Jump to content

Mustang 1974-1993

Allmänna frågor/funderingar som berör Mustanger årsmodell 1974-1993

1. Started by Richard,

hej jag undrar om det finns någon som har stötdämpare och fjädrar till en mustang 74. behöver även dörrhantag till insidan. är även intresserad av allt till mustang 74a. gärna tips om var man kan köpa nya delar till bilen. mvh Richard

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Wheeljack,

Tjena! Är på jakt efter ekonomiplåt och/eller nya dörrar till min Mustang II -75 Hatchback Någon som har några bra tips? Tacksam för alla tips! /Calle

• 4 svar
    • 1,7k visningar
  3. Started by Henke cmc 2171,

Kunde ju inte låta bli o dra hem en gammal häck från ´85. Sur o ful med manuell 4 petad rak fyra på hela 140cui. Otroligt nog gick den igång utan problem efter att ha stått stilla i nästan tre år. Gubben som haft den har lagt mycke pengar på den bla ny topp, nya lager i motorn, rivit växellådan i molekyler, ny framruta osv. Tänkte ha den som bruksbil i vinter o kanske skämma ut mig på nån träff i sommar. Lite att göra tills dess dock. Lacken är sträv som sandpapper,dålig tomgång, svarar inte perfekt på gasen osv. Vart hittar jag "service" delar till den som rotor o fördelarlock? Hansenkatalogen hade inget i lager(o skulle inte få det heller..)

4. Started by fishface,

Fick ett konstigt problem på sista träffen bilen slutade att gå på tomgång släpte man gasen så stannade motorn direkt även när man körde, sen var det ett jäkla problem att få igång den. Är det någon som kan komma på något som kan hjälpa mig. Har kollat maf sensorn den var ren.även ventilhusventilationen,inga vacumläcker, Tackar på förhand Håkan cmc 2189

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by Henke cmc 2171,

Kanske har en vinterbil på g. En mustang 80-tal med fyran på 2.3l. Den behöver en ny startmotor, vart hittar jag det?? Någon annan bil med samma motor som är lite "vanligare"? /Henke

6. Started by Björnen,

Jag är på jakt efter en Mustang GT 87-93 (helst senare årsmodeller med airbag ifall olyckan skulle vara framme), och skulle helst vilja ha targatak. Tidigare har det funnits en till salu på blocket från 1987, och jag har googlat och sökt på forumet men inte lyckats hitta så mycket information. Vad jag kunnat klura ut tillverkades det i alla fall Mustanger med targa 1987. Har det tillverkats några senare än så? Jag har tänkt mig en import från USA, som ska sammanstråla med en roadtrip i Kalifornien (nästa sommar om allt går som jag vill). Har någon tips på vad jag kan söka efter för nyckelord på amerikanska bilsajter för att hitta just targatak? Jag har provat t-top och ta…

• 9 svar
    • 2,8k visningar
  7. Started by karloscar3,

Har nyligen köpt en -89 GT som har stått utomhus i 4 år. Den har inte varit igång på den tiden heller. Har fått igång den och bytt olja, filter och generator. Bilen går och låter bra, enda att anmärka på är att tempmätaren inte fungerar. Igår var jag och besiktigade bilen (5 år sen senaste bes), bilen blev godkänd och gick fint. Efteråt tankade jag den (första tankningen på minst 4 år) och körde hem. Efter ett tag började "check engine" lysa till och från. Höll jag ett jämnt tempo i körningen var den släckt, men om jag släppte på gasen tändes den. Nu går den inte helt rent på tomgång, har förmåga att gå ner låga varv så den stannar. Någon klok som känner igen symptomen? …

8. Started by Svenne,

Hejsan. Är det någon som vet om verktyget man använder för att justera TV kabeln med finns att köpa i Sverige.

