March 28, 201213 yr comment_113224 Fråga till er som kör utan servo på era tidiga bilar. Hur upplever ni detta?Gillar ni körkänslan eller drömmer ni varje dag om att montera servo?Mitt dilemma:Det saknas en del fästen och remskivor till de delar som skickades med bilen. Servopumpen är med men skicket är okänt så jag har inga garantier att den fungerar. Jag saknar även en del hydraulledningar och vet av tidigare erfarenhet från min 69 HT för 10 år sedan att den vandrade över vägen (glappande snäcka). Jag kände aldrig att man hade kontakt med vägen och uppskattade enbart servon på parkeringen.Jag funderar på en kuggstångsstyrning, manuell från Unisteer. Ligger på ca 750 dollar på Summit. Tillkommer ju också en del i frakt och tull/moms.Info: http://www.unisteer.com/search_by_product/bolt_in_rack_pinions/mustang/late_1967-1970/late_1967-70_mustang_manual_rack_pinion.htmlOm någon är intresserad och vill konvertera finns nästan komplett (original) styrning, ge bud:Snäckan + servocylinder som sitter ansluten till denna nyligen uppmålat.Ny cylinder som sitter från servocylindern till "mittenarmen"2 hydraulslangar från servomotor (saknas de 2 som går mellan cylindrarna)Nytt fäste för att fästa denna cylinder i ramen.Servopump i okänt skick med remskivan lös bredvid, finns även ett fäste till denna men saknar plåten som monteras i vattenpumpen.
March 29, 201213 yr comment_113245 Jag gick den motsatta vägen på min 67:a Shelby för över 30 år sedan. Bytte ut styrservon mot manuell styrningsamt flyttade ned övre bärarms fästena 1". Har aldrig ångrat mig eftersom servon gör bilen fladdrig och nada vägkänsla. Naturligtvis har min 65:a samma sak med längre pitman och hjälpstyrarm dessutom.Mvh Bosse CMC 342
March 30, 201213 yr comment_113308 Fråga till er som kör utan servo på era tidiga bilar. Hur upplever ni detta?Trögt vid parkering men underbart vid fart.
March 30, 201213 yr comment_113319 Jag kan bara rekommendera att köra utan. Det behövs inget servo på en sån liten bil.//Mats
March 30, 201213 yr Author comment_113321 Kittet jag länkade, är det billigaste sättet att komma vidare med manuellt?Verkar ju behövas en speciell kuggstångsstyrning för att få rätt geometri.Nån som har tips, har svårt att hosta fram pengarna nu till kittet även om det ser riktigt bra ut.
March 30, 201213 yr comment_113326 Verkar ju behövas en speciell kuggstångsstyrning för att få rätt geometri.Det handlar om att kuggstången är monterad på rätt ställe och har lika långa styrarmar som originalstyrningen, då påverkas inte geometrin.
March 30, 201213 yr comment_113328 Jag har två tidiga -67 med manuell styrsnäcka, den ena orenoverad och glapp, den andra ny och av någon anledning med färre rattvarv. Jag saknar servon varje gång jag skall fickparkera med båda ! Men med den med ny snäcka och i övrigt tighta framvagnsdetaljer finns inget som helst behov av varken kuggstång eller servo så länge jag har lite "rull " ! Men visst, servoassisterad kuggstång från ex. SET Enginering är frestande. Dock får man väldigt många andra kul prylar för 32 000 surt förvärvade och skattade riksdaler.
March 30, 201213 yr comment_113329 Jag har två tidiga -67 med manuell styrsnäcka, den ena orenoverad och glapp, den andra ny och av någon anledning med färre rattvarv. Jag saknar servon varje gång jag skall fickparkera med båda ! Men med den med ny snäcka och i övrigt tighta framvagnsdetaljer finns inget som helst behov av varken kuggstång eller servo så länge jag har lite "rull " ! Men visst, servoassisterad kuggstång från ex. SET Enginering är frestande. Dock får man väldigt många andra kul prylar för 32 000 surt förvärvade och skattade riksdaler.Plockade ihop min för mindre än 5000 och det är ingen NASA teknik i den.....
