Jump to content

Mest hästar i en Mustang


Stig

Recommended Posts

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej alla

Håller på att bygga min motor nu!

Så vet inte effekten än men har hela performer RPM kittet till min nyborrade 302 nu mer 307.

topp dekat block så kompet borde ligga på 10:1, rull vippor, mallory tändsystem, holley 650 dubbel pump med mer godsaker.

Enl. Edelbrock ska effekten hamna på 367hk med 9,5 i komp.

Vi får se vad min presterar. :roll:

Så småning om blir det gas för att få ur dom sista 50-100 hästar man behöver för att torka av sig BMW och Japan plast. 8)

Detta delikata paket ska ner i min 68-ht som nog inte får skåda dagens ljus på en stund (totalrenovering). :(

Link to comment
Share on other sites

Stereo låter alltid bättre än mono oavsett vad man har att spela på...

Och det finns inget bättre än en V8 förstås för oss Mustangdårar...

Vad är måtten på AERO dämparna ??

"LasseS"

Sorry för mitt sena svar. Missade frågan i alla inlägg. :oops:

Saab 9-3 SS Aero har en dämpare mitt under bilen som är 75cm lång, 16cm bred och 11cm hög. anslutningarna är NÄSTAN 2,5" i diameter.

Inga monster till dämpare som går att se rakt igenom men någon nytta borde de göra. :--

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Den är grym SOHC.en.

När vi ändå är inne på nostalgi, så lägger ja in min gamla Shelby (blåa) och lite streetracing från -70 talet. den andra Shelbyn fotade jag i Feringe på när det var dragracing. Förmodlingen sent 70 tal. Är det någon som känner igen den och var finns den idag.

Hälsning Stig

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Underbara bilder!!...gärna mer sånt!!

annars vad gäller tråden brukar den mest urarta och sluta med att nån med en dragster kontaterar att han har mest,,,och visst kör den på gatan,,,

(tyvärr är det ofta jag som gör det...*s*)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom tråden handlar om dom snabbast och mest hk så kommer då äntligen svaren!

Bäst säljande Mustangen: 1966 549 436st

Sämst säljande Mustangen: 1991 80 247st

Mest kända: Steve McQeens Bullit Mustang

Mest hk (fabrikssiffror) -60 -70 Boss 429 375hk samt -71 429 scj 375hk

Mest hk från fabrik med options: Shelby 1967 425hk

Minst hk: -74 till 86 2,3 lit 88hk!!!

Snabbast från fabrik: -03SVT cobra kvartsmilen på 12,84- 181kmHögst Toppfart kvartsmil race mustang: FunnyCar 526km/h

Snabbast kvartmil: John Force Mustang Funny Car 4,72sec

Högst toppfart från fabrik: 2003 SVT Cobra på rundbana 255km/h

Snabbast alla kategorier standard kaross: -66 Fastback 374km/h med en 302 på 875hk

Kanske onödigt vetande men ändå.

http://motortrend.com/features/consumer ... 4_m_facts/

Stig

hmmm snabbast från fabrik...SVT -03... är det gamla uppgifter eller vet någon hur snabb SVT -04 är?? jag har en sån spritt ny stående här som ingen verkar vilja ha...men det vore kul att få veta vilka siffror som gäller för den?? någon som vet?

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Det är manligt att varva! Skulle lätt tänka mig en strokad 302 på 8000rpm vråla under min huv... :twisted:

hmmm?? vad hade Du tänkt Dig då?? en 351 W??

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Är sugen på att köpa denna motor på 600hk till min

orginalmustang från -66 men för att kunna köra den med C4

på vanlig väg så rekommenderade säljaren att montera dit en "snällare" kam samt att montera i mindre munstycken i förgasarna om jag inte ville sätta på en enkelförgasare med annan insug förståss.......

Med denna degradering så uppskattningsvis ca: 450-500hk.

Ford 302 Race BOSS motor

Specifikationer:

FÖRGASARE:

2 st Holley 660 cfm nr 4224

INSUG:

Weiand Tunnel Ram

TOPPLOCK:

302 BOSS 1970 modifierade för Holman-Moody avgasplattor.

Titanium insugsventiler och retainers.

