Jump to content

Trimma en 351:a till runt 350Hk?


sniffer

Recommended Posts

Jag funderar lite på att trimma upp en Ford Mustang Mach 1 70a med en 351-motor i. Hadde tänkt mig att att stanna på ungefär 350hk. Hur mycket är det man skulle behöva byta ut och meka med då?

Va får man tag i sakerna och va kan det ungefär kosta?

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag kan inte så mycket men har varit i samma sits så jag skriver vad jag vet så får de andra fylla på...

Har du bara en hel del kaptial att lägga ner så lär det inte vara några som helst problem. :)

Vad de brukar vilja veta (de som kan sånt här ) är...

1. Har du komp.mätt alla cylindrar? Värdet?

2. Sen är det till att fixa rätt komp., lämplig kam, insug och förgasare.

3. Kanske byte eller portning av toppar?

4. Om motorn ska rivas så är en balansering på sin plats.

Om du ska köpa nya grejer tycker jag du ska beställa från USA. Mycket pengar att spara så länge dollarn håller sig låg...

Men hur mycket det kostar vågar jag inte säga, beror mycket på vad som behöver göras med din maskin. Hoppas det ger lite ledtrådar iaf.!

Link to comment
Share on other sites

Fokusera inte så mycket på HK utan mer på om du vill ha en motor med mycket vrid eller en som låter "himla gött", dvs varvar mycket......

Kom ihåg att en förändring kanske kräver ytterligare kompletteringar och förstärkningar.

Finns flera sätt att nå en moderat trimningsgrad. Ett strokerkit till motorn oberoende av utgångsläge på kubiktum ger förmodligen mycket kraft för pengarna.

Finns flera firmor som säljer grejer och har erfarenheter, beroende på hur potent motor man vill ha.

Det finns säkert också medlemmar som har rekommendationer när det gäller att stroka, (öka slaglängden).

Link to comment
Share on other sites

Det behövs inte så himla mycket.

Köp bara matchande grejer!

Se exempelvist på Edelbrock "performer"

Börjar på ca 6-7000kr för detta som är ett minimum

2181graph.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Per B cmc538 Var någonstans på edelbrocks hemsida får du tag på dom söta diagramen ? Gillar diagram då man ser va det igentligen ger.

Dom finns under "Technical Information"

http://www.edelbrock.com/automotive/hpgraphindex.html

Tyvärr har dom bara "Performer" diagram där för 351W.

Performer är en "snäll" trimmning men bilen blir ändå lite piggare.

Performer RPM är roligare ! :P

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Kollade på Edelbrocks sida

Dom har ett "Performer RPM Power Package"

Som dom har gjort på en 302:a

Det står att dom här delarna funkar

för 289-302.

Shelby Mustang 289 rättare sagt.

Nu undrar jag om dom funkar för en

vanlig typ A 289???

Och om det överhuvudtaget är lönt??

Link to comment
Share on other sites

Rambo.Du kan använda delarna till din A-motor.Det kittet som du visade har ett ca pris på 30000 sek och då har man ungefär 350 hkr (jag hade det själv förra året) men det är inte bara att köpa delarna och skruva ihop utan hela motorn måste gås igenom och renoveras och då tillkommer det ca 20000-50000 sek beroende på vad som ska göras.Så ska ni ha knuff i en motor börja att räkna från 50000kr.Men det går säkert att lusa med begagnade utslitna delar som ej lirar ihop och komma ner mycket billigare men tag bärgningsförsäkring för det kommer garanterat att stanna.

Link to comment
Share on other sites

Roger

Tack för informationen.

Jag kan inte speciellt mycket om

motorer men det bästa sättet att lära

sig är väl att riva hela skiten....... :)

Då kan man ju passa på att köpa

Power RPM paketet.

Vi får se vad som händer.....

8)8)8)

Link to comment
Share on other sites

Rambo: Jag kan inte mycket om trimning, men tänk igenom noggrannt innan du trimmar. Vid nästan all trimning så får du extra effekt vid höga varv på bekostnad av effekten vid låga varv. Om du kikar på diagrammet du postade sist, så BÖRJAR det vid 2500 varv. Under det har du troligen sämre effekt och vrid än original.

