Jump to content

Manuell styrning


Recommended Posts

Fråga till er som kör utan servo på era tidiga bilar. Hur upplever ni detta?

Gillar ni körkänslan eller drömmer ni varje dag om att montera servo?

Mitt dilemma:

Det saknas en del fästen och remskivor till de delar som skickades med bilen. Servopumpen är med men skicket är okänt så jag har inga garantier att den fungerar. Jag saknar även en del hydraulledningar och vet av tidigare erfarenhet från min 69 HT för 10 år sedan att den vandrade över vägen (glappande snäcka). Jag kände aldrig att man hade kontakt med vägen och uppskattade enbart servon på parkeringen.

Jag funderar på en kuggstångsstyrning, manuell från Unisteer. Ligger på ca 750 dollar på Summit. Tillkommer ju också en del i frakt och tull/moms.

Info: http://www.unisteer.com/search_by_product/bolt_in_rack_pinions/mustang/late_1967-1970/late_1967-70_mustang_manual_rack_pinion.html

Om någon är intresserad och vill konvertera finns nästan komplett (original) styrning, ge bud:

Snäckan + servocylinder som sitter ansluten till denna nyligen uppmålat.

Ny cylinder som sitter från servocylindern till "mittenarmen"

2 hydraulslangar från servomotor (saknas de 2 som går mellan cylindrarna)

Nytt fäste för att fästa denna cylinder i ramen.

Servopump i okänt skick med remskivan lös bredvid, finns även ett fäste till denna men saknar plåten som monteras i vattenpumpen.

Link to comment
Share on other sites

Jag gick den motsatta vägen på min 67:a Shelby för över 30 år sedan. Bytte ut styrservon mot manuell styrning

samt flyttade ned övre bärarms fästena 1". Har aldrig ångrat mig eftersom servon gör bilen fladdrig och nada

vägkänsla. Naturligtvis har min 65:a samma sak med längre pitman och hjälpstyrarm dessutom.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju behövas en speciell kuggstångsstyrning för att få rätt geometri.

Det handlar om att kuggstången är monterad på rätt ställe och har lika långa styrarmar som originalstyrningen, då påverkas inte geometrin.

Link to comment
Share on other sites

Jag har två tidiga -67 med manuell styrsnäcka, den ena orenoverad och glapp, den andra ny och av någon anledning med färre rattvarv. Jag saknar servon varje gång jag skall fickparkera med båda ! Men med den med ny snäcka och i övrigt tighta framvagnsdetaljer finns inget som helst behov av varken kuggstång eller servo så länge jag har lite "rull " ! Men visst, servoassisterad kuggstång från ex. SET Enginering är frestande. Dock får man väldigt många andra kul prylar för 32 000 surt förvärvade och skattade riksdaler.

Link to comment
Share on other sites

Jag har två tidiga -67 med manuell styrsnäcka, den ena orenoverad och glapp, den andra ny och av någon anledning med färre rattvarv. Jag saknar servon varje gång jag skall fickparkera med båda ! Men med den med ny snäcka och i övrigt tighta framvagnsdetaljer finns inget som helst behov av varken kuggstång eller servo så länge jag har lite "rull " ! Men visst, servoassisterad kuggstång från ex. SET Enginering är frestande. Dock får man väldigt många andra kul prylar för 32 000 surt förvärvade och skattade riksdaler.

Plockade ihop min för mindre än 5000 och det är ingen NASA teknik i den.....

Link to comment
Share on other sites

Fråga till er som kör utan servo på era tidiga bilar. Hur upplever ni detta?

Gillar ni körkänslan eller drömmer ni varje dag om att montera servo?

Mitt dilemma:

Det saknas en del fästen och remskivor till de delar som skickades med bilen. Servopumpen är med men skicket är okänt så jag har inga garantier att den fungerar. Jag saknar även en del hydraulledningar och vet av tidigare erfarenhet från min 69 HT för 10 år sedan att den vandrade över vägen (glappande snäcka). Jag kände aldrig att man hade kontakt med vägen och uppskattade enbart servon på parkeringen.

Jag funderar på en kuggstångsstyrning, manuell från Unisteer. Ligger på ca 750 dollar på Summit. Tillkommer ju också en del i frakt och tull/moms.

Info: http://www.unisteer.com/search_by_product/bolt_in_rack_pinions/mustang/late_1967-1970/late_1967-70_mustang_manual_rack_pinion.html

Om någon är intresserad och vill konvertera finns nästan komplett (original) styrning, ge bud:

Snäckan + servocylinder som sitter ansluten till denna nyligen uppmålat.

Ny cylinder som sitter från servocylindern till "mittenarmen"

2 hydraulslangar från servomotor (saknas de 2 som går mellan cylindrarna)

Nytt fäste för att fästa denna cylinder i ramen.

Servopump i okänt skick med remskivan lös bredvid, finns även ett fäste till denna men saknar plåten som monteras i vattenpumpen.

Är verkligen remskivan hel?

Link to comment
Share on other sites

Stefan, det enda jag gjorde på min 67:a var att byta pitman, hjälpstyrarm och styrstaget.

Snäckan till servo är samma som den snabba snäckan till special handling manuell dvs 16:1

så den behövde inte bytas. Lekte ett tag med tanken att montera Shelby 65-66 längre pitman och

hjälpstyr armar eftersom jag har den tidiga 67 snäckan med 1" axel. Blev aldrig av men det spelar

ingen roll numera eftersom bilen används så lite.

Mvh Bosse CMC342

Link to comment
Share on other sites

Plockade ihop min för mindre än 5000 och det är ingen NASA teknik i den.....

Intressant, kan du inte berätta vad det är för prylar och var du köpte dom?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min var typ livsfarlig med servo. Var överallt och ingenstans samtidigt. Absolut ingen känsla. Så jag plockade bort servon utan bedövning. Så nu har man bra känsla i alla lägen. Man vill dock inte få en oväntad sladd för då blir det jobbigt. Trots detta är jag hellre utan original servo. Det bästa vore ett nyare servo så man kan sladda och ändå ha känsla.

Link to comment
Share on other sites

Fråga till er som kör utan servo på era tidiga bilar. Hur upplever ni detta?

Gillar ni körkänslan eller drömmer ni varje dag om att montera servo?

Mitt dilemma:

Det saknas en del fästen och remskivor till de delar som skickades med bilen. Servopumpen är med men skicket är okänt så jag har inga garantier att den fungerar. Jag saknar även en del hydraulledningar och vet av tidigare erfarenhet från min 69 HT för 10 år sedan att den vandrade över vägen (glappande snäcka). Jag kände aldrig att man hade kontakt med vägen och uppskattade enbart servon på parkeringen.

Jag funderar på en kuggstångsstyrning, manuell från Unisteer. Ligger på ca 750 dollar på Summit. Tillkommer ju också en del i frakt och tull/moms.

Info: http://www.unisteer.com/search_by_product/bolt_in_rack_pinions/mustang/late_1967-1970/late_1967-70_mustang_manual_rack_pinion.html

Jag har monterat denna i vår, och har haft en del problem med att den går trögt i vissa lägen. Speciellt då man vänder allt vad det går till vänster. Andra verkar ha haft samma problem, och unisteers tech service påstår att den skall "nötas in" några hundra miles...

Skulle jag nu välja så skulle jag ta en kuggstång med servo, speciellt eftersom jag har så breda däck framme. Bilen blev mycket trögare att styra från originalservon. Men, det kan ju hända att det ändrar lite då kuggstången "nötts in". ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...