Jump to content

Hjälp med val av avgassystem


Jonas_76

Recommended Posts

Ska till och köpa ett dubbelt avgassystem till min 66:a med en idag helt original 289 med 2 portare och enkelt avgassystem.

Men vilket ska jag välja? Är väl egentligen ute efter så mycket muller som möjligt så ett dubbelt 2" i originalstil blir det inte.

Jag väljer mellan Flowmasters 2,5" system eller Magnaflows 3" men det kanske finns fler? Tyvärr är ju Magnaflows system kryssade.

Är det dumt att montera ett för stort på en original bil? Vill ju inte att den ska tappa effekt heller.

Headers kommer att köpas senare så det ska monteras mot orginal grenrör än så länge ska väl också tilläggas.

Och bygga eget blir det inte så såna förslag behöver jag inte :)

Link to comment
Share on other sites

Detta är populärt ämne här! :)

Fattar inte varför svenskar gillar "oljud"?? :)

Muller får du inte överhuvudtaget över 2.5'' utan smattrande fiskebåt är mer korrekt beskrivning.

Power Meet raggar varning!

Flowmasters får du tinitus av efter motorvägs körning. Det sågar jag direkt.

2.5'' är för stort för original 289'' och gör inget för effekten...kan faktisk sänka effekten.

Men kan ju låta okej enligt klippet nedan.

Magnaflow är det som ger skönt ljud med okej muller som man står ut med

Tänk på att en liten 289a har lite svårt att mullra...Storleken på motorn har faktiskt betydelse här! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Detta är populärt ämne här! :)

Fattar inte varför svenskar gillar "oljud"?? :)

Muller får du inte överhuvudtaget över 2.5'' utan smattrande fiskebåt är mer korrekt beskrivning.

Power Meet raggar varning!

Flowmasters får du tinitus av efter motorvägs körning. Det sågar jag direkt.

2.5'' är för stort för original 289'' och gör inget för effekten...kan faktisk sänka effekten.

Men kan ju låta okej enligt klippet nedan.

Magnaflow är det som ger skönt ljud med okej muller som man står ut med

Tänk på att en liten 289a har lite svårt att mullra...Storleken på motorn har faktiskt betydelse här! :)

Ja alltså missförstå mig rätt. Nog vet jag att jag inte har någon 390 under huven men visst kan en 289 mullra. Det gör den ju redan nu med enkelt system även om det är väl diskret. Det låter ju inte Volvo b20 om dom :)

Ang oljud så vet jag inte om jag kan kalla det för det, Finns inget skönare ljud enligt mig och motorväg åker jag aldrig.

Jag har en V70 som jag åker i om jag vill åka tyst så när jag sätter mig i Mustangen ska det låta, sån är jag :)

Sen menar jag inte att den ska låta som en gammal pilsnerhink med raka rör, det ska absolut vara "rätt" ljud men jag har också suttit och kollat på diverse youtube clip och jag gillar ljudet från Flowmastern.

Link to comment
Share on other sites

Det blir mycket avgaspulser i ett stort avgassystem som 3'' så därför menar jag att muller blir det inte.

Mer "bluddrigt"

Och som sagt vill man ha oljud välj Flowmaster....En variant till att montera på ölburkar. :D

Smaken är som tur är som baken och man gör givetvis som man vill.

Oljud eller välljud!!!

http://www.youtube.com/watch?v=uRKVi9smL_I

Link to comment
Share on other sites

Jo det var det jag var lite rädd för när det gäller 3" så jag håller mig nog till 2,5"

Ang ljudet i klippet är det ju ungefär som han säger lite svårt att få exakt bild när det sitter direkt på en motor och i det fallet även en mycket större motor än vad jag har.

Men jag måste nog säga att jag gillade flowmasterljudet bättre på tomgång, på lite varv var det väl inte någon jätteskillnad.

