Jump to content

Shelbysänkning


Sten Persson

Recommended Posts

Hej, jag undrar vad som är rätt när det gäller övre bärarm på mustang -65 vid ev. sänkning.

Jag läste i Nostalgia special - Mustang 45 år - att övre bärarmen skall flyttas uppåt - jag har tidigare hört att den skall flyttas nedåt 25 mm - Vad är rätt??

Hälsningar

Sten

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att framvagnsgeometrin skulle må bra av mer än 1" nerflyttning.

Men då kommer den övre kulbulten att arbeta i ett ogynnsamt läge. Som räddning finns det kilar att montera mellan kulbult och bärarm för att "normalisera" kulbultens arbetsläge.

Hur långt man ska gå beror på hur man ska använda bilen, vanlig sänkning ( 1" ) gör mycket gott för geometrin genom att tendensen att få positiv camber vid krängning minskar.

Link to comment
Share on other sites

Om du gor sankningen pa din bil, tank pa att nya hal skall

borras exakt 1 tum nedat och inte i 90 graders vinkel fran

originalhalen. Detta galler bara 65-66. 67 borrar man halen

nedat i 90 graders vinkel fran originalhalen.

Var oerhort noggrann och gor garna en mall i 1/4" plat med

sma hal som riktmarke och hal borrade i ratt storlek for

infastning i originalhalen. Jag gjorde en sadan nar jag flyttade ned

ovre bararmarna pa min 67:a Shelby. Jag foreslar att du

byter till langre hjalpstyrarm och pitmanarm pa din 65:a samtidigt om

du inte har styrservo. Detta ar vad Shelby gjorde 65 och 66. Framvagnsinstallningen maste justeras efter dessa ingrepp.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en kanske dum fråga. men jag förstår inte att bilen kan bli lägre om man flyttar infästningspunkten NERÅT i förhållande till karossen.

Borde den inte bli lägre om man flyttar infästningen uppåt i förhållande till karossen?

Jag tänker kanske baklänges men om man t ex flyttar hela framvagnen UPPÅT i förhållande till subframen så flyttar man ju upp hjulen i hjulhusen och bilen blir lägre.

Förklara gärna för mig är ni bussiga.

Link to comment
Share on other sites

Daggis,

Framfjadern vilar pa ovre bararmen och karossen vilar pa framfjadern,

eller hur? Flyttar du ner infastet pa ovre bararmen flyttar du ner

ovre punkten pa fjadern dar karossen vilar samtidigt.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

Min "dumma" fråga förklaras av den enkla anledningen att jag som ny mustang ägare glömde bort hur framfjädringen var kontruerad på en Mustang och i stället resonerade som om fjädringen sett ut som på en PV med fjädern mellan övre och nedre bärarm.

Link to comment
Share on other sites

De flesta missuppfattar "Shelby sänkningen"

Man sänker inte bilen 25mm utan det är infästningen på övre bärarm som sänks 25mm

Eftersom fjädern sitter på ca 1/3 på bärarmen räknat från spindeln så blir sänkningen motsvarande för chassit

Ca 9mm alltså

En snabbskiss är lättare att se detta

saenk_408.jpg

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som kanske kommer att förvirra lite. en egen upplevelse då jag gjorde shelby sänkningen på min bil. Har alltid haft det problemet att hjulen ej ville ställa sig raka efter en kurva om jag släppte ratten d.v.s för dålig castervinkel trots en massa shims hade jag varit lite klok så kanske man inte skulle valt 90 grader utan passat på och flytta hålen något bakåt för att få en bättre geometri och bättre caster vinkel, kanske fler än jag som har det problemet. Då jag var inne och gjorde en framvagnsinställning så blev den bara 0,5grader som max :cry:

Link to comment
Share on other sites

om man tänker sänka bilen så den ser ut att gå på rälls är det då bra eller dåligt att ha utfört en Shelby sänkningen?

Shelbymodifieringen påverkar geometrin i framvagnen. Läs i min länk på sidan 17, där förklarar jag i detalj vad det innebär.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Bilden som visas ovan med halen presenterades av en kille

i Shelbyklubben har i USA for manga ar sedan. Om jag inte missminner mig var avstanden mellan halen mindre an i verkligheten.

