66ahenke 14 Januari Author Report 14 Januari (redigerad) On 2023-11-21 at 16:21, 66ahenke said: i södra skåne kommer våren tidigt det ju i princip vår nu mellan 5 - 10 grader på dagen detta har jag fått äta upp nu har det varit snö frost o jävelskap i flera veckor några vill tillomed kalla det för vinter. o inte ser det ut att bli bättre. Ändrade %s av %s (%s) Citera
66ahenke 14 Januari Author Report 14 Januari men jobbet med mustangen går sakta framåt. var på hotrod heaven o hämtade lite grejor servostyrningen är på plats, saknar bara fylla på olja så nu är det elsystem som står på programmet det en motor härva o en ljus fram härva som ska göras o dra in mattning från batteriet in i bilen, denna tar jag från start reläet då batteriet sitter i skuffen. det gamla itu klippt för att använda som mall för det nya kontakterna ska flyttas till det nya det absolut nödvändigt att hålla koll på va dom olika färgar används till annars kan det bli kul, typ det tutar när man bromsar o helljuset blinker när man ska svänga påbörjad inne i bilen helt nödvändigt med en extern strömkälla när man bygger nytt, en fin gammal laddare är ypperlig till detta Citera
66ahenke 14 Januari Author Report 14 Januari friskt kopplat, hälften brunnit gud sa: låt det bli ljus så färdig kopplat i fronten, nu ska det kopplas upp emot befintlig kabelstam inne i bilen o så ska det snart vara dags att starta möget Citera
66ahenke 23 Januari Author Report 23 Januari tiden går o inte mycket lust just nu, kallt o jävligt överallt men gör lite då o då, mest för att jag måste. har faktiskt börjad titta på en till bil, så det inget tvång att denna ska bli klar till våren + att jag då evt kan riva ner den o lacka den i vår / sommar AC ja eller iallafall ventilation monterad fick en tätningslist inte för att jag tror det hjälper mycket på denna konstruktion när jag skulle sätta tillbaka bromsljus kontakten så passade den så klart inte för att jag har flyttat pinnen den sitter på så jag fick skarva in en bromsljus kontakt på bromsröret nu funkar bromsljuset fronten är helt klar servo olja påfylld batteri instalationen o ny huvedbrytare är klar fan så mycket bättre än dom grönna kabelsko avbrytare kabel dragningen in i bilen från framänden div kabel dragning fortsätter under instrument brädan. fast nu är det inte så mycket kvar att koppla här är det nya sladder från gamla kontakten till nya kontakten Citera
66ahenke 1 Februari Author Report 1 Februari så var all ström klar. sen var det bara att starta upp skitet, men icke sa nicke nu har bränsle pumpen sagt upp sej. inte en droppa kommer det fram, har försökt allt. så nu är en ny elektrisk edelbrock pump beställt. den sista värme slangen på motorn är på plats rören till kylningen på lådan gick inte använda, dom passade skit redan innan nya balken som kuggstången sitter i. så in på lagret o hitta en rulle koppar rör o börja drag o kona nya rör Citera
66ahenke 6 Mars Author Report 6 Mars här har det varit lite lugnt, har väntat på bättre tider, men inte fan kom det några, + det har varit lite små turer med husbilen till danmark o titta på flera bilmuseum så jag fört sätter så smått. fick monterat en ny bränsle pump, elektrisk edelbrock men det kom fortfarande ingen soppa. detta var högs märkvärdigt, hur jag än gjorde kom det inte soppa fram, tanken över halv full. det fungerade ju när jag körde in bilen, inga läckor ingen tjuvluft, pumpade jag luft i tanken kom där soppa fram. efter mycket huved bry flyttade jag pumpen bak o vips så fungerade det. har alldrig varit med om något liknande. men men nu starter möget iallafal så nu är all runt motor klar, det som saknas är värmepaketet för att kunde slå på vatten o starta upp den o få rätt nivå i lådan o ställa tändning med lite tur kommer värmepaketet + bromsslangar i mitten på mars. dom var restade från usa. så jag började byta bromsar fram. så nu sitter det fina skivor fram. jag fick justera oken lite i sidoled då bolt on kittet inte riktigt stämde i san amerikansk bolt on anda men på plats kom det, sen skulle belägen monteras.. jaha monterings sats ingick tydligen inte i nya ok. då fick jag beställa det med. detta tycker jag blev nice, oken ska målas sen nu väntas det på delar från VP så bilen kan bli klar, helst innan solen kommer så jag har väl gott om tid på mej Citera
