Per Berglund April 28, 2010 Report April 28, 2010 Her er en 70 Coupe (Karosskod 01) med 428 SCJ. Observera att 70 Grande (Karosskod 04) ej gikk att få med Shaker huv.1970 Coupe 428 SCJ.jpg[/attachment:3ka3mwta]Några av dom her bilarna var nog specialorder men andra va det inte JohnBHar för mig jag läst om den vita 70an med 428 SCJ...(eller liknande HT iallfall)Den beställdes med typ "Dragpack", trumbromsar utan servo och inget värmepaket..?På den tiden var Ford duktiga att möta kundens önskemål.En Ford säljare idag skulle garva läppen av sig om jag skulle vilja ha något utöver "paketlösningarna" som görs idag. Citera
JohnB April 28, 2010 Report April 28, 2010 Her er en 70 Coupe (Karosskod 01) med 428 SCJ. Observera att 70 Grande (Karosskod 04) ej gikk att få med Shaker huv.1970 Coupe 428 SCJ.jpg[/attachment:bkpf6lk9]Några av dom her bilarna var nog specialorder men andra va det inte JohnBHar för mig jag läst om den vita 70an med 428 SCJ...(eller liknande HT iallfall)Den beställdes med typ "Dragpack", trumbromsar utan servo och inget värmepaket..?På den tiden var Ford duktiga att möta kundens önskemål.En Ford säljare idag skulle garva läppen av sig om jag skulle vilja ha något utöver "paketlösningarna" som görs idag. Var vel ett reportage i Mustang Monthly for några år sen. Jepp, kunne fås uten varme på Special order. Finns en 69 SCJ her i Norge med trumbroms utan servo JohnB Citera
cmc964 May 8, 2010 Report May 8, 2010 Har en 67 FB som jag köpte 1997 utan motor o låda, drömde om Big Block men vek ner mej det blev trimmad 351W istället. Skulle man kunna vrida tillbaka tiden skulle jag helt klart satsa på en 460 bigblock, hur manligt som helst !!!Hur kul är en orginal Mustang med en slö 289/302?//Mvh Tommy Citera
Tommyax May 8, 2010 Report May 8, 2010 Fords chassi/motorrum är inte gjort för BB.Vill man köra BB är det lämpligare att skaffa Mopar el. Cheva.Men vill man prompt ha BB så är det ju frittfram.Men som jag ser det, varför ta 2 steg bakåt om man vill ha en snabb rapp bil o först lägga till ett par hundra kilo gjutjärn?Att sedan varje Hk kostar 2-3 ggr (BB vs SB) mer att stressa är ju också ett minus.Tycker man om problem och älskar utmaningar samt om man har en Dr:s examen i gynekologi i bakfickan,, så varför inte. Allt är inte Cui tyvärr./Tommy. Citera
MrTurbo_1645 May 8, 2010 Report May 8, 2010 Håll drömmen levande!... ...Glöm allt snack om värde hit och dit... ...Bygg din drömbil... Håller med! Kör 351w i min -67a. Citera
Bobbe cmc 2103 May 8, 2010 Report May 8, 2010 Stroka en 351 till 427 och åk ifrån alla BB-boys HA!! Citera
JohnB May 8, 2010 Report May 8, 2010 Fords chassi/motorrum är inte gjort för BB. ..../Tommy.Fysiskt er motorrummet ungefær lika 67-70 og 67 hadde ju 390 så.......Men att chassiet kan va lite klent er ju en annan sak JohnB Citera
Anderzzon May 8, 2010 Author Report May 8, 2010 Ja, kul att det är olika åsikter... Och att bygga en Mustang som man SJÄLV vill ha den, är nog det ända rätta.Har börjat funderat på igen BB 429, evt 428, är just i dagsläget lite osäker på faktiska skillnaden på dessa. (?)Iaf, att renovera en sån motor med nya kolvringar, lager etc, utan att byta kolvar etc. Sätta i en lite vassare än org kam, försöka trycka dit headers samt en bättre förgasare. Då håller man allt på en rimlig nivå. Dock så är det svåra att få tag i en motor som är bra invändigt från början.Big block, vore fantastiskt roligt... Sen om den väger mer, ja... Visst hade man tänkt mer på det om det hade varit aktuellt med gat race men jag vill ha en bil som är 7 liter, och inte 6,8 eller nått liknande. Att stroka en 351 så mycket känns lite falskt Men men, målet hägrar lååångt fram... Och att inte spendera alla pengar direkt på grejer är svårt att kontrollera, ibland känns det som halva jobbet Fortsätt gärna skriva era åsikter! Citera
