Jump to content

EL, Tändning, Data 1964½-2004

Elfrågor på årsmodell 1964½-2004

1. Started by Fredde77,

Tjabba! Någon som kan ge ett tips på ett litet och smidigt relä för hel- och halvljusfunktionen? Det jag har nu är inte orginal och alldeles för stort för min smak. /Fredde

• 8 svar
    • 3,1k visningar
  2. Started by Puumala,

Hej har en -69 mach 1:a som jag håller på att renovera. Jag tänkte jag skulle byta ut all el på den då den gamla kabel härvan både är sönder klippt och har brunnit på diverse ställen. Min fråga till er bättre vetande är ju : Vart köper man billigt/billigast komplett elsystem? Jag har hört med www.mustangdelar.se , och dom skulle ha nästan 7000 för ett komplett elsystem, är det ett bra pris?? Mvh Magnus

3. Started by coke89,

halloj, skulle behöva lite hjälp här, skulle igår installera nya kabelstammen från mustang unlimited i min 69:a lossar kontakten och börjar koppla i kablarna efter schemat som följde med, när jag är på sista raden inser jag att schemat som följde med kabelstammen inte stämmer överens med kontakten i min bil. där det finns kabeljack på scemat saknas det på min kontakt. skulle vara sjysst om någon skulle kunna hjälpa mig lösa detta, kanske lossa sin kontakt och fota baksidan så jag ser vart kablarna sitter orginal. känns inte som så mycket att begära då kontakten endast sitter i en skruv tack på förhand /alexander jonsson

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Sa-Malmoe,

Hejsan. Jag vet inte om detta är något som är orginal på bilen en Mustang cobra 04. Men när jag släpper handbromsen så tänds halvljuset och givetvis slocknar det när jag drar åt den. Detta är endast då ljusknappen ej är utdragen. Nu är det så att jag vill kunna koppla väck så att inte handbromsen stryr när jag skall ha halvljuset tänt vet någon vart den kontakten kan sitta. Är det under bilen eller får man demontera mitt konsollen.

• 2 svar
    • 910 visningar
  5. Gäst
    Started by Gäst,

Vilken knapp är tänkt som balans ( L<->R ) kontroll på de am/fm radio apparaterna för 71-7x med uttag för fyra högtalare. Skjut potentiometern under snabbvalsknapparna, ( verkar mest vettigt ) eller den högra inre ratten. De med endast två högtalar utgångar använde naturligtvis inner/högra som balanskontroll, därför kan man tänka sig att den blev kvar och att "fader" kontrollen ( front-rear ) lades till under snabbvals knapparna. Har dåligt med info om färgmärkningen på kablarna, men svart med vita streck ÄR gemensam jord för alla högtalarna, sen återstår:orange, två nyanser rosa och en vit. Alltså, allt fungerar perfekt men beroende hur man kopplar så fungerar ende…

• 0 svar
    • 742 visningar
  6. Started by Pernolf cmc 558,

Jag besiktade bilden idag men fick nedslag på positionslysena, som är i orange, den delar lyktan med blinkersen, och vill bara få det bekräftat. jag har ju besiktad bilen 4 år utan nedslag på lyktorna, och han hävdade att flyttsak får ha vita blinkers fram och röda bak. men att positionslysena måste vara vita. hur har ni andra på era 87-93 flyttsaksimporterade mustanger?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  7. när jag ska sätta i cd skivor i min spelare så säger den "slots full" cd error , och det finns inga skivor i den. jag har även skaffat en annan begangnad stereo som är precis likadan. då provade jag en 3 e stereo från en kompis bil och den fungerade. och mina 2 apparater fungerade inte heller i hans bil. nån som vet vad som kan vara fel på mina 2 apparater ? måste dom programeras om av ford eller nåt ? MVH KALLE

8. Started by rossander,

Hej! Min generator rasslar lite och jag tänkte fråga om det går att byta lagren i den? I såfall är det mycket jobb?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Greven CMC 053,

Har lite problem med min generator.. Är det nån som vet vilken output en vanlig standard har(har fått för mej att det är 60amp)?? Det känns som den inte riktigt räcker till, har kollat att den laddar.. Problemet är att när jag ska köra mitt lustgas system så orkar inte gas solenoiden öppna, iofs har jag två soppa pumpar på samtidigt och det går ju el till lysen, retardbox, tändningen osv... Tänkte kolla om ngn här har uppgraderat sitt system till en nyare generator som laddar mer och hur mycket output kan man ha, det finns ju sånna med 200amp i output...blir det för mycket??? MVH //Mathias

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Timstangsxåta,

Håller på att renovera en -68 Mustang ,den har en panel med orginal varvräknare ,hastighetsmät med tripp.bensinmät,laddmätare. Nu till frågan ,hur håller man koll på motor temp och olje tryck??

