Jump to content

pontiac 350 motor?


Antebkvist

Recommended Posts

Har svårt att förstå val av motor/låda, en BOP 350, och sen dessutom försöka sätta det i en av de minst eftermarknadsvänliga Mustangerna. Det finns definitivt lättare sätt att göra ett projekt svårt, och oekonomiskt...och oetiskt... :?

Link to comment
Share on other sites

Har svårt att förstå val av motor/låda, en BOP 350, och sen dessutom försöka sätta det i en av de minst eftermarknadsvänliga Mustangerna. Det finns definitivt lättare sätt att göra ett projekt svårt, och oekonomiskt...och oetiskt... :?

berätta gärna hur...här har du en kille som har en musse 74a renov obj som vill sätta i en v8a, utan större ekonomi då jag ligger i lumpen. Så berätta..hitta en billigare å bättre snurra å sätta i än 7000 spänn med låda å förg.

obs, inte negativ till ditt svar..behöver bara hjälp å få i en mullrande pillemojj i min skönhet

Link to comment
Share on other sites

Janne, alla Mustang II hade väl 4-bultade hjul oavsett om de var 4, 6 eller 8 cylindriga.

http://www.mustangiiregistry.com/miiwheels_visual.asp

Men för att hålla mig till ämnet: - Visst, det finns någon som petat i en 351W i en M2:a, men är inte en Pontiac 350 en sabla stor järnklump? Jag undrar om det ens finns en chans att få i en sådan i M2:a

http://www.mustangiiregistry.com/351convert.asp

Det står inget om bromsar, men det är ju en punkt man skulle kunna få bekymmer med vid en eventuell besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Janne, alla Mustang II hade väl 4-bultade hjul oavsett om de var 4, 6 eller 8 cylindriga.

http://www.mustangiiregistry.com/miiwheels_visual.asp

Men för att hålla mig till ämnet: - Visst, det finns någon som petat i en 351W i en M2:a, men är inte en Pontiac 350 en sabla stor järnklump? Jag undrar om det ens finns en chans att få i en sådan i M2:a

http://www.mustangiiregistry.com/351convert.asp

Det står inget om bromsar, men det är ju en punkt man skulle kunna få bekymmer med vid en eventuell besiktning.

Tack för ett ordentligt svar.

Joo förstår själv att de inte är optimalt. 4bult borde vel inte vara någe problem för v8? Dock så är ju frågan om bakaxeln håller..ska kolla va de e för bakaxel nr idag. någon som har nått tips på v8 man kan sätta i? typ cheva 350 snurra eller nått? windston motorerna är så sjukt dyra.

http://www.blocket.se/vi/19717391.htm?ca=11_s

Länk till pontiac 350n jag kikat på.

Link to comment
Share on other sites

Spontant känner jag samma som flera andra, varför gå den långa och svåra vägen och få ett slutresultat som blir en knepig hybrid :?:

Om du har en budget på 10' och vill ha en V8 leta då efter en 302/5.0 istället. Tids nog dyker det upp något passande och din bil stiger i värde istället för att bli en svårsåld pontiac/ford.

Link to comment
Share on other sites

Spontant känner jag samma som flera andra, varför gå den långa och svåra vägen och få ett slutresultat som blir en knepig hybrid :?:

Om du har en budget på 10' och vill ha en V8 leta då efter en 302/5.0 istället. Tids nog dyker det upp något passande och din bil stiger i värde istället för att bli en svårsåld pontiac/ford.

bilens värde skiter jag i då jag fått den av min farfar. vill ha möjlighet att utöka hästkrafterna därför just en 350.. kan man få upp en 302a 5.0 i hyfsade hästar?

Link to comment
Share on other sites

Spontant känner jag samma som flera andra, varför gå den långa och svåra vägen och få ett slutresultat som blir en knepig hybrid :?:

Om du har en budget på 10' och vill ha en V8 leta då efter en 302/5.0 istället. Tids nog dyker det upp något passande och din bil stiger i värde istället för att bli en svårsåld pontiac/ford.

bilens värde skiter jag i då jag fått den av min farfar. vill ha möjlighet att utöka hästkrafterna därför just en 350.. kan man få upp en 302a 5.0 i hyfsade hästar?

