Jump to content

Import delar från USA


TonyM67

Recommended Posts

Antar att det finns en hel del medlemmar som importerat från olika företag i USA .

Har någon erfarenhet från DM Dallas Mustang ,eller från California Mustang.

Jag har handlat direkt från DM men det genom en kollega som var där personligen.

Nu tänkte jag köpa lite mer prylar över nätet och av den anledningen skulle det vara kul att få veta om någon har erfarenhet av det.

Tony M67

Link to comment
Share on other sites

Dallas Mustang är 110% seriösa och mycket bra att ha med att göra. Har handlat över disk hos dem i 6 år och sett hur de arbetar. Samtliga anställda har ett genuint bilintresse och många av dem är tekniskt mycket kunniga. De skeppar dagligen till länder runtom i hela Europa.

Vill du ha hjälp med High performancedelar så är Archie King rätt man. Han är chef för deras verkstad och dynos, och har skruvat allt från deras Terlingua racebilar till Detomaso Panteras och GT/GT40s och allt därimellan.

Att gå omkring på deras lager/verkstad/dyno är som att vara ett litet barn i en godisaffär... :D

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

TACK JOCKE

Har du handlat via nätet någon gång från DM dvs lämnat ut kortnummer

Jag har oxå den uppfattningen att de flesta firmor är seiösa men alltid bättre att fråga innan.

Vad gäller kollas alla pkt hos tullen eller är det random

TonyM67

Link to comment
Share on other sites

köpte holley förgasare ifrån Dallas Mustang, beställde på en torsdag och fick paketet på måndag kväll veckan efter.. dom har även mycket bra priser vad jag vet. betalade bar hälften av vad alla andra tog betalt.

så som ett par tidigare har påpekat är DM mycket seriösa och går att lita på till 110% 8)

Link to comment
Share on other sites

här är min senaste beställning. Materialcost 226.76 shipping cost 38.76 tullen i Sverige tullvärde 1.935:- tull 3.5% = 67:- moms 25% = 500:- "moms även på tullen" expeditionsavgift 80:- + moms = 100:- totalt 667:- i avgift på 265.52$. Total $ kostnad på denna sak blir 11.85:-

En gång hade säljaren satt upp försäkringsvärdet till närmsta hundratal i $ detta kostade mig 150;- extra helt i onödan då de tullade in på detta beloppet som var högst det gick att överklaga men när hon beskrev för mig hur man skulle göra så ansåg jag att det var för mycket jobb för att orka engagera sig så se till att beloppen överenstämmer innan de skickar.

Sven

Link to comment
Share on other sites

Hej köper mina delar för det mesta av NPD och det fungerar riktigt bra:-

senaste beställningen 5\1-07 var hemma vid dörren kl 1200 8\1-07

beställde på fredagen o fick delarna på måndagen det kallar jag för service:- :--

Link to comment
Share on other sites

TACK JOCKE

Har du handlat via nätet någon gång från DM dvs lämnat ut kortnummer

Jag har oxå den uppfattningen att de flesta firmor är seiösa men alltid bättre att fråga innan.

Vad gäller kollas alla pkt hos tullen eller är det random

TonyM67

Har faktiskt nästan aldrig lämnat ut kreditkortnummer över nätet. Jag föredrar att ringa över och ta själva transaktionen via telefon. Dock så skulle jag definitivt lita på vad Dallas Mustang håller på med.

Vi var där senast i påskas och spenderade då i storleksordningen $6000, men jag skulle lika gärna kunna gjort detsamma över telefon med dem.

Dock så skulle jag inte säga detsamma om alla företag, så du gör helt rätt som hör dig för om andras erfarenheter.

De flesta paket fastnar i tullen, så ha det med i beräkningarna. Tänk på att du får betala tull och moms även på frakten, så en dyr frakt kan ge betydligt högre totalkostnad.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jag vill tacka alla som kommit in med kommentarer på inlägg.

man lär sig alltid något nytt, för mig blir det väl till att lägga på runt ca:35% (Dvs 25% moms + 10% itransp +diverse eller??)

TonyM67

Link to comment
Share on other sites

En "lathund" svågern hjälpte mig med, dock får man ju justera dollarkursen efter aktuell nivå, i detta exempel 7.35 (Tror det ligger på ca 7.10 nu));

Varuvärde + frakt omräknat till kronor.

$990 x 7.35 = 7276:-

På denna summa räknas först en tullsats, som varierar lite beroende på varuslag. Men bildelar brukar nästan alltid hamna på 3.5%.

7276:- x 3.5% = 255:-

Tullsatsen läggs på det första värdet ( 7276 + 255 = 7531 ). På detta läggs sedan 25 % moms. Detta ger oss då följande:

7531:- x 25% = 1883:-.

Slutligen summeras posterna såhär:

255 + 1883 = 2138:-.

Denna summa blir det du ska ge till staten, dessutom tillkommer en speditionsavgift på minst en hundring*

Detta är en ungefärlig beräkning, då jag inte vet vilken kurs de har. Men det ger dej en ungefärlig kostnad för det hela. Gör man sedan en grov beräkning av kostnaden per dollar så hamnar man på 9.61.

