Jump to content

besiktningsproblem.


pappakeeno

Recommended Posts

Hej, efter tre år på pall bockar vid huset var det idag dags för besiktning!! bilen togs in av mig för fyra år sedan med automat och 289. Nu har den fått ny 5 växlad låda, 408 stroker, 2.5 tums magnaflowsystem ,nya golvplåtar och sist men inte minst ny lime goldlack istället för spring time yellow:-)

Åter till besiktningen, det blev ju några lätta tvåor som otillräcklig bak och parkeringsbroms , nummerskyltslampa, 1st hjulmutter fattades (slarvigt), högt co värde. OCH sen till provkörningen!! vi åker en sväng vid besiktningen och där drar han på och ritar lakrits, tänkte säga att visst är det drag i den men höll tyst, istället säger han hårt - det där är inga 135kw.... ööhh nä kanske inte.Han sa att det där är minst 300 och det är för mycket du måste skaffa "besiktningsmotor eller registreringsbesikta denna motorn eller göra den snällare. Snningen är att den är bänkad till 407hk men det sa jag förstås inte.

Vad göra?? Registeringsbesikta med denna motor, vad innebär det och är det dumt, han trodde inte att det skulle vara några problem eftersom den har skivbromsar fram och dom här bilarna kan ha stora motorer)

Skaffa en besiktningsmotor? (dyrt!)

Går det att slöa ner motorn på ngt bra sätt, det sitter alutoppar och airgap insug och en holley 750 på.

Kanske får göra som på min strypta eu moppe och sätta in en kon stort som ett lillfinger i avgasröret ;-)

/Magnus

post-3974-144839157809_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utan några direkta detaljer nämnda vad det är för motor som sitter i nu osv.... Är det en 408Windsor så är det ju ganska enkelt att stoppa ner en lagom 289a eller 302 framför lådan. Då är ju problemet med för mycket effekt borta. Jag har haft samma problem med min Fox då de knappt klarar av att köra eller starta bilen vettigt ur hallen..

Holley 750 - testa och spärra sekundärspjällen så de inte slår upp max, och se vad det gör.

Att regga om med rätt motor är givetvis bäst men kräver säkert en hel del åtgärder, är nog bra mycket mer vridmoment i din nuvarande maskin än den starkaste som fanns att tillgå för bilen i fråga det specifika året.

Link to comment
Share on other sites

Om du har en MSD 6 eller 7'a eller dylik tändbox så kan du ju stoppa i ett annat varvstopps chip som sätter gränsen vid typ 4000 varv! Kanske byta till en lite sämre/mindre förgasare och åka till en annan besiktningshall! Du kan ju då säga att du tagit bort "trimmet" ock bilen nu inte går bättre än så här! Värt att pröva tycker jag....

MVH

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

Hej Magnus!'

Min är reg. besiktad med annan motor, skivor fram trummor bak. (T31B MOTORN ÄNDRAD)

Dock ska tilläggas att det var gjort innan jag köpte den.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt anser jag att du i avvaktan på att besiktningsproblemen löser sig ägnar tiden åt att skapa en tråd om bilen där du lägger ut mycket bilder och info om bilen!

Håller med föregående talare.:D

Link to comment
Share on other sites

Det var en märklig besiktning må jag säga. Åk till en annan station och säg åt dem att köra försiktigt när de provkör. Säg att motorn är nyrenoverad och absolut inte får överbelastas innan topparna ska efterdras. Var dessutom ödmjuk och lite okunnig om motorer. Mina erfarenheter av de sista 10 årens besiktningar har varit mycket förvånande, dock pga den vänlighet och inspektörernas stora överseende, bara grejerna har skapliga bromsar (handbroms inte så noga) samt friska framvagnsdelar. Uppmaningen att sätta i besiktningsmotor verkar ju inte klokt, då kan de väl lika gärna släppa igenom den eftersom de vet att den kommer att vara i annat skick dagen efter besiktningen, dubbelmoral!

Link to comment
Share on other sites

Dubbelmoral eller inte.

För EJ ombyggt fordon,

Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Ett lätt överslag säger mig att motorn här i tråden blir lite svår att få igenom. Ska man då blåneka och köra med "dum i huvudet" metoden för att få igenom bilen? Min erfarenhet av liknade fall visar att SB´s personal i de allra flesta fall är väldigt medvetna om vad det handlar om. Det är nog inte allt för ovanligt att de till och med har ett intresse för just bilar och även hobbybilar av "vår" kategori.

Att stoppa i en annan motor eller för den delen bygga om en 408 så den håller sig lugn och fin under besiktning ser jag inte som korkat i detta fallet. Bilen blir godkänd i det utförandet den står o befinner sig för stunden. Om du sen ändrar den under perioden tills nästa besiktning är ju på ditt ansvar.

