte tycker ni kommer överens. Quote
Alabama Grill Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Fram med namnet på firman! Du vill väl inte att övriga här ska råka ut för samma sak? Quote
Alabama Grill Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 "man får räkna med sånt här, det är ju ingen Ferrari direkt".= Beheading är ett alternativ till en sån kommentar... Quote
RoTe Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Har varit med om liknande själv. Därför köper jag alltid bara nya fälgar med däck monterade numera. När däcken sedan är slitna har jag oftast hunnit byta bil, annars säljer jag fälgarna med kassa däck och köper nytt. Så pass less är jag på däckverkstäder. Quote
Daniel Linde Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Har varit med om liknande själv. Därför köper jag alltid bara nya fälgar med däck monterade numera. När däcken sedan är slitna har jag oftast hunnit byta bil, annars säljer jag fälgarna med kassa däck och köper nytt. Så pass less är jag på däckverkstäder.Hehe då får man ju byta fälgar minst 1 gång per säsong Quote
grufman Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 På firman råkade vi kvadda en kundbil en gång. Inget allvarligt, men bilen gick inte att köra så bra. Kunden var naturligtvis måttligt road men vi bytte bakaxel, bromsskiva, bromsbelägg, panhardstag, fälg och däck. Fälgen var en specialfälg som tillverkades på beställning. Under tiden den fälgen kom (det tog några månader) så riktades och svarvades originalfälgen till i princip originalskick så kunden kunde åka. Efter att den riktiga fälgen kom så monterades däck och fälg och kunden fick även behålla sin reparerade fälg. Han är fortfarande nöjd.. hoppas jag ;-)En annan sak hände oss också. En bil råkade rulla in i en kundbil som stod parkerad i verkstaden. Den bilen rullade i sin tur in i väggen bakom. Resultat: skadad kofångare både fram och bak, spräckt motorhuv (som stod lutad mot fronten på bilen). Vi kom överens med kunden att bilen trots allt var körbar och att han skulle få den reparerad på sin hemort på vår bekostnad. Då "upptäckte" kunden massor av fler repor på bilen. Den lackeringen gick på 22 lax.Det jag ville komma till är att det bara att dra ner brallorna och be kunden trycka in den så hårt han känner för ;-)Jag tycker personligen att verkstaden skall ta reda på en bra fälgreparatör i din hemstad och be dig åka dit och få fälgarna reparerade på deras bekostnad. Sen får däckverkstan lösa det där problemet internt, typ skaffa bättre verktyg - det är ju inte första gången man tar bort klistervikter från alufälgar. Varmluftspistol och plastverktyg någon? Jag tror inte det är realistiskt att utkräva någon kompensation tyvärr. Quote
Guest Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Ja, skulle också valt att kontakta firma på hemort som kan laga och dom stå för kostnaden.Schysst att du kunde hålla dig kall när han vräkte ur sig "Ferrarikommentaren", jag kan säga att jag hade nog tappat sinnet...Men det är klart, med familjen med så kan man faktiskt ibland besinna sig, och tur är väl det. Quote
Chili Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Trist när sådant händer.... som Grufman antyder så är det nog tyvärr väldigt få gummikrängare som använder värme och plastverktyg. Av bilderna att döma så ser det ut som gammal slö morakniv med trashat egg.... jag brukar låna däckmaskinen hos verkstaden alternativt vara med själv just för att slippa att någon karvar bort vikterna med kniv.Jag hade valt att få fälgarna omlackerade på grund av att då får man en bättre lack än vad som är orginal (dvs man går plus på affären). Gäller ju då att det är en riktig renoveringsfirma som gör det och inte att det blir Moraknivsnissen som går lös med en sprayburk........ Quote
pineman Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Jävla idioter och dom ska kalla sig för kunnigt branchfolk. Lös detta sedan hänger du ut firman på forumet så att ingen annan råkar ut för dom. Hade dom bett om ursäkt och sedan tagit på sig allt och löst det, så har dom rent mjöl i påsen, men det bemötande du fick. då är dom inte vatten värda.Jävla pajas.... Quote
ThomasX Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 HejsanBorttagningen av vikterna är ju allt annat än fackmannamässigt utfört. Om fälgarna är så nya som du säger, och du kan visa det (har kvar kvittot), så ska du definitivt kräva nya fälgar. Hade de inte varit nya hade du fått nöjda dig med att få dem lackade.Du kan ev. också kräva viss kompensation (nedsättning av priset) för att de inte kalibrerat åt dig. Dock erbjöd de sig att lösa det, men eftersom det innebar att du var tvungen att skicka hela bilen tor. 40 mil, bör du kunna få ersättning för dina utlägg för det.Glöm inte bort att ARN finns, om dom är kinkiga. Vad heter firman? Man vill ju gärna inte råka lämna in bilen där.Hejhej Thomas Quote
RoTe Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Har varit med om liknande själv. Därför köper jag alltid bara nya fälgar med däck monterade numera. När däcken sedan är slitna har jag oftast hunnit byta bil, annars säljer jag fälgarna med kassa däck och köper nytt. Så pass less är jag på däckverkstäder.Hehe då får man ju byta fälgar minst 1 gång per säsong [/quote:1r0ler1d]Jag kör inte lika hårt som du gör. Quote
