Jump to content

Vilken jävla dag (började med motorbekymmer)


Thomas Ladö

Recommended Posts

Hej!

Jag har hittils varit med om min värsta bildag. Jag var på väg till Ystad cruising i strålande solsken då plötsligt bilen rycker till. Jag kunde knappt ta mig hem och bilen ryckte extremt då jag gasade. Det blev inte bättre vid kraftigt gasprådrag och jag lyckades genom ett under rulla mig hem eftersom bilen var snäll på tomgång. Väl framme dör bilen på tomgång och går knappt att få igång. :cry:

Väl hemma gjorde jag följande: 1. Skruvat isär förgasaren (4160) 2. Plockat av bränslepumpen 3. Kollat brytarspetsarna 4. Kollat soppa i tanken 5. Kollat tändspolen.

Allt såg bra ut och monterades, och nu gick bilen knappt att få igång och dog hela tiden. Dessutom märkte jag svarta stänk bakom avgasrören och vattensamlingar med olja i eftersom jag varvade motorn.

Men det slutar inte där. När jag ska försökte testköra bilen "hände det som inte får hända". Jag repar i baksärmen mot en pelare och får en lång lackskada precis över hjulhuset. :cry::cry::cry:

Så nu står jag med en bil som inte fungerar och en ful lackskada. Dock inga plåtskador.

Snälla säg något roligt som t.ex det fixar de lätt på en bra lackeringsfirma.

Vad har ni för teorier om motorn? Det värsta?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har hittils varit med om min värsta bildag. Jag var på väg till Ystad cruising i strålande solsken då plötsligt bilen rycker till. Jag kunde knappt ta mig hem och bilen ryckte extremt då jag gasade. Det blev inte bättre vid kraftigt gasprådrag och jag lyckades genom ett under rulla mig hem eftersom bilen var snäll på tomgång. Väl framme dör bilen på tomgång och går knappt att få igång. :cry:

Väl hemma gjorde jag följande: 1. Skruvat isär förgasaren (4160) 2. Plockat av bränslepumpen 3. Kollat brytarspetsarna 4. Kollat soppa i tanken 5. Kollat tändspolen.

Allt såg bra ut och monterades, och nu gick bilen knappt att få igång och dog hela tiden. Dessutom märkte jag svarta stänk bakom avgasrören och vattensamlingar med olja i eftersom jag varvade motorn.

Men det slutar inte där. När jag ska försökte testköra bilen "hände det som inte får hända". Jag repar i baksärmen mot en pelare och får en lång lackskada precis över hjulhuset. :cry::cry::cry:

Så nu står jag med en bil som inte fungerar och en ful lackskada. Dock inga plåtskador.

Snälla säg något roligt som t.ex det fixar de lätt på en bra lackeringsfirma.

Vad har ni för teorier om motorn? Det värsta?

Hur ser oljan ut?

John

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det gissningar, sitter det inte ett bränslefilter på förgasaren, kolla det. Inte helt ovanligt med skräp i tanken heller, blås lite tryckluft bakvägen till tank, blir det temporärt bättre så kanske du behöver göra ren tanken.

mvh /Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hur är det med powervalve i förgasaren, en spricka eller

trasig på annat sätt , går bilen nästan inte att köra. :?

Det svarta som du troligen tror är olja är säkert sådant

som blir när den går väldigt fett (powervalve). :shock:

Lacken kan säkert någon lackfirma i din närhet kolla upp

är det en repa så kanske det går bra att fyla med färg

och rubba, för att få skadan mindre synlig. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för tipsen!

Söndagen har naturligtvis spenderats i garaget och på listan står:

1. Blåst igenom slangen till tanken (märkte att det jag bättre bensinflöde till filtret)

2. Skruvat isär hela förgasararen i molekyler och petat med metalltrådar i gångarna och monterat. (En för tunn packning mot insuget gjorde först att det pep av bara helvete).

3. Kollat oljan som ser bra ut.

4. Kollat kylarvätskan och nivån har inte minskat.

5. Minskat flödesnivån.

Jag gissar att problemmet fortfarande finns i förgasaren och det känns som om bilen går på tok för fett och bensinen bara sprutar in. Ska kolla upp det där tipset med powervalven en gång till (provade med en annan och fick faktiskt igång bilen ett tag då den gick ganska skapligt. Det känns dock som om powervalven kan ha fått sig en smäll efter att bilen har baktänt. Ska även fixa till tänstiften i veckan.

Summering: Problemet ej löst, men dyra och komplicerade moment känns uteslutet.

Jag återkommer om både motor och lack.

Link to comment
Share on other sites

Då så,

efter ny power valve, blästrade tändstift samt sänkt flottörnivå gick motorn igång och efter att ha spottat ut en del svarta stänk gick den riktigt bra. Jag lät den stå ett tag på tomgång och jag vågar mig nog på att säga att problemet kanske är löst.

Jag har dock inte provat att köra en sträcka. Jag fick inledningsvis en baktändning så jag hoppas verkligen inte det har strulat till den nya power valven. Nu återstår att prova att köra lite senare i veckan.

