Jump to content

Registreringsskylt fram?


Peace105

Recommended Posts

Hej

Jag skulle vara tacksam för hjälp med följande frågor

1) Är det lag på att ha registreringsskylt fram i Sverige?

Om det är lag på reg. skylt fram så funderar jag, då jag kommer tbx, hur jag bäst ska lösa det mtp min '05 Saleen, som har följande front:

frontzc2.jpg

2) Hur funkar det på era Mustanger fr. 05-07, måste ni borra hål i spoilern fram eller finns det någon lösning utan att behöva "skada" bilen?

Link to comment
Share on other sites

2) Hur funkar det på era Mustanger fr. 05-07, måste ni borra hål i spoilern fram eller finns det någon lösning utan att behöva "skada" bilen?

Det finns ju delstater i USA som kräver nummerplåt fram också, så Saleen har en främre hållare med artikelnummer 10-1101-C12821A i sin webshop.

Tyvärr ingen bild, men här är en direkt länk

http://www.saleen.com/SC101_Services/SC ... 01-C12821A

Den kanske inte passar de svenska nummerplåtarna (de jag fick till min bil är lite mindre än den från South Carolina), men kanske Du kan få en bild och/eller mått från Saleen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar & länk. Tyvärr måste man borra i spoilern för den enl. Saleen och det vill jag helst unvika.

Den är dock en privat snubbe här som gör en version för Saleen som inte behöver borras som jag fått kontakt med, ska se vad det mynnar ut i... :D

Det är förresten lag på skylt fram i Massachusetts också men jag kör utan, ingen har stoppat mig hittils....fast i Sverige kan jag tänka mig de är mer petiga :?

Det är lite synd att svensk "USA" skylt inte är samma mått som i USA, men den något mindre höjden gör kanske inte så mycket (borde kunna passa någorlunda på en "USA hållare")

USA reg skylt mått ca 305 mm x 152 mm

Svensk "USA" reg skylt 300 x 110 mm

Förresten. Är det krångligt att få dispens för en mindre USA skylt?

Har någon av er tips ang detta?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det numera i stort sett omöjligt att få en stor skylt utbytt mot en liten.

Jag har själv försökt med en skriftlig ansökan till Vägverket. Jag fick avslag med motiveringen att bilen var såld ny i Sverige med stor skylt och att om man gjorde förändringar i fronten skulle man beakta skyltens storlek och placering.

Vid privatimport avgörs det vid registreringsbesiktningen vilken skyltstorlek du skall ha.

Så om du vill ha en liten skylt fram måste du nog ha en monterad amerikansk skylthållare vid registreringbesiktningen. Och så gäller det att övertyga besiktningsmannen att du måste ha en liten skylt.

Skulle det bli helt fel så kan du ju alltid beställa en ny bakre (liten) skylt efter en tid (du kan ju ha råkat tappa den bakre skylten) och montera den fram. Jag tror inte att det är någon som i efterhand kontrollerar skyltstorleken.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

De nyare små svenska skyltarna är 300x110 mm (11.81x4.33in), och jag har för mig att den ska hålla samma strl som de amerikanska, de kallar den iaf "USA-Skylt":

Registreringsskylt (”USA-skylt”)

Liten, enradig registreringsskylt som används på fordon

med litet skyltutrymme. Vägverket kan bevilja den efter

en prövning av skyltutrymmet. Mått: 300 x 110 mm.

http://www.vv.se/filer/1196/Registreringsskyltar.pdf

Att köra utan främre skylt i Sverige är nog jämförbart med kidnappning eller bankrån, se sidan 40:

http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyh ... alogen.pdf

Titta förresten gärna igenom listan av annat som man får hutlösa böter för... Det är ett under att man inte får böter varje dag....

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

De nyare små svenska skyltarna är 300x110 mm (11.81x4.33in), och jag har för mig att den ska hålla samma strl som de amerikanska

Nej tyvärr, den svenska skylten är avsevärt mindre vilket gör att den inte ser så skojig ut bak på min 69:a. Den passar inte särskilt bra, man ser skylthållaren antingen ovanför eller nedanför skylten beroende på hur man skruvar dit den.

Fram däremot var det inga bekymmer, där funkade originalfästet alldeles perfekt.

(Jag fick inte välja skyltar, utan de små skyltarna kom med automatik från vägverket innan registreringsbesiktningen.)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar & länk. Tyvärr måste man borra i spoilern för den enl. Saleen och det vill jag helst unvika.

Den är dock en privat snubbe här som gör en version för Saleen som inte behöver borras som jag fått kontakt med, ska se vad det mynnar ut i... :D

Det är förresten lag på skylt fram i Massachusetts också men jag kör utan, ingen har stoppat mig hittils....fast i Sverige kan jag tänka mig de är mer petiga :?

