Jump to content

Recommended Posts

Skriver detta för att utröna intresset att här på forumet diskutera mer om restaurering + modifiering (sk restomod) av originalbilar.

Jag har ju själv under flera års tid renoverat en Fastback -65 som var mycket nära att hamna i pressen, dvs jag har väl gjort i princip allt på den. Min intention med bilen var att behålla originalformen utanpå förutom stt jsg ger den en cleanare lock och inte monterar alla emblem och lister. Lita annan grill och sånt blir det oxå.

Modifieringar kommer att göras kontinuerligt. Jag har strippat ett 5,0 HO paket med T5 låda från allt onödigt och monterat det precis nyligen. Håller på med all elektronik för insprutningen nu och det blir uppstart om någon vecka eller så. Planerar också att modifiera till modernare bromsar, bakaxel, framvagn mm efterhand.

Under sådana här projekt behöver man innovativa bollplank och jag undrar om det finns intresse därute? jag delar gärna med mig av mina egna erfarenheter det vet alla ni som känner mig !

Kanske en egen Restomodavdelning på forumet? Vad säger ni?

/Terner

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

det kan bli intressant.

Eftersom åldern på musseägarna skiftar så blir det ju olika trender som gäller.

Bilar som orginalrenoveras nu ser ju sällan ut som de faktiskt såg ut när dom kördes.

I alla tider har ägarna satt sin personliga prägel på bilarna,och vissa option har varit "heta".

Eftersom jag själv började gilla mussen kring bränslekrisen ,s å är det ju naturligt att jag gillar stuket i början av sjuttiotalet ,med mattsvarta huvar och mycket offset utåt på fälgarna.

När det gäller höjd på fälgarna så har jag väl trubbats av och godkänner rätt moderna fälgar,fast på 73AN JAG FÖRVALTAR SKA JAG ANTAGLIGEN MONTERA 15" MAGNESIUMFÄLGAR AV GAMMALT SNITT..

tekniskt så tycker jag att det på håll ska likna orginal,eller stuket som jag eftersträvar så överväxlar o insprut är ju självklart,om det går att få någorlunda smakfullt.

Kör hårt

Håller med dig Terner.

Restomod eller vad vi nu ska kalla det är en trend som jag följer.

Visserligen är det en balansgång mellan att bibehålla känslan i bilen och att förbättra körbarhet och säkerhet, men det är ju så roligt!

Min bil ska vara inspirerande att köra, säker i dagens trafik och ge mig det där fåniga leendet på läpparna varje gång jag startar den.

Att köra 30 mil till en träff ska aldrig hindras av att bilen på något sätt är jobbig att köra, tvärt om.

Jag kommer nog aldrig att bli färdig med min bil, det finns alltid något att förbättra eller förändra.

Restomod är ganska häftigt men jag föredrar s.k

sleeper, originallock med ett jäkla pulver i maskin

och bra väghållning, men som sagt originalutseende. ;)

Men jag måste tillägga att Jannes 69-70 cab är förbaskat

snygg och att den har det den har är för att Janne är

ett tekniskt snille, jag med flera beundrar Jannes kreativa

arbete, kör på och gör oss andra medvetna. 8)8)8)

Då jag sett Jannes bil i real life några gånger så måste jag instämma med fler än mig att det han gör med bilen känns helt okey, då bilen fortfarande på utsidan ser ut som en MUSTANG :D det tyker jag att det är det som räknas då man modifierar sin musse annat konstig utstyrsel stör. Nu kanske jag bet mig själv lite då jag satt dit ett fejkscoop samt spoiler på sandplåten fram

och målat bakre plåten mellan lycktorna svart men det fanns ju så under -70 ;)

Jag vill att min bil behåller original looken när det gäller plåt, i övrigt

har jag gjort avsteg för att förbättra bilens prestanda och även göra den säkrare att åka i.

Skivbromsar med tvåkretssytem och tre punktsbälten känns bra, har även en fyrpunkts-båge men det är mer för jag tycker det är fränt :-- .

Har plockat bort massor av originalprylar och ersatt med mer väghållnings

"vänliga" delar.