7276 + 2138 + 100 = 9514:- / 990$ = 9.61

Har stämt skapligt bra för mig

Link to comment
Share on other sites

Mr_turbo det är ett "feltänk" på slutet som gör att det blir fel när man räknar från en katalog eller på nätet.

Du ska inte räkna in frakten i sista divitionen!

Låt oss säga att frakten i ditt exempel kostar $100 för enkelhetens skull.

Dra då av $100 på $990

Då ska du räkna 9514kr(din totala utgift) / $890(varuvärde)= 10,68 kr/$

Frakten är ju med i Täljaren och ska då inte vara med i Nämnaren

Det är 10.68 du använder direkt på varupriset i exempelvis Summit eller var du nu handlar.

Testa själv på din egen order. Frakten står ju inte med där utan den får du ju först när varorna redan är på din trappa

Tar du 9.61 direkt på prislistan så får du en för låg slutsumma.

Link to comment
Share on other sites

Frakten vet du ju inte från börja eller hur.

När du adderar priserna från exempelvis Summit katalogen då kanske det sluta på $890 eller hur? Utan frakt alltså

Tar du $890 x 9,61=8553 kr

För lite! :)

Tar du $890 x 10,69= 9514kr

Rätt! :)

$990 använder du endast då du ska räkna ut dina totala utgifter och sedan dividerar du med varupriset i $

Link to comment
Share on other sites

Jag frågar alltid om frakt innan beställning iofs.

Så JAG vet vad frakten kommer kosta innan de sänder. :--

Men det är kanske inte alla som gör det iofs. På det sätt jag räknade stämde det i vart fall kusligt bra sist jag beställde.

Link to comment
Share on other sites

Jo det stämmer om du vet frakten i förväg och gör en slutsumering som du gjorde ovan.

Men du kan inte använda din faktor 9.61 direkt i en katalog och få fram rätt slutpris.....omöjligt.

Vitsen med en K-faktor som man säger är just att frakten ska ingå och man ska kunna räkna direkt från en brutto prislista.

K-faktor = Alla dina utgifter / varupriset

Du räkna= Alla dina utgifter / (varupris + utgifter frakt)

Det blir knas

Link to comment
Share on other sites

Nej det är sant.

Vet man inte frakten stämmer det ej, men när jag spanat på vad jag vill ha mailar jag detta till aktuell firmas kundtjänst och frågar om frakten.

Sitter man och spanar på produkterna i katalog eller på hemsidan kan man inte räkna så nej.

Link to comment
Share on other sites

Tackar grabbar

Detta var en läxa i den högre matematiken jag tittar på era uträkningar

och jag får det till att bli enonyM67 Faktor på 1,35-1,4 från prislista till hemmet

För at göra ett överlag så kan kanske 1,5 dvs 1,5ggr prislista ge ett överslag.eller?

Link to comment
Share on other sites

Senast jag beställde från Mustangs unlimited gick jag över summan för fraktfritt (300$) och betalade direkt över nätet med e-kort.

Lådan kom direkt hem med ett fraktbolag! ingen tull ingen moms = jä..ligt bra affär! Ibland har man tur.

Link to comment
Share on other sites

Räknar man in frakt i divisionen för $/kr blir det ju fel då frakten inte är en detalj,,,,,,

Då ser det ut som man fått mer $/Krona.

Var det inte lite så du menade PerB?

mvh Tommy 8)

Ja bra utryckt! .. Utrycka sig förståligt i matte kan vara svårt. :lol:

Som sagt gäller (summan av ALLA utgifter i kr ) / (delarnas kostnad i $ )

Inget annat och det blir exakt rätt även om man vill kontroll räkna.

Senast jag beställde från Mustangs unlimited gick jag över summan för fraktfritt (300$) och betalade direkt över nätet med e-kort.

Lådan kom direkt hem med ett fraktbolag! ingen tull ingen moms = jä..ligt bra affär! Ibland har man tur.

Vissa har tur!

Jag vet andra HÄR (inte jag) som får grejjer helt gratis hem till dörren utan betalat en krona.

Inga namn men ibland är det bra med slarv!

:--

Link to comment
Share on other sites

Senast jag beställde från Mustangs unlimited gick jag över summan för fraktfritt (300$) och betalade direkt över nätet med e-kort.

Lådan kom direkt hem med ett fraktbolag! ingen tull ingen moms = jä..ligt bra affär! Ibland har man tur.

Janne, gällde fraktfritt till Sverige. trodde det bara var inom USA??

/Svedis

Link to comment
Share on other sites

Senast jag beställde från Mustangs unlimited gick jag över summan för fraktfritt (300$) och betalade direkt över nätet med e-kort.

Lådan kom direkt hem med ett fraktbolag! ingen tull ingen moms = jä..ligt bra affär! Ibland har man tur.

om det gäller internationellt så är det ju väldigt intressant

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...