JohnB May 8, 2010 Report May 8, 2010 .....Har börjat funderat på igen BB 429, evt 428, är just i dagsläget lite osäker på faktiska skillnaden på dessa. (?)!.....428 motorn tilhør FE-motorfamilien og 429 tilhør 385-familien. Inte en del som passar over utom kansje enstaka bult Googlade lite snabbt; http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_FE_enginehttp://en.wikipedia.org/wiki/Ford_385_engine Att stroka en 351 så mycket känns lite falskt !Tror faktisk du endrar åsikter om du får en åktur med en som har en strokad 351W. MYCKET vassare en du vil tro Har en kompis som har åkt "lite" på strippen med sin 68 med 351W/427. Går låga 11 utan problem JohnB Citera
Tommyax May 8, 2010 Report May 8, 2010 Fords chassi/motorrum är inte gjort för BB. ..../Tommy.Fysiskt er motorrummet ungefær lika 67-70 og 67 hadde ju 390 så.......Men att chassiet kan va lite klent er ju en annan sak JohnBDet jag menar är att Mustang inte var avsett för BB, men Ford tvingades till det för att tillfredställa sina kunder o konkurera med övriga märken.Tex min 351C i cougarn ( samma chassi som mustang) är ett rent ut sagt pest o pina att byta tändstift,,,,,och det är inte ens en BB./Tommy. Citera
Lassemålare CMC 2071 May 8, 2010 Report May 8, 2010 Har du en 390 kan du knappast göra det. Min är ganska ny men det tar 3 Timmaratt byta mina 4 som sitter längst bak. Och det med blodiga knogar. MVH Lasse. Citera
Anderzzon May 8, 2010 Author Report May 8, 2010 Joo det kan jag tänka mig, en strokad 351 är säkerligen vass. Vad tror ni om en Thunderbird 429? Såg en annons om en sådan, vad tror ni om en sån motor? Eller är det helt fel ute, och FE bigblock är det som gäller om det nu blir Bigblock ?Min linje börjar bli lite grann åt detta håll...Året är 1969, och jag vill bygga om Mustangen, delarna ska vara ungefär från samma tidsålder. (sen om det undviker i detaljer bryr jag mig inte mycket om, men stommen ska vara ifrån 60-70talet. Man börjar nog få Mustang sjukan Citera
Lemmy May 9, 2010 Report May 9, 2010 The Ford OHV V8 Engines are as follows:Y-Block 239-272-292-312Mercury-Edsel-Lincoln (MEL)383-430-462Ford-Edsel (FE) 332, 352, 360, 390, 406, 410, 427, 42890-Degree V (Windsor) 221-255- 260-289-302 and 351 Windsor385-Series (Big Block) 429-460335-Series (Cleveland) 302-351(C and M)- 400For the sixes:144-170-200-250 Small, or Falcon Six240-300 Big six.215-223-262To make this even more fun, the 90 Degree Windsor bolt pattern is found on the 240-300 big six, the 250 CI small six, the 351C, and some 400's.The 429/460 385 bolt pattern is also found on the 351M and 400 335 engines (which, interestingly have the same deck height as the 385 series), and, the 385 series blocks also sport the MEL bolt pattern.I will give you this bit of advice, don't try and figure it out unless you REALLY have to. Citera
JohnB May 18, 2010 Report May 18, 2010 http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0607379580JohnB Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 18, 2010 Report May 18, 2010 Motorer var det som gälde här, inte aktersnurror. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.