Jump to content

Mustang 1974-1993

Allmänna frågor/funderingar som berör Mustanger årsmodell 1974-1993

1. Hej, sedan i höstas har min Musse varit lite snuvig, dvs den får på tok för mycket bränsle...är svart i avgasrören och går inte på tomgång. Vid start går den ok ca 30 sekunder sedan behövs gas för att hålla den vid liv. Databoxen ger följande koder vid KOEO (Key on engine off) 21, 24, 34, 67, 82, 21, 24, 34, 67, 82 0ch 11=slut. Någon som har erfarenhet av vad som kan vara felet. Bilen går hyfsat på jämn gas och svarar bra på full gas, men går annars som en kratta. Har bytt TPS-sensorn i tron att den var paj, men icke. Tacksam för råd och dåd hälsar CMC 207 / Ingvar 08-7777344 eller ingvarh@mac.com eller givetvis här.

• 8 svar
    • 2,2k visningar
  2. Körde igång min -92'as 5.0 cabbe igår När jag stod där och varmkörde, märkte jag att airbag-lampan blinkade åt mig... Fem blink, kort paus, två blink, lååång paus, sen började det om. Har ingen instruktionsbok , bara en verkstadshandbok och i den stod inget... Någon som vet vad min musse försöker säga ??

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  3. Gäst
    Started by Gäst,

Fick hem min H-pipa och headers idag....verkligen jätte billigt....jag betalade 3200 kr för det hem till min dörr...och det tog en vecka och få hem det..... så nu blir det rätt mycket meka av...jag har headers och h-pipa, air pump delete, och 3.73 fms utväxling.....bilen blir nog rätt mycket roligare att köra.... vad tror ni???

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Rosell,

Hej igen. Jag är som sagt nybliven mustangägare (GT-87 Cab). Jag köpte bilen i aug förra året och ringde då runt till olika försäringsbolag. Trygg hansa gav mig "bäst" pris, dem vill ha 9500kr/år helförsäkrat. Jag tycket det är sjukt mycket pengar men jag kan inte försäkra genom klubben då bilen är en 87:a?? Har dock tillgång till annan bil så jag lever upp till de andra kraven. Vad ska jag göra? Har ni några tips på ett biligare försäkringsbolag?? Jag kollade runt lite på forumet och det var flera som hade helförsäkrat för 1600-2100 kr/år. Hur lyckas ni få dessa premier?? Jag är 29år och bor i Malmö centrum. Det är kanske därför det är så dyrt?? Men det borde ju inte sk…

5. Started by Wesslau,

Hur breda är orginalfälgarna som satt på Mustangerna mellan 1987-1991? Det sitter ju 225:or på dom orginal, men hur breda däck kan man få på dom utan problem? //Björn

• 12 svar
    • 2,9k visningar
  6. Started by Antrax,

Ska lacka om motorutrymmet i min mustang2 -74. färgen nu är röd som bilen.. men under finns det svart färg.. vilken av dem är orginalfärg? eller är den samma som resten av karossen? samt vilken färg motorn ska vara orginal? /mvh Andreas

7. Gäst
    Started by Gäst,

är det nån som vet om detr finns nån i sverige som säljer nått sånt tillen mustang 87??

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by Antrax,

Hej jag har några frågor angående mitt avgassystem på mustangen. Orginal ska det vara 2 mindre dämpare precis innan bakaxeln på varsitt rör, och det slutar med en stor dämpare med 2 ingångar och 2 ut. En jag talade med innan jag byggde mitt nya system sa att smådämparna i mitten var onödiga och den större dämpare som var viktig att ha fick jag inte tag på Så jag köpte en 3 tums simons dämpare av modellen större som jag skarvade in rören i längst bak.. Felet nu är att den låter som en knastrande honda med sportluftsfiler då jag varvar upp den lite När jag köpte bilen var det bara smådämparna i mitten och sedan bara rör bakåt.. Någon som vet om det går bra att köra m…

• 21 svar
    • 3,1k visningar
  9. Started by uke,

Jag försökte justera TPS men fick samma volttal i alla positioner.Sen tog jag bort elkontakten till sensorn men det påverkade inte tomgången alls. Är det sensorn som är trasigt.

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by fredrik_17,

hej undrar om någon vet var man kan få tag i ekonomiplåtar te en mustang 75 mach 1. köpte mig lite jobb om man säger så :wink:

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  11. Gäst
    Started by Gäst,

Jag har köpt en airpump delete, och nu undrar jag vad som behövs pluggas....vad jag vet så e det nått på baksidan av topparna.... och två rör på H pipan.....Stämmer det??....Har nån av er här innne gjort det???