66ahenke 6 Mars Author Report 6 Mars idag fick jag monterings kitet till bromsklodserna hur i helvete ka dom 2 små bleck kosta nästa 500 kr PR sida jag shimsade upp höger ok idag o tror ni det passade ? NEJ fick fila o slipa gjutgrader för att oket skulle gå fritt från skivan jag hade glömt beställa dessa bromsrör som går från höger till vänstra sida på oken dom kom oxå idag, o är monterade. hör o häpna... dom passade så nu sitter allt utom slangarna, hoppas dom kommer som lovad Citera
66ahenke 30 Mars Author Report 30 Mars hela helvete jävla bromsar... jävla amerikanskt kinaskit, det ju allt man köper till denna bil, det bara skit allt är nytt förutom bak bromsarna. kvitter hur jag gör så får jag ingen pedal på bilen, den rakt i botten när jag håller pedalen i botten så låser hjulen. nått vajsing är där men vad jag har försökt med tryck på cylindern, vacum sug o manuelt pump pump har stäng av bakre kretsen ingen skillnad, kopplad på bakre o stängt av framre krets ingen skillnad. nu sist plockade jag bort fördelnings blocket, och drog nya bromsrör.. ja jamen rät gissad.. ingen skillnad. det läcker inte i någon skarv någonstans, har tidningspapper liggandes under bilen för att se om det skulle droppa någonstans nu efter flera liter bromsvätska o många många timar va kan det värre annat än huvedcylindran som är kass. men den är ju för hel..... rent ny. jag får väl beställa en ny o prova, vet inte riktigt vad jag annars kan göra Citera
Per Berglund 31 Mars Report 31 Mars (redigerad) Ja tyvärr väljer man Kina så blir det så här oavsett produkt i livet. Men även om det vore 100% original så är Ford systemet gjort för "tryckande" luftning via HV-cylindern. Det är alltid svårt lufta dessa manuellt via pedal eller sug....Ibland lätt men ibland ett helvete.....Känns som en TRISS lott tyvärr! Bromsfördelningsventilen du har i bild har även jag haft problem med....Släng det är bara skit! Köp Wilwood fördelningsentil det finns ett gäng olika varianter. Gällande luftning så är min bestämda erfarenhet att tryckande med Motive Power Bleeder är det som funkar! Det är den enda metoden jag använder sedan jag köpte den för 10 år sedan. Eftersom detta sätter systemet under ett konstant tryck och tillför vätska hela tiden så kollapsar alla bubblor i systemet till extremt små bubblor......Den typ spolar hela systemet. Sinnessjukt bekvämt och bra! https://www.summitracing.com/parts/mvp-0250 Nu säger jag inte detta är lösningen för rädda ditt system men jag känner igen problemet allt för väl! Du har flera felkällor med hela "kinasyndromet" så inget är givet här! Ändrade %s av %s (%s) Citera
66ahenke 31 Mars Author Report 31 Mars jag har även trycksatt systemet, det hjälper inte ett dug Bromsfördelningsventilen är borta o det kommer inte på nån för än jag har rätt på systemet men det var inte den som bråkade, för det blev ingen skillnad det som säger emot att det huvedcul är att jag satte tryck på pedalen igår o det var samma imorse inte sjunkit en mm inat. så ska kolla tryckstången mellan cylinder o bromsförstärkare om det är något där, det iallafall det enda jag ännu inte har pillat på utöver va som stod i monterings förvirringen pedalen är inte svampig det bara att den tar inte förs än ca 5cm från golvet o där blir den sten hård jag har alldrig i dom 40 + åren jag har hållt på med bilar varit ute för något så eländigt som grejorna till mustang. dom måste tillverka dom lååååångt ute på vischan. till mina andra fordon typ hundkoja ferrari o harley har man ju oxå köpt oorginale delar men inte med denna usla kvalitet. sen bråkar dom lärda om hur bra wiilwood iegentligt är. fast jag har alldrig haft problem med deras produkter. men det finns andra Citera
66ahenke 31 Mars Author Report 31 Mars jag tackar för alla förslag jag kan få jag har luftat HC 4-5 gångar, där följde med sånt luftnings kit med broms kittet jag ska prova beställa sånt luftnings kit som Per visade det jag har är sånt här hemma bygge ger kina skitet en chans till innan jag köper en annan HC någon annan som behöver något från summit, så kan vi dela på frakten den koster 500 + kr bara för luftaren Citera