Och är det så att man blir missnöjd eller tröttnar är det väl inte värre än att man byter själva dämparna :)

Men han slog ju huvudet på spiken med komentaren "if youre going for the street rod style mufflers, you want the Flowmasters. If you want something thats quieter for alot of the cars that are made these days you get the Magnaflow"

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan man tillägga att ljudet ut från enbart ljuddämpare utan rörsystem blir helt annorlunda än när det byggs ihop med avgasrören på bilen.

Det är ganska så mycket rör (längd) från ljuddämparna till slutändan och det är lika mycket där, som i ljuddämparen, det

slutliga motorljudet skapas. De långa rören bygger upp resonans-ljud, och ju grövre dom är dess mer resonans skapas..

Hade ljuddämparna suttit i slutet av systemet hade det inte alls låtit likadant som det gör nu när dämparna sitter i mitten på systemet.

I ett orginal dual 2 1/4" system blir de mindre resonans men man har fortfarande ett V8 muller.. Amerikanarna brukar kalla orginal systems motorljud för 'School Sound'..

Ett 2½" sysytem har mer/större resonansljud.

"Nackdelen" med ett för högt resonasljud är som Per påpekar är att det inte bara låter mer ur rören baktill på bilen

utan resonansen fortplantar sig även in i bilens kupé med egensvängningar i luften vid varvtal mellan sådär 2500/3500 vilket kan bli jobbigt vid långkörning.. = "lomhörd".. men visst ska det ändå låta om bilen och höras att det är en MuscleCar.

Ett 3" system har naturligtvis ännu större resonans ljud.. det är inte så många som bygger ett sådant system på

Gammel-Mussen.

Sedan är det också en viss skillnad på motorljudet (vid lägre varvtal oavsett system) mellan en orginalmotor och en med lite trim.

Om du vill ha ljud med högre ljud o resonans så väljer du ett 2 1/2", självklart.

Link to comment
Share on other sites

Köpte mitt dubbla 2,5" från hansen racing, gick på 4500:- med "öppna" ljuddämpare, minns inte men tror att det var flowmaster?, låter en hel del iaf, riktigt fränt ljud frän min cleveland MEN jobbigt på långväg (har ljuddämpat lite i skuffen med 10" bas med tygklädda skivor runt skuffen, basen hörs dock knapp med bilen igång...) och inget för den blyge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 years later...
On 2011-07-21 at 19:45, Per Berglund said:

Detta är populärt ämne här! :)

Fattar inte varför svenskar gillar "oljud"?? :)

Muller får du inte överhuvudtaget över 2.5'' utan smattrande fiskebåt är mer korrekt beskrivning.

Power Meet raggar varning!

Flowmasters får du tinitus av efter motorvägs körning. Det sågar jag direkt.

2.5'' är för stort för original 289'' och gör inget för effekten...kan faktisk sänka effekten.

Men kan ju låta okej enligt klippet nedan.

Magnaflow är det som ger skönt ljud med okej muller som man står ut med

Tänk på att en liten 289a har lite svårt att mullra...Storleken på motorn har faktiskt betydelse här! :)

 

 

En fråga på det här, Per.  jag har ett hemmabygge av system och rör, två pipor ut ca 2", dubbla ljuddämpare, just för att det inte skal andas raggarträff! Temabygget startar med heders från en 05-06 mustang.  Lite trångt att byta stift och till snäckan, men det funkar.  Den tråkigheten gjorde att det länge läkte mellan flens grenrör och avgas.  Fel vinkel.  Förra veckan släpet vi ned hela skiten, baxade om det och tätade upp systemet.  Blev döskönt, tysts och så där lite ärtigt mulligt som 289:or skall vara,,,dessutom avhjälpte det en massa avgassmällar och att motorn liksom tog omtag vid gaspådrag(harklade sig),,,,  super!, men i samma veva två dagar senare går bilen skit, har ingen tomgång, varm bluddrar den hemskt, går ned på 6-7 burkar och svart-ryker.  Hör dessa problem ev ihop.  jag har nu ställt tätning, bytt ingator, sätt till att den har tolv v, bytt stift, kollat allt vakuum men no.  Den går lite bättre hänger med betydligt bättre, men ivl när varm gärna sluddra, blir liksom sur och svart-ryker ibland(bara ibland)  stinker soppa!  jag är helt över, det jag har kvar är mvakummodulatorn i lådan, som ev kan skicka olja åt fel håll, men det är mitt sista halmstrå, sen kom jag och tänk på läckan i avgassystemet?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Alin92 said:

