Jump to content

Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'


Speedwell67

Recommended Posts

3 timmar sedan, JanneJ said:

När en fördelare blir sliten så hoppar tändningen fram och tillbaka när du håller ett jämnt varvtal, jag har haft gamla Engelska bilar med groteskt slitna fördelare och där kan det variera 10° på samma varvtal... de motorerna går verkligen inte lugnt och effekten brukar vara rätt medioker.

Jag gör ett försök i morgon och ser vad jag kan göra. Funkar det inte då är det kanske dags för en ny fördelare.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Åkte ut till garaget med den nya vacciumklockan som ska justeras med passande insexnyckel enligt instruktionen. Avskyr sådant! Som tur hade jag en mejsel så jag kunde justera den till rätt inställning. Däremot har någon tidigare pillat i fördelaren då en låsbricka saknades för vaccumklockan.

Satte dit en ny vaccuumslang,  kontrollmätte brytarna och startade bilen provade 10 graders förtändning och det blev lite för mycket över 3000 varv gick ner på 6 grader och nu inga missar. Justerade luftskruvarna tills tomgången blev jämn och fin. Ligger på ca 650 varv. Kontrollerade vaccuum igen och det ligger stabilt  på 18 hg som det ska.

Provtur i nästan trettio grader. Först lugn körning och sedan plågade jag bilen riktigt med fullgas acceleration och jämnhög fart. Den drar riktigt fint upp till 150 km/h, sen kunde jag inte dra på mer det tog slut på väg. Ingen misständning idag!

Passade på att testa mina oassisterade bromsar och de nyper riktigt bra, och bilen bromsar duktigt och rakt. Och bilen verkar gilla 3:55 i utväxling.

Men jag kommer att behöva en ny orginalfördelare vad det lider och en skojig varvräknare Men nu verkar det som det lirar. Ska testa lite mer imorgon efter jag har tankat.

Och ett mycket stort tack till er alla som kommit med förslag, det har känts bra.

IMG_20240626_114633104.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Då fick hon följa med hem! Har ägnat dagen åt att byta drev på hastighetsmätarvajern till ett som matchar utväxlingen i bakaxeln. Åkte hem och mätte mot gps, 80 km/h på mätaren motsvarade 80 km/h på gps:en. Så nu stämmer det också. Efter ca 20 km så kunde jag parkera hemma. Gjorde en sista justering på gehör av tomgång och luftskruvar.

Så nu kan jag åka lite innan jag plockar ner framvagnen och sätter dit mina uppdateringar av väghållningen. Hoppas kunna hinna med det innan den 18/7 när nästa bankörning blir av.

Sen har jag lite problem att vaska fram däck, 195/65-15 och 205/65-15 till AR-fälgarna men det löser sig nog. Får väl köra med spinnerkapslar eller Magnum 500. Spinnerkapslar är ju lite läckert.

Lackering av tak blir nog kanske i augusti.

IMG_3579.jpeg

IMG_3101.jpeg

IMG_2617.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Däck i 15" som har lite sportigare ambitioner är inte lätt att hitta, speciellt om man har olika dimension fram-bak. R-däck finns att få tag på men oftast i en lägre profil, standarddäck typ Eco är oftast vansinnigt mjuka i sidorna och går helt bort om man vill ha lite go känsla i chassiet.

Hade Dunlop Classic på mina gamla 15" fälgar men de kostade en halv förmögenhet.

Jag har helt gått över till 17" på grund av tillgången på roliga däck.

Link to comment
Share on other sites

Har också insett att det är svårt att hitta bra däck och att en del kostar mycket. Vill inte åka på Linglong eller liknande. Så för trackdays blir det nog att skaffa 17 tum som jag går på. Har hittills kört med Falken och de har funkat. Just nu så är det däck från Nexen, Hankook och Michelin som jag hittat. Och det verkar vara svårt att få fram däck överhuvud taget. Det är ibland nästan en månads leveranstid. Ska gräva lite till.

Link to comment
Share on other sites

Intressant video. Och jag borde köpa en ny klocka, då den gamla hade rasat ihop och dessutom med trasiga kugghjul.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vilar lite efter veckans starroperation på ena ögat och nästa vecka blir det andra ögat, så missade gårdagen körning på Arlanda Testtrack, vilket känns lite surt. Men det blir fler tillfällen. Ägnar tiden istället åt att leta gamla American Racing Torq Thrust, från 60-talet eller det begynnande 70-talet och med raka och spetsiga ekrar. Lite nördigt, men det får det väl vara. Men det verkar knepigt. Har skickat en fråga till en amerikansk sajt som har två 7x14. Tyvärr hade de inte några 14x6, 15x7 eller 15x6. Med lite tur så kan det bli affär. Fast det vore enklast om det fanns några gamla hjul hemmavid eller i någon del av vårt land. Till Chevrolet verkar det vara enklare.

