Bosse N November 12, 2008 Report November 12, 2008 Min grabb har hamnat i en mindre trevlig situation. Han köpte genom ett annat bilforum delar av en privatperson till sin hobbybil. Säljaren lovade att skicka delarna så fort pengarna satts in på säljarens konto. Pengarna satts in för snart två månader sedan men än har inga delar setts till. Säljaren är mycket svår att nå både per telefon, sms och e-mail men vid något enstaka tillfälle har det lyckats och han skyller på än det ena och det andra att inte delarna skickats men lovar ändå att de ska skickas. Men inget händer. Köparen har även fått tag på säljaren far som också har lovat att skicka grejerna. Fortfarande händer ingenting. Nu har det alltså gått nästan två månader och att göra en polisanmälan i Sverige har jag en känsla av inte hjälper ett enda dugg. Vad gör man? Ska man verkligen acceptera att forumsmedlemmar behandlar varandra på detta sätt? Värdet på delarna är avtalat till något under 10 000:-Någon som har något tips att komma med hur man ska gå vidare? Citera
429SCJ-R November 12, 2008 Report November 12, 2008 Vi är ju många medlemmar i klubben, det kanske finns någon som bor i närheten av säljaren och som kan åka och hämta grejorna. Då får man ju också reda på om dom är seriösa eller ej. Troligtvis är dom väl inte seriösa då det har gått så lång tid. Du kan ju alltid ringa till polisen i den stad där dom bor, så får du höra om dom är kända för liknande brott eller ej. Citera
JohnB November 12, 2008 Report November 12, 2008 Min grabb har hamnat i en mindre trevlig situation. Han köpte genom ett annat bilforum delar av en privatperson till sin hobbybil. Säljaren lovade att skicka delarna så fort pengarna satts in på säljarens konto. Pengarna satts in för snart två månader sedan men än har inga delar setts till. Säljaren är mycket svår att nå både per telefon, sms och e-mail men vid något enstaka tillfälle har det lyckats och han skyller på än det ena och det andra att inte delarna skickats men lovar ändå att de ska skickas. Men inget händer. Köparen har även fått tag på säljaren far som också har lovat att skicka grejerna. Fortfarande händer ingenting. Nu har det alltså gått nästan två månader och att göra en polisanmälan i Sverige har jag en känsla av inte hjälper ett enda dugg. Vad gör man? Ska man verkligen acceptera att forumsmedlemmar behandlar varandra på detta sätt? Värdet på delarna är avtalat till något under 10 000:-Någon som har något tips att komma med hur man ska gå vidare?Posta deres navn og adress her så ingen andra blir lurade John Citera
ThomasX November 12, 2008 Report November 12, 2008 HejsanDet finns många som luras på nätet, och många blir tyvärr lurade. Men, inte minst viktigt, flera lurendrejare har fällts i domstol, ju fler som polisanmäler desto större chans att dom åker dit, och ni får era grejer/pengar. Om du polisanmäler har du åtminstone försökt! Självklart ska ni informera säljaren om att ni kommer att polisanmäla, påtryckningar hjälper ofta. Efter en annan diskussion på detta forumet blev jag kontaktad av en privatperson som kände sig lurad och bad om råd. Jag kontaktade själv säljaren med några frågor, men fick inga vidare svar, däremot fick personen sina pengar tillbaka ett par dagar senare, efter mer än ett år och otaliga ursäkter. Som redan nämnts, tala om både här och på det andra forumet vem vi ska akta oss för, säljaren kanske är i full gång att lura fler på tusentals kronor, det är också en påtryckning för säljaren att göra rätt för sig. Risken är dock att administratörerna här på forumet tar bort inlägget, då de tycks hålla vissa säljare som inte alltid sköter sig om ryggen.Det är viktigt att kolla upp en privat säljare som man förskottsbetalar till så långt som möjligt, kolla upp telefonnummer och adress, och att dessa stämmer överens med t.ex. info på hitta.se. Man kan även kolla upp personnummer och adress på t.ex. upplysning.seLycka till Thomas Citera
JH November 13, 2008 Report November 13, 2008 Vi är ju många medlemmar i klubben, det kanske finns någon som bor i närheten av säljaren och som kan åka och hämta grejorna. Då får man ju också reda på om dom är seriösa eller ej. Testa detta förslaget, lägg ut vart det finns att hämta så kanske någon bor i närheten. Du kanske inte får dina grejer på en gång då heller, men du vet att du får dom på sikt. Om inte annat så ska man inte dra sig för att annonsera om skojare. Citera