Skönt med en klubb som har högt i tak där både "originalnissen" och "raceputten" får plats :D .

/Edeson

Kul att det blev lite fart på den här threaden. Jag har varit slö på att lägga ut bilder på min bil men ska försöka bättra mig i veckan.

Har haft fullt upp med att göra en någorlunda ren installation under huven men även om insprutningsmotorn är skalad från det mesta så blir det en hel del el och givare som ska dit ändå.

Valde att mata bränsle med en lågtryckspump från pumpen och sätta högtryckspumpen för sprutet framme på torpedväggen.

Av alla tusen (verkade det som) vacumslangar återstår nu 3!

Sen kommer det ju till returslang till tanken för soppan mm.

Databoxen hamnar i handskfacket som jag får lufta lite med öppningar för god ventilation.

Spjällhuset hamnar ju på högersidan så fick dra en gasvajer fram runt fördelaren eftersom den ska dra "framåt". Använde ett bromsvajerkitt från ett släp tycker själv det vart ganska proffsigt haha.

Om någon gör något liknande så hör gärna av er med tips, eller om ni undrar hur jag löst en del grejor hör av er så kanske jag kan hjälpa!

När sprutet är uppstartat och fungerar så ska jag ge mig på bakaxeln. Det är det enda jag inte rört på bilen än förutom at jag fuskmålat den lite. Ska ta ur den och blästra och byta utväxling i vinter. En diff hade ju varit önskvärt med. Har tankar på om jag ska ta en 8,8 axel från typ en 94-95 GT och klämma dit men det blir väl en del jobb med inpassningen. Å andra sidan så får jag ju bättre bakbromsar då. Några tips eller synpunkter.

Körde ju motorn med förgasare c:a 40 mil i somras och det visade sig att eftersom T5:an har 1:0,68 i utväxling på femman så vart det löjligt låga varv på motorvägen med 2,80:1 i bakaxeln. Tror den varvade typ 1300 rpm vid 130 kmh eller nåt sånt. Finns ju utrymme för lägre slututväxling då kanske typ 3,50:1 eller nåt.

Någon som har en lämplig axel eller delar kanske?

Ha det bra!

/Terner

Restomod är även min inriktning till 100%.

Är inte främmande för större ingrepp men rör helst inte karosslinjerna som är Mustangens fingeravtryck.

Under skalet har jag ändrat det mesta massor med gånger till mitt eget tycke och till det yttre endast ett fåtal förändringar

Förutom det uppenbara fälgar och sänkning så är det ytterst få detaljer som inte är orginal på utsidan.

I princip är det bara hästen i grillen som jag tog bort då den i mitt tycke sitter helt knasigt på min årsmodell och ger ett skevt intryck.

Under huven och hela vägen bak till hjulmuttrarna är det 100% nya delar

Så en "Restomod" avdelning är jag gärna med på! :--

Kul Per B,

Ser att du har SSBC:s bromsar fram. Köpte du hela kitet och vad är din erfarenhet av det i så fall? Hur väger du av bromskraften mot bakbromsarna så att det blir ok?

Har sneglat många gånger på deras kit eftersom jag har trummorna kvar fram än. Det ska ju monteras på origanl spindlar (de för trummorna) men som jag förstått det så minskar frigången för fälgen så ett set nya fälgar får man oxå kosta på sig eller? I alla fall på en 65:a tror jag.

/Terner

det kan bli intressant.

Eftersom åldern på musseägarna skiftar så blir det ju olika trender som gäller.

Bilar som orginalrenoveras nu ser ju sällan ut som de faktiskt såg ut när dom kördes.

I alla tider har ägarna satt sin personliga prägel på bilarna,och vissa option har varit "heta".

Eftersom jag själv började gilla mussen kring bränslekrisen ,s å är det ju naturligt att jag gillar stuket i början av sjuttiotalet ,med mattsvarta huvar och mycket offset utåt på fälgarna.