350+Hp, räcker det?

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Spontant känner jag samma som flera andra, varför gå den långa och svåra vägen och få ett slutresultat som blir en knepig hybrid :?:

Om du har en budget på 10' och vill ha en V8 leta då efter en 302/5.0 istället. Tids nog dyker det upp något passande och din bil stiger i värde istället för att bli en svårsåld pontiac/ford.

bilens värde skiter jag i då jag fått den av min farfar. vill ha möjlighet att utöka hästkrafterna därför just en 350.. kan man få upp en 302a 5.0 i hyfsade hästar?

350+Hp, räcker det?

/Tommy.

räcker gott, men får man ut de av en 302a?

Link to comment
Share on other sites

Hört talas om Boss 302? 400+, och det var för 40 år sedan. Visserligen med "Cleveland"-toppar, men med moderna grejor så ska det inte skilja mycket.

men vad är de för prislapp på den då? :P tänk på att de e en nybörjar kille som vill ha en mysig v8a i..å somsakt ekonomin är inte på topp..

vad för motor skulle vara lagom lätt att montera, som inte kostar guld och ger hyfsad effekt

Link to comment
Share on other sites

Återigen en tanke från mig...

Fixa en hyfsad 302/5.0, ge den lite lagom trim så du får ut 250-300 kusar.

Lätta bilen så mycket du kan och se till att väghållning och bromsar matchar effekten.

Förhållandet mellan vikt/effekt är nyckeln till hur snabb den blir, en tung bil behöver många hästkrafter som i sin tur ställer stora krav på att växellåda/bakaxel pallar effekten. Bromsar och väghållning kommer också att behöva större=dyrare grejor i en tung bil.

Med en lagom trimmad motor i en lätt bil kommer du undan med mer standardbetonade komponenter i drivlinan=billigare.

Att plocka bort vikt är den billigaste trimningen du kan göra.

Stå och skryta vid korvmojen om att man har 400 hp i motorn är just bara tomt skryt...egentligen borde snacket handla om vem som har flest hp/ kg...

Link to comment
Share on other sites

Återigen en tanke från mig...

Fixa en hyfsad 302/5.0, ge den lite lagom trim så du får ut 250-300 kusar.

Lätta bilen så mycket du kan och se till att väghållning och bromsar matchar effekten.

Förhållandet mellan vikt/effekt är nyckeln till hur snabb den blir, en tung bil behöver många hästkrafter som i sin tur ställer stora krav på att växellåda/bakaxel pallar effekten. Bromsar och väghållning kommer också att behöva större=dyrare grejor i en tung bil.

Med en lagom trimmad motor i en lätt bil kommer du undan med mer standardbetonade komponenter i drivlinan=billigare.

Att plocka bort vikt är den billigaste trimningen du kan göra.

Stå och skryta vid korvmojen om att man har 400 hp i motorn är just bara tomt skryt...egentligen borde snacket handla om vem som har flest hp/ kg...

visa ord.. skiter eg i hästen, vill ha lite acc å lite spinn på hjulen. sen om de e 50hp eller 500hp skiter jag i.. förslag på märke på en 302a?

Link to comment
Share on other sites

Bakaxeln är kass och spinna runt med den och det är ajöss ganska snabbt.

Ej spärrande diff så det slirar bara på 1 hjul

Utväxlingen nästan alltid ett sömnpiller så det blir inget ax i bilen alls.

En Fiat Punto kommer dra ifrån dig!

En annan tanke är att du köper en bil till typ en Van liknande

Typ denna som oftast har 5.0 motor

http://www.blocket.se/vi/20148233.htm?ca=12_s 10.000 för en hel drivlina är inte illa.

Så inte är Ford dyrare än cheva! ;)

5.0 motorn är samma som 302 fast lite modernare delar så som rullkam och elektronisk insprutning.