Lygdman cmc813 November 13, 2008 Report November 13, 2008 Jag är en av många som beställt grejer av en person som annonserar under "Kommersiell annonsering" på detta forum.Jag betalade grejerna 25/6-07 (ligger ute med 25293kr) och har fortfarande inte fått en pinal bara en massa ursäkter..Men jag vågar inte gå ut med något namn på vare sig person eller firma eftersom jag hoppas på att mina saker ska dyka upp..Det som känns tråkigt är att fler kan bli utsatt för samma sak och att "moderatorator/er" på detta forum går i god för denne..Men jag vågar som sagt inte, han ska få till jul på sig sen kommer det att gå vidare..Men för att återgå till tråden, så en på hälsning är nog inte fel väg att gå. Citera
Pernolf cmc 558 November 13, 2008 Report November 13, 2008 säger som många andra, åk dit o hämta sakerna. men förstår att det kan ta emot om det är väldig långt men 10000kr är inget man bara hostar upp heller, så det kanske är värt ett besök.och det är inte okej att en säljare har 26000kr innestående i flera månader, så länge du inte har fått några prylar så är det ju dina pengar. Citera
ThomasX November 14, 2008 Report November 14, 2008 Det som känns tråkigt är att fler kan bli utsatt för samma sak och att "moderatorator/er" på detta forum går i god för denne..Det finns de som blivit utsatt för samma sak, och väntat mycket längre.Det värsta är att denna "firma" annonserar om nya beställningar trots att flera tidigare beställningar ännu inte blivit levererade och att en av ursäkterna är att det inte finns containerplats... ...Själv fick jag dock containerplats inom några veckor.Hejhej Thomas Citera
ThomasFB November 14, 2008 Report November 14, 2008 Det skadar inte att varna andra för dessa "företagare". Gör det snyggt, och akta er för att åka dit för förtal.Detta är bästa sättet att få bort osund konkurrens och dålig service. Dessa sk."företagare" förstör ryktet även för seriösa företag, oberoende vilket märke man jobbar med. Citera
87gt50 November 14, 2008 Report November 14, 2008 Jag är en av många som beställt grejer av en person som annonserar under "Kommersiell annonsering" på detta forum.Jag betalade grejerna 25/6-07 (ligger ute med 25293kr) och har fortfarande inte fått en pinal bara en massa ursäkter..Men jag vågar inte gå ut med något namn på vare sig person eller firma eftersom jag hoppas på att mina saker ska dyka upp..Det som känns tråkigt är att fler kan bli utsatt för samma sak och att "moderatorator/er" på detta forum går i god för denne..Men jag vågar som sagt inte, han ska få till jul på sig sen kommer det att gå vidare..Men för att återgå till tråden, så en på hälsning är nog inte fel väg att gå.Personligen skulle jag gärna se att du berättar vilken av dessa firmor som det handlar om. Dels får personen/firman i fråga en möjlighet att förklara sina förehavanden, dels så friskriver det övriga företag som annonserar på detta forum från misstankar.mvhJocke Citera
ThomasX November 14, 2008 Report November 14, 2008 Personligen skulle jag gärna se att du berättar vilken av dessa firmor som det handlar om. Dels får personen/firman i fråga en möjlighet att förklara sina förehavanden, dels så friskriver det övriga företag som annonserar på detta forum från misstankar.mvhJockeProblemet är att vi som diskuterat detta och nämnt berörda firmor/personer upplever en stor olustighet när vi, somliga av oss, anklas för personliga påhopp och får inlägg raderade av administratörerna. Forumadministratörernas lojalitet gentemot medlemmarna vs kommersiella företag har ifrågasatts, men inte besvarats. Se denna trådhttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... 4&start=15Med risk för att bli bannadMvh Thomas Citera
