Kjell Strandberg May 12, 2009 Report May 12, 2009 Vad skall jag göra med obalansen i bilen ? Jag har bytt till nya däck, renoverat bakaxel, bytt nya knutkors, Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 12, 2009 Report May 12, 2009 Hej.Vi vill gärna att du beskriver obalans, bromsskak, motorskak,körskak viss hastiget, mm obalans är ett så bett område. Citera
Kjell Strandberg May 12, 2009 Author Report May 12, 2009 Det börjar vid 70km kommer inte från motor den är balanserad vid renoveringen skakningarna känns i kaross och ratt Citera
Cabbe70 May 13, 2009 Report May 13, 2009 Det börjar vid 70km kommer inte från motor den är balanserad vid renoveringen skakningarna känns i kaross och rattHar samma problem som du. Ska åka till en däckverkstad nu på fredag som kan balansera hjulen uppsända i hjulbultshålen. Har fått tips om att detta kan/ska hjälpa om man som jag har Magnum 500 fälgar. Kvaliteten på cenrumhålen lär visst inte va något vidare på dom fälgarna.Kolla min tråd: "Vibrationer i framända", där har jag fått många tips som jag har kollat av./Dan Citera
bosewallius May 15, 2009 Report May 15, 2009 Märkte du kardanaxelns monteringläge mot yoken i bakaxeln så attdu satte dit den i samma läge? Om inte, lossa den där bak och snurra axeln 180 grader samt återmontera. Om detta inte hjälper, kolla pinjongvinkeln?Mvh Bosse Citera
MrTurbo_1645 May 16, 2009 Report May 16, 2009 Märkte du kardanaxelns monteringläge mot yoken i bakaxeln så attdu satte dit den i samma läge? Om inte, lossa den där bak och snurra axeln 180 grader samt återmontera. Om detta inte hjälper, kolla pinjongvinkeln?Mvh BosseDet där e skumt. Jag har haft loss min kardan flera gånger, aldrig märkt den men bara monterat tillbaka den. Inte märkt av märkvärdiga vibrationer, Inte kan jag väl fått den rätt alla gångerna. det är iofs 50 / 50% att det blir rätt men oddsen borde ju sjunka för var gång ändå. Citera
CMC 1061 Berra May 16, 2009 Report May 16, 2009 Jo det kan bli vibrationer om den sitter ett halvt varv fel. Det har man varit med om ett otal gånger. Men samma som du skriver turbo, har man varit med om med. Berra Citera
KENI June 1, 2009 Report June 1, 2009 Har inte kardanaxeln 2 knutar? Förutsättningen för att det skall bli obalans är att det är fler än 2 knutar, att det blir obalans beror på att polhemsknuten har olikformad pereferihastighet som ökar och minskar i hastighet under ett varv men eftersom det är 2 knutar som går med olika vinklar så minskar den ena knutens hastighet samtidigt som den andra ökar så att när ett varv har gått så är den tillbaka på noll om ni förstår vad jag menar. Problemet med kardanaxlar och obalans är när man delar axeln på mitten och inte får främre och mitten knuten i linje med varann då uppstår en obalans eftersom då kan 2 knutar öka i hastighet samtidigt och då blir det ingen jämn rotation under det varvetKent Citera
SuneOlsson June 5, 2009 Report June 5, 2009 Hade mycket skakningar i karos och ratt, mellan 55 - 70Km/t. Bytte knutkors och framvagnsfäste mm, det blev lite bättre, men sedan byttes fästet för vxllådan, detta gjorde susen, helt annan bil.HälsningarSune Citera
M-Code June 11, 2009 Report June 11, 2009 Hej Sune!När du bytte växellådsfäste var den gamla trasig eller Citera
Tommyax June 11, 2009 Report June 11, 2009 Hade mycket skakningar i karos och ratt, mellan 55 - 70Km/t. Bytte knutkors och framvagnsfäste mm, det blev lite bättre, men sedan byttes fästet för vxllådan, detta gjorde susen, helt annan bil.HälsningarSuneSamma här./Tommy. Citera
Tony.S CMC 2246 June 11, 2009 Report June 11, 2009 Jag hade också mycket obalans tidigare från 70 och upp. Bytte först bakhjulslager,balanserade hjulen,bytte utgående bussning i lådan,men det som märktes mest var just växellådsgummit. men den är inte hundra perfekt. Jag märkte att det saknades några nålar i bakre knutkors när jag hade bort kardanen,det kanske skulle göra susen att byta knutkorsen bak Citera
mahas June 16, 2009 Report June 16, 2009 Hade också skakningar i min bil. bytte knutar, växelådskudde men vibrationerna var kvar. Dessa försvann när jag bytte svängdämparen, motorn var renoverad men när jag kollade igenom kvittorna från renoveringen såg jag att svängdämparen aldrig byttes. Citera
Recommended Posts