När det gäller höjd på fälgarna så har jag väl trubbats av och godkänner rätt moderna fälgar,fast på 73AN JAG FÖRVALTAR SKA JAG ANTAGLIGEN MONTERA 15" MAGNESIUMFÄLGAR AV GAMMALT SNITT..

tekniskt så tycker jag att det på håll ska likna orginal,eller stuket som jag eftersträvar så överväxlar o insprut är ju självklart,om det går att få någorlunda smakfullt.

Kör hårt

Hehe menar du att ålder har med restomod att göra? Kanske jag är diskvalificerad då eftersom jag fyllt 56?? Eller? Skämt åsido tror jag det har mer med teknikintresse än ålder att göra men det kanske va så du mena. Som gamling gillar jag även bra prestanda både vad det gäller komfort accelaration och bromssträcka.

Det kan man ju knappast klandra en 65:a att ha från börjanju.

/Terner

Kul Per B,

Ser att du har SSBC:s bromsar fram. Köpte du hela kitet och vad är din erfarenhet av det i så fall? Hur väger du av bromskraften mot bakbromsarna så att det blir ok?

Har sneglat många gånger på deras kit eftersom jag har trummorna kvar fram än. Det ska ju monteras på origanl spindlar (de för trummorna) men som jag förstått det så minskar frigången för fälgen så ett set nya fälgar får man oxå kosta på sig eller? I alla fall på en 65:a tror jag.

/Terner

Just nu sitter det SSBC skivor ihop med orginaloken.

Alltså en snikvariant som jag inte direkt kan rekommendera.

Visst det blev mindre fading men inget märkbart bättre bett.

Denna vinter har jag planerat hämta hem ett Willwood kitt istället med rejälare ok och dimension.

Har även varit inne på en billigare variant med Cobra R bromsar.

Som det känns nu lutar det år Willwood men forsätter kronan att rasa så känns det inte lika motiverande! :cry:

Rejäla bromsar är är som du också skrev prestanda som är minst lika kul som acceleration!

Jag har också funderat på bromsarna. Färdiga kit är förmodligen snabbaste vägen men det kostar också därefter.

Som en ren tanke att bolla oss emellan, vad går det att använda för komponenter från andra bilar?

Skivor med bultcirkel som stämmer kan inte vara någon omöjlighet.

Har någon kollat hos den lokala bildelsknodden?

Vilka bilar som har samma bultcirkel lägger jag längst ner i inlägget.

Bromsok från tex. volvo V70 ?

Bakre ok från någon bil med handbromsen integrerad i oket, kanske golf?

Att diametern och tjockleken på skivan stämmer med oket betyder inte per automatik att dom måste komma från samma bil.

Balansen mellan fram och bakbromsar?

Jag tror att vi tillsammans kan spåna fram ideer som funkar, och om det är lönsamt eller inte jämfört med att köpa färdigt.

Min åsikt är att många bruksbilar av idag har suveräna bromsar som vida överglänser mustangens, kanske måste man inte välja dyra märkesbromsar för att få ett bra resultat.

Vad säger besiktningen om man kommer med andra bromsar än original, kan det bli problem?

Låt inspirationen flöda :--

CHRYSLER Voyager 92-08/Concord/Intrepid/Vision/300M/New Yorker/Caravan 91-/Town & Country

DAEWOO Leganza

DAIHATSU Terios

DODGE Caravan 01-/Caliber/Avenger

FORD Probe/Maverick 01-/Escape 01-/Mustang 94-/Freestar

HONDA Accord 03-/S2000/CRV/HRV/FRV/Prelude 5-bult/Legend 92-/Shuttle/Stream/Civic Type R/Integra Type R

HYUNDAI Tucson/Santa Fe/Coupe 5-bult/H1 -00/H100 -01/Starex -00/Trajet/XG25/XG/i30/i40

INFINITY Q45 03-/FX35 03-/FX45 03-

JEEP Cherokee 02- (Liberty)/Compass/Patriot

KIA Sportage 04-/Opirus/Carnival/Magentis 5-bult/Ceéd/Ceéd SW

LAND ROVER Freelander

LEXUS IS/ES/GS/LS/SC/RX

LINCOLN Town Car 03-/Aviator 03-

MAZDA 3/5/6/323 5-bult/626/MPV/MX5/MX6/RX7 87-/RX8/Tribute/Premacy/Xedos

MITSUBISHI Lancer Kombi Sport/Eclipse 89-/3000GT/Grandis/Outlander/Space Gear 5-bult/Space Runner 5-bult/Space Wagon 5-bult/L300 2WD/L400/Pajero Pinin/Evo 5,6,7,8/Cosmos

