Jump to content

Våga köpa Mustang?


nilse

Recommended Posts

Har tidigare kört Mustang -68 och funderar på att bli återfallare och skaffa en nyare beg, kanske 2005-2012. Efter att ha läst flera timmar i Forumet för att hitta råd och info blir jag minst sagt skrämd och backar en aning. Är det verkligen så att man inte kan lita på att Mustanger är i det skicket som säljaren uttrycker i sin annons. På Forumet kan man läsa om krockade och skrotade bilar som reparerats undermåligt och ibland trafikfarligt. Bilar som varit trimmade och körts hårt och sen avtrimmats inför försäljning utan info om detta. Alltså rena Bluffare. Man hänvisar till att alltid kolla med Carfax. Är det verkligen så illa att man måste utgå ifrån att allt är bluff, inte lita på någon och alltid kolla väldigt noga. Inte ens bilaffärer? Det kommer ju att ta evigheter att leta upp ett ex som man kan lita på.

Fan jag tror jag köper en Fiat

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är tyvärr så att man får vara noga när man ska köpa en musse. Men gäller även många andra nyare och lite ovanliga bilar. Carfax är väldigt bra, sen får man använda sitt sunda förnuft och granska bilen och se hur den känns att köra och om den ser vettig ut. Många bilar med skador vare sig det är vattenskador eller krockskador importeras till polen osv och lagas upp. Sen säljs de i sverige, men som sagt carfax oxh googla på chassinumret så kan man få reda på mkt :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig, det finns många skräckhistorier, men efter några år som Mustangägare så känns det i en del fall som "hybris". Ingen ska behöva köpa en

totalkvaddad och dåligt lagad bil som egentligen skulle varit skrotad i tron att den är helt okey. Samtidigt så anses det av många att en Mustang med låt säga 8000 mil på mätaren är en rejäl högmilare, trots att en väl servad motor går perfekt många många mil till. Men en bil som gått 3 500 mil hårt körd med lite bankörning går aldrig att kolla. De flesta Mustanger är import mestadels från USA det finns inte en chans i h-lvete att ta reda på hur bilen har gått

däröver. Så mitt råd, visst kolla Carfax så bilen inte har varit färdig för skrot, bilar får skador, bilar har barnsjukdomar som bör vara åtgärdade innan köp, men framför allt kolla, känn och lyssna det finns många mussar till salu så du bör utan tvekan hitta en som går att lita på. Själv köpte jag min i Tyskland av en firma som sålt USA bilar sedan 80' talet och är supernöjd! Ett tips är att "köpa" en garantiförsäkring

som många olika både handlare och bolag säljer. Hade en sådan i tre år på min firmabil.

Lycka till

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Googla chassinr! Verkar det inte finnas något så ta Carfax och sedan kollar du skicket på bilen. En Mustang som inte körts hårt har helt klart haft fel ägare. Vill du inte ha en muskelbil som använts får du beställa en ny Mustang eller som du säger, köpa en Fiat eller annat skräp istället. ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bra och förnuftiga svar! Klart att en Mustang skall "köras" men jag menar att det är taskigt av säljare att inte upplysa om tex bankörning som kanske orsakat skador och som säljaren dessutom är medveten om. Och dessutom prissatt som om den vore perfekt. Men jag förstår dom....

Klart att man har undersökningsplikt vid alla bilköp men vad jag undrar är om just Mustangen är speciellt utsatt för bedragare på nåt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min mustang i juni efter att ha letat i drygt ett halvår. Jag tittade också efter en lite nyare modell (2011-2013) Det första jag gjorde var att kolla carfax, och oftast tog det slut redan där. Jag var och tittade på en bil som var toppen förutom att jag inte gillade färgen och att det var rejäla rostbubblor på huven (fram undertill) på en 2012! Tydligen ganska vanligt "problem" på dessa modellerna, värt att kolla efter.

Så min erfarenhet är att man skall kolla upp bilen riktigt noga och ställa in sig på att det kommer att ta tid. Att köpa en fin mustang är ett projekt som antagligen kommer ta lite tid och det kan kännas "omöjligt" ibland. Men jag kan lova dig att när den väl står hemma så kommer det vara värt det..

Jag var egentlige ute efter en modell med v6, men det blev en röd 2012 GT och det var det bästa jag gjort. V8 ÄR någonting speciellt.

Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2015-11-06 at 22:39, Lenny said:

Jag köpte min mustang i juni efter att ha letat i drygt ett halvår. Jag tittade också efter en lite nyare modell (2011-2013) Det första jag gjorde var att kolla carfax, och oftast tog det slut redan där. Jag var och tittade på en bil som var toppen förutom att jag inte gillade färgen och att det var rejäla rostbubblor på huven (fram undertill) på en 2012! Tydligen ganska vanligt "problem" på dessa modellerna, värt att kolla efter.

Så min erfarenhet är att man skall kolla upp bilen riktigt noga och ställa in sig på att det kommer att ta tid. Att köpa en fin mustang är ett projekt som antagligen kommer ta lite tid och det kan kännas "omöjligt" ibland. Men jag kan lova dig att när den väl står hemma så kommer det vara värt det..

Jag var egentlige ute efter en modell med v6, men det blev en röd 2012 GT och det var det bästa jag gjort. V8 ÄR någonting speciellt.

Lycka till!

 

Link to comment
Share on other sites

Jodå du har helt rätt Boss.

Huven är av aluminium så det heter ju inte rost. Jag tyckte att det var lättare att skriva så. Bubblor i färgen på grund av underliggande korrosion kanske vore en mer korrekt benämning.

Jag har faktiskt hittat några mycket små prickar på undersidan av min huv också... Någon som har bra tips på hur man får stopp på frätandet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Köpte min första mustang för 2år sedan, jag läste runt på google en massa för info osv. Kollade sedan blocket och beställde carfax 10packet så man kunde skumma igenom dom olika bilarna som var av intresse. Hittade tillslut en automat som gått 6000mil 1 ägare tagit in den via exclusive cars. Enda noteringen var att den blivit påkörd i USA vilket resulterat i höger framskärm bucklad. Men det tog tid att hitta den "rätta" så det är bara hålla ögonen öppna man hittar det man söker för eller senare :)

Link to comment
Share on other sites

Min bil hade inte rent carfax men jag gick på antal år rullande i trafik här i Sverige. Min är en 07 importerad 08 till Sverige inget öststats land inblandad och det har aldrig varit några problem. 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med som någon skrev tidigare. Kollar man upp carfaxet och ser att den har en salvage title. Har bilen precis det som du letar efter hade jag inte släppt den helt.

Kan ju bara vara någon lite plåtskada. Har den däremot varit ordentligt krockad hade jag nog tagit mig en funderare. 

Det viktigaste är att gå över bilen och kolla hur den ser ut i helheten och hur den uppför sig när man kör den. Tilläggas att det är ju inte som att köpa vilken Svensson bil som helst. När jag väl började leta efter en Mustang tog det ca 6 månader innan jag hittade precis den jag letade efter. Min har clean carfax och det var jag glad för. Men jag körde 70 mil för att kolla på den.

Säljaren sade att där var inga märken eller annat dylikt fel på den. Men visade sig inte stämma exakt. O andra sidan köpte jag den ändå av honom men prutade ner priset för vad det skulle kosta och fixa de små skavankerna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...