Per Berglund 1 April Report 1 April 18 timmar sedan, 66ahenke said: jag har även trycksatt systemet, det hjälper inte ett dug Bromsfördelningsventilen är borta o det kommer inte på nån för än jag har rätt på systemet men det var inte den som bråkade, för det blev ingen skillnad det som säger emot att det huvedcul är att jag satte tryck på pedalen igår o det var samma imorse inte sjunkit en mm inat. så ska kolla tryckstången mellan cylinder o bromsförstärkare om det är något där, det iallafall det enda jag ännu inte har pillat på utöver va som stod i monterings förvirringen pedalen är inte svampig det bara att den tar inte förs än ca 5cm från golvet o där blir den sten hård jag har alldrig i dom 40 + åren jag har hållt på med bilar varit ute för något så eländigt som grejorna till mustang. dom måste tillverka dom lååååångt ute på vischan. till mina andra fordon typ hundkoja ferrari o harley har man ju oxå köpt oorginale delar men inte med denna usla kvalitet. sen bråkar dom lärda om hur bra wiilwood iegentligt är. fast jag har alldrig haft problem med deras produkter. men det finns andra Trycksättningen gissar jag du försökt med trycksätta med luft i själva behållaren? Eller tillverkade du något som konstant fyller på samtidigt? Motive fyller ju på hela tiden så det blir aldrig en paus i luftningen.....Du trycker igenom 2-3 liter utan uppehåll och det är det som är hela grejjen Merparten av HV cylindrar är Kina, Pakistan eller andra länder som inte ens går uttala men jag anser man måste köpa kvalitet helt enkelt....Särskilt bromssystem! Det finns fortfarande mycket bra kvalitet på gjutjärn HV cylindrar men folk väljer nästan alltid efter pris iallafall. Ford gjorde 1000.000tals och det även om det på just Mustang varit lite svårt med luftning så har det blivit förjävligt milt sagt med repro delar Jag har aldrig haft ditt problem med kvalitet på Ford HV cylindrar men jag har alltid vetat om "Kina syndromet" och undvikit detta. Att Wilwood skulle vara dåligt är mest en missuppfattning enligt mig. Jag har monterat flera Wilwood och det är utmärkta grejer rätt hanterat. Deras sortiment har både OEM och racing kvalitet. Många missförstår att racing är det man ska ha men faktiskt tvärtom det är kortlivat då det är framtaget för just racing där livstiden inte är prioriterat utan däremot är prestanda och vikt prioritet. Köper man deras Automotive delar är det aldrig problem bara man monterar rätt! Eftersom mycket är aluminium så är delar känsliga för felaktiga åtdragningsmoment. Man kan bara inte "slänga dit" prylarna och vara totalt frånvarande i hanteringen som gjutjärn tillåter...Skit in = skit ut! Det gäller allt. Jag köper Ford OEM aluminium huvudcylinder som passar våra bilar.. Finns här https://mustangsteve.com/products/pb-6-2 Finns även på Rockauto till bråkdel av priset men då hamnar nipplar på höger sida som jag inte tror funkar på tidiga Mustanger. Fördelen med dessa är rätt uppenbar.....Du kan lufta den direkt i locket med Motive utan adapter Nu sitter du dessvärre i ett dilemma med att du varken vet om det är fel på prylarna eller luftning så det går ju bara pröva sig fram på olika sätt. Det är dessa lägen billiga prylar blir en dyr erfarenhet. Been there and done that! Citera
66ahenke 3 April Author Report 3 April den jag har byggt skulle fylla på oxå men det blev lite så där. så jag får kolla hela tiden. men men det fungerar hjälpligt. men ska köpa en riktig. det med wiilwood gata o racing vet jag om, jag har kört racing det mesta av mitt liv. båda bil o roadracing. o är ingen duvunge när det gäller skruva, jag har byggt o sfro bes x antal mc o bil samt div racebilar o race mc. byggar o trimmer själv mina motorer. till ex är det inte dammtätning i race bromsoken. ang kina grejor så är det lite så där att bara dissa det, dom producerar mängder till hela världen, o det skulle inte fungera om det bara var skrot. o såna som VP o alla andra nasare kunde exisera men till mustangen är det extrem dålig kvallitet, jag har använd såna grejor till många andra bilar utan problem. mycket av det som säljs som original delar är oxå tillverkat ute i östen till ex hundkoja 67a ombyggt o med en 150hk turbomotor, ford capri mk 1 ombyggt med komplett foxbody drivlina, volvo pv org renoverat. o många andra, har jag alldrig haft dom problemen. o till dom bilarna finns inga org delar bara repro i värsta fall får jag köpa en ny Hv. det inte hela världen. 1 Citera
