Guest Anders July 9, 2009 Report July 9, 2009 Hej!Jag lyckas alltid glömma bort hur mycket olja som går i min 302 motor, hur mycket ska det vara?En grej jag saknar här på hemsidan är just data om detta, oljemängder i motor/låda och all tänkbar annan data. Kanske vore något?Mvh Anders Citera
THOMAS July 9, 2009 Report July 9, 2009 All den informationen får du om du köper en shop manual till din bil.En självklar investering för en hobbybils ägare!Finns att köpa hos de svenska firmorna som säljer delar till våra classic Mustanger. Citera
Christ -CMC 2405- July 9, 2009 Report July 9, 2009 Och tills du har skaffat en, så kan jag meddela att du får plats med ca 4,7 liter, filter inkluderat. Men då är den heeeelt tom. Det vanliga är väl att man får ut typ 4 liter när man tömmer. Citera
John July 10, 2009 Report July 10, 2009 Lars ! Kan inte förstå varför du ger ett sådant svar ?Är det för att det ska bli "billigare" att byta olja.Har jobbat med 289/302 i snart 40 år och har alltid fyllt i 4,7-4,8 liter i dessa motorer.Och det har alltid blivit till full på stickan.Sedan kan man väl tänka sig att folk med tiden har mixat med oljestickor hit och dit,som kan ge konstiga mängder.Har du en HV oljepump och fyiller 3,5 liter och varvar ur ca 3-400 m så har du med säkerhet tömt oljetråget. Bara tur då om motorn fortfarande har vevaxel/stakar intakta. Citera
ThomasFB July 10, 2009 Report July 10, 2009 Ojjj, det blev storm i det vattenglaset Håller med Lars till 100%, några fall undantaget, dock. Citera
87gt50 July 10, 2009 Report July 10, 2009 4 liter i en 5.0 HO är iaf alldeles tillräckligt med original sump, och matchande sticka. Har inte tappat oljetryck varken vid start eller hård inbromsning. Det borde ju rimligtvis vara samma på de äldre modellerna. Och ja, jag varvar mer än de flesta här på forumet./Jocke Citera
ThomasFB July 10, 2009 Report July 10, 2009 Helt rätt, det är nog andra faktorer som spelar in än. Dessutom kör du antagligen med skrap/skvalp plåt i 5.0:an. Lekte chefsmek i ett team i tiden (innan Frälsarens födelse), och inte hade vi heller "för mycket olja" i spisen. Citera
87gt50 July 10, 2009 Report July 10, 2009 Helt rätt, det är nog andra faktorer som spelar in än. Dessutom kör du antagligen med skrap/skvalp plåt i 5.0:an. Lekte chefsmek i ett team i tiden (innan Frälsarens födelse), och inte hade vi heller "för mycket olja" i spisen.Nope, fel fel Det gör jag inte. Ännu. Den sumpen, tillverkad av Canton, ligger till sig i förrådet, det blir förhoppningsvis motor ur i vinter. Den har ju bara gått drygt 100 000 miles, så det är ju just inslitet. Faktum är att jag har hållit samma oljenivå sen jag körde med bilen som brukis, aldrig haft några problem med det. Citera
87gt50 July 10, 2009 Report July 10, 2009 Lars ! Kan inte förstå varför du ger ett sådant svar ?Är det för att det ska bli "billigare" att byta olja.Har jobbat med 289/302 i snart 40 år och har alltid fyllt i 4,7-4,8 liter i dessa motorer.Och det har alltid blivit till full på stickan.Sedan kan man väl tänka sig att folk med tiden har mixat med oljestickor hit och dit,som kan ge konstiga mängder.Har du en HV oljepump och fyiller 3,5 liter och varvar ur ca 3-400 m så har du med säkerhet tömt oljetråget. Bara tur då om motorn fortfarande har vevaxel/stakar intakta.Varför åka med HV-oljepump men med original tråg? Snacka om att sila mygg... Citera
ThomasFB July 10, 2009 Report July 10, 2009 Helt rätt, det är nog andra faktorer som spelar in än. Dessutom kör du antagligen med skrap/skvalp plåt i 5.0:an. Lekte chefsmek i ett team i tiden (innan Frälsarens födelse), och inte hade vi heller "för mycket olja" i spisen.Nope, fel fel Det gör jag inte. Ännu.Lägg nu dit den bara- det är en del aktivitet i tråget då man varvar 7000+ Simma lugnt Lars O. Har inte skruvat med 289/302 från 60-talet framåt, jag heller, så det finns fler noviser på forumet. Klappade främst hundskit i sandlådan för ca 40 år sedan.. Citera
