J-E Christiansson August 28, 2006 Report August 28, 2006 Skall en rätt fungerande ventil även suga luft när motorn går på tomgång.Har en 302 motor,spela det någon roll om man ansluter ventilen till uttaget på insuget och proppar uttaget på fögasarfoten eller vice versa. Citera
MrTurbo_1645 August 28, 2006 Report August 28, 2006 Det tillhör ju vevhusventilationen så den skall suga ur ventilkåpan när motorn är igång. När motorn går är det ju vacum i insuget så då kommer den att suga. En väl fungerande vevhusventilation är väl att föredra. Den finns ju där av en anledning. Citera
Janne Holm CMC1740 August 28, 2006 Report August 28, 2006 Kan inte låta bli att komma med en liten undranDet här med vevhusventilation har den någon mer funktion än att leda bort oönskade gaser såsom fukt (kondens)Jag missade den lektionen i skolan Citera
Pelle cmc 375 August 28, 2006 Report August 28, 2006 Det är nog inte fel att ha en fungerande vevhusventilation, en del påstår att på moderna bilar behövs den smörjning av cylindrarna som oljedimman ger, kanske inte så viktigt på äldre men det är nog inte fel om den funkar. Citera
J-E Christiansson August 30, 2006 Author Report August 30, 2006 Jag kanske uttryckte mej otydligt, vissa PCV ventiler är ju fjäderbelastade och borde följaktigen öppna mer vid ökat vacum.Anledningen till min fråga är att jag tycker tomgången blir stabilare då jag minskar "tjuvluften" via PCV ventilen. Citera
Kåre Olsson September 5, 2006 Report September 5, 2006 Det eventuella övertryck som uppstår i motorn beror i huvudsak på att gaser läcker förbi kolvringar och kolvar när bränslet antänds. Om den går bättre när du pluggar vacuumuttaget på spacerplattan under förgasaren så låter det ju nästan som om det är lite väl kraftigt läckage på gaser, så det blir som tjuvluft.Gör gärna ett kompressionsprov på alla cylindrarna för att utesluta detta.Ventilen är fjäderbelastad (backventil) för att gaser bara skall kunna gå från ventilkåpan till spacerplattan.Tanken är alltså att insuget skall suga gaser ur motorn.Inte att motorn skall trycka in gaser i insuget. Citera
Dr Frelin April 23, 2009 Report April 23, 2009 Finns det något enkelt sätt att kontrollera en PCV-ventil? Citera
Ingo April 23, 2009 Report April 23, 2009 Kan inte låta bli att komma med en liten undranDet här med vevhusventilation har den någon mer funktion än att leda bort oönskade gaser såsom fukt (kondens)Jag missade den lektionen i skolan Sluten vevhusventilation är den absolut största miljöförbättringen som genomförts på bilen.man räknade med att över 50% av de skadliga utsläppen försvann.i USA genomfördes det ju 1963 men då tvingade man bilar retroaktivt att bygga om till år 1955.Sverige som slår sig på bröstet och är så duktiga krävde sluten vevhusventilation 1969... Finns ju i princip två system.Det första hade i princip en vacumledning till vevhuset in i luftrenaren,så luft sögs in genom oljepåfyllningslocket.Det systemet har ju inte vacum hela tiden,så då kom ju steg 2 med en slang från luftrenaren till oljepåfyllningslocket och en annan in i insuget.För att begränsa suget så kom PCV ventilen.. Citera
Nenne April 23, 2009 Report April 23, 2009 Det här med vevhusventilation kommer upp för jämnan, om man orkar göra en enkel sökning så finns det redan en hel del att läsa:t.ex. http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... 84&start=0 Citera
Lassemålare CMC 2071 April 23, 2009 Report April 23, 2009 Dålig vevhusventilation = kvadad motor på MODERNA bilaralla lättfriktions motorer ( moderna) behöver skitbra vevhusventilation och en oljefälla. SAAb hade ju problem, visserligen inte bara dom utan nästan alla Europeiska bilmärken med dålig ventilation. Detta är ett problem som tydligen är relaterat till att bilarna skall gå såsnålt som möjligt och att soppan är så torr numera. MVH Lasse. Citera
Ingo April 23, 2009 Report April 23, 2009 minns på sjuttiotalet var det poppis att koppla bort vevhusventilationen,fanns till och med speciella utsläpp att sätta på aluminiumventilkåpor.vitsen var väl att hålla så lågt tryck som möjligt i vevhuset.problemet är att det blir fruktansvärt grisigt i motorrummet,och är bilen nyare än 68 så blir det anmärkning på bilprovningen också(om dom ser det)Sedan kom ju ett system som kopplades till ventilkåporna och till headersen på bilen.men det funkar inte när det är tryck i avgasssystemet,utan bara med öppna headers.. Citera
Ingo April 24, 2009 Report April 24, 2009 Finns det något enkelt sätt att kontrollera en PCV-ventil?inte värt att kolla ,köp en ny.men vad som brukar hända är att den kloggar igen. Citera
Dr Frelin April 24, 2009 Report April 24, 2009 Finns det något enkelt sätt att kontrollera en PCV-ventil?inte värt att kolla ,köp en ny.men vad som brukar hända är att den kloggar igen.Ok, tänkte nästan det så jag har beställt en ny. Citera
CMC 1061 Berra May 1, 2009 Report May 1, 2009 Man kan känna att den pulserar liksom. Då är den okay. Fast den kostar små pengar så det är värt att skaffa en ny.Berra Citera
Dr Frelin May 4, 2009 Report May 4, 2009 Tackar! Det ska jag testa även om jag redan har köpt en ny. Citera
bosewallius May 5, 2009 Report May 5, 2009 Sättet man kollar sin PCV ventil är att skaka på den och om man hörett rattlande (glömt svenska ordet) är den okay. Om inget rör siginuti så kan man fixa tidiga typer 65-66 genom att ta bort låsringeni botten på ventilen och göra ren den. Senare årsmodeller måste bytas. Jag hittade en originalventil till min 65:a Shelby i min egen verktygslåda av alla ställen. Måste ha kommit med från Sverige 1987.Den funkade inte så jag tog isär den och gjorde ren den. Nu funkar denutmärkt igen. En original 65:a ventil kostar mer än $100 här om mankan hitta någon.Mvh Bosse Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.