Jag kan inte säga att du gör varken rätt eller fel om du trimmar, det beror helt på vilken körning du tänker använda bilen till.

Link to comment
Share on other sites

Det går att trimma och få ut effekt från början men då tappar man på toppeffekten.Men vi använder ju våra bilar till 95% och glider i och då är inte toppeffekten det viktigaste eller??Som jag sa förut åkte själv med Rpm grejorna förra året och det funkar skitbra men man blir inte rädd när man trampar på fullt, men bilen är körbar och bra ifrån 1000v och uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Per B cmc538 Var någonstans på edelbrocks hemsida får du tag på dom söta diagramen ? Gillar diagram då man ser va det igentligen ger.

Dom finns under "Technical Information"

http://www.edelbrock.com/automotive/hpgraphindex.html

Tyvärr har dom bara "Performer" diagram där för 351W.

Performer är en "snäll" trimmning men bilen blir ändå lite piggare.

Performer RPM är roligare ! :P

Va drar priset iväg med ett Performer RPM paket frågar man ju naturligtvis sig då :) Och va är det du har i din 351w-maskin?

Undrar lite över bra och prisvärda trim just därför jag hadde tänkt riva hela motorn framåt vintern och samtidigt passa på och vässa den en del. Man vill ju även ha något nytt kraftigt att leka med nästa sommar :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Köp inget förän du kollat upp din motor.

Lämna in motorn för kontroll för det är inget du klarar av själv och då får du även en kostnadsbild vad som behöver göras.

Tyvärr är allt motorarbete mycket dyrt!

Räkna kallt med att enbart arbeten går seriöst på över 20.000

Alla som skryter med att dom fått det billigare har antingen fuskat lite eller hoppat över viktiga bearbetningar.

När man ska plocka ut mycket effekt så finns inga genvägar genom att fuska.

Allt måste vara tipp topp.

Själv skulle jag nog göra som ht67 här på forumet gjorde och köpa en färdig NY motor.

http://www.fordcobraengines.com/351W_400Carb.htm

Det går på över 60.000 men det gör det även om du ska göra likvärdigt hemma här i Sverige och då står du där ändå med en begagnad motor.

Hör med honom hur den motorn går för den är helt perfekt för gatan.

Min egen "rova" ligger teoretiskt på minst ca 450-470Hk men jag har inte bromsat den ännu.

Jag har bara jämfört med andra tester och datorprogram så det är väll ganska nära.

Jag har satsat på varvtal och min varvar ca 7000rpm med hjälp av mekanisk kamaxel och Aluminium rullvippor.

Ett Holley Dominator insug med 750 förgasare matar på.

För att klara varvet har maskinen smidda "popup" kolvar och alla stakar är blästrade och balanserade.

Blocket är förstärkt och har 4-bultade överfall.

Tyvärr finnns det då nackdelar med en sån här motor och det är att exempelvist bromsarna inte funkar.

Det behövs en elektrisk vacumpump.

Orginalturbinen är bytt till en 10'' 3000rpm. Orginal går inte alls!

Lådan är förstärkt i flera omgångar.

Sist så var jag tvungen att byta hela bakaxeln.

Nu sitter det en mega Bronco 31splines 9'' axel som har mycket kraftigare banjo och större lager än vanliga 9''.

Så du ser att trimma för mycket för med sig många andra problem!

Ha inte målet för högt och håll dig på en gatvänlig nivå.

RPM kittet ligger på maxgränsen innan man måste börja byta en massa annat.

Link to comment
Share on other sites

Per B cmc538 när man lämnar in motorn på en koll vad menar du att man lämnar in då? Man kör hela bilen till fårdvärkstaden så dom kollar den? Eller skall man behöver lyfta ur motorn och skicka den på koll?

Det dära arbetet du pratar om va inefattar det? Tänkte ju lixom riva motorn och göra det som inte är allt för kompliserat sjävl.