Bilden visar ocksa vad jag skrev ovan om en tum rakt ned pa 65-66

och i 90 graders vinkel pa 67. Min 67:a utan langre pitman och hjalpstyrarm har mycket bra vaghallning. Bytte styrservon mot manuell styrning dessutom. Min 65:a har sankningen och langre armar fran

fabriken och har bra grepp i kurvorna. Bagge ar installda

-Caster +2 grader

-Camber 0 grader men man kan ga med - 1/2 om man inte ar radd om

dacken.

- Toe-In 1/8" eller ca 3 millimeter.

En vanlig akomma som denna atgard medfor ar sk Bump-Steer dvs

Toe-In andras nar bilens fjadring gar upp och ner vid korning.

Tenderar att vilja styra bilen lite grand men inga storre problem.

Enligt min asikt ar denna sankning val vard att gora. Boss 302 Chassis Manual specar denna sankning for Stage II och storre sankning for Stage III.

mVh Bosse

Link to comment
Share on other sites

om man tänker sänka bilen så den ser ut att gå på rälls är det då bra eller dåligt att ha utfört en Shelby sänkningen?

Shelbymodifieringen påverkar geometrin i framvagnen. Läs i min länk på sidan 17, där förklarar jag i detalj vad det innebär.

Hälsningar[/quote:10wkday4]

Tack för infon mycket bra läsning, då blir det lite mer på att göra listan :D

Link to comment
Share on other sites

shelbyaarm.jpg

Har för mig att det funnits mallar i verklig storlek att skriva ut och bara limma på en plåt som sedan klipps till och vips så har man en hållbar mall.

kan det ha varit i tidningen Power här i sverige?

men kanske en ide att någon gör en med mått i millimeter så man lätt ser att formatet stämmer?

Angående 71 till 73 går det göra motsvarande sänkning där?

Link to comment
Share on other sites

shelbyaarm.jpg

Har för mig att det funnits mallar i verklig storlek att skriva ut och bara limma på en plåt som sedan klipps till och vips så har man en hållbar mall.

kan det ha varit i tidningen Power här i sverige?

men kanske en ide att någon gör en med mått i millimeter så man lätt ser att formatet stämmer?

Angående 71 till 73 går det göra motsvarande sänkning där?

Tror mig ha den mallen på jobbdatorn ska kolla imorgon, fast jag tror att den bilden som ligger ovan är samma, fast det var något med utskriften eller dyligt, ska se vad jag har.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort en mall för 67-70 modellerna det är en PDF fil som ligger på min hemsida, länk kommer nedan. I mappen blandat ligger filen spara ner på datorn kontrolera måtten när ni skrivit ut.

Fungerade för mig på jobbet förvisso från AutoCAD men det sk inte vara några problem med PDF heller.

Borra med mindre borr först för att sedan gå upp till 13.49mm själv så blir det ett 13.5mm borr eller 13mm och slipa upp det som behövs.

Vill någon ha för den tidiga modellen så säg till. så ritar jag den också.

Hittar ni fel så säg gärna till vill inte att någon gör fel på grund av mig.

http://www.birdway.se/gallery/

Link to comment
Share on other sites

Nya muttrar pa ovre bararmarna rekommenderas samt de maste dras

med momentnyckel till 75 foot/lbs. Om inte kan de lossna och halen

blir ovala. Lycka till men var forsiktiga nar ni tar bort och satter

tillbaka framfjadrarna. Ett plyte kan snabbt bli forandrat och valdigt sallan till det battre om fjadern kommer loss.

/Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Undrar vad det kommer sig att min är så låg, det är ingen Shelby-sänkning på den, kanske för korta fjädrar :shock:

Den ligger i alla fall fint på vägen, men vägbulor är väl kanske inte alltid så lätta att ta sig över, i alla fall inte med mer än 2 personer i bilen :?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
det fixar du själv,inga konstigheter,ta det bara lungt så går det bra.
Skulle behöva en "How to do" lista då :oops:

Har ju aldrig gjort detta förut!

Mallen som det pratas om....

Ska den bara sättas över original hålen och sen göra nya hål efter mallen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...