Jag hoppas på att en lackerare i Helsingborg ska kunna hjälpa mig med lacken. Han verkar "ha den rätta känslan" och viss kärlek till äldre muskelbilar. Dessutom är han en duktig motivlackerare.

Bekymret är dock att min bil är omlackerad en gång (förmodligen 90-talet i phoenix) och absolut inte i någon orginalkulör eller modern miljövänlig färg.

Link to comment
Share on other sites

Fasen,

måste bara nämna att den nya power valven nog fick sig en smäll igår och idag när bilen baktände. Ikväll blev bilen jättesvår att starta och dog när jag trampade på gasen. Det var uteslutet att försöka köra lite. Dessutom upptäckte jag att mina nyblästrade tändstift återigen var bäcksvarta.

En sista fråga: kan bensinpumpen bli utsliten och göra så att bilen får för mycket soppa?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Svaret är nej, mer troligt för lite soppa. ;)

Inte om resultatet är svarta stift.

Däremot, om du sotat o dränkt stiften en gång så kan du lika bra slänga dem o byta till nya, de kommer inte att fungera som önskat igen.

Link to comment
Share on other sites

Min hade nästan samma symton som din och då hade kondensatorn lossnat från fästet i fördelaren och tappade kontakten med jord lite då o då när den studsade runt i fördelaren.

Det tog ett tag innan felet lokaliserades....

Link to comment
Share on other sites

Ok,

ska kika i fördelaren i morgon. Jag har petat in nya tändsstift idag och nya power valves är på väg till mekonomen.

Jag hoppas jag kan berätta om gott muller i morgon och inget annat.

Tack för alla tips!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Attans,

fick igång bilen och körde en sträcka, men strax därefter uppstod rycken vid normalt gaspådrag och till slut orkade den inte heller tomgång och ville inte starta. :(

Nya stiften är sotade och dessutom kändes det som om den aldrig gick på alla cylindrar eftersom jag saknade det där riktiga mullret och hörde ett mer dovt ljud. Nu vet jag i varje fall att det inte är power valvet och kondensatorn ser för övrigt ok ut.

Har faktiskt ingen aning hur jag ska gå vidare. Nåja, en vacker dag så...

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr kan du inte se på en kondensator om den är defekt.

Låter nästan som du skulle ta och byta den för säkerhets skull.

liknar symtomen jag varit med om.

Löste sig vid ett byte av kondensator.

Link to comment
Share on other sites

Attans,

fick igång bilen och körde en sträcka, men strax därefter uppstod rycken vid normalt gaspådrag och till slut orkade den inte heller tomgång och ville inte starta. :(

Nya stiften är sotade och dessutom kändes det som om den aldrig gick på alla cylindrar eftersom jag saknade det där riktiga mullret och hörde ett mer dovt ljud. Nu vet jag i varje fall att det inte är power valvet och kondensatorn ser för övrigt ok ut.

Har faktiskt ingen aning hur jag ska gå vidare. Nåja, en vacker dag så...

Det här kanske är något att testa?

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag beställer en ny kondensator idag.

Jag vill inte riktigt släppa tanken att bensinpumpen (mekanisk) pumpar in för mycket bensin för att membranet har blivit defekt eller något.

Känns som om förgasaren är åtgärdad, men felet kanske fortfarande ligger där.

Link to comment
Share on other sites

Gott folk,

då kan jag meddela att efter ny kondensator, ny power valve och nya tändstift går bilen kanon att starta och går utmärkt på tomgång. Jag har dock inte prövat köra några längre sträckor.

Jag hade deusstom råkat vrida fördelaren och ändrat tändningen när jag ställde brytarspetsarna eftersom fördelaren inte var ordentligt fastskruvad.

En sista flummig fråga: Vid gaspådrag känns det som om jag måste gasa på lite för att bilen ska gå fint. Det känns som "man måste över en viss tröskel" och så får bilen full kraft. Detta märks på ettan eftersom jag har manuell låda. Kan det vara så att jag har för klen power valve? Jag har ny 6,5 i en holley 4160.Är det någon som har bytt till större och fått bättre effekt?

Kan nämna att accelerationspumpen sitter tight och munstyckena är 66.

Återigen - tack för alla tips. Detta är verkligen ett kanonforum!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas,

Power valve med nummer 65 öppnar vid 6.5 Inches of Mercury.

Om du mäter ditt vakum vid tomgång får det absolut inte vara under

8 dvs inte mindre än 1.5 i skillnad. Om du har lägre vakum vid tomgång

öppnar power valve för tidigt och dumpar in soppa. Då måste du gå ner

i nummer på power valve så att 1.5 kravet uppfylls.

T. ex. min Shelby med 289HP har 16 vid tomgång och den stora 715cfm

Holley har 85 power valve, dv.s öppnar vid 8.5 Inches of Mercury.

Denna förgasare är dock för stor för en 289:a inkl.HP.

/Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...