thirtyfour Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Trist när sådant händer.... som Grufman antyder så är det nog tyvärr väldigt få gummikrängare som använder värme och plastverktyg. Av bilderna att döma så ser det ut som gammal slö morakniv med trashat egg.... jag brukar låna däckmaskinen hos verkstaden alternativt vara med själv just för att slippa att någon karvar bort vikterna med kniv.Jag hade valt att få fälgarna omlackerade på grund av att då får man en bättre lack än vad som är orginal (dvs man går plus på affären). Gäller ju då att det är en riktig renoveringsfirma som gör det och inte att det blir Moraknivsnissen som går lös med en sprayburk........Sant, jag fick ett par till en Jeep omlackade som var nästan nya pga ett yxskaft satt maskindobbarna in i fälgen och dessutom satt fälghornet för nära med snygg ristning som följd. Lacken är garanterat bättre än det som dammades på original om man ser till Fords övriga standard (tyvärr).Fälgfixarna i Helsingborg gjorde ett snyggt jobb med mina.Sen är det det med vad man KAN kräva - efter en reparation efter en krockskada för ett antal år sedan så vet jag att dessa gränser inte ligger så högt som vi bilägare vill om det är en försäkringsskada och det gäller för ARN också. Oavsett hur oskyldig man är till skadan.Det heter att t.ex. en omlackering kan/får ha viss nyansskillnad och andra mindre defekter Jo det sa man t.o.m. från mitt eget försäkringsbolag... Så Grufman, du behöver ju inte ta emot för "HÅRT" ens från kund om du inte är mån om fortsatta relationer givetvis.Tror du ska få fälgarna lackade proffessionellt som lovat, få rejäl kompensationsrabatt på ursprungsjobbet och vara nöjd sen är jag rädd.Fälgarna börjar den ständiga värdeminskningen så fort du lagt handen på dem, så nya..... troligtvis inte oavsett hur långt du går, men försöka duger och risken är att du kanske kammar noll om du har otur.... Quote
Gtttggg Posted October 13, 2008 Report Posted October 13, 2008 Jag hade krävt omlackade fälgar eftersom de orsakade skadorna. Den där kommentaren "ingen ferrari..." skulle göra mig också förbannad. Red ut detta, nämn firmans namn på forumet och åk inte till dem igen om inte du är tvungen. Jag brukar inte köpa nya fälgar pga däcken är slitna. Den däckfirman som jag åker till, är pålitliga och känner killarna sen åratal tillbaks. Quote
Tony.S CMC 2246 Posted October 13, 2008 Report Posted October 13, 2008 Det framgår inte om du har köpt bilen ny där också Quote
CMC 1061 Berra Posted October 14, 2008 Report Posted October 14, 2008 Jag står brevid och vrålar i tid. Innan det är försent. Annars får dom inte röra mina fälgar. Jag gör helst jobbet själv. Men ibland är det svårt att komma åt dessa maskiner. Så då måste man stå brevid med yxan i handen och se bister ut. Då brukar resultatet bli bra. Berra Quote
Daniel Strand Posted October 14, 2008 Author Report Posted October 14, 2008 Det framgår inte om du har köpt bilen ny där också Bilen köptes fabriksny hos dom. Sedan har bilfirman anlitat en däckverkstad för att montera givarna p.g.a. att försäljaren strulade med fälgarna från början... Ok. kanske ska dra storyn från början...Vi beställde bilen med kromade hjul (ford org.). Eftersom ingen visste hur den kromade såg ut beställde vi bilen med kromade under förutsättning att den ser likadan ut som den polerade. Säljaren kollade detta under en resa till USA, och konstaterade att "den kromade ser helt annorluna ut mot den polerade. Bilen beställs med polerade".Allt var ok tills jag ramlade in på fords tillbehörssida. Och vad hittar jag där, jo kromade bullit. Ringer till försäljaren och frågar om detta. Han mailar sin kontakt i USA och det visar sig att den kromade är likadan som den polerade.Ändringen till kromade hjul hann inte fram innan bilen var färdig, vilket innebar att han fick köpa de kromade separat.Dagen innan vi skulle hämta bilen (tåg bokat osv.), ringer han och säger "det sitter inga sensorer i de nya fälgana. Dessa kostar 1600 st. Betalar du dessa?" Vilken j*vla tanke sa jag. Han svalde sedan detta och beställde givarna. Bilen hämtade vi utan givare, vilket var tur, för det tog två månader att få hem dem. Eftersom jag inte hittade någon som kunde kalibrera sensorerna i mina trakter, och första servicen var gratis, så planerade vi in en resa upp till stockholm till hösten.Så nu har vi åkt helt i onödan för att få en sämre bil tillbaks. Skulle ha ringt till Grufman redan från början.... Quote
Daniel Strand Posted October 14, 2008 Author Report Posted October 14, 2008 Försäljaren sa att han har haft ett allvarligt snack med inblandade parter. För att få lite mer info. ringde jag till verkstadschefen på bilfirman. Han kände inte till bilen alls. Dett innebär att det inte har blivit några större diskussioner om denna händelsen. Varför blir jag förvånad ?? Det är många som undrar vilken firma detta handlar om. Ska lugna mig lite med att uttala detta, men börjar bli måttligt trött så här kommer en ledtråd.Verkstadschef: Anders MurmanFinns säkert vissa som kan lägga ihop 1+1..... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.