Alternativen blir då ändrat eller ombyggt/amatörbyggt fordon och då blir det lättare att motivera och ändra inför en högre effekt.

Tänk på att det inte behövs så mycket för att kvala in till ombyggt fordon... Du kanske har bytt motor/drivlina, bytt eller ändrat bakaxel så pass så det räknas som byte och satt på skivor fram eller rent av bytt hela bromssystemet. Kolla med SFRO vad de säger - ibland kan den "rätta vägen" ligga närmare till hands än man tror.

För att återgå till uppmaningen att byta motor inte skulle vara klokt... En del visar inte ens tecken när de svänger idag - jag vet inte vilket som tär mest på moralen?

Hur många av de potenta bilar vi dagligen läser om i tidningarna, som har närmare och ibland över 1000hk på bakhjulen kommer direkt från bilprovningen?

Link to comment
Share on other sites

Alltså rörde det sig om en vanlig kontrollbesiktning,så var det lite märkligt att bilprovaren ens låtsades om effekten..

men allt kan hända givetvis..

har fått för mig att Unga män blir lite styvmoderligt behandlade när det gäller effekten jämfört med gamla gubbar som kommer in med monsterbilar..

men eljest är ju ett bra tips att döda andrasteget,och eventuellt begränsa maxgas en bit ner..

Link to comment
Share on other sites

Oj då, 1096 ! Du fick aldrig bli ordningsman i skolan va? ;)

Jodå flera gånger, alltid kul och argumentera lite bara... inget illa menat. :P

Men om vi går upp lite i texten... läser byte från automat till 5 växlat - är det inte även så på äldre fordon att byte från automat till manuell eller tvärt om - kräver ny regbesiktning. Eller i allafall ändring av regbevis.

Sen är det säkert som föregående skriver att är det en yngre förmåga som kommer in med "lite väss" så är det tjurigare.... Sist jag provade sa man bara att det var på mitt ansvar och egentligen ny regbes som gällde.... Problemet är ju inte bilprovningen - utan när det väl händer nåt....

Link to comment
Share on other sites

Kul att min besiktning berör, men nån duvunge är man ju inte med sina snart 38 år ;-) så det kan ju inte ha berott på det. Jag höll mig mest i bakgrunden och sa egentligen inget alls, men visst var han tjurig, öppnade tex motorhuven och stirrade på motorn och sa sen Aha...

Visst är det värt att prova alla tips som att begränsa andrasteget och varvtalsbegränsa motorn ,eller ngn kanske är sugen på att köpa motorn eller byta mot en lagom trimmad 302. Målet med motorn när jag köpte den var inte 400 även om det är kul, utan jag beställde en 351 med 300+ som sen fick ett stroker kit för att jag fick det så billigt och sen så åkte upgrade paket på av bara farten...;-)

För att ge lite historia om bilen så köptes den 2007 från Californien av mig, köpte den så att säga "grisen i säcken" på¨ebay fast jag blev faktiskt väldigt nöjd , allt han sa och inte sa stämde faktiskt. Det enda stora i rost jag fixat är golven och cowl plåtarna,

Han som lackade bilen sa att det var en av dom fräschaste 60 talare han sett när han lackade den för 2 månader sen och det är ju kul.

Övre bärarmarna är bytta och nya 620 performance fjädrar sitter på, till bakvagnen ligger ett par 5 bladiga performance "reverse eye" i garaget och väntar på att bli monterade. Har även en ny "8 trac loc 4-spider limited slip 3:55" som skall sättas på.

Växellåda är en T5 m7003z och kopplingen är en centerforce och Mc leod hydrauliska urtrampningslager. det är väl i stora drag vad som är gjort med bilen, skulle ju vara kul att få på allt som ligger hemma men efter besiktningen blev man inte så värst motiverad.

Hoppas nu på shysst väder så man kan åka till Västerås iallafall. Tänkte lägga upp lite bilder på bilen men datorn på jobbet fixade inte det(kan inte bero på mig:-I)

/Mangan

Link to comment
Share on other sites

Tänkte lägga upp lite bilder på bilen men datorn på jobbet fixade inte det(kan inte bero på mig:-I)

/Mangan

Ja, j-vla datorer:cool: Men det är så sjukt att man ska behöva be en stilla bön innan bes. så man får rätt snubbe.

Link to comment
Share on other sites

Men det är så sjukt att man ska behöva be en stilla bön innan bes. så man får rätt snubbe.

Det är väl ändå inte besiktningsmannens fel att bilen inte uppfyller gällande bestämmelser !

Har själv belagt bilar med körförbud på grund av för stora motorer.