9. Started by mustang65,

Hej Nu har jag ännu ett problem med min GT-88......som jag berättat tidigare har jag haft problem med vandrande tomgång, sotiga stift mm. Jag har bytt ut följande saker: Bränsletrycksregulator Tomgångsmotor lamdasonder coolant temperature sensor air charge temperature sensor Tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock och även bränsle filter. Har även kört med startgas för att hitta vacuum läckage men hittade inget. Nu till problemet: Jag kör till jobbet och märker att bilen rycker vid motorbromsning och vandrar som vanligt när jag stannar. Senare på kvällen när jag ska hem från jobbet tycker jag den går väldigt orent redan vid uppstart, väl hemma kollar jag tändstiften…

• 34 svar
    • 8,2k visningar
  10. Started by karloscar3,

Har kommit över en -89 GT som fungerar klockrent maskinellt, men ser lite skamfilad ut kosmetiskt sett. Vet någon var man kan köpa en ny GT stötfångare fram här i Sverige? Den nuvarande är knäckt, lagad, och sen knäckt lite till..

11. Started by baretta2,

Någon som vet om tanklock från äldre/nyaremustanger passar till mustang 2 !974-1978?

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by hovis,

hej har en 67 cab med skivor det är ej orginal är det någon som kan se vad det är för årsmodell på ok och belägg mvh jörgen

• 0 svar
    • 1k visningar
  13. Started by Fat46,

Hej Letar efter bilder på den inre infästningen av undre bärarmen. Även bilder på resten av framvagnen är intressant. Delarna sitter på en Ford -46 Ser ut som dom monterat två högerbärarmar då bussningen är vänd åt samma håll på båda bärarmarna. Ut o rotera hjulen o ta kort åt mig

• 4 svar
    • 2,9k visningar
  14. Started by deliq cmc 1722,

Jag håller på att bli tokig. Någonting tutar under/bakom instrumentbrädan. Tut tut tut tut tut paus tut tut tut tut tut paus tut tut tut tut tut osv... Fem gånger fem tut sedan är det uppehåll i kanske fem tio minuter sedan börjar det igen. Ibland låter det som om det är glapp i kontakten och den "hack-tutar" och kan då hålla på hur länge som helst. Jag har försökt att leta efter någon sorts högtalare där bakom, men har inte lyckats hitta något. Det är ju inte direkt lätt att komma åt... Det är heller inte samma högtalare som plingar när dörren är öppen och nyckeln sitter i eller när lyset är tänt och nyckeln ur. Det ljudet kommer någon annanstans ifrån Var f*n sitte…

15. Started by GixxerMike,

Hej! Jag undrar om någon här vet vad det är för gänga på hjulmuttrarna till min GT-87a?

• 12 svar
    • 2,6k visningar
  16. Tjena, jäkligt ny på forumet så att säga samt i v8 Branchen. Köpte mig en Ford Capri för ett tag sedan och vill ha lite mer pulver än en 2.9 v6. Så jag köpte mig en Ford 302 5.0 Litare med insprut från 1989 automat. Killen som sålde motorn hade skakat fram en manuell låda åt mig. Då " Fick " jag med en låda från Ford Fairlane 60-talare 4 växlad manuell. Med svänghjul å koppling osv.. som skulle passa. Men Fästena är fel mellan lådan och motorn. Så nu är min fråga, vad skall jag införskaffa för låda istället? Eller går det att få tag på Adapter platta till lådan istället så jag kan få på den jag fick med? Planen är att få bilen klar till Elmia i år och har rätt mycket kva…

17. Started by Herrgård,

Nu står det en"ny" Mustang på gården igen. Blev en röd -93:a cab med aut. Och man hinner lagom hem, så kastar man sig ut på "nätet" för att leta bra te ha grejjor . Till den förra tog jag hem: 3,73 utväxling och http://www.summitracing.com/parts/PYE-XFM10/ http://www.summitracing.com/parts/PYE-SFM10V/ Dock så var den en -87:a med speed density insprut. Lät rackarns gött . I denna sitter det en Paxton kompressor och shorty hedders, men org avgas med 4 kattar. Verkar även vara orginal utväxling. Vill byta avgassystem, finns det nått nån rekomenderar som passar speciellt till respirator, eller duger Pypes grejjor? I nödfall får det bli nån med katt, men x-pipe är ett mås…

18. Started by banvaktarn,

Har köpt en 302a på blocket med serpentinrem. skulle veta vad som sliljer motorerna år. Det är en förgasar motor med alu vippor och alu insug. ac satt oxå på. kan någon hjälpa till med detta för kommande beställningar av delar med mera. tacksam för svar.