En fråga på det här, Per.  jag har ett hemmabygge av system och rör, två pipor ut ca 2", dubbla ljuddämpare, just för att det inte skal andas raggarträff! Temabygget startar med heders från en 05-06 mustang.  Lite trångt att byta stift och till snäckan, men det funkar.  Den tråkigheten gjorde att det länge läkte mellan flens grenrör och avgas.  Fel vinkel.  Förra veckan släpet vi ned hela skiten, baxade om det och tätade upp systemet.  Blev döskönt, tysts och så där lite ärtigt mulligt som 289:or skall vara,,,dessutom avhjälpte det en massa avgassmällar och att motorn liksom tog omtag vid gaspådrag(harklade sig),,,,  super!, men i samma veva två dagar senare går bilen skit, har ingen tomgång, varm bluddrar den hemskt, går ned på 6-7 burkar och svart-ryker.  Hör dessa problem ev ihop.  jag har nu ställt tätning, bytt ingator, sätt till att den har tolv v, bytt stift, kollat allt vakuum men no.  Den går lite bättre hänger med betydligt bättre, men ivl när varm gärna sluddra, blir liksom sur och svart-ryker ibland(bara ibland)  stinker soppa!  jag är helt över, det jag har kvar är mvakummodulatorn i lådan, som ev kan skicka olja åt fel håll, men det är mitt sista halmstrå, sen kom jag och tänk på läckan i avgassystemet?

Nej finns ingen anledning till att avgassystem skulle ge dom symtomen

Problemen du beskriver finns en massa orsaker till.
Oftast tändningsrelaterat

Fråga vad är "Ingator"??

Om du menar "Ignitor" så har du en orsak där....Sämsta tändningsmodul som finns på denna jord!!!   Börja med slänga in brytare och provkör!

Innan du gör nått annat över huvud taget så måste du kontrollera TDC.....Alltså när 1ans kolv är påväg upp i kompressionsläget kontrollera att märkningen TDC stämmer när kolven når i topp

Inte ovanligt att utsliten kamkedja kan ha hoppat när ett fel kommer så plötsligt!!

Stämmer kolven mot TDC så kan du gå vidare och byt ut Ignitor
 

Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, Per Berglund said:

Nej finns ingen anledning till att avgassystem skulle ge dom symtomen

Problemen du beskriver finns en massa orsaker till.
Oftast tändningsrelaterat

Fråga vad är "Ingator"??

Om du menar "Ignitor" så har du en orsak där....Sämsta tändningsmodul som finns på denna jord!!!   Börja med slänga in brytare och provkör!

Innan du gör nått annat över huvud taget så måste du kontrollera TDC.....Alltså när 1ans kolv är påväg upp i kompressionsläget kontrollera att märkningen TDC stämmer när kolven når i topp

Inte ovanligt att utsliten kamkedja kan ha hoppat när ett fel kommer så plötsligt!!

