Jump to content

Hjälp! Min bil är hemma utan original title!


Recommended Posts

Hej ni på Mustangklubben.

Jag har hamnat i klistret ock kommer inte loss. Jag har importerat en Ford Mustang 1966års mod. Den kommer från USA och Maine. Den är intagen genom en importfirma som skulle ordna allt. När jag skickat in alla papper, som jag fått, till ursprunsregistret på Transportstyrelsen så får jag svaret att Vehicle Registation är en kopia. Hur skall jag kunna bevisa att det var den Registrationen jag fick? Susanne Wolf som har ärendet vägrar att gen med sej. Och att försöka få en avskrift från vägverket i USA vet jag inte alls hur man hantera.Jag har ju ALLA andra papper på bilen, som köpekontrakt,instruktionsbok och alla. Även bilen står här och väntar. Själv har jag inga högre skolor eller språkkunskaper. Kan utterst lite engelska. Meningen är ju att jag skall bli medlem här men jag har ju ingen bil jag får köra med än. Tror ni det är möjligt att få en avskrift av Ursprugs-Registrationsbeviset från staten Maine? Eller finns något annat sätt att få Ursprungskontroll?

Drömmen om denna bil har jag haft se'n jag var 20 år och är i dag 74 år. Alltså har jag väntat i över 50 år. Att ha sålt huset har jag haft råd att köpa den. Skall både min dröm och alla pengar gå förlorade på detta sätt?

HJÄLP.

Mvh: Evert Strandell

evan@hotmail.se

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Fasiken va tråkigt!

Jag har flyttat din tråd till under "Generella frågor" jag tror fler ser den där.

Bytte även rubriken så alla ser vad det gäller direkt.

Hoppas någon kan hjälpa dig få fram original handlingarna för dom måste du ha som jag förstått det.

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Oj tråkigt!

Men tyvärr hört detta dilemma flertal gånger.

En ägar "title" är det du behöver så du måste gå vidare via importfirman om det är dom som hjälpt dig med inköpet?

Eller om du på annat sätt kan få tag på tidigare ägare i USA?

Blir det en återvändsgränd står du tyvärr med en bil som inte kan registreras.

En åtgärd annars är att leta fram en till 66a som inte kan räddas från renovering och fysiskt flytta över chassi numret till den nya bilen.

Men hoppas någon kan hjälpa dig få tag på original title! :think:

Link to comment
Share on other sites

Mycket trist.......... och nu när det är högsäsong och allt

Men nog måste det ju gå att ordna upp på ngt sätt

Helt klart måste ju importfirman som sagt ha ett ansvar och måste hjälpa dig med detta

I första hand ligga på dem och beskriva ditt problem för att få hjälp

Importfirman borde ju veta vad som gäller och vilka papper som krävs

Link to comment
Share on other sites

Du får gå på importfirman. Det ligger ju på deras ansvar att alla papper är i ordning. För varför skall man annars anlita dem?

De finns väl på plats i usa så de får väl ordna fram original title till dig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt en svensk firma. Han har varit i kontakt med sälgaren, säger han, som har hittat ett äldre registrationsbevis som han skall skicka. Detta kan kanske lös problemet. Jag hoppas, men vi får se.

Mvh: Evert

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Lite förtydligande när det gäller ansvarsfrågan som även andra som har import tankar bör tänka på!

Bara för att man anlitar en firma som tar hand om importen så är det inte alls säkert dom har ett juridiskt ansvar när det gäller själva bilköpet.

Vissa företag lägger upp det som så att man enbart hjälper till med transport och förtullning och inget annat.

Firman har inget ansvar över att en "title" följer med bilen.

Då är det personen som är köpare som har hela ansvaret för bilen som sådan när det gäller registrering och annat!

Det är alltså allra bäst att köpa bilen av en importfirma för att slippa hamna I denna situation!

Innan man gör någon ekonomisk transaction ska man också se till att man har agar "title" I sin hand.

Och man ska aldrig betala förskott utan "Cash On Delivery" är det som gäller!

Vill importfirman absolut ha pengar I förskott så går det att lösa på andra sätt så som exempelvis med en "bank garanti"

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej

Den som importerade min bil ( från Texas ) fick samma problem som du har.

Speditören måste visa orginal title för att få skeppa ut bilen från USA för att säkerställa att bilen inte är stulen.

I mitt fall var det speditören som slarvat bort orginal title.

Man kan inte få en ny orginal title det är ju lite det som är vitsen med orginal.

Däremot kan man få en certifed copy istället som skall vara ok att använda för ursprungs kontroll i Sverige.

När jag tittar på vilka som skrivit på min certified copy ser det ut som att det är Ford handlaren som han köpt bilen av som fixat detta papper.

Jag kommer ihåg att han berättade att han hade stora problem och att det tog lång tid innan han fick denna certified copy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter att fått en ny avskrift av ett äldre ägarbevis så gick mussen äntligen igenom ursprungskontrollen. När jag sedan registreringsbesiktigade bilen fick jag för hög tjänstevikt så vikten som kvar till Bruttovikten räckte inte till fler än två sittplatser inkl. förarplatsen. Jag var då och fick bilen omvägd. Då sänktes tjänstevikten men jag har fortfarande inte plats för mer än två, föraren inräknad. Vad detta kan bero på har jag ingen aning om. Han sa på bilprovningen att "antal platser kollar väl inte polisen". Nej kanske inte. Men om det händer en olycka? Ett försäkringsbolag skulle aldrig gå med på att jag har för många i bilen.