• 1 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by Dregel,

Hallå hallå! Införskaffade nyss en 1989 Ford Mustang LX 5.0 HO Hatchback som min far och hans bror köpte för många år sedan när dom slutade med seriös Drag Racing, tanken var att dom skulle plåga denna bilen på strippen när dom hade tid och lust, men enbart ett par repor blev körda senda dess har bilen stått och "möglat" så att säga. Bilen är lite små trimmad med tex. Equal Length Headers, K&N filter, bytt katalysatorer mot H-Pipe, Underdrive Pulleys och liknande. Tanken är att jag ska börja köra lite ET Drag Racing med den, men även att jag ska andvända den lite som en bruksbil. Maskinelt är där inga större fel på bilen men utseendet är rent ut sagt för j*vligt, do…

• 8 svar
    • 2,4k visningar
  20. Started by tony cmc1690,

Börjar inse att den underbara sommaren närmar sej. Fick en 2:a på bältet i höstas då det inte rullade in från fullt utdraget. Om man "petar" till rullen så snurrar det in igen, men det går ju naturligtvis inte igenom besiktningen. Är detta något att laga eller är det bara och köpa nytt och i så fall vart? Hoppas någon kan hjälpa till... Solen skiner och värmen kommer. Bältet är vinrött och sitter höger fram i en -89:a, kanske inte det enklaste att få tag i. Mvh Tony

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  21. Started by leozeppelin,

Håller på att montera ett par Magnaflow rykrör på min -88a GT. Och jag får det inte att passa på högersidan. Det är det korta röret från h-pipa till ljuddämparen som spökar. Har original h-pipa, ny vxllådskudde. Naturligtvis är allt löst och har försökt justera efter konstens alla regler. Nån som varit med om samma krångel? Är det smidigast att ta bort fästet för bränsleledningarna, bocka om rörstumpen. Kan det verkligen vara möjligt att passformen är så kass år 2010. Jag har surfat runt och en del har också haft problem med höger rykrör, medan andra tycker det passar utmärkt. De kanske har annnan h-pipa, x-pipa.......

22. Förra veckan tog jag fram Mustangen ur garaget och den startade så fint. Behövde inte ens starthjälp. Hade dock gjort tabben att dra handbromsen Men denna lossnade med hjälp av vridet i motorn. Tog sedan en liten provrunda i kvarteret och allt fungerade som det skulle. Så igår ställde jag på den och imorse var jag och besiktade bilen. I ren lathet/glömska hade jag inte ens kollat upp så att alla lampor m.m fungerade och fick således nedslag på ett trasigt halvljus, men inget jag behövde återkomma om. Så nu är bilen redo för sommarens äventyr och det känns riktigt härligt att återigen kunna köra Mustang! Tror tom att den blivit snabbare under vintern En liten bild från d…

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by sickan,

Jag har märkt att det har varit lite tunnt med inlägg i den här kategorin. Jag såg också Gruffmans statistik och undrar vad alla ni som inte åker mustang 1992 tycker om att åka DUSSINBILAR

24. Started by fishface,

Hej! Har en fråga om motorfästena, måste man lossa på växellådan när man lyfter upp motorn så att man kan byta dem? Något annat att tänka på när man är igång med det arbetet? (Mustang GT 1990 5.0) Tackar för svar.

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  25. Först lite allmänt svammel i mitt första inlägg. Jag har fått tag i en supertrevlig Mustang -88 GT. Låga mil, få ägare, rostfri och näst intill skrammelfri. Är imponerad av att det går att få så go bil för småpengar. Var i USA en del i slutet 80-talet och början 90-talet och då vimlade det av foxmustanger. Även farbror polisen gled runt i sina SSP mustanger. Det måste vara världens tuffaste polisbil. OBS! Gillar även Camaro, Dodge Diplomat, Daihatsu Charade, Volvo S80, Hanomag... Skulle kolla om det är "normalt" att byta värmepaketet i förebyggande syfte. Det läcker inte nu, men ACn behöver fyllas och då är det segt att behöva tappa ur nyfylld AC om värmepaket börjar läck…