Jump to content

Ojämn och ryckig gång


Rolf-Enåsen

Recommended Posts

Har en 65:a med en 289, 4-portsförgasare (A-Code), man. 4-vxl. som går ryckigt och ojämnt, framför allt på låga varv, tomgången är också (nervöst) ojämn. Den går också ryckigt om man låter den rulla på motorbroms på 1:an eller 2:an i utförsbacke utan att gasa.

Den svarar emellertid fint på gaspådrag och drar då jämnt och bra utan problem.

Vet ej bilens historia.

Har kontrollerat och åtgärdat följande:

Bränslefilter (kontrollerat)

Tändstift (nya)

Tändkablar (nya)

Tändspole (ny)

Brytarspetsar (nya)

Tändföljd (kontrollerad)

PCV-ventil, vevhusventialtion. (ny)

Kompression (5st: 10,0, 2st: 11,0, 1st: 9,5)

Förgasare (rengjord + kollat med en utbytes)

Ventilspel (kollat och justerat)

Ett problem som ej är åtgärdat är att den visar helt tändningsläge, uppskattningsvis 20-25 grader.

Vad ska jag göra härnäst?

Kan kamaxeln eller kamkjedjan ha något med detta att göra?

Annan teori?

Link to comment
Share on other sites

Hej alla.

Det blev lite fel när jag skrev mitt inlägg häromdagen, hade väl lite för bråttom.

Här kommer samma text igen men med lite förtydlingar, hoppas någon kan ge tips vad jag kan göra.

Har en 65:a med en 289, 4-portsförgasare (A-Code), man. 4-vxl. som går ryckigt och ojämnt, framför allt på låga varv, tomgången är också (nervöst) ojämn. Den går också ryckigt om man låter den rulla på motorbroms på 1:an eller 2:an i utförsbacke utan att gasa.

Den svarar emellertid fint på gaspådrag och drar då jämnt och bra utan problem.

Vet ej bilens historia.

Har kontrollerat och åtgärdat följande:

Bränslefilter (kontrollerat)

Tändstift (nya)

Tändkablar (nya)

Tändspole (ny)

Brytarspetsar (nya)

Tändföljd (kontrollerad)

PCV-ventil, vevhusventialtion. (ny)

Kompression (5st: 10,0, 2st: 11,0, 1st: 9,5)

Förgasare (rengjord + kollat med en utbytes)

Ventilspel (kollat och justerat)

Ett problem som ej är åtgärdat är att den visar helt fel tändningsläge, uppskattningsvis 25-30 grader på remskivan med stroboskoplampa vid tomgång för att motorn ska gå någorlunda bra.

Vad ska jag göra härnäst?

Kan kamaxeln eller kamkjedjan ha något med detta att göra?

Annan teori?

Link to comment
Share on other sites

Hej Rolf-Enåsen

Jag hade liknande problem på min -65 A-codade m. 4vxl man. Jag monterade ny fördelare och vips så var det problemet ur världen.

Mvh

Bosse

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag köpte inte någon speciell fördelare utan uppgav bara de nuffror som den gamla fördelaren var märkt med. Samtidigt bytte jag också fördelarlock, rotor och kondensator. Nya brytare följde med fördelaren.

(Numera har jag brytarlöst system).

Däremot låg co halten vid besiktningen för en månad sedan på maxgränsen (5,6-5,7) trots att stiften ser jättefina ut...Gäller väl att till nästa besiktning skuva in luftskruvarna ett par varv för att efter bes. skruva ut dom igen...

Mvh

Bosse

Link to comment
Share on other sites

Hej alla!

Har efter många telefonsamtal fått tag på den senaste ägaren, i USA, och han talade om att han lagt ner USD2.500:- på motorrenovering och samtidigt satt i en "V-Kam" som han uttryckte det. Det ska enlligt honom ge 20-25 extra hästkrafter så det är allstå en trimkamaxel vad jag kan förstå.

Kan detta förklara att tändningen ligger helt fel?

För att få tändningen rätt så måste jag vrida fördelarhuset kraftigt moturs (samma riktning som rotorn går) varvid tomgången låter som om den går sämre, den minskar i varvtal. Har inte provkört i detta läge än.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Vid närmare eftetanke på telefonsamtalet med den förre ägaren i USA som talade om en v-kam så kan han också menat en W-KAM, om nu detta kan betyda något.

Har provkört med tändningen rejält ställd i samma riktning som rotorn går utan förbättring, ycken och den hackiga gångenpå låga varv finns kvar.

Funderar på att byta till ett brytarlöst tändsystem. Kan jag ha kvar min tändspole med gul topp?? Är det en komplicerad procedur att göra själv utan alltför stora förkunskaper?

Link to comment
Share on other sites

Rolf-Enåsen

Jag får inget grepp om ditt problem :?