Det är lite synd att svensk "USA" skylt inte är samma mått som i USA, men den något mindre höjden gör kanske inte så mycket (borde kunna passa någorlunda på en "USA hållare")

USA reg skylt mått ca 305 mm x 152 mm

Svensk "USA" reg skylt 300 x 110 mm

Förresten. Är det krångligt att få dispens för en mindre USA skylt?

Har någon av er tips ang detta?

Går det inte då med stark dubbelhäftande skyltram??????
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag skulle vara tacksam för hjälp med följande frågor

1) Är det lag på att ha registreringsskylt fram i Sverige?

Om det är lag på reg. skylt fram så funderar jag, då jag kommer tbx, hur jag bäst ska lösa det mtp min '05 Saleen, som har följande front:

frontzc2.jpg

2) Hur funkar det på era Mustanger fr. 05-07, måste ni borra hål i spoilern fram eller finns det någon lösning utan att behöva "skada" bilen?

Tjena!

Jag VÄGRAR att borra ett enda hål i min Shelby... Jag beställde sålunda en "leksaksskylt" med självhäftande baksida... Utåt sett identisk i proportioner och text etc med en valig skylt, men något mindre. Med andra fördelar... Meddelar när och om Farbror blå protesterar! Bilden är inte manipulerad, blixten var dock aktiverad på kameran...

Link to comment
Share on other sites

Skyltar som inte är gjorda av "det statliga verket" är ej godkända och räknas då som att den saknas.

Kompis råkade ut för det, kravs säkert en tjurig snut men iaf.. kan ju va bra att veta (jag eller kompisen gjorde inte det innan)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag skulle vara tacksam för hjälp med följande frågor

1) Är det lag på att ha registreringsskylt fram i Sverige?

Om det är lag på reg. skylt fram så funderar jag, då jag kommer tbx, hur jag bäst ska lösa det mtp min '05 Saleen, som har följande front:

frontzc2.jpg

2) Hur funkar det på era Mustanger fr. 05-07, måste ni borra hål i spoilern fram eller finns det någon lösning utan att behöva "skada" bilen?

Tjena!

Jag VÄGRAR att borra ett enda hål i min Shelby... Jag beställde sålunda en "leksaksskylt" med självhäftande baksida... Utåt sett identisk i proportioner och text etc med en valig skylt, men något mindre. Med andra fördelar... Meddelar när och om Farbror blå protesterar! Bilden är inte manipulerad, blixten var dock aktiverad på kameran...

Tjohoo, en sån skylt vill jag med ha !!! Var köpte du den?

Verkar ganska fartkamera-ovänlig.....

Link to comment
Share on other sites

I Malmö får du böter direkt om de stannar dig och du har en sån skylt på bilen. Polisen här är jävligt glada för att köra razzialiknande raider i samband med allt som har med motorintresse att göra. vi har ju MECA raceway, och för att komma dit så kör man en bra bit genom ett industriområde. Inför nån gatbilsträff som tydligen skulle vara ett jättejippo satte polisen därför upp chikaner och avspärrningar där de körde fyllekontroll, vilket är bra, men även flygande besiktningar med civila besiktningstekniker på plats. De har tom bullermätare i sin buss. Undrar när de gjorde nåt sånt i samband med nån fotbollsmatch eller liknande? Nä, just det, då måste ju polisen vara iklädda kravallutrustning i stället... J-a hycklande tycker jag!

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte montera i nedre luftintaget?

På Pontiac Trans Am -89 fanns inte heller någonstans i fronten att montera, en del monterade då under nosen på en liten läpp som satt en bit in (och tryckte upp luften genom kylaren?).

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte montera i nedre luftintaget?

På Pontiac Trans Am -89 fanns inte heller någonstans i fronten att montera, en del monterade då under nosen på en liten läpp som satt en bit in (och tryckte upp luften genom kylaren?).

Jo det är en sådan lösning jag f.t. tittar på. Återkommer inom kort då jag har mer info att ge (om någon skulle vara intresserad).

En fråga: Är den svenska USA skylten förborrad med några hål? Om så kan någon kolla och förmedla placering på dessa?

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte montera i nedre luftintaget?

På Pontiac Trans Am -89 fanns inte heller någonstans i fronten att montera, en del monterade då under nosen på en liten läpp som satt en bit in (och tryckte upp luften genom kylaren?).

Jo det är en sådan lösning jag f.t. tittar på. Återkommer inom kort då jag har mer info att ge (om någon skulle vara intresserad).

En fråga: Är den svenska USA skylten förborrad med några hål? Om så kan någon kolla och förmedla placering på dessa?

Jag ser inget problem i detta.

Ta reg skyllten och köp dubbelhäftande tejp "emblem tejp" och sätt skyllten direkt på fronten.

Så har jag och det är snyggt samt håller!

