Jump to content

Undrar...


Gtttggg

Recommended Posts

muskelbil med 300hk öh :think:

min focus har ju mer än det :shh:

nä den kvalar bara in som ny bil med retro look 8)

Iochförsig rätt!

Men de nya får väll betraktas som om den vore en muskelbil då den har 412 hk :thumbup:

Fast egentligen en ärlig muskelbil kommer från 60 talet punkt slut!

"Retro Muscle Car" kanske är mer rätt då! :silent:

Link to comment
Share on other sites

är man på strippen och tittar på alla japs fantaster som har tusen HK hit o dit...så är det inget jämfört med kraften och vridet i en musse

den bara drar o drar..

japsen spikar o hostar till leda...suck!

sportbil är det inte,men muskelbil är det i min bok iaf :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Sportbil är den då INTE, men den är definitivt en MUSKELBIL.

Sen om det är 300hk eller 400hk har ju inte med saken att göra, för som jag ser det är ju alltid utrycket "Americanmuscle" och vad har Amerikanska bilar alltid haft gemensamt? V8! och vad har en V8 oftast? Newtonmeter!

De gamla Mussarna hade inte oftast mer än 200hk, men det är ju fortfarande bilar med över 400nm.

MUSCLECAR :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående skribent, titta på prestandan på gammla bilar (läs 60 - tidigt 70) som kallas muskelbilar... Det finns nog en hel del som inte har mer än 300hk. Har även för mig att jag hört att man ändrat på hur man mäter hästkrafter genom åren, och att det skulle göra att dom äldre bilarna har mindre hästkrafter om man mäter med dagens mått mot vad dom är specade då. Kanske någon som vet mer om detta?

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående skribent, titta på prestandan på gammla bilar (läs 60 - tidigt 70) som kallas muskelbilar... Det finns nog en hel del som inte har mer än 300hk. Har även för mig att jag hört att man ändrat på hur man mäter hästkrafter genom åren, och att det skulle göra att dom äldre bilarna har mindre hästkrafter om man mäter med dagens mått mot vad dom är specade då. Kanske någon som vet mer om detta?

Ja det stämmer de äldre bilarna har mindre effekt.....Självklart sker det utveckling även på motorer.

"förr" mättes effekten rakt på svänghjulet utan att ta med förluster i transmission, avgas eller andra effektförbrukare.

Dåtidens 289 som motsvarar dagens 4.6L har nästan 50% av effekten om man mäter på samma sätt man gör idag.

Men man kan ju inte jämföra då & nu!!

Om du levde 1965 och köpte en mustang som med dagens mått hade ca 150Hk så skulle du tycka att det var ett jäkla drag.

Detta i en tid då normala bilar hade 50-70Hk.

Så är det ju med allt... En Nokia från 90-talet jämför du knappast med en från 2010 :crazy:

Så begreppet Muskelbil sitter mer i generna....Inte mätt i effekt!

Link to comment
Share on other sites

Mustangfolket har talat och muskelbil vinner. Inte sportbil. Jag skulle heller inte kalla bilarna för sportbil så muskelbil är mer passande ord.

Som JanneS skriver, har V8 gott om Newtonmeter vilket vanlig *fourbanger* inte kan slå och ger känslan av hästspark i ryggstödet. ;)

Link to comment
Share on other sites

De flesta verkar överens om att Mustang GT 2005+ är en muskelbil.

Om samma gäller för 2011+ kan ju vara relevant. Tycker man att BMW M3 är en sportbil, då är Mustang GT 2011 i högsta grad också en sportbil eftersom den går jämt i bla. dragrace och på bana. Vem kunde tro det för ett par år sen?? Många har nog inte förstått vilken otrolig bil (och motor) de byggt till 2011, som ligger på en helt ny prestandanivå jämfört med tidigare.

se jämförelse:

Link to comment
Share on other sites

De flesta verkar överens om att Mustang GT 2005+ är en muskelbil.

Om samma gäller för 2011+ kan ju vara relevant. Tycker man att BMW M3 är en sportbil, då är Mustang GT 2011 i högsta grad också en sportbil eftersom den går jämt i bla. dragrace och på bana. Vem kunde tro det för ett par år sen?? Många har nog inte förstått vilken otrolig bil (och motor) de byggt till 2011, som ligger på en helt ny prestandanivå jämfört med tidigare.

se jämförelse:

jo nog har den blivit bättre med mer pulver, frågan är om man gillar det gungit eller styvt

sedan var ju den bilen utrustad med handling package och de tänker nog inte alla på direkt då de köper en ny Musse

så är den sportbil från start eller då man moddat den, isf blir ju alla moddade bilar sportbilar då :think:

Isf är min en sportbil nu med mina moddar då :--

Å hur är det med nya V6:an dåra som körde ifrån den nya 5.0 i slalombanan :think:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...