Detta med att köra fördelaren fram och tillbaka låter lite desperat. Men nu har du ju i alla fall kommit fram till att det inte hjälpte.

Jag hade i det läget du är i nu tagit reda på när 1:ans cylinder ligger i övre dödläge och i kompressionstakten. Exakt där märker du ut var 0 grader är på svängdämparen mittemot indikatorn i blocket.

Sedan ställer du in tändningen på tomgång med bortkopplad vakumregulator. Jag tror att du skall ha 6 grader förtändning initialt på din maskin men det får du ta reda på. Din motor är inte med i min "Car shop manual".

Hamnar du på dina tidigare 25-30 grader då? När du sedan varvar upp så skall förtändningen öka kanske 25 grader eller mer. Jag vet inte exakt för din motor. Det är centrifugalvikterna i fördelaren som fixar det.

Att din remskiva/svängdämpare i nuläget är så felmärkt verkar märkligt. En sak till. Enligt min erfarenhet har man inte högst tomgång när tändningen är rätt inställd. Då blir den för högt ställd (för tidig).

Prova en annan fördelare om du kan.

En annan fundering jag har som är rent subjektiv, jag har inte så stor erfarenhet av trimmade V8 or ännu men:

Jag har upplevt att väldigt många entusiastbilar går mycket ojämnt och dåligt på lägre varv och tomgång. De har t.o.m. vissa svårigheter att ta sig ifrån bilträffarna när det är köer osv. Kan det helt enkelt vara så att din kamaxel inte är riktigt rätt för dina övriga komponenter? Eller, uschiamej, är felmonterad?

Jag vet inte vad en V-kam är och du skulle behöva ha lite mer uppgifter om kammen. Öppningstider osv. eller fabrikat och artikelnummer (grind number) för att själv ta reda på lite uppgifter om den och kunna avgöra om den passar dina övriga bitar. När det är såna här problem måste man nog försöka ta reda på exakt vad som sitter i motorn.

Förgasaren är ju med väldigt mycket för att en motor skall gå bra 8) Nu skrev du ju att du hade provat med en annan och fick samma resultat, eller ?

F.ö. Jo, brytarlöst är väl bra även om du kanske inte kommer ifrån de problemen du har just nu.

Det finns ett företag som heter Pertronix som säljer färdiga kit, ignitor. Skall alltså passa på en i övrigt orginalbil. Beskrivning följer väl med antar jag och det rör sig om ett 20 minutersjobb som längst. Flera här på forumet har det.

Själv har jag en helt annan fördelar, Mallory, med en givare som kallas unilite.

Jobba på, ge inte upp och lycka till.

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kikade lite på tråden.

Kanske det är så att tidigare ägare bytt till en kam modell nyare med tändföljd som 351W och detta förklarar problemet med ojämn gång? På dessa kammar ändras tändföljden så att cyl. 7 och 8 inte ligger efter varandra. Dock står orginal tändföljd kanske kvar på insug,,,,,

Bara en tanke.

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Vet ej,men kanske den upplevs som den går jämnt på högre varv. Bara och testa att flytta tändkablarna ....

Hade också den misstanken gällande W- kam.

Ändra

Från: 1 5 4 2 6 3 7 8

Till.: 1 3 7 2 6 5 4 8

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Nej nej det är ingen ide att testa byta tändföljder.

Motorn går inte alls på fel tändföljd. Det kommer bara skjuta, spotta och fräsa.

Att remskiva verkar vara felmärkt är faktiskt en vanlig grej! 8)

Ford som gillade att krångla till det har flera olika tändmarkeringar beroende på årsmodell

Tex har Ford tändmarkeringen på klockan 2 på vissa motorer och på klockan 10 på andra.

Eftersom du inte vet historiken så utgå från att allt är fel även om tidigare ägare lagt ner mycket jobb :!:

Kolla genom att fysiskt ställa 1'an kolv i TDC (Top Dead Center) i kompressions slaget.

Titta sen om tändmarkeringen verkar stämma.

Jag vet inte om felet verkligen kan vara så mycket men det är ändå vettigt att kolla att TDC stämmer med TDC på tändmarkeringen.

Då vet du ju att kamaxeln är rätt monterad

Annars låter det mycket som det är nått fel i tändsystem.

Ryck ur fördelaren och få den kontrollerad eller byt ut den helt.

Är fördelaraxeln glapp radiellt så får du rycking tomgång. Den kastar då i sidled och därmed öppnar brytaren olika hela tiden.

Men å andra sidan så kanske du bara har en för vass kamaxel så den helt enkelt är ojämn i gången?

Vet inte dina motorkunskap men så blir det ju gärna vid trimmning.

Isåfall så drar din maskin jämt och fint från 3000rpm och uppåt? Eller?

En trimmad motor kan vara knepig att få gå bra på låg tändning.

