Tony.S CMC 2246 September 15, 2008 Report September 15, 2008 Det var inte undra på att bilen gick lite konstigt hem första gången, ena stötdämparen var loss från fästet bak. Detta är väl inte original ´Är det inte bara bladfjädrar bak original. Någon sa att dom har satt dit för korta dämpare,därför har den gått av Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 15, 2008 Report September 15, 2008 Hej.Det ser ut som att dämparens fäste är av eller så är gummioch brickor borta. Citera
Roger September 15, 2008 Report September 15, 2008 Fästet verkar att vara helt men stötdämparen saknar brickor,gummi och muttrar.Bara att investera 2 st nya dämpare då dom ser ut att ha set sina bästa dagar. Citera
Tony.S CMC 2246 September 15, 2008 Author Report September 15, 2008 Jo,det blir nya.Då är det standarddämpare Snyggt underede Lasse ser ut som den färgen jag har tänkt mig på framvagnsdelarna som du har på bakaxeln Hammarlack kanske Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 16, 2008 Report September 16, 2008 Hej.Hittade en bild på 72an som jag fixade med före 70an. Hammarlack funkar jättebra TYCKER JAG. Det finns numera Hammarlack som inte har hammradyta när det torkat. Citera
THOMAS September 16, 2008 Report September 16, 2008 Hammarlack ? När man kan lacka ordentligt !!! Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 16, 2008 Report September 16, 2008 Man skall väll inte överdriva det gjorde man intepå FORD fabriken, viktigast är att det är skyddatfrån väta. Snyggt är det i alla fall Tomas, du får montera in plexiglasrutor i durken så folk kan drägla, kanske lite lysrör och speglar oxå. Det är så här såg det ut från fabrik, lånadbild. Citera
Fröberg September 16, 2008 Report September 16, 2008 Hammarlack ? När man kan lacka ordentligt !!!Snyggt Citera
skalvet September 16, 2008 Report September 16, 2008 Klockrent Thomas ! "Riktigare" än så kan det knappast bliÖvertygad om att det är gedignare gjort än org bilden !Mattlacka bakaxeln och kludda lite med kritan och du blåser skiten av alla !!......Proffsigt ! Citera
Janne Holm CMC1740 September 16, 2008 Report September 16, 2008 Har planer på att riva min nu i vinter men för att få den så fin undertill så blir man säkert stående några år men man får kanske skaffa sig en musse till då för det är ju så kul att åka. men om man mot förmodan skulle få bilen så snygg undertill vågar man ens åka på en träff då Citera
Jeno September 16, 2008 Report September 16, 2008 Lasse O ! Vart hittar man knappen för att redigera sina inlägg Citera
Tony.S CMC 2246 September 16, 2008 Author Report September 16, 2008 Man skall väll inte överdriva det gjorde man intepå FORD fabriken, viktigast är att det är skyddatfrån väta. Snyggt är det i alla fall Tomas, du får montera in plexiglasrutor i durken så folk kan drägla, kanske lite lysrör och speglar oxå. Det är så här såg det ut från fabrik, lånadbild. [/quoteMenar du att de var blå under från fabrik och i så fall vilka årsmodeller. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 16, 2008 Report September 16, 2008 Hej.Färgen under är samma som på kaross, blå för blå, röd för rödo.s.v. Citera
Tony.S CMC 2246 September 16, 2008 Author Report September 16, 2008 Det blir en låååång vinter Citera
JohnB September 16, 2008 Report September 16, 2008 Hej.Färgen under är samma som på kaross, blå för blå, röd för rödo.s.v. Nja, inte riktig. Undantag finns. Beror lite på årsmodell/fabrik.Några var Red Oxide eller Slop Grey;-)John Citera
Tony.S CMC 2246 September 17, 2008 Author Report September 17, 2008 Silver och mörkgrå passar mig Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 17, 2008 Report September 17, 2008 Hej RÄTT.Man kan säga för att vara ärlig att oftast är detbara ett damm lager som ligger på under bilen. Bilden på Boss undersidan är något som gjordesav BOSS byggarna och kanske lite överdrivetgjort på en senare renovering. Det är ju såhär många tror att en Mustang alltidsåg ut på undersidan, men så var det inte, sebild på original renovering nr1 Citera