66ahenke 17 April Author Report 17 April (redigerad) jag avslutter min projekt tråd här o nu pga en vis dryg person härinne Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Slagsida 17 April Report 17 April Det är ju som att sno godispåsen från ett barn. Det har varit jättekul att följa ditt projekt. Citera
Cabbe70 17 April Report 17 April Fortsätt skriva. Väldigt intressant att följa sådana projekt. Citera
66ahenke 25 April Author Report 25 April (redigerad) okay efter att tänkt lite då kör vi en runda till jag är nästan klar...äntligen... jag har klurat ut va felet var med min huved cylinder. allt i bromsväg kommer från mbm i usa så det eftermarked men inte kina men allt blir till kinaskit när det inte fungerar jag har stöt o blöt detta i skallen hur många gånger som helst jag fick ju bra pedal bara alldeles för långt nere så jag rev skitet o började mäta o mäta, plötsligt slog blixten ner. i kolven finns ett hål vart man ska sticka in en liten stång som bromsservon ska trycka på. den jävlen var för kort så jag mäte fram hur lång den ska vara o vips kom pedalen upp i höjd så nu fungerar det med en jävla broms, fint som snus med bromsförstärkare nu ska jag montera tillbaka fördelningsventilen jag hörde med vp autoparts va dom trode felet kunde vara, dom skulle höra av sej igen dagen efter, vet inte vilken almanacka dom har, för nu 1,5 vecka senare har dom fortfarande inte hörd av sej. dålig stil. sen var det dags att justera tändning med strotoskop lampa (tror jag det heter ) då hade jag ingen kort nock förlängare, va göra, ju hittade på en mac gyver lösning klart... går o starter hur fint som helst med den nya förknasaren då var det dags att ta tag i framhjulsinställningen. jag fick börja med att kapa av ca 1,5 cm på varje sida av styr racket. vet inte varför det inte passar det väl något universal rack, skit samma det var ju inget större jobb sen grov instälde jag toe med 2 läkt o en lasar mätare. då behöver man inte skruva så mycket nere på golvet. så var det dags att flytta bilen till andra sida av garaget o göra den riktiga hjulinställning för länge sen köpte jag en sån här hjulinställnings manic, jag tycker den är väldans smidig o lätt använd. vill ni ser mer om den titta här det ligger oxå en del på youtube Trackace DIY laser wheel alignment tracking gauge. Poor wheel alignment wastes fuel, damages tyres & increases your CO2 emissions carbon emissions. ett tips när man ska ställe in hjulen är att placera framhjulen på en tidning, så glider hjulen lättare. sen placerar man ut en laser givare o en spegel, först på vänstra hjul o sen på höger o då får man ut hur många grader hjulen står då det "bara" börja skruva tills man är nöjd. jag satta min på 0 gr efter att tjyvläst lite i jannes tråd nu var det framvagnens tur at få en rundsmörjning, ett litet tips.. sätt på såna små gummi hattar på smörjniplen så fylls dom inte med skit smörjniplen alltså inte gummi hattan ute i solen o njuter lite på med huven o så här blev resultat. på lördag blir det en tur till en liten kaffe träff till sensommaren ska den plockas ner o få lite grön färg utvändigt kan oxå visa va jag nu har hittat på av jävelskap. råkade minsan köpa en garage kompis till mussen en triumph gt6 mkI som är tänkt att användas som trackday bil. så nu man med ban bil igen behöver lite kärlek o prio 1 är att få den besiktigat. men därom någon annanstans Ändrade %s av %s (%s) 2 Citera
66ahenke 25 April Author Report 25 April PS: servo styrning fungerar oxå helt perfekt. så skönt med power steering o bromsar Citera
JanneJ 26 April Report 26 April GT6 som trackdaybil ser jag fram mot, har själv tävlat med en Spitfire i Historic racing så jag är väl bekant med plattformen. Citera
66ahenke 26 April Author Report 26 April hej janne jag så det i en annan tråd, jag kommer konsultera dej när jag kommer igång. nyfiken på va man kan göra för att för bättra väghållningen på sån mojäng svårt att hitta något om detta tycker jag Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.