Har sett många skräck exempel på hur "hemmafixare" tycker det kan se ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ställ ner tändningen, i värsta fall skifta plats på 2 tändkablar, sätt varvstopp till 3500rpm eller ändra länkaget på förgasaren så att det inte öppnar fullt, och låtsas som det regnar. Kör sen in o försök igen på en annan station. Frågar de om varför du inte fick igenom förra gången, så ställ dig frågande du med... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag testade att koppla bort andra steget på förgasaren men tycker inte att det märks något , för att jag säkert gör fel!!!!! Jag kopplade bort den lilla länkarmen som sitter till andra steget och provade efter det så satte jag ett buntband som höll fast armen men det går ju för fullt ändå.

Hur mycket skillnad märker man???

/Mangan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Oj oj oj oj!!! Ni har verkligen gett mig gråa hår, svårt att sova, stressvarning, ja, kalla det va ni vill, men GISSA om JAG var närvös när jag skulle besikta min 67:a med KRAFTIGT ombyggd motor, KRAFTIGT fetare-däck-som-tog-i-skärmkanterna-överallt-däck.... ja, jag var mer nörvös än att gå till tandläkaren som både är läskigt OCH dyrt PLUS att det ofta gör ont! Ja, hursomhelst blev jag närvös när jag läste detta inlägg om att byta motor och allt där runtomkring..

hursomhelst, här är MIN historia:

Åkte till besiktningen med klump i magen, fast jag kollat bilen 1000 gånger...jag visste att bromskontakten var ganska dålig, men med lite buntband grova ord och lite milt våld så fungerade den...ibland. Hade även bytt blinkers relä som dagen före hade gett upp och bara blinkade en gång varpå den bara dog och blinkersen sluta fungera. När klockan började närma sig ödes tiden så backade jag ut ur garaget och började smyga iväg. Fick då en flashback som sa till mig...provbromsa! provbromsa! ja, ja....de fungerade sååå bra! KOLLA HANDBROMSEN!! jaaaa..deet är lugnt.. IIIIIIIGH!!!!!!! Va f-n?! Meh!!! Det gick inte å få tillbaka handtaget!!!!!!! Men va F-N!!!! Dök ur bilen och in under...nä, allt såg ok ut. kollade handtaget, wiren, och DÅ! såg att den fastnat i wiren till fläktspjällen...PUH!!! sååååå...nu då!! Åkte till besiktningen så vackert...checkade in, väntade...väntade....väntade...(kändes som en evighet!) TILLS! mitt reg. nummer kom upp på tavlan. Hjärtat slog i 200....bilen startade...rullade försiktigt fram till porten, lade i växellådan i "P", klev ur bilen och..."-Hej hej" sa jag glatt.. -hmmm, ja, hej... sa en röst. OJ! det var en mycket allvarlig man i övre medelåldern, säkert en gammal polis, kändes det som. -GRATTIS! då blir det väl spanska flaggan på rutan idag då!, tänkte jag.. han var myyyyyyyyyyycket noggrann och kollade allt! Det tog flera timmar kändes det som. Sen sa han: - öh, du...bromslyset funkar inte! Jag svarade snabbt.... -"Ja, jag förstod nästan det, ah, du vet gamla bilar, jag kollade den igår och då funkade den...man jag skall byta den till en bättre modell nu." Tiden gick....han kollade ALLT! tillslut sa han: -"Hoppa in så åker vi en sväng" *GLUP* tänkte jag....nu kommer domen mot mig! men han körde ut....gasade lite, nä mycket, och bilen accelererade KRAFTIGT och HÖGLJUTT! han parkerade och sa, "Så där ja...."

Vi klev ur bilen...in på "kontoret"...han sa....INGENTING....skrivaren rasslade till och besiktningsprotolkollet kom ut. Då sa han: Jaha, ja...det så bra ut det där..men du får byta bromskontakten så blir det bra!" FYYYY F------N vad jag blev lycklig! Så mycket att oroa sig för men det enda jag fick nerslag för var den där sketna bromskontakten! SÅ.....summa summarum: JAG klarade det idag! och jag tror att det borde du oxå göra! Säg bara som sagt, kör försiktigt, motorn är inte inkörd än.

Och visa att du är underlägsen, visa att du är okunning...men inte dum!, gå ifrån när han kollar bilen, ta en kopp kaffe eller nåt, så går det nog bra!!!

LYCKA TILL!!!

Sorry om det blev lite mycket text här, men jag vile bara skriva av mig för jag e sååå glad!

Link to comment
Share on other sites

Stoppa in strypningar mellan headders och avgassystem. Jag täpper igen med en plåt i vardera rör som det är borrat 3st 10mm hål i. Jag gör det för att få ner ljudnivån då jag besiktar men jag kan garantera att motoreffekten sjunker drastiskt. Enkelt och billigt:D

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...