March 30, 201213 yr comment_113330 Fråga till er som kör utan servo på era tidiga bilar. Hur upplever ni detta?Gillar ni körkänslan eller drömmer ni varje dag om att montera servo?Mitt dilemma:Det saknas en del fästen och remskivor till de delar som skickades med bilen. Servopumpen är med men skicket är okänt så jag har inga garantier att den fungerar. Jag saknar även en del hydraulledningar och vet av tidigare erfarenhet från min 69 HT för 10 år sedan att den vandrade över vägen (glappande snäcka). Jag kände aldrig att man hade kontakt med vägen och uppskattade enbart servon på parkeringen.Jag funderar på en kuggstångsstyrning, manuell från Unisteer. Ligger på ca 750 dollar på Summit. Tillkommer ju också en del i frakt och tull/moms.Info: http://www.unisteer.com/search_by_product/bolt_in_rack_pinions/mustang/late_1967-1970/late_1967-70_mustang_manual_rack_pinion.htmlOm någon är intresserad och vill konvertera finns nästan komplett (original) styrning, ge bud:Snäckan + servocylinder som sitter ansluten till denna nyligen uppmålat.Ny cylinder som sitter från servocylindern till "mittenarmen"2 hydraulslangar från servomotor (saknas de 2 som går mellan cylindrarna)Nytt fäste för att fästa denna cylinder i ramen.Servopump i okänt skick med remskivan lös bredvid, finns även ett fäste till denna men saknar plåten som monteras i vattenpumpen.Är verkligen remskivan hel?
March 30, 201213 yr comment_113333 Stefan, det enda jag gjorde på min 67:a var att byta pitman, hjälpstyrarm och styrstaget.Snäckan till servo är samma som den snabba snäckan till special handling manuell dvs 16:1så den behövde inte bytas. Lekte ett tag med tanken att montera Shelby 65-66 längre pitman och hjälpstyr armar eftersom jag har den tidiga 67 snäckan med 1" axel. Blev aldrig av men det spelaringen roll numera eftersom bilen används så lite.Mvh Bosse CMC342
March 31, 201213 yr comment_113335 Plockade ihop min för mindre än 5000 och det är ingen NASA teknik i den.....Intressant, kan du inte berätta vad det är för prylar och var du köpte dom?
March 31, 201213 yr comment_113346 Intressant, kan du inte berätta vad det är för prylar och var du köpte dom?står i min projekt tråd!
April 15, 201213 yr comment_113911 Min var typ livsfarlig med servo. Var överallt och ingenstans samtidigt. Absolut ingen känsla. Så jag plockade bort servon utan bedövning. Så nu har man bra känsla i alla lägen. Man vill dock inte få en oväntad sladd för då blir det jobbigt. Trots detta är jag hellre utan original servo. Det bästa vore ett nyare servo så man kan sladda och ändå ha känsla.
April 16, 201213 yr comment_113947 Fråga till er som kör utan servo på era tidiga bilar. Hur upplever ni detta?Gillar ni körkänslan eller drömmer ni varje dag om att montera servo?Mitt dilemma:Det saknas en del fästen och remskivor till de delar som skickades med bilen. Servopumpen är med men skicket är okänt så jag har inga garantier att den fungerar. Jag saknar även en del hydraulledningar och vet av tidigare erfarenhet från min 69 HT för 10 år sedan att den vandrade över vägen (glappande snäcka). Jag kände aldrig att man hade kontakt med vägen och uppskattade enbart servon på parkeringen.Jag funderar på en kuggstångsstyrning, manuell från Unisteer. Ligger på ca 750 dollar på Summit. Tillkommer ju också en del i frakt och tull/moms.Info: http://www.unisteer.com/search_by_product/bolt_in_rack_pinions/mustang/late_1967-1970/late_1967-70_mustang_manual_rack_pinion.htmlJag har monterat denna i vår, och har haft en del problem med att den går trögt i vissa lägen. Speciellt då man vänder allt vad det går till vänster. Andra verkar ha haft samma problem, och unisteers tech service påstår att den skall "nötas in" några hundra miles...Skulle jag nu välja så skulle jag ta en kuggstång med servo, speciellt eftersom jag har så breda däck framme. Bilen blev mycket trögare att styra från originalservon. Men, det kan ju hända att det ändrar lite då kuggstången "nötts in".
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.