Stämmer kolven mot TDC så kan du gå vidare och byt ut Ignitor
 

Jo jag har fattat att det företaget är lite si så där på kvalitet och absolut var min gamla körd, för jag kopplade en bredvid och buntbandade fast, bara för att se och fatta och då funkar det, i varje fall  ganska ok, byter jag tillbaka så är det tokstrul.  Nu är det mest det faktum att jag inte har någon stabil tomgång och att då varm så sjunker tomgången och att hela systemet verkar bli surt.  inte hela tiden men ibland, tex ibland så puffar den svart sot och obrända ångor, som då bilen står en stund gör det omöjligt att vara i närheten.  Bara att byta kläder etc.  Det är där jag är lur på att det även kan vara Vakum modulation i lådan, som pumpar olja åt fel håll, för från motorn kommer det inte, där är nivån stenhårt fast.  Den kokar inte heller.  men jag skall ta dig på orden och jaga reda på ett brytarsystem eller alternativt och mer pålitligt brytarlöst dito.  jag har ju inte kvar originalet/förjde inte med i köpet.  Tack.  Jag frågar för det är så surt att fixa något och då är det bara att ta tag i nästa.  Tålamod, vilket inte är min starka sida, prövas av mustang.

Link to comment
Share on other sites

Bara plugga modulatorn vid förgasaren och testa.

Känns ändå långsökt då det är ovanligt plus att du skriver att det "stinker soppa"
Om motorn suger i sig lite automatolja är knappt nått som märks i förbränningen.....Det förbränns bara.
Automatolja kan inte komma in i sådan mängd att det skulle "dränka" och döda stiften.
Du skrev dessutom att det kom plötsligt

Återigen hela tändsystemet ska ses över och först kolla att TDC stämmer

Egentligen efter TDC kontroll måste du även "komptesta" alla cylindrar vilket är smartast att göra när du ändå drar ur stiften
Utan kompression ingen "bang".....En ventil kan ju ha bestämt sig för att dela på sig och lämna motorn helt!  Inte alls ovanligt!

När komptest är klart så sätter du in nya NGK tändstift. 

Innan du sätter på tändkablarna skall du Ohm mäta varenda en....Mycket vanligt det blir ett brott

Sedan bara gå vidare mot fördelaren och kolla locket och rotor noga

Därefter kan du börja testa tändningen och att Ignitor funkar...Du har väll kollat att ignitor får 12V och inte 9V från resistanstråden?
 

Link to comment
Share on other sites

Då backar jag bandet lite. Om man nu inte vill ha högt ljud utan mer dovt,  vad kan vara lämpligt då? Har dubbelt system,  std 289:a. Idag ger det lite för högt ljud. Vill kunna köra iväg på en morgontur utan att väcka gamlingarna på hemmet

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Speedwell67 said:

Då backar jag bandet lite. Om man nu inte vill ha högt ljud utan mer dovt,  vad kan vara lämpligt då? Har dubbelt system,  std 289:a. Idag ger det lite för högt ljud. Vill kunna köra iväg på en morgontur utan att väcka gamlingarna på hemmet

Inte väcka grannarna? Köp en japs å inte en mustang 🤣

Sen är det väl allmänt så att ju mer dämpning man tillför, desto mer mottryck får systemet och tappar till slut effekt. Alternativet är att köpa en nyare musse med modern dämpning. Har hittills inte hört en 60-talsmusse med tyst gång. Jag kör dubbla 2½ tum, ljuddämpare från biltema och headers och min är definitivt inte tyst...

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Getaway sthlm said:

Inte väcka grannarna? Köp en japs å inte en mustang 🤣

Sen är det väl allmänt så att ju mer dämpning man tillför, desto mer mottryck får systemet och tappar till slut effekt. Alternativet är att köpa en nyare musse med modern dämpning. Har hittills inte hört en 60-talsmusse med tyst gång. Jag kör dubbla 2½ tum, ljuddämpare från biltema och headers och min är definitivt inte tyst...

Nejdå varken japan eller nyare Mustang. Har redan en tyst Mecedes och en riktigt högljudd VW med fyrpipigt Abarth-system. Men någon på detta forum borde väl ha något mer tips om anständig ljudvolym.

Link to comment
Share on other sites

Köpte själv ett "original" system från NPD till min 70 med 302 och är helnöjd ! Kan starta och köra mitt i natten utan att störa omgivningen. Och det bästa var att det passade utan problem !

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...