Janne Holm CMC1740 November 14, 2008 Report November 14, 2008 Jag är en av många som beställt grejer av en person som annonserar under "Kommersiell annonsering" på detta forum.Jag betalade grejerna 25/6-07 (ligger ute med 25293kr) och har fortfarande inte fått en pinal bara en massa ursäkter..Men jag vågar inte gå ut med något namn på vare sig person eller firma eftersom jag hoppas på att mina saker ska dyka upp..Det som känns tråkigt är att fler kan bli utsatt för samma sak och att "moderatorator/er" på detta forum går i god för denne..Men jag vågar som sagt inte, han ska få till jul på sig sen kommer det att gå vidare..Men för att återgå till tråden, så en på hälsning är nog inte fel väg att gå.Men Jimmy stämmer datumet du angivit så är du nog lite för snäll av naturen, inget illa ment men över ett år och du inte fått dina grejor eller pengarna tillbaks. Själv hade jag gått i taket. Hoppas att berörd person läser denna tråd och inser vad följderna kan bli om han inte fullföljer sina åtagande snarast möjligt. Citera
87gt50 November 14, 2008 Report November 14, 2008 Personligen skulle jag gärna se att du berättar vilken av dessa firmor som det handlar om. Dels får personen/firman i fråga en möjlighet att förklara sina förehavanden, dels så friskriver det övriga företag som annonserar på detta forum från misstankar.mvhJockeProblemet är att vi som diskuterat detta och nämnt berörda firmor/personer upplever en stor olustighet när vi, somliga av oss, anklas för personliga påhopp och får inlägg raderade av administratörerna. Forumadministratörernas lojalitet gentemot medlemmarna vs kommersiella företag har ifrågasatts, men inte besvarats. Se denna trådhttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... 4&start=15Med risk för att bli bannadMvh ThomasDå kan vi vänta på steken i stället och säga vilka vi tycker är bra och hanterar sina kunder på ett bra och förtroendeingivande sätt. Jag kan börja med Pernolf och Grufman, de har jag fullt förtroende för!mvhJocke Citera
ThomasX November 14, 2008 Report November 14, 2008 Då kan vi vänta på steken i stället och säga vilka vi tycker är bra och hanterar sina kunder på ett bra och förtroendeingivande sätt. Det är ett bra komplement. Men det blir lite konstigt när t.ex. forumadministratörerna rekommenderar en av de som avses ovan. Det är ju tyvärr ofta så att de som driver handel och inte är helt seriösa, har en del nöjda kunder. Det kommer sig av att så länge något inte går snett, så funkar allt oftast ok, det är när något går snett strulet börjar.Bästa sättet är att själv söka information om leverantörer i förväg, vad säger olika kunder, och om problem uppstått, vilka var de och hur löstes de. Men problem uppstår igen om man blir anklagad för personliga påhopp och blir censurerad när man säger att ett företag som inte följer lagen är skum. Det blir svårt att varna andra, som inte hittar infon och som riskerar gå på samma nit.Hejsvejs Citera
streetsaleen November 14, 2008 Report November 14, 2008 Anlita nån Stoooor kille som knackar dörr, då kanske det skyndar på det lite. iaf så skulle det funka på mig om det vore jag som var säljaren i detta fallet.för ett par år sen beställde jag en AUDI RS4 front till min Passat. efter 5 månader gav jag fan i det, efter 6 månader kom den. Citera
87gt50 November 14, 2008 Report November 14, 2008 Då kan vi vänta på steken i stället och säga vilka vi tycker är bra och hanterar sina kunder på ett bra och förtroendeingivande sätt. Det är ett bra komplement. Men det blir lite konstigt när t.ex. forumadministratörerna rekommenderar en av de som avses ovan. Det är ju tyvärr ofta så att de som driver handel och inte är helt seriösa, har en del nöjda kunder. Det kommer sig av att så länge något inte går snett, så funkar allt oftast ok, det är när något går snett strulet börjar.Bästa sättet är att själv söka information om leverantörer i förväg, vad säger olika kunder, och om problem uppstått, vilka var de och hur löstes de. Men problem uppstår igen om man blir anklagad för personliga påhopp och blir censurerad när man säger att ett företag som inte följer lagen är skum. Det blir svårt att varna andra, som inte hittar infon och som riskerar gå på samma nit.HejsvejsVi kan väl säga som såhär: Jag har haft problem med en av de "rekommenderade"leverantörerna, därför har jag INTE med denna på min lista ovan. Hoppas fler kan följa efter i exemplet. På så sätt smutskastar eller baktalar eller förtalar jag ingen... Citera
Tony.S CMC 2246 November 14, 2008 Report November 14, 2008 Jag har handlat en hel del delar den sista tiden av en leverantör på den sidan, och jag betalar ALLDRG något i förskott. Måste de som säljer ha pengar i förskott,vet jag inte vad det är för källarhandlare Citera