Mullrar lika! ;)

4-steg aut är lite större än äldre 3-steg men Mustang II är inget att spara på så det är bara sätta sågen i! :--

Bakaxeln på Ford Van är effektiva och kan ha spärrande diff. Starka som fan och kan ha en rolig utväxling

Men måste naturligtvis kortas för att få plats.

Ett jävla jobb ändå och egentligen tycker jag det är en idiotisk ide att hålla på och kladda med detta.

Mitt råd är sälj det du har och köp en annan Mustang med V8 så är allt klart och det är garanterat billigare ändå.

Slipper alla tekniska problem med bromsar, axlar, regbesiktning etc, etc

Link to comment
Share on other sites

Ett jävla jobb ändå och egentligen tycker jag det är en idiotisk ide att hålla på och kladda med detta.

Mitt råd är sälj det du har och köp en annan Mustang med V8 så är allt klart och det är garanterat billigare ändå.

Slipper alla tekniska problem med bromsar, axlar, regbesiktning etc, etc

Ända grejjen är att den har ett värde för mig eftersom de e ett arv från farfar.. därför vill jag just ha den bilen..

Link to comment
Share on other sites

Några exempel... .

Ford 5,0 HO+5vxl man-88 12500:-

* Måste vara helrätt pris även om det är en 88 *

Ford Bronco Pris: 3 000:- för reservdelar. utan låda. motor v8 302:a går bra. * Kan ju inte heller vara fel, kanske en kul bakaxel där också*

En snabb titt på 5.0/302 High Output från åren 89 (88 i vissa fall) till 95 av de som satt i Mustangerna vilka man ibland ser på Blocket för mellan 10-15000 inklusive låda...

Om vi tittar på de 225hk (- 240hk) som dessa High Output motorer oftast är satta till så upplever iaf jag dessa som ganska få... eller väldigt stora... När jag köpte min 93a Mustang som helt standard tyckte jag den gick ganska bra för bara 225hk... antar att man har mörkat rätt ordentligt här redan från början.

275-280hk plockar du lätt ur dessa med ganksa enkla medel om vi förutsätter att du slipper allt vad katalysatorer och annan avgasrening heter och helt koncentrerar oss på att få fart på maskinen... ett par bättre headers och ett bra avgassystem, upp med tändning som är alldeles för låg osv... å då menar jag utan att plocka på eller av för mycket grejer... Portar du själv dessutom ur topparna lite själv huvudsakligen på avgassidan bidrar det en hel del....

Så visst finns det alternativ för en FORD V8.... Annars kan du ju vänta lite och köpa en cheva motor ur konkursboet hos GM.... 8)

Link to comment
Share on other sites

måste bara fråga... är det någon skillnad på motorn från -88 och de andra? är den sämre på något sätt?

hur isåfall?

måste säga att jag blev lite orolig nu :P

Nja mekaniskt tror jag inte det ska vara nått.

Största skillnaden är tekniken hur insprutningssystemet fungerar

Före 1989 använde Ford en teknik som kallas "Speed Density"

Kan inte exakt vad det innebar men kortfattat kalibreras motorns

insprutningssystem via värden datorn får från sensorer som

mäter luftens densitet och bilens hastighet.

Funkade säker okej med förmodligen en massa problem eftersom Ford

ganska snabbt slutade med det och gick över till MAF.

För den som gillar trim vet jag att "Speed Density" är svår eller nästintill omöjlig.

Det går inte trimma en sådan bil eftersom allt är justerat efter

hur motorn och bilen är byggd från början.

Dom som meckar med 5.0 motorer vet nog mer exakt vad som kan vara för nackdelar.

Link to comment
Share on other sites

måste bara fråga... är det någon skillnad på motorn från -88 och de andra? är den sämre på något sätt?

hur isåfall?

måste säga att jag blev lite orolig nu :P

Det sitter smidda kolvar i HO motorerna mellan 1989-93

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...