NISSAN Maxima QX/300ZX Turbo/350Z 03-/Almera 5-bult/X-Trail/Maxima/Primera 5-bult/Serena/Vanette/Murano 04-

OPEL Sintra

RENAULT Laguna III 07-/Laguna Grandtour

ROVER Freelander

SUZUKI Grand Vitara 06-

TOYOTA Corolla Verso 04-/Avensis Verso/Avensis II 2,2/Camry V6/Previa/MR-2/Picnic/Supra 3,0/RAV-4/HiAce -96/Auris

Ett välkänt grepp i USA för tidiga Mustanger är den sk Granadakonverteringen, men tyvärr är det bromsar från en USA-Granada som behövs inte en tysk hehe.

Där ska man kunna ta spindlar med ok och skivor rakt av och det passar. Har man enkrets Huvudcylinder får man såklart byta till tvåkrets.

http://www.vintage-mustang.com/topics/f ... odisk.html

http://www.mustangsteve.com/granadadiscs.html

http://www.geocities.com/2bav8/granada.html

Nu är det ju inte så lätt att hitta en USA-Granada på en svensk skrot men har man kontakter i USA så kanske....

Jo det är sånt här som är skoj att diskutera tycker jag, det finns ju mycket kunskap ute bland alla entusiaster i vårt land (och även grannländer) så om vi hjälps åt kan vi nog lösa det mesta :)

/Terner

Jag har också funderat på bromsarna. Färdiga kit är förmodligen snabbaste vägen men det kostar också därefter.

Som en ren tanke att bolla oss emellan, vad går det att använda för komponenter från andra bilar?

Det är just därför jag tittade på delar från Cobra R

Rätt feta dimensioner och enkelt att bygga om och hittade många som gjort detta i USA.

Framförallt blir det väldigt billigt

http://www.mustangsteve.com/cobrabrakes.html

http://www.fordmuscle.com/forums/tech-exchange/467281-budget-13-brake-upgrade-vintage-mustangs.html

Visst man kan ju ta mindre dimensioner från europeiska märken men för egen del vill jag ha överdimensionerad bromsverkan och av tidigare erfarenheter på egna anpassningar har jag helt enkelt inte tiden som behövs för det.

Cobra R konverteringen är svår att slå totalt sett om man tittar på både ekonomi och prestanda.

Är det bara ekonomi så duger ju original väldigt långt.

Sen ser det ju även fräckare ut med feta skivor och Cobra signaturen på oken.

Det kan jag inte sticka under stolen med att även så "oviktiga" saker som utseende är viktigt för mig! ;)

Bromsar är ett ganska komplext kapitel, jag är själv fundersam på vad som är bra och vad som är overkill.

Som jag har förstått det är inte ytan på beläggen och skivans diameter avgörande för bromskraften. En mindre skiva kan bromsa lika bra som en större, kraften och därmed friktionen beror på hur hårt du trycker på pedalen.

Skillnaden ligger i värmen och livslängden.

När man bromsar alstrar friktionen värme som inte hinner avges till luften så fort som man skulle önska utan lagras i skivan. Alltså: större skiva = mer lagringsplats för värme.

Ett mindre belägg överhettas snabbare än ett stort vid upprepade inbromsningar. Men ett bromsbelägg behöver en viss temp för att börja arbeta ordentligt vilket kan bli svårt med för stora belägg.

Ett större belägg har längre livslängd i förhållande till ett mindre helt enkelt beroende på ytans storlek.

Att ha för stora skivor tillför mycket ofjädrad vikt.

Antalet kolvar i ett ok har inget med bromskraften att göra, det är återigen friktionen mot skivan och den kraft du trycker på pedalen med som är avgörande.

Fler kolvar behövs för att ge stora belägg ett jämt tryck över hela ytan.

