Jump to content

Problem få av bladfjäder


COJ

Recommended Posts

Jag har problem med att få av främre fästet till bladfjädrarna!

Olyckligtvis har jag placerat pallbocken så att hållare ligger mot bladfjädern, så jag undra om jag kan lyfta bilen i det markerade fältet, så jag kan flytta pallbocken! (bild 1) 

Sen går det inte att få ur bulten, kanske ligger det i spänn pga ovanstående problem? (bild 2)
Om inte det är skälet...hur gör jag då? 


 

domkraft.jpg

bult.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med en träkloss på domkraften så borde det inte vara några problem att lyfta där, om det ger vika är det absolut dags för reparation innan du gasar före mycket 😉

Jag brukar köra runt bulten med mutterknacken och samtidigt se till att få in lite olja, då brukar den lossna och gå att få ut. Blir den mycket misshandlad så tveka inte på att sätta dit nya bultar.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, JanneJ said:

Med en träkloss på domkraften så borde det inte vara några problem att lyfta där, om det ger vika är det absolut dags för reparation innan du gasar före mycket 😉

Jag brukar köra runt bulten med mutterknacken och samtidigt se till att få in lite olja, då brukar den lossna och gå att få ut. Blir den mycket misshandlad så tveka inte på att sätta dit nya bultar.

Nya bultar blir det garanterat, de som satt bak ser ut att vara såna man fäster stolpar i plintar med. 
Bilen var nybesiktigad när jag fick den, ändå sakna ena bulten mutter i hänget bak och de andra 3 satt löst och kunde skruvas av med fingrarna 

Till domkraften har jag en stor gummikloss 100*150mm, hör till domkraften, den borde funka utmärk. 
Jag har knackat både här och där utan att hitta någon annan rost än lite ytrost...

Tack! 🙂 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har fortfarande problem att få av dessa bultar. 
Iallafall på en 71 så kan man inte slå rakt på, karossen sticker ner i vägen. 

Men förr eller senare så fixar det sig väl...MEN då kommer nästa problem. 
De bultat som sitter där nu har jag gått hårt fram med och måste bytas, men Hansen hade inte dessa? 
Någon som vet var man kan köpa dem? 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
19 minuter sedan, COJ said:

Jag har fortfarande problem att få av dessa bultar. 
Iallafall på en 71 så kan man inte slå rakt på, karossen sticker ner i vägen. 

Men förr eller senare så fixar det sig väl...MEN då kommer nästa problem. 
De bultat som sitter där nu har jag gått hårt fram med och måste bytas, men Hansen hade inte dessa? 
Någon som vet var man kan köpa dem? 

Har använt pneumatisk hammare efter först sprayat och dränkt in med WD40 ett par dagar innan

Är vanlig UNC ½" x 120mm bult så åk till Swedol eller närmast liknande "järnaffär" och kolla om de kan ha

Annars skicka bara efter på https://www.npdlink.com/

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu ska jag inte måla f-n väggen, men när jag skulle byta bladfjädrar på min 70:a fick jag såga av bultarna med sticksåg. Det var helt omöjligt att få dom att lossna från bussningens innerhylsa. 
/Dan 

  • Haha 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Per Berglund said:

Har använt pneumatisk hammare efter först sprayat och dränkt in med WD40 ett par dagar innan

Är vanlig UNC ½" x 120mm bult så åk till Swedol eller närmast liknande "järnaffär" och kolla om de kan ha

Annars skicka bara efter på https://www.npdlink.com/

 

Har tänkt på det med hammare...har en elektrisk typ Hilti 

Ahh, det borde inte vara så svårt då 
Tack 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
On 2021-06-28 at 20:07, Musse-Daniel said:

Jag får nya bladfjädrar levererat imorgon så jag har också tänkt byta om jag får tid över. Gick det bra för dig till slut?

Fick såga av dem, jävla jobb, trångt och tungt.
Har du ingen tigersåg så köp en av hög kvalitet, min gick varm hela tiden så jag fick pausa. 
OCH köp ett bra sågblad för extremt hård metall. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-05 at 09:10, COJ said:

Fick såga av dem, jävla jobb, trångt och tungt.
Har du ingen tigersåg så köp en av hög kvalitet, min gick varm hela tiden så jag fick pausa. 
OCH köp ett bra sågblad för extremt hård metall. 

 

Fy tusan... För mig gick det jättelätt. Bulten i framkant var bara att bulta loss och dra ur och i bakkant var det ungefär lika enkelt. Tror båda sidor tog typ 2 timmar och då tog jag det ändå lugnt. Trist att det var så bökigt för dig, uppenbarligen har nån skruvat med mina förut eftersom det gick så lätt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...