AndersH July 17, 2009 Report July 17, 2009 ..har jag. Jag fick renoverat min baxaxel för ett år sedan knappt. Alla lager bytades, för innan så knäckte de till i sidled när man svängde. Inte så skoj när man körde av från motorvägen och helt plötsligt så slogbakändan så att man fick parera med ratten. Inget skoj! Men det är åtgärdat nu. Däremot så känns det inte som att min limited slip- funktion fungerar som den ska. Lamellerna vill inte släppa helt så när man svänger runt i låg hastighet så märker man av det, den låser delvis då vilket låter väldigt obehagligt. Jag har också ett annat symptom, när bilen är varmkörd så knäcker det till nåj skiftar växellägen från P till D och till R. Bilen "hoppar till" och det låter illa. Detta händer bara när jag har kört ett tag.Jag kollade oljorna idag. Växellådsoljan ser fin och fräsh ut och mängden är rätt. Bakaxeloljan var väldigt mörk tyckte jag men även där är mängden rätt.Vad kan detta vara? Är det ett och samma fel? Eller en sådan där j-a kombination av fel så man inte vet var man ska börja (det vet jag inte nu heller iofs) Kan det vara knutkorsen som måste bytas? Men isf borde väl symptomen funnits även när bilen är kall?Någon som har åtgärdat ngt sådant eller har tips på var jag ska börja? Citera
CMC 1061 Berra July 17, 2009 Report July 17, 2009 Ja varför inte kolla knutkors. Tycker det låter som en bra ide. sedan har en så kallade knäppolja i bakaxeln. Det är en liten tillsats som man häller i. För att lammelerna inta ska låta. samt att du ska slippa lite små ryck vid kurvtagning i skta fart. det är då det kan knäppa knaka lite vid sväng. Vilken sjuk beskrivning det blev. Hoppas du förstår vad jag menar.Berra Citera
Per Berglund July 17, 2009 Report July 17, 2009 Bakaxeloljan måste ha LS tillsats.Hällde du i sådan olja?Oftast står det på oljan man köper "Limited Slip" Citera
AndersH July 17, 2009 Author Report July 17, 2009 Jag renoverade inte själv utan fick det gjort av en specialist här i Sthlm. Han sa att det skulle låta en del innan det var inkört, men nu har jag nog rullat 2-300 mil sedan dess,så...LS-olja, är det bara att hälla i? Hur gör man för att tömma bakaxeln, är det sug som gäller? Citera
Per Berglund July 17, 2009 Report July 17, 2009 Jag renoverade inte själv utan fick det gjort av en specialist här i Sthlm. Han sa att det skulle låta en del innan det var inkört, men nu har jag nog rullat 2-300 mil sedan dess,så...LS-olja, är det bara att hälla i? Hur gör man för att tömma bakaxeln, är det sug som gäller?Oj blev visst dubbelpost då Berra skrev samma sak. Om det var en specialist så borde han använt olja med LS tillsats?Enbart själva LS tillsatsen finns säkert hos välsorterad "bilprylaffär" typ Mekonomen liknande.Förr kalla man ju denna tillsats för "Knäppolja" Sk du byta all olja är det sug eller lossa lite på klumpen så det rinner ur. Citera
bosewallius July 17, 2009 Report July 17, 2009 Hej!Du är helt säker att du har en Limited Slip och inte en Detroit Locker?Jag har Detroit Lockers i två av mina bilar och symtomen du beskriverär exakt det samma. Helt normalt för Detroit Lockers men tar en viss tid att vänja sig vid.Mvh Bosse Citera
87gt50 July 17, 2009 Report July 17, 2009 Knäppolja e inte helt lätt att hitta, men kan rekommendera att kolla med lokala GM-handlaren, den kostar en hundring mindre där än hos Ford, och är dessutom bättre än Fords. mvhJocke Citera
AndersH July 17, 2009 Author Report July 17, 2009 Jo det är Lim.Slip med lamellerna. Jag var precis ute och körde lite med mussen. Symptomen kvarstår än så länge. Dvs i kurvor i låg fart knakar och knäpper det, sedan om jag ger plattan i mattan och burnar så låster den inte. Det blev alltså bara ett streck Så det verkar som att den fungerar baklänges Kan felaktig olja orsaka båda dessa symptomen? I vilket fall som helst så blir det oljebyte i veckan. Citera