Om allt går som det ska nästa vecka borde jag kunna ut och åka lite. Om några veckor kan jag riva av framfjädring, länkarmar, mm och uppgradera med det som ligger framlagt på bänken i garaget. Ser fram emot det. Och det är ju rätt mycket sommar kvar.

IMG_2453.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Det ska inte vara för lätt  Har förtvivlat letat efter däckventiler (skruvade) till mina fälgar, men det verkar lite kört att hitta iSverige. Hålet är 16mm. Beställde tidigare från Go Trading som haft hjulmuttrar, men den variant som de hade skulle passa både 11 och 16 mm hål. De hade varit  perfekta till fälgar med det mindre hålet.

Däckverkstan som alltid fixar hjul och däck gick också bet, såjag fick åka hem med mina testdäck.

Kollade på några platseri USA och bl a Summit och där finns det. $19 för fyra ventiler, $67 i frakt, sen tillkommer tull, moms och någon hanteringsavgift på en hundring. Tyvärr behöver jag inget mer just nu som man kan sprida ut kostnaden på.

Men jag hittade Niso Tech iSverige som har några som borde passa till en helt annan penning. Om allt går som det ska, så dyker de väl upp imorgon så kan få montera däcken.

 

IMG_2947.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Testade med fälg, 6x15, och däck idag. Var lite modest i bredd 195/65-15.  Torq Thrustkopiorna från Appliance satt perfekt i fram. Men när jag skulle på med bakfälgen så gick det inte, den går kant i kant med skärmkanten. Original American Racing har också en lite bredare fälgkant, vilket gör att det blir för tajt. Har försökt att provmäta innan, och trodde jag hade en liten marginal, men det hade jag inte när däcken kom på plats. Och jag vill ju försöka hålla mig till åren 65 - 68 när det gäller prylar i möjligaste mån.

Tillbaka på ruta 1. Får fundera på hur jag ska göra.

IMG_3601.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Idag kom pedalstället med kopplings- och bromspedal. En del rekomenderaratt man sågar av bromspedalen för automat, men jag byter till rätt prylar istället. Så det är ytterligare delar för att konvertera till manuell låda, om det ska göras. Yngsta dottern gillar ju att köra den med automat och det är ju rätt trivsamt. Men jag tror bilupplevelsen blir ett par snäpp roligare på bana, särskilt med nya bakaxeln. Så nu blir det att renovera pedalstället och göra det klart för framtida montering. Virginia Classic Mustangs har en bra så-här-byter-du-pedalställ.

tyvärr hade VP inga prylar hemma för att fixa till stället, så det får bli en liten import vad det lider. Kanske ett trevligt höstpyssel.

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte motstå att pyssla om pedalerna innan jag beställer det som behövs. Sen märkte jag att mina däck är på upphällningen. Men jag hade en uppsättning på mina Magnum 500. De får duga tills vidare, till jag hittar ytterligare några Torq Thrust med lite trevligt backspace. Men de fick lite uppfräschning med ny färg.

Märkte också att mina Torq Thrust 7x14 har extra material som kan svarvas ca 5 mm baktill. Kanske värt ett försök.

IMG_20240811_104948630.jpg

IMG_20240814_173318965.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag tog jag Mustangen till Nifstaträffen vid Gottröra. Det var som vanligt en salig blandning av bilar och motorcyklar, vilket alltid är trevligt. När jag åkte hem så tänkte jag att jag en en slingrig inspirerande väg hem över Östuna, mot Lagga in till Uppsala. Däcken som sitter på mina Magnum är 195/75-14 och de passar mest cruising eller att åka till korvkiosken, då de är komfortabla och nya. Inget för aktiv körning!
Så jag slänger på mina plåtfälgar med Falken 205/70-14 igen, mönstret håller hösten ut. De funkar för lite mer aktiv körning. Men så så fort jag kan hitta ett par hyggliga American Racing 15x6 eller 15x7 så blir det däck med 65 profil på dem. Ett annat alternativ är shoppa loss på plåtfälgar 15x6 fram och 15x7 bak, eller att prova om det går att fixa till mina 14x7. Imorgon blir det ett besök hos Dione för att se om de kan svarva av ca 5 mm på mina 14x7, jag hoppas.

För banåkning kliver jag upp till 17 tum med lämpliga bandäck.

Sen är det här med bromsar. Jag har inga servobromsar och det funkar ju alldeles utmärkt om man trampar till, även i högre farter, och bilen bromsar snällt och rakt. Däremot skulle jag tacksamt ta emot tips på bromsbelägg, som inte dammar för mycket och som har god bromsverkan. Det finns lite varianter hos Opentracker, som jag kikat på. Kanske kan det vara ide att köra ett par för bana och ett annat par för gata.