K-motion trippel ventilfjädrar

Harlan Sharp 1.73:1 rullvipparmar

Jomar stödgördlar

Manley 7/16" vipparmsbultar

Manley Guideplates

Milodon ½" pinnbultar

Moroso kromade ventilkåpor

BLOCK:

302 standard. Polerat invändigt.

Ramlageröverfallen är förstärkta med Milodon stålplattor och pinnbultar

VEVAXEL:

302 BOSS stålaxel

Balanserad med inlägg av tungmetall. Nitrithärdad.

Slipad 0.10".

Super Damper svängningsdämpare

VEVSTAKAR:

Superrod aluminium. Längd 5.40"

KOLVAR:

BRC smidda, gasportade

Total Seal kolvringar

KAMAXEL:

Crane rullkam och lyftare

Cloyes True Roller kamdrivning

STÖTSTÄNGER:

Smith Brothers

OLJEPUMP:

Melling högvolym

Milodon oljepickup

Oljetråget är modifierat med Moroso ombyggnadssats

TÄNDSYSTEM:

Accel elektronisk fördelare med varvräknaruttag modell 35201T

Accel BEI tändbox och tändspole

MSD tändkablar

AVGASSYSTEM:

Holman-Moody avgasplattor

Hooker Headers med 2 1/8" primärrör och 4" collector

-----------

Kan det vara nått.... eller ska man börja trimma sin 302 från -71 med dom äldre 289-topparna?

Link to comment
Share on other sites

har en bekant som har en orginal 302 Boss,och den är ruskigt av och på.

Den här motorn lär ju inte ha något bottenvrid,men rejält med pulver högst upp i varvregistret. den blir nog tämligen obehaglig för dagligt bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jovisst är det så och jag har funderat om.... blir nog att lämna in mitt 302-block med 289-toppar för trimning hos en lokal V8-trimmare med smak för Mustanger.

Han äger flera Mustanger varav den ena nästan har fyrsiffriga hästkrafter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er ikke medlem i den svenske mustang klubben, men jeg har en 70 mach1 med gott om pulver i. Har en 302 som er stroket til 331 . Den er utstyrt med fuel injection , intercooler og en procharger F1R kompressor.Hadde litt problemer med for lang lade reim når den ble benk kjørt så reima glapp på 6000 rpm og den tåler fint 7500rpm. Effekt kurven gikk rett opp helt til reima glapp og da viste den 750 hk. Fungerer helt fint på gaten også. Har Haltek styresystem på motoren.

Fin nettside dere har her, er ofte innom og kikker.

Mvh Børre Døviken

Eiker Mustang Klubb , Norge

http://www.eikermustangklubb.no/index.html

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Hej fordmust! Det var ett bygge i min smak. Perfekt med en kompressor som ryms under huven så att man inte avslöjar nåt. Vad har för kompression? Toppar? Insug? Spridare? Borde vara en ganska snäll kam eller? Har du provatr att köra på strippen nånting? Kör själv med en småhysterisk 351cl.

Link to comment
Share on other sites

Intresant ämne. Är helt ny i på bilsidan har pulat med att bygga choppers förut. Mycke mindre att hålla reda på. Men nu när familjen växte ville vi ha ett sommar åk för 4a, så då blev det det ända jag kunde tänka mig MUSTANG.

Fick tag på ett objekt som är till 90% ok. Lite lack å sådana saker kvar.

Nu till motorn kan inget men är detta bra.

351w

melling oljepump

kolvar TRW smidda 11,1 comp ringar pirfect circle

cam competition Magnum 292H

camdrivning Cloyes true roller

stötstänger competition 5/16"

ventiler Manley 1.94 1.6 race-flo

ventilfjädrar competition 986-16

Harland sharp rullvippor 1,6 ratio 3/8" stud

rpm performer 1500-6000 insug

Holley 750 vaccum 4160

MSD 6al

Alla andra delar är från summit arp clevite ford motorsport

är ej bänkad men rör duktigt på sig tycker jag, lite rå vid stadskörning

samt för klen kylare och org 8" bak axel 3,50 utväxling om det är orginal.? :? Samt att min grabb numera härmar däckskrik när han leker med bilar :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har en 65a musse med 351w. Som har lite små väss. Den har 10,5 kolvar Grottis portade 69a toppar, med större ventiler. Torker insug, Crane cam med 320graders dur. ,528, på insug, ,512 på avgas. 830 AD Holley, som matar soppa. Hemma byggda headers. 3,0-2,5 Tums avgas system. 5Vxl låda. 3.50 med lamell diff. Har rullat på landsväd som gick till 200 KW din. Körde den i Botten. Det finns alltså lite till. Har varit nöjd med detta konsept i femton År. Men kommer det nya toppar. Typ Victor junior. Samt Super comp headers. Det kommer att bli lite till Hoppas jag.