Janne Holm CMC1740 July 17, 2009 Report July 17, 2009 Skulle nog åka och prata några ord med den som renoverat din bakaxel tror nog inte att ett oljebyte räcker till Citera
AndersH July 18, 2009 Author Report July 18, 2009 Nu har jag talat med "den skyldige". Det ska räcka med att jag häller i "knäpp-oljan" (LS). Så ska det försvinna. Jag undrar dock varför inte han gjorde det när han byggde om den? Om inte det fungerar så skulle jag lämna den till honom så ordnar han det. Så det verkar som att det skulle lösa sig. Det är bara fråga om hur mycket jobb jag får lägga ner på det, som vanligt Det är ju skönt att jag inte behöver betala en ny bakaxel iaf Citera
Gresse July 18, 2009 Report July 18, 2009 Efter knäppoljan kan du prova att åka sakta i cirklar åt båda hållen några gånger så tillsatsen får en chans att sätta sej på lamellerna.När det blir kraft på diffdreven tänderar dom att trycka fast lamellerna har du för klen motor kanske dom inte orkar.Min var precis som du säger:Bytte utväxling och turbin med högre stall så det blev ett lite häftigare tryck på lamellerna,då funkade den.Försöker jag slira(läs står och segar lös hjulen)orkar inte lamellerna hålla i, det blir en sån där skithäftig enhjulare... Gresse Citera
AndersH July 24, 2009 Author Report July 24, 2009 Så var det ihällt knakolja, och det funkar Bakaxeln är helt tyst nu när jag kör sakta och med fullt rattutslag. Väldigt skönt Jag provade att spinna loss en gång och då blev det "bara" spinn på ett hjul. Detta kanske kommer efter ett tag. När den var nyrenoverad, för ca 1 år sedan så låste den sig precis som den ska. Vi får se vad som händer i framtiden.Det här med turbinbyte? Hur funkar det? Jag är inte alls insatt i hur en automatare fungerar med alla dess delar. Vad bilr skillnaden om man har lägre eller högre tryck? För- och nack-delar? Citera
grufman July 24, 2009 Report July 24, 2009 kan avslöja att vi säljer fords knäppolja XL3. Ligger på knappt 100kr för en flaska. Citera
Per Berglund July 24, 2009 Report July 24, 2009 Så var det ihällt knakolja, och det funkar Bakaxeln är helt tyst nu när jag kör sakta och med fullt rattutslag. Väldigt skönt Jag provade att spinna loss en gång och då blev det "bara" spinn på ett hjul. Detta kanske kommer efter ett tag. När den var nyrenoverad, för ca 1 år sedan så låste den sig precis som den ska. Vi får se vad som händer i framtiden.Det här med turbinbyte? Hur funkar det? Jag är inte alls insatt i hur en automatare fungerar med alla dess delar. Vad bilr skillnaden om man har lägre eller högre tryck? För- och nack-delar?Lamellerna är förmodligen förstörda i axeln. Det ska funka på en gång.Turbin ska matchas mot motorns konfiguration, kamaxel, bilens vikt och bakaxelutväxling.Jag rekommenderar att alltid tillverka en turbin efter bilens spec!Aldrig köpa en "universal" för då blir även resultatet mer eller mindre "universal" Kortfattat fungerar en turbin som så att olja slungas mot "turbinvingar" Beroende på diametern på turbinen så börjar turbinen snurra vid ett speciellt varvtal och därmed börjar då hjulen snurra.Stor turbin=lågt varvtalLiten turbin=högt varvtal.Varvtalet då turbinen greppar in kallar man för "stallspeed" och det är detta varvtal som måste matchas in exakt mot bilens alla konfigurationerNackdelen med för hög varvtal(stallspeed) är att det genereras en massa värme och lådan kan börja koka.Hög stallspeed är däremot roligt då effekten kommer ögonblickligen till asfalten när plattan går i mattanFör låg "stallspeed" och bilens effekt kommer aldrig till asfalten när man vill.Bilen blir tråkig och fungerar bara som ett transportmedel.Därför menar jag att en turbin alltid ska byggas för att pricka rätt.Har du en originalmotor behövs sällan en turbin bytas.Turbiner kan däremot bli slappa med åren så en ny turbin kan iallafall ge en ny frisk fläkt i körningen.På Youtube finns en bra film Citera