IMG_3615.jpeg

IMG_3403.jpeg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ibland undrar man över tingens tillstånd. Körde hem bilen från garaget. Hade oljetryck när jag startade. Bilen gick som vanligt bra. Var nästan hemma när jag märkte att nålen gått i botten, dvs inget oljetryck, inga oljeläckage motorn låter tyst som vanligt, inga knackljud, bra oljenivå, blåröker inte. Fått bra tips på vad att kolla. Hade ingen lös oljetrycksmätare att koppla in istället för givaren, men har beställt en som kommer på måndag eller tisdag.

Det första blir att kolla om det finns oljetryck, när mätaren kommer. Finns det tryck enligt spec, så är det endera givaren, mätaren eller rödvita tråden mellan oljetrycksmätare och givare. Tror inte att det är spänningsregulatorn då bensinmätaren funkar som den ska.

Om det inte är något av ovanstående blir det till att kolla pumpen i tråget. Vet inte om oljefiltret kan ha inverkan, inte så länge sedan jag bytte olja.

Nåja, jag börjar med att kolla trycket med lös mätare.

FullSizeRender.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Idag var en bra dag. Fick oljetrycksmätaren jag beställt, men den såg helt annorlunda än i produktkatalogen på webbshopen, ett vanligt fenomen i digitaliseringens tidsålder, men den fick duga. Och jag har oljetryck enligt shop manual. Så nu går felsökningen från oljetrycksgivaren, vit-röda kabeln och till oljetrycksmätaren. En tidigare fundering är möjligen om det kunde vara spänningsregulatorn, men eftersom tankmätaren funkar som den ska så utesluter jag den från felsökningen.

Sen har jag lämnat Magnumfälgarna på blästring, trots att jag bättrade på dem härom veckan, men jag var inte riktigt nöjd. Dehar gått en lång väg från slitet och noppigt krom till silver med svarta fält. De fanns ju lackade en gång i tiden i någon grå nyans med svarta fält. Till min VW har jag Sprintstarfälgar som till viss mån påminner om Magnum och de har varit i silver, testat helsvart, både matt och semi-gloss, men till slut landade de i en Fuchstribut (fälgar till Porsche), likt mina tidigare sportfälgar till VW. Så just nu är jag lite trevande i färgval. Vi får sevad det blir.

Dione i Uppsala håller dessutom på att se om det går att göra något med mina 14x7 American Racingfälgar så att jag kan få in dem innanför skärmarna utan att skrapa i skärmkanten. Och det blir kanske lite massage där med.

 

 

 

 

 

 

 

IMG_1745.thumb.jpeg.88a7f2f0212366d037f48685a1d8132c.jpeg

 

IMG_2510.jpeg

IMG_3622.jpeg

IMG_3623.jpeg

IMG_1792.jpeg

IMG_1520.jpeg

IMG_0875.jpeg

IMG_2346.jpeg

IMG_2783.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, THOMAS said:

Är det en sådan här oljetrycksmätare du köpte ?

Jag har inte hunnit prova min ännu. Fungerar den bra eller är det kina kvalitet ?

DSCN3925.JPG

DSCN3926.JPG

Precis en sådan. Var ett litet akutköp. Den hade i alla fallen lång slang så man kan lägga den mot vindrutan. Sen var ju skalan kanske lite för stor, men den funkar. Tyvärr så har den inget snabbfäste för adaptern, så det är lite pilligt att få dit den. Kanske jag letar på en annan mätarklocka med lagom skala.

Link to comment
Share on other sites

Kollade alla kablar och anslutningar bakom instrumenten och de var okej. Jordade vit-röda kabeln från oljetrycksmätaren i blocket, slog på tändningen en kort stund. Mätaren rusade till H vilket indikerar att oljetrycksmätaren är funktionsduglig! Den ett år gamla oljetrycksgivaren är däremot kass, nytillverkad såklart. Den gamla hade säkert suttit där i mer än femtio år. Bara att byta. Någon som har en liggande?

IMG_20240904_110328676.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hansen Racing hade oljetrycksgivare, så då löste det sig och nu ser det it som det ska se ut Hoppas den här givaren håller några år fler än den förra.

Sen blev det lite provlack på ett Magnum reservhjul. Ser rätt okej ut med svarta Magnum. Funderar på att använda fälgfärg från Eastwood. Även om jag gillar svart så finns en annan tänkbar kulör, Charcoal Grey/Dark Argent. Men det lutar åt deras svarta (15% blankhet). Angenäma val att göra.

IMG_20240906_093141194.jpg

IMG_20240904_115256156.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den har ju svarta stålfälgar idag och som det var på sextiotalets Mustanger, så steget är ju inte så långt. Alternativet Dark Argent kommer nog att krocka färgmässigt med taket 

IMG_20240629_175525738_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...