May 12, 200915 yr comment_73206 Vad skall jag göra med obalansen i bilen ? Jag har bytt till nya däck, renoverat bakaxel, bytt nya knutkors,
May 12, 200915 yr comment_73210 Hej.Vi vill gärna att du beskriver obalans, bromsskak, motorskak,körskak viss hastiget, mm obalans är ett så bett område.
May 12, 200915 yr Author comment_73214 Det börjar vid 70km kommer inte från motor den är balanserad vid renoveringen skakningarna känns i kaross och ratt
May 13, 200915 yr comment_73270 Det börjar vid 70km kommer inte från motor den är balanserad vid renoveringen skakningarna känns i kaross och rattHar samma problem som du. Ska åka till en däckverkstad nu på fredag som kan balansera hjulen uppsända i hjulbultshålen. Har fått tips om att detta kan/ska hjälpa om man som jag har Magnum 500 fälgar. Kvaliteten på cenrumhålen lär visst inte va något vidare på dom fälgarna.Kolla min tråd: "Vibrationer i framända", där har jag fått många tips som jag har kollat av./Dan
May 15, 200915 yr comment_73416 Märkte du kardanaxelns monteringläge mot yoken i bakaxeln så attdu satte dit den i samma läge? Om inte, lossa den där bak och snurra axeln 180 grader samt återmontera. Om detta inte hjälper, kolla pinjongvinkeln?Mvh Bosse
May 16, 200915 yr comment_73480 Märkte du kardanaxelns monteringläge mot yoken i bakaxeln så attdu satte dit den i samma läge? Om inte, lossa den där bak och snurra axeln 180 grader samt återmontera. Om detta inte hjälper, kolla pinjongvinkeln?Mvh BosseDet där e skumt. Jag har haft loss min kardan flera gånger, aldrig märkt den men bara monterat tillbaka den. Inte märkt av märkvärdiga vibrationer, Inte kan jag väl fått den rätt alla gångerna. det är iofs 50 / 50% att det blir rätt men oddsen borde ju sjunka för var gång ändå.
May 16, 200915 yr comment_73490 Jo det kan bli vibrationer om den sitter ett halvt varv fel. Det har man varit med om ett otal gånger. Men samma som du skriver turbo, har man varit med om med. Berra
June 1, 200915 yr comment_74580 Har inte kardanaxeln 2 knutar? Förutsättningen för att det skall bli obalans är att det är fler än 2 knutar, att det blir obalans beror på att polhemsknuten har olikformad pereferihastighet som ökar och minskar i hastighet under ett varv men eftersom det är 2 knutar som går med olika vinklar så minskar den ena knutens hastighet samtidigt som den andra ökar så att när ett varv har gått så är den tillbaka på noll om ni förstår vad jag menar. Problemet med kardanaxlar och obalans är när man delar axeln på mitten och inte får främre och mitten knuten i linje med varann då uppstår en obalans eftersom då kan 2 knutar öka i hastighet samtidigt och då blir det ingen jämn rotation under det varvetKent
June 5, 200915 yr comment_74770 Hade mycket skakningar i karos och ratt, mellan 55 - 70Km/t. Bytte knutkors och framvagnsfäste mm, det blev lite bättre, men sedan byttes fästet för vxllådan, detta gjorde susen, helt annan bil.HälsningarSune
June 11, 200915 yr comment_75037 Hade mycket skakningar i karos och ratt, mellan 55 - 70Km/t. Bytte knutkors och framvagnsfäste mm, det blev lite bättre, men sedan byttes fästet för vxllådan, detta gjorde susen, helt annan bil.HälsningarSuneSamma här./Tommy.
June 11, 200915 yr comment_75039 Jag hade också mycket obalans tidigare från 70 och upp. Bytte först bakhjulslager,balanserade hjulen,bytte utgående bussning i lådan,men det som märktes mest var just växellådsgummit. men den är inte hundra perfekt. Jag märkte att det saknades några nålar i bakre knutkors när jag hade bort kardanen,det kanske skulle göra susen att byta knutkorsen bak
June 16, 200915 yr comment_75373 Hade också skakningar i min bil. bytte knutar, växelådskudde men vibrationerna var kvar. Dessa försvann när jag bytte svängdämparen, motorn var renoverad men när jag kollade igenom kvittorna från renoveringen såg jag att svängdämparen aldrig byttes.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.