matteponken November 15, 2008 Report November 15, 2008 Jag är en av många som beställt grejer av en person som annonserar under "Kommersiell annonsering" på detta forum.Jag betalade grejerna 25/6-07 (ligger ute med 25293kr) och har fortfarande inte fått en pinal bara en massa ursäkter..Men jag vågar inte gå ut med något namn på vare sig person eller firma eftersom jag hoppas på att mina saker ska dyka upp..Det som känns tråkigt är att fler kan bli utsatt för samma sak och att "moderatorator/er" på detta forum går i god för denne..Men jag vågar som sagt inte, han ska få till jul på sig sen kommer det att gå vidare..Men för att återgå till tråden, så en på hälsning är nog inte fel väg att gå.Hej!Hade jag varit dig så hade jag krävt att den här skojjaren ska flyga hem delarna till dig.Han kan helt enkelt ta den där smällen för att bättra på sitt rykte, Låter annars som han snart blir uthängd för pöbeln.Vet ej vilken säljare det är, men har starkt mina mistankar på någon nere i söderRäntan på pengarna i över ett år 5%, hade blivet en slantmvh Mats Citera
stangparts November 15, 2008 Report November 15, 2008 Stopp och belägg!Vi vill med detta inlägg klargöra att vårt företag INTE är inblandat i denna affär eller liknande konstigheter!Vi har ett helt annat upplägg när det gäller import!Dessutom har vi 1000-tals delar på lager.MustangPartsVellinge040 - 46 96 19http://www.mustangdelar.se Citera
ThomasX November 15, 2008 Report November 15, 2008 Stopp och belägg!Vi vill med detta inlägg klargöra att vårt företag INTE är inblandat i denna affär eller liknande konstigheter!Vi har ett helt annat upplägg när det gäller import!Dessutom har vi 1000-tals delar på lager.MustangPartsVellinge040 - 46 96 19http://www.mustangdelar.seHejsanJag har aldrig sett någon som klagat på er, såvitt jag förstått bedriver ni en seriös verksamhet och tar hem grejerna innan ni säljer dem. Företaget jag talar om heter Ekström import & sales, och jag vet, från privat korrespondens att flera andra också menar dom. Viktigt att vi är tydliga med vilka vi pratar om, för att inte andra blir smutskastade av misstag.Mvh Thomas Citera
Guest my little pony November 15, 2008 Report November 15, 2008 Hej...Genom att följa denna tråd, så förstår man ju direkt vem det är...som säljer så här bedrövligt till oss mustangägare....jag själv beställde ett gäng olika saker 2005-2006 och betalade förskott till denna säljare......det va det bedrövligaste jag har gjort....fick vänta mellan ett halvår o till ett år innan den ordern va klar och skickad hem till mig....jag ringde o tjata o faxade o undrade var grejerna var.....skyllde bara på de där borta i USA, typ Mustang Unlimited o Summit att de va de som strulade....efter ha läst hur de flesta här i tråden som köpt har behandlats lika illa som mig, så tycker jag klubben borde ta den där importören i örat eller ta bort honom i forumet o klubben som nån typ av importör...Jag kommer då aldrig mer att handla nått av honom mer......Hoppas det löser sig för er som han strular med.....MVH "my little pony" Citera
Guest my little pony November 15, 2008 Report November 15, 2008 Oj glömde o skriva vilka som har funkat jättebra för mig....- Grufman- Håkan PrytzMVH "my little pony" Citera
KR Motor November 15, 2008 Report November 15, 2008 Givetvis kan containerfrakt dra ut på tiden men 1 år var det värsta jag hört, bara att ge dom ditt kontonummer och be dom sätta tillbaka pengarna omgående. Gör dom inte det så är det bara att gå vidare med det. Det finns INGEN anledning till att det ska ta så länge. Citera
Lygdman cmc813 November 15, 2008 Report November 15, 2008 Stopp och belägg!Vi vill med detta inlägg klargöra att vårt företag INTE är inblandat i denna affär eller liknande konstigheter!Vi har ett helt annat upplägg när det gäller import!Dessutom har vi 1000-tals delar på lager.MustangPartsVellinge040 - 46 96 19http://www.mustangdelar.seJag kan säga på en gång att det INTE är Mustangparts det handlar om, och inte heller KR Motor som jag för övrigt har handlat av och varit mycket nöjd med både varan och leverans.Då denne "någon" säger sig kunna leverera innan Jul hoppas jag han kan hålla det, för gör han inte det kommer jag att gå vidare med ärendet//Jimmy Citera
Recommended Posts