Min går bäst över 15 grader

Så fort det är trimmat så skit i alla orginalinställningar och försök hellre ställa in rätt tändning med att helt enkelt köra bilen

:--

Link to comment
Share on other sites

Per,

mina motrokunskaoer är inte av toppklass, tyvärr.

Är därför tacksam för alla tips och råd.

Ja, han drar väldigt jämnt vid gas pådrag även från låga varv, det verkar som om gaspådraget tar bort ryckigheten.

Jag ska härnäst prova med en annan strömfördelare.

Har fått ett nytt problem dom tyvärr tar bort mitt fokus från detta fenomen, nämligen KYLARPROBLEM. Detta finns beskrivet i mitt andra inlägg under rubriken "kylaproblem". Detta måste lösas som prio 1.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

före min besiktning fyllde jag med ca. etanol 50% (15 l bensin 95 + 15 l E85, hade innan ca. 5-7 l i tanken)

Jag fick sedan 1,0 i CO.

Link to comment
Share on other sites

Hej, MrV8,

luftskruvarna har justerats i alla tänkbara lägen, btrytarna är bytta, avståndet kontrollerat.

Har inte kollat kondensatorn men planerar att låna en hel strömfördelare och prova med.

Tyvärr måste jag lägga detta problem på is ett tag då jag nu fått kylproblem som måste åtgärdas först, misstänker att en blockpackning är trasig.

Detta finns beskrivet under rubriken "Kylproblem". (ska idag prova med att ta ut termostatet för att eliminera den möjligheten).

Ska det aldrig sluta strula...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tar upp denna gamla tråd igen för jag tycker rubriken stämmer bra in på mina problem.

Min bil har gått och startat utan problem ända tills jag bytte tändstift.

Var väl egentligen ganska onödigt då de gamla såg väldigt fina ut....

Motorn går jämnt och fint på tomgång men när man kör verkar det som den går på "sju-burkar".

Vid jämn gas går den ryckigt och vid gaspådrag "bluddrar" det och det rätta "draget" vill inte infinna sig. :cry:

Bytte tillbaka till de gamla stiften men problemet kvarstår. :evil:

Tjuvluft har jag läst om här på forumet....men hur kollar man? :?

Alla slangar verkar sitta som förut.

Tacksam för uppslag...

Motorn: 289 2V original otrimmad. Ignitor tändsystem.

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om du har fått överslag i något av tänddetaljerna. Kolla fördelar arm. fördear lock, Tändkablar. Svårt att tro tjuvluft om du inte pillat på insug eller förgasare, Eller vacumslangar tagits bort. Kan du nog utesluta tjuvluft. Allt det har beskrivit uppstår av dessa tänd problem.

Bera

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag bytte ett stift i taget, så rätt kabel sitter på rätt stift...det är det enda jag är helt säker på....

Lite frustrerande när jag just fått ordning på bakbromsarna, som låg på.

(bytte fjädersatsen)

Var ju inte så kul när "grillröken" låg tät på Vegabaren för två veckor sedan.... :oops:

/BP

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat bilens vakum vid tomgang. Om inte, gor det och flytta

fordelaren tills du far det hogsta vakumet. Sedan provkor du bilen.

Om den spikar flyttar du ner tandningen ytterst lite, provkor igen

och om den spikar flyttar du ner den lite till. Provkor igen.

Gor detta tills den slutat spika. V-kam kan vara en 289 HP kam.

Den ar markt med ett upp och nervant A som kan tydas som ett V

och mekanisk. Ar din kam mekanisk? Om den ar det maste du

fa de exakta ventilspelsinstallningsvardena pa bade avgas och insug.

Om de ar felinstallda sa gar blen som skit pa tomgang.

Kolla vakumet. Vass kam ger lagt vakum vid tomgang, vanlig HP

kam skall ge min 15 inches of mercury. Hydralisk 289 A kod kam

skall ge min 18.

Lycka till och tala om hur det gar.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Tack för det Bosse,

Men jag har inte pillat med tändningsinställning tidigare så här måste nog någon sakkunnig kika på innan man gör något galet.. :?

Har gått igenom och kollat tändkablar, tändföljd och allt ser ut att vara riktigt.

Bilen går ok på tomgång men såfort man lägger i växeln så går den ned på väldigt låg tomgång.

Det går att köra men det händer just inget när man gasar. Förutom att motorn låter som en Ferguson (traktor) :shock:

Kan det vara tändspolen som lämnat in?

Provade att lossa tändkablarna, en och en, från fördelarlocket med bilen igång.

Märktes ingen skillnad!! :shock:

Verkar inte som det kommer gnistor till alla...

Börjar bli lite lätt trist med +30grader och bilen i garaget... :(

Ytterligt tacksam för fler möjliga felkällor.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...