26 MarsMar 26 Author comment_189461 1 hour ago, Slagsida said:Så himla snyggt det blivit. Du måste vara nöjd med resultatet.Tack, ja det känns rätt bra nu och jag är nöjd. Sen blir det väl aldrig färdigt. Jag har en hel del kvar utöver det som är närmast, renovering av T10:an och växellådsbyte, en liten aluminiumkardan, hipokam, insuget med 2x4V, topparna som bara ligger i garaget, mm. Och jag tror jag ligger i linje mwd vad jag tänkte i början och hur jag ville ha det.Men det är också dags att ge den andra lilla bilen lite utrymme med mattor och en varvräknare Report
30 MarsMar 30 comment_189482 On 2026-03-26 at 19:46, Speedwell67 said:Tack, ja det känns rätt bra nu och jag är nöjd. Sen blir det väl aldrig färdigt. Jag har en hel del kvar utöver det som är närmast, renovering av T10:an och växellådsbyte, en liten aluminiumkardan, hipokam, insuget med 2x4V, topparna som bara ligger i garaget, mm.Och jag tror jag ligger i linje mwd vad jag tänkte i början och hur jag ville ha det.Men det är också dags att ge den andra lilla bilen lite utrymme med mattor och en varvräknareden är riktigt snygg din bubbla 😍 Report
30 MarsMar 30 Author comment_189487 Ibland går det riktigt snett. Skulle plocka ur vindrutan idag. Skar upp rutlisten så att den var frilagd. Tryckte försiktigt och då hörde jag sprickljudet från rutan. En liten spricka, men ändå en spricka och inte räddningsbar. Så det var bara att ta ut den den hårda vägen. Sist jag gjorde detta gick det alldeles utmärkt, men inte idag.En positiv sak mitt i allt elände var att kletet jag använt för att täta var fortfarande elastiskt och fungerande. Men jag har nytt tätningsmedel till nästa ruta. Har hört av mig till veterania, om de har rutor hemma. VP har i och för sig rutor hemma.Så nu får man göra rent, börja slipa taket och förbereda lackering. Ändrade %s av %s (%s) Report
1 AprilApr 1 Author comment_189495 Jag har velat lite fram och tillbaka, men jag tror att jag hittat en väg framåt. Idag landade min bättre begagnade Edelbrock 500. Den kommer att få lite översyn. Så nu har jag två förgasare till vinterns uppgradering. Mina Carter AFB Competition 500, visst låter det bra, som behöver lite renovering får vila. 2x4V, med de fixade topparna som ligger på hyllan och en hipokam, kommer att bli bra, särskilt tillsammans med manuell låda. Sen är det väl klart vad gäller motor. Om det inte skulle dyka upp en Paxton någon gång.Men närmast fortsätter jag med taket. Trevlig påsk på er. Report
5 AprilApr 5 Author comment_189513 Var ute i garaget och städade ur garaget efter missödet med framrutan. All gammal gegga är borta, så nu är det bara att plasta in bilen och börja slipa. Och excenterslipen är försvunnen. Hittar den inte i något av garagen. Får lösa det på något sätt.Plockade fram C8OE-topparna ur plastpåsarna och okulärbesiktade dem igen. Blir än en gång förvånad att Ford inte öppnade upp avgasportarna från början, så innan de här åker på i vinter, så får jag öppna upp dessa också på avgassidan. Det blir samma modesta öppning som jag gjorde på mina 289-toppar förra året. Och de här har ju herrejössesventiler och gängade vipparmsbultar. Blir lite mätande och annat till hösten. Och lite inspirerad att fortsätta på gjutjärnsspåret, istället för den lätta aluminiumvägen. Report
6 AprilApr 6 Author comment_189519 1 timme sedan, stefan_borgen said:Är det 4v topparna eller dom "vanliga "3024V Report
6 AprilApr 6 comment_189520 Bra då tappar du ingen kompression .mot vanliga 302 topparna har lite större förbränningsrum Report
10 AprilApr 10 Author comment_189546 Plastat in bilen. Det är bara hålet för framrutan som ska få lite plast innan jag börjar slipa taket inför lackering med färg som matchar fälgarna. Report
11 AprilApr 11 Author comment_189549 Till höger: POR 15 Cast Iron GreyTill vänster: Ferraris Ferro Grigio MetallicFerrarifärgen är aningens lite ljusare, men det är mycket öiten skillnad. Frågan är hur det kommer att se ut på en större yta. Har i och för sig sett Ferraribilar hellackade i den kulören. Jag lutar i alla fall åt Ferrarifärgen. Har valt bort svart tak, även om svart vinyltal är riktigt snyggt o h elegant. Den största utmaningen nu är att hitta en guldfärg som passar, men det löser sig. Ändrade %s av %s (%s) Report
13 AprilApr 13 Author comment_189567 Hittade installationsanvisningar från Edelbrock för F28-insuget. En innehöll t o m, råd om bestyckning och det kan väl tjäna som någon slags utgångspunkt.”The 5435 manifold will produce optimum power and drivability when used with #1404 carburetors. Edelbrock has found, through dyno testing on a Performer level engine at our location, the best calibration to be: Metering Rods - .065” x .052”, Primary Jets - .086”, and Secondary Jets - .095”.Aftermarket distributor curve kits may be used with this intake manifold. A basic ignition curve of 12° to 14° initial and a total of 36° to 38° advance is a good starting point.”Får se vad som sitter i den nyinköpta förgasaren och jag får väl shoppa loss på ett calibration kit vad det lider.Men två olika värden för momentet på insugsbultarna gör mig lite fundersam och förbryllad vaddet egentligen ska vara.MANIFOLD TORQUE—Torque all bolts circled in Figure #2 to 25 ft./lbs.Torque the remaining manifold bolts in two steps by the sequence shown in Figure 2 to 18-20 ft/lbs.På mitt Edelbrock 2121 rekommenderas också 18-20 ft/lbs. Den som förespråkar 25 ft/lbs är från 96 och de andra från 2007, så något lär väl ha hänt.F28 2x4v installation.pdf edl-5435inst.pdf Ändrade %s av %s (%s) Report
14 AprilApr 14 Author comment_189573 Då blir det Ferrarifärg på taket! Skönt att ta ett beslut efter lite velande. Report
18 AprilApr 18 Author comment_189608 Vårsolen lyser och jag står i garaget och slipar, men det börjar arta sig. Report
20 AprilApr 20 comment_189618 du håller oss på hallster vi väntar att på att få se resultatet 😉 Report
24 AprilApr 24 Author comment_189644 Tog en paus från takarbete och testade en idé på ett reservhjul.Det är den fjärde inkarnationen av mina 6x14 Magnum 500. Det är en liten Fuchstribut och samma stil som jag har på min VW med Sprintstar. Borde kanske gjort så från början. Så medan taket får färg, så får de andra Magnumfälgarna samma utseende.Och kulörpaletten är lagd till beskådande och reflektion. Report
27 AprilApr 27 Author comment_189661 Klrde ut i solen. Den håller tätt vilket känns skönt. Städade ur garaget, så nu är allt klart för att lacka taket. Enda kruxet är att den ör lite tyst, men det får lösa sig under sommaren Ändrade %s av %s (%s) Report