Link to comment
Share on other sites

Jag märker att du är helt grön på det här området och jag tror inte du riktigt förstår precitionsarbetet med en motor.

Lyft ur motorn och lämna den till en motorrenoveringsfirma.

Varför riva motorn när du inte klarar av det själv?

Du kan bara plocka bort allt löst runtom motorn.

Själva Block,vev,stakar och kamaxel finns ingan anledning att riva om du ändå inte har verktyg att kolla upp allt.

Det är mycket komplicerat att kolla upp en motor och det krävs special mätutrustning.

Varken du eller jag kan att kolla upp slitage på vevaxel,cylinderloppslitage,blockets rakhet,uppmätning vevstakar,topparnas slitage,mm.mm.mm

Det är 100-delar som mäts upp och du kan inte själv göra någonting.

Folk som säger att det "syns" hur slitet det är vet inte vad dom snackar om.

Ärligt så tror jag inte ens du kan få ihop den igen med garageverktyg eftersom det krävs både avdragare,momentnycklar och kolvkompress.

Det krävs dessutom ett mekaniskt sinnelag för vad man ska kontrollera och arbetsgång.

T.ex sätter du ett vevlager fel så skär motorn på 1sekund.

Fel moment och du kan smälla av en vevstake och sen är det ajöss med det blocket.

Sånt krävs erfarenhet och det är synd att göra fel på en bra motor.

Släpp tanken på att göra det själv!

Link to comment
Share on other sites

Jaha nu förstår jag mera va du menar. Men trodde inte det skulle vara sådan pression m.m. Har inte grejjat så värst med V8 förut men :?

Har däremot grejjat en hel del med raka 4: or och haft loss topp, kamaxel och så. Har inte heller träffat på så mycket som man behöver massa specialvärktig till. Jag har lyckats lösa det sjävl med lite stål,svets,slip och egen knep. Att man behöver riktiga saker för att mäta komp och så det vet jag men men :?

Mitt insträsse är till stor del motorer och sådant och har varigt ända sen jag va liten. Så en hel del har man ju grejjat med sådant men inte så mycket med bilmotorer och ännumindre V8: or

Link to comment
Share on other sites

Det är egentligen ingen skillnad om det är 4-cyl,6'a eller V8

Den stora skillnaden är om man ska ta ut mer effekt.

Mer effekt=större påfrestningar=högre noggranhet.

Det är där man får fram mer effekt dessutom.

Tex. så kan bara en väldigt noggran synkronisering av förgasaren och ett modernt tändsystem ge väldigt mycket effekt.

Du kanske bara har en dåligt kalibrerad motor?!

Jag har sett motorer som fått 100Hk bara på att förgasare och tändning varit fel.

Ibland är det enklare än vad man tror!

Link to comment
Share on other sites

Det är egentligen ingen skillnad om det är 4-cyl,6'a eller V8

Den stora skillnaden är om man ska ta ut mer effekt.

Mer effekt=större påfrestningar=högre noggranhet.

Det är där man får fram mer effekt dessutom.

Tex. så kan bara en väldigt noggran synkronisering av förgasaren och ett modernt tändsystem ge väldigt mycket effekt.

Du kanske bara har en dåligt kalibrerad motor?!

Jag har sett motorer som fått 100Hk bara på att förgasare och tändning varit fel.

Ibland är det enklare än vad man tror!

Jaså iofs tycker jag den går rätt bra för sin motoreffekt men det skadar alltså inte att åka ut en sväng och skruva lite på förgasaren och se om man kan få den att gå lite bättre? :) Isåfall gör jag en märkning där den stog innan så jag kan ställa tillbaka den om detta va den bästa inställningen.

Sen göra samma sak med tändningen och ser om jag får lite mera kräm som märks annars är det ju bara ställa tillbaka det som förut.

Link to comment
Share on other sites

Ehhh det är inget att skruva på!

Du måste alltså byta munstycken,ändra flottörnivå och eventuellt byta nålar och fjädrar beroende på fögasartyp.

De skruvar du ser på förgasaren är enbart luftskruvar och gör väldigt lite

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...