Link to comment
Share on other sites

En fråga: Är den svenska USA skylten förborrad med några hål? Om så kan någon kolla och förmedla placering på dessa?

Jag fick borra hålen själv, inget förborrat.

Link to comment
Share on other sites

Ta reg skyllten och köp dubbelhäftande tejp "emblem tejp" och sätt skyllten direkt på fronten.

Så har jag och det är snyggt samt håller!

Det kan nog gå fast då måste den nog sättas lite på sniskan pga den spetsiga profilen på Saleen fronten såvida inte man gör en special lösning med "kilar" eller böjer skylten (är egentligen ingen dum ide hmmm).

Nåväl, jag har nu valt att köpa en specialgjord hållare gjord av en privat Saleen ägare, se denna tråd

http://www.mustangforums.com/m_2900981/tm.htm

Jag har bett honom anpassa den så den passar svensk "USA" skylt. Jag ska återkomma med bilder och hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Jag gick bara in till min lokala text o dekor firma o sa hur jag ville ha skylten (tror inte det kosta mer än ~50kr)

Den kasta jag dock o har orginal skylten horisontellt monterad.

Då saknas den inte utan är bara felmonterad (var billigare förut iaf)

Märkligt är det, med den "hemgjorda" syntes det faktiskt vilket reg nr jag hade.

(Pratar nu R-hoj såklart)

orginal plåtar är väl fortfarande aluminium? o då väldigt enkla att forma som man vill.

edit: såg inte först att du hade beställt hållare...

Link to comment
Share on other sites

Ta reg skyllten och köp dubbelhäftande tejp "emblem tejp" och sätt skyllten direkt på fronten.

Så har jag och det är snyggt samt håller!

Det kan nog gå fast då måste den nog sättas lite på sniskan pga den spetsiga profilen på Saleen fronten såvida inte man gör en special lösning med "kilar" eller böjer skylten (är egentligen ingen dum ide hmmm).

Nåväl, jag har nu valt att köpa en specialgjord hållare gjord av en privat Saleen ägare, se denna tråd

http://www.mustangforums.com/m_2900981/tm.htm

Jag har bett honom anpassa den så den passar svensk "USA" skylt. Jag ska återkomma med bilder och hur det går.

Det är bara att bocka den lite lätt! Tycker klart det är snyggast utan nån hållare. Det blir en clean look!

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd.....

Undrar om ni vet hur skylten "måste" sitta :?::?::?:

Ända sedan jag köpte bilen har skylten (av den äldre mindre typen) suttit en bit under främre spoiler.

Lite skrap vid vägbulor å så...men det står jag ut med.... :)

Å så estetisk fråga...funderar på att skaffa andra lyktor fram.

Vita, svarta....ja vad passar på en vit bil.....?

Ha de gött...å gasa friskt.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Registreringsskyltar - allmänna bestämmelser

5 § När ett fordon har registrerats skall Vägverket tillhandahålla två registreringsskyltar för varje bil och en registreringsskylt för varje motorcykel, moped klass I, traktor, motorredskap, terrängmotorfordon eller släpfordon. Förordning (2003:95).

6 § Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning.

Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt.

7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.

Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.

8 § Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.

På en registreringsskylt får, förutom kontrollmärke, inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen.

Vägverket föreskriver om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning.

Verkar vara ganska luddigt...

Men tycker "de" att den inte syns för t.ex sthlm kamerorna så är den väl inte väl synlig = böter?

kanske finns bättre info?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej på Er!

Är en nybliven mustangägare som varit med på första elmiamässan med en lite ombyggd mustangcab-06 i eleonorutförande.

Fick också stifta bekantspap med den blåvita delen av bilburna personer :twisted: direkt i anslutning till avfärd ifrån mässan hann ca 500 m innan länsman vinkade in mig. Efter lite diskussioner ang.skylt fram som låg synlig i framrutan fick jag en flygande besiktning som skall vara tillrättad inom 1 vecka.Om jag stoppas igen efter det med samma problem så blir det ombesiktning hos bilprovningen och dom godkände endast vägverkets skyltar. Hade även köpt en dekalskylt på mässan i rätt mått. Om den monteras på så är det som tidigare inlägg sa. vid razzia så saknas skylt och ny besiktning. Det blir väl till att borra eller dubbelhäftande tejp i veckan annars kan man ju inte glida runt speciellt när vi får 20 grader och sol så vill man väl ut och glida omkring.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte borra små hål i skylten och fästa den i grillen med ståltråd då?????

Om polisen stoppar och bötfäller dig så är det ännu ett bevis på att poilisordningen i stan inte har annat att göra och då kan vi lägga skattemedlen på lägre vägskatter osv.....

Jag kör med sidomarkeringsljusen inkopplade och chansar med det för jag tycker det är snyggt. Har inte blivit stoppad än.....Blir jag det så kommer jag argumentera, skitkul att reta upp dom. hehehehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...