Är det verkligen inte fler än jag som råkat ut för detta?

Link to comment
Share on other sites

Väldigt vanligt att det är registrerat med 2 passagerare.

Men ärligt att åka 4st Vuxna i en Mustang är ett cirkusnummer så ställ dig frågan om det är värt besväret!

Går åka 2st vuxna + 2 barn så i det fallet kan man banta bilen så gott det går även om det är svårt.

Töm tanken men ställ tankmätaren på full så är du hemma! ;)

Link to comment
Share on other sites

Väldigt vanligt att det är registrerat med 2 passagerare.

Men ärligt att åka 4st Vuxna i en Mustang är ett cirkusnummer så ställ dig frågan om det är värt besväret!

Går åka 2st vuxna + 2 barn så i det fallet kan man banta bilen så gott det går även om det är svårt.

Töm tanken men ställ tankmätaren på full så är du hemma! ;)

Ja Mustangen den äldre är ju som en Porsche, Det finns ett baksäte men det är till för väskor o annat trevligt! och några små får man in.

Link to comment
Share on other sites

Fastback brukar ju alltid få en passagerare, men häromdagen så kollade jag en cab och en fastback på "fråga på annat fordon" och där hade cab'en en pass och fastbacken tre - så det är en ren happening vad det blir...

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig! Ett lotteri är vad det är. Min 95a får bara ha en passagerare men tittar jag på likadana bilar så finns det såna som har 3 pax.

Frågade ansvarig på bilprovningen, hans svar var att det är upp till enskild besiktningsman (om vikten tillåter) att bedöma om sätet går att använda....

Lycka till!

Och kul att du äntligen fick igenom bilen!!

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst denna tråd kollade jag mitt eget registreringsbevis. Döm om min förvåning då det stod att bilen är registrerad för förare och en passagerare. Har inte reflekterat över detta tidigare. Men bilen har ju ett fullstort baksäte, t.o.m. med säkerhetsbälten.:confused: Frågan är vad som händer om olyckan är framme med fler än två personer i bilen.:(

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig! Ett lotteri är vad det är. Min 95a får bara ha en passagerare men tittar jag på likadana bilar så finns det såna som har 3 pax.

Frågade ansvarig på bilprovningen, hans svar var att det är upp till enskild besiktningsman (om vikten tillåter) att bedöma om sätet går att använda....

Lycka till!

Och kul att du äntligen fick igenom bilen!!

Det kan inte vara möjligt att det är på det viset! tror nog dom ska läsa på paragraferna en gång till då! Kan aldrig liga på en besiktnings man att bedöma detta! Dom måste ju se till va den är typad för innan!

Men när det gäller fastbaken kan jag förstå att en del kanske bara får en eller 2 passagerare, då denna va tänkt till 2 fär dom finns ju 2+2 oxå! eller är jag ute o cyklar!

Link to comment
Share on other sites

Importerade min 67:a coupe från USA förra året och kollade mitt regbevis och där står det "4 passagerare" .

När jag registreringsbesiktigade bilen så klagade han på att den lät för mycket, jag stod på mig och höll inte med, sa att den inte låter mer en en ny italiensk sportbil. Okej då sa han och bilen gick igenom, verkar vara väldigt godtyckligt.

Link to comment
Share on other sites

Importerade min 67:a coupe från USA förra året och kollade mitt regbevis och där står det "4 passagerare" .

När jag registreringsbesiktigade bilen så klagade han på att den lät för mycket, jag stod på mig och höll inte med, sa att den inte låter mer en en ny italiensk sportbil. Okej då sa han och bilen gick igenom, verkar vara väldigt godtyckligt.

Hur gör du med den i mitten då? Har för mig att jag läste någonstans på vägverket eller liknade att om det finns plats för fler en 2 st i bak för denna 3:e bara åka i bak om det finns bälte till alla! Men det kanske inte finns bälten i bak på 67:or Men finns det inga bälten o soffa fram brukar det stå 5 + 1 men inte i alla.

Men sätter du 3 stora i bak + 2 i fram torskar du i alla fall på total vikten om du skulle ha oturen. 5 st * 90 kg =

450 kg

I min bil får jag ha 3 passagerare, men sätter jag in 3 full viktare har jag över lass

nackabosse du tolkar helt rätt Föraren är aldrig passagerare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bälten för 3 st bak. Du har rätt i att totalvikten blir för mycket med 5 st rediga karlar i bilen. Tjänstevikten är på 1440 kg och totalvikten på 1730 kg. Så tillsammans får väga max 290 kg tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Kollade mitt regbevis. Detta säger "Antal sittplatser inkl förare är 4 ". Hittar inga andra uppgifter på min -67. Tog in den från USA 2010.

Samma på min 67:a, 4 sittplatser inkl förare. 1430kg skattevikt och 1730 totalvikt

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...