Svampig pedal beror på flex i bromssystemet, eftersom utväxlingen i ett bromssystem är så stor ( tänk dig hur mycket du trampar på pedalen i cm och hur liten rörelsen är i bromsklossarna, jag tror det ligger på ca 1 till 200 i utväxling) så ger ett oerhört litet flex en omedelbar svampighet i pedalen.

Vanligast är bromsslangarna och silikonbromsvätska men även ok flexar!

Oj tiden rinner iväg, måste tillbaka till jobbet..

Fjädrade vikt är knappast ett problem på våra mustanger.

99% använder sin bil på gatan så "fjädrade" vikter är ganska ointressant.

Iallafall för mig som sätter fokus på att använda bilen endast på gatan med lite bus då & då.

Orginalet på skiva och ok väger nog mer än Cobra R

Willwood kittet väger mycket,mycket mindre än original

Större skiva behöver heller inte betyda mer lagringsplats för värme utan snarare tvärtom.

En stor ventilerad skiva har en större total area att emitera ut värmen ifrån.

Dimensionerna runt 12-13'' på skivan är ingen konstig grej

Det är ju trots allt komponenter som ligger i produktion på standard bilar.

Ska man tävla seriöst på bana är det en annan 5'a och det är några stycken i klubben som har den erfarenheten.

Så det vore intressant att höra från dom vad deras erfarenheter är!

Däremot på gatan har man alltid användning av "brutal bromsverkan" och dessutom stå och skryta på träffar över "vilka jävla bitar" man har! :--

Skämt o sido håller man sig inom beprövade ramar så finns det inga större överaskningar.

Fjädrade vikt är knappast ett problem på våra mustanger.

99% använder sin bil på gatan så "fjädrade" vikter är ganska ointressant.

Iallafall för mig som sätter fokus på att använda bilen endast på gatan med lite bus då & då.

Orginalet på skiva och ok väger nog mer än Cobra R

Willwood kittet väger mycket,mycket mindre än original

Större skiva behöver heller inte betyda mer lagringsplats för värme utan snarare tvärtom.

En stor ventilerad skiva har en större total area att emitera ut värmen ifrån.

Dimensionerna runt 12-13'' på skivan är ingen konstig grej

Det är ju trots allt komponenter som ligger i produktion på standard bilar.

Ska man tävla seriöst på bana är det en annan 5'a och det är några stycken i klubben som har den erfarenheten.

Så det vore intressant att höra från dom vad deras erfarenheter är!

Däremot på gatan har man alltid användning av "brutal bromsverkan" och dessutom stå och skryta på träffar över "vilka jävla bitar" man har! :--

Skämt o sido håller man sig inom beprövade ramar så finns det inga större överaskningar.

Jag är inte på något sätt motståndare till större skivor, om mitt inlägg tydde på det har jag uttryckt mig dåligt. Jag vill också ha rejäla bromsar på min bil.

Vad det gäller värmelagringen: är det inte så att den värme som hinner avges under inbromsningen som kanske varar 10 sek enbart är en mindre del, det mesta stannar i skivan och tar längre tid att ventileras ut, dvs kylning av bromsar är viktigt. Rätta mig gärna om jag resonerar fel :oops:

Vad det gäller värmelagringen: är det inte så att den värme som hinner avges under inbromsningen som kanske varar 10 sek enbart är en mindre del, det mesta stannar i skivan och tar längre tid att ventileras ut, dvs kylning av bromsar är viktigt. Rätta mig gärna om jag resonerar fel :oops:

Termiska egenskaper i material är inte min grej.

Men kylningen känns mycket viktigt!

På standard skivor är det garanterat inte någon större möda lagd på att kylningen ska fungera effektivt.

De ska uppfylla säkerhetskraven och samtidigt vara så billiga som möjligt att producera.

Ska man hitta något bra från en standardbil så är det någon av de tyska kamraterna eller sportbilar man bör titta på.

Då blir det ändå dyrt och kanske svårt?

För att få det lilla extra lägger jag nog helst ett par 1000-lappar extra i tron om att det är bättre och enklare installation. :)

Sen om jag verkligen har behov av det är en annan fråga! :?

