Gäst April 9, 2008 Report April 9, 2008 Hejsan,tittar på en (billig) musse -88. Den har en rad 4:a. Nu undrar jag om det går (med rimliga modifieringar) att sätta i en V8:a.Alltså1. Funkar det med utryme?2. Finns fästen?3. Vad säger bilprovning? 4. Ev kostnad för ny reg.beikting eller vad som krävs.5. Någon som gjort detta?Alla tips är värdefulla... Citera
Per Berglund April 9, 2008 Report April 9, 2008 Skippa alla punkterna och ersätt med denna punkt...1. Varför orka och konvertera då det är billigare köpa en musse med 8'a ...Speciellt 80 talarna är riktiga fynd! Citera
87gt50 April 9, 2008 Report April 9, 2008 Chassi (ram)o karossmässigt är det samma bilar. Bakaxeln är klenare (7.5 mot 8.8 i v8modellerna). Inredning är väl i princip samma i 2.3 som i v8 LX modeller. Bromsarna är mindre. k-member måste nog bytas, men ifall du kan få tag på en rutten donatorbil med frisk fram o bakvagn så kan du nog få ihopa det rätt lätt. Bränsle o tändsystem med insprutningen måste också bytas. Allt finns som eftermarknad. Vid lite eftertanke så e det nog lättare att skaffa en V8 från början... Inte minst på SBP...mvhJocke Citera
JanneJ April 9, 2008 Report April 9, 2008 Håller med Per B till 100%, det kan ju aldrig bli nån ekonomi på ett sådant byte.Eller...varför inte vara fullständigt unik! Behåll 4:an och var STOLT Citera
1096 April 9, 2008 Report April 9, 2008 Punkt 1 och 2 - säkert inga problem att uppdatera till V8 spec.Punkt 3 - SFRO som ombyggt fordon alt. amatörbyggt är väl det minsta då man byter drivlina och dessutom till en annan typ. Det går ju tex inte ens besikta en bil med orginal dubbelturbo som singelturbo och vice verca tydligen. Lär ju knappast inte räcka med motorbyte i regbeviset för Din del isf.Punkt 4 - förmodligen mer än vad en GT kostar idag, både i tid och kronor.Punkt 5 - Om inte så är det ju alltid skoj att vara först... Citera
Gäst April 11, 2008 Report April 11, 2008 Opinionen är kompakt - skulle man kunna säga.Grejen är väl att det skulle vara ett terapiprojekt - dvs. att ha något kul att pyssla med.Hur som helst är jag tacksam för era synpunkter. Värdefullt...... Citera
uffeg April 11, 2008 Report April 11, 2008 Eller köp den , ha den som vinterbil, en Musse med 4'a borde kunna reta upp vem som helst !!! Citera
PonyPower April 12, 2008 Report April 12, 2008 Jag har en 4'a i garaget som kan få de flesta att sätta i halsen.Överladdad 16v motor med Lysholmkompressor. Borde vara god för nånting i stil med 300-400hk. En motor som blev över från ett gammalt projekt och inte hunnit bli färdigbyggd ännu.Alltså överladda 4'an eller köp en bil med V8 original, det finns ingen ekonomi eller orsak att köpa 4'an och sedan byta till V8. Citera
CMC 1061 Berra April 13, 2008 Report April 13, 2008 Håller din bil 300-400 fyra hundra hästar med org vxl och bakaxel har svårt att tro det. Och sen så börjar man snacka om ekonomi igen. Eftersom byte av Vxl och bakaxel uppdatering av bromsar. Börjar låta dyrt tycker jag. Men vill man vara udda så varför inte trimma och kör skiten ur den. Det är inte fel. Rasar det så släng bara.Berra Citera
MrTurbo_1645 May 13, 2008 Report May 13, 2008 Mustang med turboladdad 4a skulle jag lätt överleva. Så byt inte motormodell, förbättra bara andningen. Citera
olf_ironpower May 15, 2008 Report May 15, 2008 Det sitter 4:bultade axlar (hjulbultar) på 4cyl mustangerna med mindre bromsar mm Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.