Tobias CMC1505 July 24, 2009 Report July 24, 2009 På Youtube finns en bra film Tufft!Hade ingen aning om att det drevs med olja på så sätt.Du ser, man lär sig någonting varje dag. Citera
DanielG July 25, 2009 Report July 25, 2009 Dagens LS-tillsats (knäppolja) är "miljövänlig" och åldras mycket snabbare än de gamla. Därav kan behovet av att hälla i lite ny tillsats med några års mellanrum finnas.Vi har haft många samtal om just knäppande och knakande bakaxlar de senaste månaderna... I stort sett alla har löst sig genom att hälla i lite LS-tillsats. Citera
AndersH July 25, 2009 Author Report July 25, 2009 Lamellerna är förmodligen förstörda i axeln. Det ska funka på en gång. Jag har kanske kört max 250 mil sedan bakaxeln blev renoverad med nya lameller. Kan de förstöras så snabbt vid vanlig körning? Om så är fallet så får min "expert" nog sätta i nya lameller då han inte hällde i ngn knäppolja när han renoverade den. Citera
Tommyax July 25, 2009 Report July 25, 2009 Knäppolja e inte helt lätt att hitta, men kan rekommendera att kolla med lokala GM-handlaren, den kostar en hundring mindre där än hos Ford, och är dessutom bättre än Fords. mvhJockeKonstigt, Stig (axle & parts) sa till mig, när jag sa att jag hade GM knäppolja att den skulle jag inte använda.Han rekommenderade Fords knäppolja, i samband med att jag köpte nya lameller till min 9":are./Tommy. Citera
87gt50 July 26, 2009 Report July 26, 2009 Knäppolja e inte helt lätt att hitta, men kan rekommendera att kolla med lokala GM-handlaren, den kostar en hundring mindre där än hos Ford, och är dessutom bättre än Fords. mvhJockeKonstigt, Stig (axle & parts) sa till mig, när jag sa att jag hade GM knäppolja att den skulle jag inte använda.Han rekommenderade Fords knäppolja, i samband med att jag köpte nya lameller till min 9":are./Tommy.Det får stå för honom. Jag kör iaf GMs variant i Explorern, och de vänner jag har som fortfarande åker lamelldiff använder också GMs. För övrigt EXAKT samma flaskor, men den ena svart o den andra vit. Luktar precis EXAKT lika j-a illa. Vad som skulle skilja vet jag inte, förutom ockerpriserna här hemma.Du gör som du vill mvhJocke Citera
Tommyax July 27, 2009 Report July 27, 2009 Knäppolja e inte helt lätt att hitta, men kan rekommendera att kolla med lokala GM-handlaren, den kostar en hundring mindre där än hos Ford, och är dessutom bättre än Fords. mvhJockeKonstigt, Stig (axle & parts) sa till mig, när jag sa att jag hade GM knäppolja att den skulle jag inte använda.Han rekommenderade Fords knäppolja, i samband med att jag köpte nya lameller till min 9":are./Tommy.Det får stå för honom. Jag kör iaf GMs variant i Explorern, och de vänner jag har som fortfarande åker lamelldiff använder också GMs. För övrigt EXAKT samma flaskor, men den ena svart o den andra vit. Luktar precis EXAKT lika j-a illa. Vad som skulle skilja vet jag inte, förutom ockerpriserna här hemma.Du gör som du vill mvhJockeGM:s olja betalade jag dryga 100-lappen för hos Hansen återf. Ford oljan 100 (ordinarie 130) av Stig./Tommy. Citera
DanielG July 27, 2009 Report July 27, 2009 Fords LS-tillsats är gjord för att fungera med fords lameller som har fiber-belägg.GM är för stållameller.Båda fungerar med kolfiberbelagda lameller. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.