Jump to content

Tips på nya säkerhetsbälten till din klassiker!!


Per Berglund

Recommended Posts

45år gamla original säkerhetsbälten känns inte så roligt ifall olyckan är framme!

Så när jag ändå beställde delar från Summit Racing så chansa jag på ett par nya säkerhetsbälten från dom.

500spänn styck är livet värt!

post-2532-144839543814_thumb.jpg

Jag måste säga det var helt fantastisk passning!!

Bättre än original och jag höll inte på längre än 45minuter så var det klart!!

Nästan alla bultar som ingår passade i originalhålen...Bara övre fästets bult som man fick återvinna men den passa perfekt!!

Kan ju inte svara för alla Mustanger om det skiljer men jag hade iallafall original bälten från Klippan Sweden med Ford logga....Kanske fanns fler varianter!

Sen får tiden tiden och användandet visa om det är någon kvalitet i prylarna vilket jag är inte lika övertyget på! :)

Som sagt rekommenderas!! Safety First!!

post-2532-144839543818_thumb.jpg

post-2532-144839543835_thumb.jpg

post-2532-144839543842_thumb.jpg

post-2532-144839543827_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har också en 70:a convertible med midjebälten som jag gärna byter ut. Hur gjorde du med övre infästningen till trepunktsbältena? Vad jag vet så

finns det inget färdigt skruvhål där i bilen.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har också en 70:a convertible med midjebälten som jag gärna byter ut. Hur gjorde du med övre infästningen till trepunktsbältena? Vad jag vet så

finns det inget färdigt skruvhål där i bilen.

/Dan

Har du de luxe eller standard interiør?

mvh

John

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Finns det någon som säljer dessa bälten i Sverige jag har fästen för lösa bälten i taket ? som trepunkt men de går inte att koppla ihop ? så jag funderar på att köpa trepunkts bälten.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon som säljer dessa bälten i Sverige jag har fästen för lösa bälten i taket ? som trepunkt men de går inte att koppla ihop ? så jag funderar på att köpa trepunkts bälten.

Jag har inte sett det finns köpa i sverige..

Med ett vanligt betalkort är det bara att beställa på Summit och det går fortare än beställa i Sverige.

Då kan du passa på ta annat samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hur passar det över axeln, kollade på några andra och de har en liten bältesbit innan det vänder ner, för att få bältet lite lägre vid axeln..

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.andoauto.com%2F1968-73_Mustang_Seat_Belts.htm&ei=QE-QVYmoJ4KiygOZirDABg&bvm=bv.96783405,d.bGQ&psig=AFQjCNGw6rWmCQ0K0MELX1QLQUArpJQG2A&ust=1435607230620110

tror jag fick till länken...rulla ner lite på sidan Harness heter det med bältes snutten..

Har mailat dom och fått lite svar men får ej fram om det är styvare vid låsfästet i mitten så inte bältet åker ner på golvet. och ej vad frakten blir till sverige, lite konstig sida där....men bältet verkar bra..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 months later...

Jag beställde från CJ ponyparts, både fram och bak. Hade trepunkt fasta innan. men inte bak, nu är det trepunkt rull överallt. fungerade kanon, enda hålen som behöver göras är till rullen vid golvet bakom förarsätet och i hatthyllan med förstärkningsplåt bakom. Lade även en extra under golvet när jag borrade. fick bocka till den vinkeln så det passade bättre mot golvet och så kom hålet i den dubbelplåten i golvet.

ett tips är att när du gör hål i mattan använd en lödkolv så fransar sig inte mattan

http://www.cjponyparts.com/seat-belt-3-point-retractable-with-push-button-front-pair-coupe-1968-1973-fastback-1965-1973/p/SBR7-V/

Kolla bara så det inte är kortare än 131 tum, för då blir det kort..

Jag återanvände en liten extra rem som håller ner bältet över axeln som sitter bakom dörren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, monterade mina summitbälten men det ena låser ej vid ryck som det andra gör. Verkar också lite skramlig inuti. Dom varnar för att ej öppna dom men med allt strul att skicka tillbaka etc. är det frestande att öppna dom. Nån som har erfarenhet av att öppna rullarna. ? Tacksam för tips.

Link to comment
Share on other sites

Summit kan ibland vara väldigt generösa och skicka nytt utan att man behöver sända tillbaka.

Gör en filmsnutt på YouTube hur det skrammlar och skicka till dom!

Notera att det är väldigt noga med hur du monterat rullen...De får inte luta och viktigt att de är monterade 90 grader i förhållande till markplan
Gjort enligt instruktion?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, eftersom jag handlade dom via en kompis i Detroit så ville dom att jag skickar över den trasiga och sedan får kompisen det nya bältet. Man har ett trasigt bälte i handen så det är frestande att försöka fixa detta istället för allt extra strul. Är det nån som vet nån som möjligen kan reparera detta? Tips välkomnas.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 7 months later...
  • 10 months later...
  • 4 months later...

Har idag midjebälten i min 66:a coupe' och vill ha tre-punktsbälten, dock inte rullbälten. Fästen finns upptill på bakre panelerna. Jag såg en 65:a som hade samma fäste upptill. Någon som sitter inne med kunskap om var man hittar sådana bälten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tror jag köpte mina frambälten på Hansen Racing (artnr: ALL98115). Nu ska jag inte delta i concourse så för mig var funktion viktigare än utseende. Det fanns hål i karossen både uppe vid bakre fönstret och i kardantunneln så det handlade om att borra 1 nytt hål per bälte. Allt bultades med de värsta bultarna jag kunde hitta och jag tror att jag nog dör av att bilen viker sig i en kollition än att bältena släpper. Bakre bältena blev 2-punkts som även dom verkade ha någon form av förberedda hål i karossen men saknade bälten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...