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  12. Hej. Jag har nybliven ägare till min första Mustang. (GT -87 Cab). Tyvärr saknades en del saker i inredningen. Jag undrar om någon har något liggande eller vet var jag kan köpa dessa delar? Det jag saknar är plasten runt dörrhantaget på vänster sida (insidan) samt locket till askoppen/tändaren i mitten. Inte jätteviktigt kanske men dock störigt när allt annars är i bra skick. Ett annat problem jag har är att AC:n inte fungerar, kanske inte heller så viktigt men ändå. Vet någon vad detta beror på? kan det vara så att kylmedlet är slut? Är det freon i mustangerna? (ursäkta min okunninghet). Hur ofta ska man byta olja i växellådan (automat)? Vet att förra ägaren kört ca 6000…

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  13. Started by Wesslau,

Kom nyligen hem med min Ford Mustang GT -88 som jag köpt. Skulle uppskatta om jag kunde få tips om vanliga problem med dom och hur man underhåller dom på bästa sättet osv. Är iaf hittills väldigt nöjd. Går ju som ett skott. //Björn

• 11 svar
    • 2,6k visningar
  14. Started by Fahlgren,

Nu har jag bråkat med min tankmätare utan resultat. Oavsett hur mycket som fylls i tanken segar sig nålen bara upp från botten till E. Har mätt spänningen till mätaren för länge sedan utan något uppenbart resultat (inte 0.0V )men innan jag börjar jaga igen skulle jag uppskatta om någon visste ungefär vilken spänning den skall visa för E respektive F. När man slår på tändningen rör den sig alltså lite från botten till E. Om jag inte har helt fel är det väl ingen flottör som kan ha fastnat.

15. Started by Antrax,

Eter en riktig inställning av ventilspelet, ny motorolja och filter känns motorn som ny knackar dock på någon ventil, någon som vet hur man får bort knacket? och ska en mustang II -74 med V6 köras med blyersättning

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Wesslau,

Kollat på vita mätartavlor till min musse. Det finns två versioner av alla olika märken jag hittar, en som går till 85 och en till 140mph. Men den jag har nu går till 160mph. Varför är det så??? //Björn

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by Ponut,

Hej alla glada (igen)! Min Mustang GT från -91 ger en smula vinglig upplevelse när man kör den. Åker man i motorvägsfart och vrider ratten grovt räknat 10-15 grader i vardera riktningen har det ingen inverkan på styrningen. Sitter det någon gummibussning mellan styrstången och servot som kan vara glappt? Sitter man och åker rakt fram vill bilen först dra åt ena hållet. Efter att man parerat detta och fortsätter rakt fram vill bilen något ögonblick senare dra åt andra hållet. Så håller det på. Är det spår i vägen blir bilen skapligt nervös i styret! Jag har bytt båda P-ändarna + gjort framvagnsinställning + lagt på nya svålar. Jag har bett bilprovningen slita och dra i fra…

18. Started by uke,

Hej Gick inte igenom besiktningen p.g.a för höga avgasvärden. Hur ska jag kunna justera utsläppen? Dessutom har jag problem med tomgången då det ibland fungerar helt ok men då och då börjar den gå upp och ner mellan 500 - 2000rpm. Ofta i korsningar slocknar den men går igen igång utan krångel direkt. Under vanlig körning märks det inte alls. Jag har försökt att göra elektronisk självkontroll (EEC) och får då ut följande felmeddelanden: KOEO:22,53 KOER:99,53,98,54 Tyvärr säger de mig ingenting. Kollade upp dem på den här siten: http://fordfuelinjection.com/codes.html Vore ytterst tacksam för hjälp! MVH Uke

19. Started by Wesslau,

Jag är i behov av nya dörrlister. vart kan man köpa såna?? //Björn

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by Ponut,

Hej alla glada, Jag har en Mustang GT från -91 som jag förlustar mig med. Jag har ett ljud i bakvagnen som jag undrar lite över. När jag kör i 70-80 km/h hörs ett rytmiskt "rultande" ljud, vars frekvens ökar/minskar med hastigheten. Drar jag lätt i handbromsen försvinner ljudet. När jag åkt långt på motorväg, och saktar ner och kör i cirka 5-10 km/h hörs ett gnisslande/malande ljud bakifrån. Ljudet blir mer markant när jag svänger. Om jag svänger fullt åt valfritt håll och krypkör hörs ett ljud som för tankarna till en gnisslande stenkross. Ljudet finns bara där när jag kört en bit så grejorna är varma. Jag har bytt knutkors och båda hjullagren bak, så min teori är att ro…

21. Åk till biltema, där finns det en som sitter orginal på en Ford Orion, har artikelnummer 681232, kostar 149kr stycket... Den passar bra och lyfter min baklucka på min mustang... Gäller 87-93 GT/LX hatchback..

22. Started by Antrax,

Automatlådan på min musse2:a går inge vidare. har fått tag på en C4 ifrån en 66:as ford. vet ej om det är mustang. passar den på min 2.8l motor

23. Started by joli001,

Hej. Är det någon som vet var man kan få tag på dessa "plastöverdrag" på sina stolar och baksäte? Har sett det på nya omklädda inredningar. Det kanske inte är något som är bekvämt att sitta på, men det ser ganska snyggt ut

24. Started by Antrax,

Har fått tag på en billig fullt körbar scorpio 2.9 som jag funderar på att ta motor till min musse2 -74. Någon som kan svara på om motorfästerna stämmer nogorlunda överens, Och om jag måste ta låda, axel och kardan också

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Bosse N,

En jobbarkompis (Chevafreak ) frågade mig idag om Mustang II:an var utrustad med rak sexa eller v-sexa? Att den fanns med V-åtta känner jag till men hur var det med sexan? Jag har en känsla för att den i sexcylindrigt utförande var i v-form och aldrig förekom som radmotor.

• 2 svar
    • 1,4k visningar