JH July 10, 2009 Report July 10, 2009 Nu måste ni berätta varför man inte ska köra med mer än ca 3,5-4 liter, så att vi får reda på riskerna. Citera
ThomasFB July 10, 2009 Report July 10, 2009 Ingen risk att fylla till övre strecket, inte. Bara att fortsätta med det. Citera
Ingo July 11, 2009 Report July 11, 2009 vad som är intressant är att i handböcker rekommenderas man att fylla 4Qarters,5 om man bytt filter.det blir ca 4.73 liter.och det gäller de flesta V8.or. förutom 429,or..Stickan skulle jag då inte våga lita på enbart,eftersom det oftast skiljer på grund av utbyte,intryckta styrrör etc.. Citera
JH July 11, 2009 Report July 11, 2009 Jag vill inte provocera eller försöka göra mig lustig på någon annans bekostnad, men det är bra att få lära sig något nytt. Jag har inga 30-40 års erfarenhet av motorer, däremot har jag läst manualer och följt anvisningarna vid renoveringar, reparationer och div serviceåtgärder.Låt oss säga att vid olje och filterbyte så kan eventuellt ca 2dl gammal olja stanna kvar i fickor, tråg och kanaler. Om man följer manualen och slår i 4,7L. kan det innebära att det bli ca 1-2dl för mycket. Att man byter filter förutsätter jag, för det är ju där skiten sätter sig.Någon måste ju kunna svara på varför INTE rekommenderad oljemängd ska följas. Vilka skador kan uppstå? Det kan ju knappast bara vara jag som undrar. Se det som en dum fråga från mig, men ge ett förklarande svar. Citera
Janne Holm CMC1740 July 11, 2009 Report July 11, 2009 Intressant ämne kan inte ge någon klockren förklaring, men om man tänker med rent sunt bondförnuft så vill ju alla delar i motorn ha en oljefilm på sig och inte mer för då borde det försämra prestandan om delarna var tvungna att jobba i oljan. Förmodligen skiljer det på racing och vanlig körning då man kanske vill "safa" på ett annat sätt. Tänker på talesättet om den gamle B18 motorn som man kunde i stort sett tappa på all olja och den kunde fortfarande gå ganska långt för kylningen har man ju utav vattnet till största del och inte oljan Nu satte jag kanske igång en rolig debatt Citera
Janne Holm CMC1740 July 11, 2009 Report July 11, 2009 Nu svarade jag ju inte på din fråga JH men kan bara i och för sig berätta om då jag utav misstag fyllde en motor med för mycket olja ca 2liter, den skvalpade ut sig överflödet av sig själv på olika håll och kanter så att det blev oljepölar då man stannade. och en jobbig motortvätt som följd Citera
fast66 July 11, 2009 Report July 11, 2009 Har följt denna post med spänning - visste att det skulle bli pannkaka när fakta övergick i tyckanden .Frågan var: hur mycket olja ska det vara i en 302? Svar 4,7 liter enligt Fords manualer.Expertips: Fyll i en liter mindre!Det står förstås var och en fritt att ha hur mycket eller lite olja i motorn som man vill eller finner lämpligt, men jag tycker att "JH's" fråga är ytterst berättigad, så berätta nu varför man ska ha mindre olja än rekommendationen från tillverkaren?!För övrigt har ju oljan förutom sin smörjande effekt, en avsevärd förmåga att avleda värme, och det brukar ju behövas, som vi ofta kan läsa om här på forumet. Citera
87gt50 July 11, 2009 Report July 11, 2009 Jag vill inte provocera eller försöka göra mig lustig på någon annans bekostnad, men det är bra att få lära sig något nytt. Jag har inga 30-40 års erfarenhet av motorer, däremot har jag läst manualer och följt anvisningarna vid renoveringar, reparationer och div serviceåtgärder.Låt oss säga att vid olje och filterbyte så kan eventuellt ca 2dl gammal olja stanna kvar i fickor, tråg och kanaler. Om man följer manualen och slår i 4,7L. kan det innebära att det bli ca 1-2dl för mycket. Att man byter filter förutsätter jag, för det är ju där skiten sätter sig.Någon måste ju kunna svara