Ronnie S September 17, 2008 Report September 17, 2008 Jag kan visa en bild på hur min bil ser ut under. Det är faktiskt originalfärgen (primer) sedan -68 som finns kvar under stora delar av golvet. Den har en lite obestämbar brungrå färg som skiftar lite åt rosa. Bilen är byggd i San Jose. Bakaxeln läckte lite olja, som slungades runt under bilen, därför är golvet väldigt blankt på bilden, jag hade bara hunnit torka av det värsta med en trasa. Jag tog bilden när jag höll på att åtgärda oljeläckaget förra vintern, så det är därför som "klumpen" är bortplockad ur bakaxeln. Citera
Roger September 17, 2008 Report September 17, 2008 Min förra 67 Cab hade ungefär som din Ronnie fast lite mer åt det röda hållet.All grundfärg kom fram efter en hetvattentvätt och bilen vart som den kom från bandet. Citera
fast66 September 18, 2008 Report September 18, 2008 man kan generellt säga att bilarna INTE hade samma färg under som på karossen - pga att först sprutades primer, och sedan sprutades karossfärgen. Bilderna på Bossen är som bilarna såg ut och det har inget med "Boss-modifieringarna" att göra. Vissa nyansskillnader finns på primern, men generellt användes "red oxide primer". Finns också exempel på svarta underreden (chassies black).I Dearborn fabriken användes ibland (speciellt på lösa fästen) den sk "sloppy grey", vilken är en mix av färgrester.Om man vill göra det "rätt" är det förstås bäst att tvätta av underredsmassa och skit från underredet på den egna bilen, och sedan kopiera det man hittar där. Citera
Ingo September 18, 2008 Report September 18, 2008 man kan generellt säga att bilarna INTE hade samma färg under som på karossen - pga att först sprutades primer, och sedan sprutades karossfärgen. Bilderna på Bossen är som bilarna såg ut och det har inget med "Boss-modifieringarna" att göra. Vissa nyansskillnader finns på primern, men generellt användes "red oxide primer". Finns också exempel på svarta underreden (chassies black).I Dearborn fabriken användes ibland (speciellt på lösa fästen) den sk "sloppy grey", vilken är en mix av färgrester.Om man vill göra det "rätt" är det förstås bäst att tvätta av underredsmassa och skit från underredet på den egna bilen, och sedan kopiera det man hittar där.men vad är "rätt"Som bilarna såldes nya i Sverige eller i Usa.Eftersom vi bor i Sverige håller jag på svensk standard,och garanterat är det få som är renoverade på det viset.. Citera
fast66 September 19, 2008 Report September 19, 2008 först som sist - alla gör som de vill med sin bil!Med "rätt" menar jag som det såg ut från fabriken, tex som bilden på Bossen. "Rätt" kan vara något annat för någon annan. Det går alldeles utmärkt att äga en bil som inte är "rätt" - det har jag gjort i 28 år.Som bilarna såldes i Sverige, så var de underredsbehandlade enligt "ML-metoden", det kanske man kan kalla "svensk standard". Citera
Dr Frelin September 19, 2008 Report September 19, 2008 När jag fixade bromsarna bak på min så skrapade jag bort lite massa från balkarna bak och dom verkar vara lackerade i Lime Gold (bilens orginalfärg)... något man har gjort i efterhand då? Citera
fast66 September 19, 2008 Report September 19, 2008 Detta fenomen kallas "overspray". När lackeraren böjde sig ned och lackerade tex tröskellådor och hjulhuskanter så spayas färgen på golv och balkar. Dock inte upp i kardantunnel eller på insidan av balkar.Först lackerades karossen med primer, därefter lackerades motorrummet, därefter lackerades bilen. Den svarta ljudisoleringen som fanns i hjulhus och på lite andra ställen sprutades ofta före karossens lack, men om bilen hade ljus färg verkar det som om man sprutat den svarta massa efteråt för att svärta ut hjulhusen. Man penslade eller sprutade också på svart färg på tröskellådans indersida för att dölja punktsvetsarna där.Dr Frelin, om du skrapar lite på insidan av balken så kommer du säkert inte att hitta karossfärg. Citera
johnkevin September 19, 2008 Report September 19, 2008 Tänkte bara förtydliga det där med "svensk standard". Ljudisolering i bagage och hjulhus sprutades i USA (före lack) på alla Mussar men rostskyddsmassan åkte på senare. Föra att göra detta korrekt (vilket få gör) ska tectylen täcka även bromsrör, clips, bladfjädrar mm. Inte så kul kanske men rostskyddet lades allra sist.Svensk standard innebär även framskärmsmonterade backspeglar, Klippan säkerhetsbälten (ej fastback), stänkskydd och en trevlig tysk radio i instrumentpanelen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.