11. Started by Mario,

Behöver hjälp med kopplingsanvisning av varvräknare till en 68. 8000 varvare en svart grov och en röd grov utgående kabel. Jag hittar inget schema där det finns angivet varvräknarinkoppling. Någon som kan tipsa mig. Mario

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by NiklasW,

Hej, jag ska beställa lite prylar till tändningslåset i min 65a men vet inte riktigt vad jag behöver. Nu sitter nåt universallås där men jag vill ju ha original. Så behöver man något mer än nedanstående delar för att meka ihop det?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Purrjo,

Hjälp mig snälla...... Har haft problem med laddningen på min -69fb. Bytte ut generator, laddräle och samtliga ström och jordkablar. Men efter ett antal mil blir bilen helt strömlös.....går inte igång. Inte ens med startkablar!! Finns det nåt som brukar paja/brinna på denna modell? Jätte tacksam för svar

• 1 svar
    • 990 visningar
  14. Started by mikael pregner,

tack för hjälpen med att hitta säkringar. är nu mera rejält uppsäkrad

15. Started by mikael pregner,

hej nybliven medlem med -66. söker efter glassäkringarna på f-sidan. bor i brålanda.

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by Kenneth Boström,

Hejsan jag har en fråga om startrelä, är det så att när man slår på tändningen så kommer det ström till den ena lilla kontakten och sedan när man vrider om till start så slår relät till och strömmen går rakt igenom relät till startmotorn? m.a.o ska det vara spänning i den ena eller båda sladdarna som går till dom små kontakterna ?Har fått lite problem med att relät bara klickar och så köpte jag ett nytt och då startade bilen men startmotorn slog aldrig av utan gick sammtidigt som motorn snurrade, har kollat läget på kontakten på rattstången (manuell låda)och mätt upp att det är kräm i alla sladdar där. Kanske kan det vara tändningslåset som strular!?

• 17 svar
    • 4,7k visningar
  17. Started by MrTurbo_1645,

En snubbe hörde av sig till mig ang ett elfel på en sådan bil. Har surfat runt på div olika ställen nu men finner inget schema till den årsmodellen. Någon som kan hjälpa mig och finna?

• 1 svar
    • 894 visningar
  18. Started by Svedis,

Var och hur är smartast att montera en ljusvarnare? Någon har säkert gjort det tidigare. På en -68:a

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by MOS,

Har nyligen blivit musseägare (GT -95, svart) och kastar mig nu ut på forumet med en fundering. Min bil saknar sidoblinkers, och jag tänkte därför montera sådana. Tips på lämpliga?

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by NiklasW,

Har hört talas om att man ska kunna köra generatorn tvärt om som en elmotor om man är osäker på om lindningarna är okej. Stämmer det? Hur gör man och finns det inte risk att man kan skada dioderna?

21. Started by Svedis,

Funderar byta de hederliga brytarspetsarna mot modernare saker. Pertronix erbjuder dels en "insats" i befintlig fördelare, dels helt ny fördelare. Insats får man för 70-100 dollars, medan en komplett ligger väl på 350 usa-pengar. Någon med erfarenhet och råd vad som är bäst?? Eller alternativ? //Svedis

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  22. Started by NiklasW,

Hej Misstänker att min tempmätare visar helt fel eftersom den aldrig kommer över 80 grader.. Hur vet man om mätaren passar ihop med givaren man har i blocket? Får man hålla på och ohm-mäta eller passar alla ihop?

23. Started by Lasse CMC 1263,

Hej! Mina bromsljus fungerar inte längre.Verkar som bromsljuskontakten har sagt upp sig. Det kommer ström till kontakten men inte från. Sätter jag en kabel mellan till-kabeln och från-kabeln så lyser bromsljuset. Någon som vet var jag kan få tag på en ny kontakt? ( Norrlands Custom??) Bilen är en -67:a Mvh Lasse

24. Started by Radioman,

Jag har ju här på forumet beklagat mig över min drönande Blåa Holley, bränslepump. Idag lade den nästan av helt. Jag vågar inte ens försöka köra från jobbet. Hörde mig för och det fanns en i närheten som hade pumpar på hyllan, Rogers Custom i Göteborg. Problemet var att de kostade 3000 kr/styck En svetstång om bränsleslangen och loss med skiten och upp på bänken. Det var ett enkelt fel och ett rejält sådant ... Bägge permanentmagneterna hade lossat från cylindern till motorn och låg och släpade på ankaret. Inte konstigt det gick trögt och lät illa Jag gjorde rent och putsade av med smärgelduk. Sedan limning med Araldit. En magnet i taget så de inte åker ihop innan det…

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  25. Started by tommy karlsson,

Hej är det någon som har koll på hur ett rallypack skall kopplas i 66 a.Tack på förhand tommy karlsson

• 1 svar
    • 971 visningar