på varför INTE rekommenderad oljemängd ska följas. Vilka skador kan uppstå? Det kan ju knappast bara vara jag som undrar. Se det som en dum fråga från mig, men ge ett förklarande svar.Det finns inga dumma frågor. Det finns säkert massor av teorier kring "rätt" oljemängd, men det finns vissa grundförutsättningar som måste uppfyllas för att din motor ska prestera och hålla för de påfrestningar som den utsätts för.Oljan har i princip 3 funktioner; smörja, kyla, och transportera bort föroreningar. För att kunna göra detta krävs vissa förutsättningar. Oljetryck är det genomgående viktigaste, men även lämplig arbetstemperatur är viktig, därav den uppsjö av olika sammansättningar som finns med mineral, hel o delsyntet och kombinationer av dessa för att hitta det som passar de olika ändamålen.Oljetrycket styrs av oljans viskositet som i sin tur förändras något beroende på temperatur, föroreningar såsom utspädningar av bräslet, sot m.m, samt givetvis av oljepumpens tryck. Min teori är att så länge oljetrycket håller den nivå som man anser vara korrekt i alla de situationer som fordonet ställs inför, och utan att arbetstemperaturen blir för hög eller låg, då har man "rätt" oljenivå. Ifall man har för mycket olja i ett våtsumpssystem riskerar man att vevaxeln "plaskar" runt i oljan, och det i sin tur orsakar onödiga belastningar och sänker prestandan, för att inte tala om att den överflödiga oljan försöker hitta alla tillgängliga vägar ut. Läs läckage och oljedropp. Har man för lite olja så riskerar man att istället tappa oljetrycket vid vissa situationer t.ex inbromsningar eller högersvängar, beroende på hur oljetråget är utformat och var pickupen är placerad i densamma.Vill man vara noggrann vid oljebyte, när man hittat en vettig oljenivå, bör man mäta hur mycket olja man tappar ur, och därefter fylla samma mängd ny olja.Vet inte om det här gör någon klokare, men det är iaf min syn på "rätt" oljenivå. Det finns en hel del andra parametrar att ta hänsyn till när det gäller optimal prestanda, o dessa skiljer sig tex mellan banracing o dragracing, men det kan vi ta en annan gång.mvhJocke Citera
JH July 12, 2009 Report July 12, 2009 Ok, personligen håller jag mig till manualens rekommendationer även i fortsättningen.Vissa funderingar kvarstår ju dock.Varför är experttipset en liter mindre , det måste ju finnas en förklaring till det? Precis som 87GT50 förklarar så kan man ju då utsätta motorn för eventuella risker om man tappar trycket vid antingen för hastig inbromsning, eller tvär sväng. Nu går ju inte en motor sönder för att den tappar trycket i några sekunder, så risken är väl minimal. Vet någon svaret "på en liter mindre". Citera
Ingo July 12, 2009 Report July 12, 2009 Ok så här är det.de flesta oljedunkar rymmer 4 liter,och folk har kommit på att det funkar att fylla en dunk,mer komplicerat är det inte.Skulle tro att med korrekt sticka så ligger nivån inne på godkänt med 4 liter. Citera
JH July 13, 2009 Report July 13, 2009 Ok så här är det.de flesta oljedunkar rymmer 4 liter,och folk har kommit på att det funkar att fylla en dunk,mer komplicerat är det inte.Skulle tro att med korrekt sticka så ligger nivån inne på godkänt med 4 liter. He he, jodå så kan det vara. Fast jag tror säkert någon sitter på kunskapen om en liter mindre.Om det är tips och tricks förbättringar som ges, så är vi många som vill lära oss. Det är ju bland annat det som forumet är till för. Citera
Janne Holm CMC1740 July 13, 2009 Report July 13, 2009 Tycker nog Jockes inlägg täcker upp det mesta Sen har vi ju den ständiga frågan om mineral och syntetolja men det får väl bli en annan tråd igen Citera
Tony.S CMC 2246 July 13, 2009 Report July 13, 2009 24 inlägg på en enkel sak som oljemängd i en bil har man oljesticka och den stämmer, så går jag efter den Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.