Jag kör endast på gatan. Har inga som helst problem. Med att åka lungt och fint. Tog vagnen på lång körning. Åkte till malmö. Låg 1.8 lit per mil.

Marshade runt 120-130. Fast den drar rätt mycket i stan. Ca 3.0- 3.5 per mil. Det suger lite. Berra.

Link to comment
Share on other sites

Får man vara med och leka?

Dags för ny motor, så man kan väl lägga den gamla på display :--

Block: -91 5.0H.O. Toppdeckat och ramlager linjehenade, loppen henade med stressplattor, rikatde och korrigerade.

Vevstakar std. Lite "tillfixade"

Vevaxel std

Alla lager std.

Ståldamper

Std kolvar, std ringbredd

Rejält hemmaportade och preppade gjutjärnstoppar. Ger komp över 10:1

Ventiler 1,90 / 1,60 rostfritt, bronsstyrningar, "special" sätesvinklar.

Rullvippor, skruva-i-stud 3/8

Kraftiga stötstänger

RPM airgap insug + Holley 650 db. Noggrant matchat

Ford B303 kam+ true roller drivning, justerbar

Power, ca : Max. 359 Hp vid 5900 varv

Vridmoment: vid dryga 4800 rpm: 448 Nm (maxvärde för denna setup) ca 375 Nm vid 3000 varv.

Inga dyra saker, bara mycket slipande och några "egna tricks".

Link to comment
Share on other sites

Hej fordmust! Det var ett bygge i min smak. Perfekt med en kompressor som ryms under huven så att man inte avslöjar nåt. Vad har för kompression? Toppar? Insug? Spridare? Borde vara en ganska snäll kam eller? Har du provatr att köra på strippen nånting? Kör själv med en småhysterisk 351cl.

Beklager for sent svar, glemte det helt bort. Jeg har preppade Trickflow alu topper og 8,9-1 i komp. Edelbrock EFI spider innsug med STORE siemens dyser.Husker ikke størelsen på de. Har ikke vært på stipa med den men det kommer nok. Legger ved en video link der bilen lager litt røyk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tror att det var för tre år sedan. Kom körande vid hjulsta korset skulle svänga ut på E18 mot oslo. Jag kör lungt och fint. Men plötsligt kommer en sån där FRB BMW M5 och hetsar. Jodå jag tände till på alla åtta cyllar. Hade kanske femtio km tim. Så kastade i tvåan. Bilen Vrålade

Och jag bara myser när en V8 ryter. Han hade inte en suck upp till 170 Km tim. Så jag lugnade ner mig till ca 140 Km tim. Helt plötsligt så är han där igen och irreterar. Tänkte få väl torka av han igen. Så jag skrek i bilen. KÄNN MIN AVGAS. Och tröck på gasen igen. Men det väldigt mycket svårare denna gång. Tog honom först, sedan kom han i kapp mig.

Jag tittade snabbt på mätarna. 200 Km tim. 4900 på varv räknaren.

Tänkte på den igen det är en bit kvar till 7000. som kammen drar till.

Men han tog mig. Fögaseren räkte inte längre än 6000 varv.

Slok örad åkte jag hem till garaget. Fast jag har tänkt efter senare. Det kanske var tur att det inte gick så mycket fortare. Mustangen är inte jätte rolig att köra i 230km tim. Jag lovar det blir en mycke spännande resa dom sekunder. Det är mycket wow oj oj acsh och vet vad man säger.

Trösen i allt detta. Jag vet att han inte hade suck stilla stående och till 160- 170. Så var han som ett möte och fick i allafall känna min avags.

Liten kul upplevlse. Berra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...