Ja ja men jag får väll se det som så att den dan jag får för mig bygga om kärran för lite bus på banan så är den iallafall förberedd!

Har föresten en granne som tagit skivor från en Scania lastbil och svarvat om dom och sedan bearbetat egna 6-kolvs ok ur 1 enda stycke aluminium

Sitter på en camaro nu....Snacka om "overkill" :shock:

Allt går om man vill!

Hejsan

Som jag har förstått det är inte ytan på beläggen och skivans diameter avgörande för bromskraften. En mindre skiva kan bromsa lika bra som en större, kraften och därmed friktionen beror på hur hårt du trycker på pedalen.

Skillnaden ligger i värmen och livslängden.

Antalet kolvar i ett ok har inget med bromskraften att göra, det är återigen friktionen mot skivan och den kraft du trycker på pedalen med som är avgörande.

Fler kolvar behövs för att ge stora belägg ett jämt tryck över hela ytan.

Det kanske inte är de avgörande faktorerna, men nog har väl diametern på skivan inverkan på bromskraften. Större diameter lägre moment.

När det gäller kolvarna är kraften direkt proportionell mot trycket och arean, så vid givet tryck ger en dubblerad area en dubblerad kraft. Exakt hur detta påverkas av antalet kolvar i ett ok vet jag inte, eftersom det beror av hur tryck och area varierar mellan konstruktionerna, men rent intuitivt känns det som mer kraft med fler kolvar. Dock, som jag började, det kanske inte är det som är de avgörande faktorerna.

Ja flera kolvar ger mer kraft om deras sammanlagda area är större än ett exempel med färre kolvar med mindre area

Principen är ju lika som en domkraft.

Där pressar man en liten kolv som påverkar en större kolv.

Desto större area man har på kolven som påverkas desto större kraft.

Men de här stora oken som Janne kanske menar där man har upp mot 6st kolvar så är det minst lika viktigt att få en jämn kraftfördelning

Så ett 6-kolv ok kan ha samma kraft som ett 4-kolvs ok om dess sammanlagda area är densamma

Men jag tror nog ändå att ett 6-kolvs ok oftast ger mer kraft än ett 4-kolvs.

Är man på dessa stora ok och nosar så är det nog väldigt viktigt att räkna rätt på storlek på huvudcylindern.

Den måste volymmässigt klara av att fylla de stora oken

Frågan är hur viktigt det förhållandet är?

Oj den här restomod tråden spårade ur lite! Kanske ska sära på den?

Ska man tävla seriöst på bana är det en annan 5'a och det är några stycken i klubben som har den erfarenheten.

Så det vore intressant att höra från dom vad deras erfarenheter är!

Sällan problem med skiva, ok eller spindel. Det är bromsbeläggen det är mest synd om.

Fel bitar eller dålig balans, och man är utan bromsverkan inom några futtiga minuter.

Jag är absolut ingen expert på bromsar, bara intresserad av fysiken bakom, och inte ens där någon expert :oops:

Men.. när en bil rör sig i 100km/h har den en farlig massa rörelseenergi. Om vi så snabbt som möjligt ska få stopp på den måste vi omvandla denna rörelseenergi till något annat, i vårt fall värmeenergi.

Vårat vapen är friktion, både mellan bromskloss/skiva och däck/underlag.

Problemet är att uppnå maximal friktion så fort som möjligt och bibehålla denna tills det att vi står stilla. Kraften som vi via bromspedalen påverkar bromsklossarna med kan inte bli hur stor som helst, då låser vi skivan och friktionen blir 0. Vi måste balansera på gränsen för låsning för att få max friktion och max broms. ABS system på nyare bilar hjälper oss med att anpassa kraften för att undvika låsning.

I en ideal miljö kan vi evakuera bort all värme som bildas direkt och därför räcker teoretiskt en liten beläggsyta, men i verkligheten måste den lagras i skivan och risken för överhettning finns hela tiden.

Ett stort belägg med jämt tryck på en stor skiva blir ett bra vapen i verkligheten.

Sorry om tråden spårade ur en smula.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...